MC-takst på Storebælt
Fra : Ib Jensen

Dato : 26-05-05 16:03

Har netop været inde og kigge på de nye takster for Storebælt. Det er sådan
en dag, hvor man virkeligt får lyst til at brække sig over tåbelige
politikere.
I al der deres overophøjede visdom skal vi betale kr. 105. Det kan da kun
være for at genere os mest muligt i stedet for at nøjes en 100-kr.seddel.
Pinligt og dumt.
Ib Jensen, Århus

Fra : Dr.Enduro

Dato : 27-05-05 09:21

Ib Jensen wrote:
> [...]
> være for at genere os mest muligt i stedet for at nøjes en 100-kr.seddel.

Ja, hvad betyder da også et par millioner fra eller til...
Tror du også, du havde været så utilfreds, hvis det havde været 95 i
stedet for 100 kr?

--

Hilsen Jan

Fra : Bjarnep

Dato : 27-05-05 10:06

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Ja, hvad betyder da også et par millioner fra eller til...
> Tror du også, du havde været så utilfreds, hvis det havde været 95 i
> stedet for 100 kr?
> Hilsen Jan
det er godt nok nemmere at finde en 100kr. seddel tegnebogen end også at
skulle finde en 5 kroners mønt i MC tøjet. 95 kr. er lidt mindre bøvlet da
det er en femmer der bare skal ned i lommen. Jeg tror ikke det var beløbet
som sådan der blev kaldt "Pinligt og dumt" men så burde de lave en 105
kroners seddel så det var nemt at betale med handsker, hjelm og en utålmodig
bil bagved.
BjarneP

Fra : Charlotte Petersson

Dato : 29-05-05 20:18

Bjarnep wrote:
> [...]
> burde de lave en 105 kroners seddel så det var nemt at betale med
> handsker, hjelm og en utålmodig bil bagved.

Det er helt rigtigt at det er irreterende at skulle næsten strippe for at
betale. I England tror jeg kun der er en bro hvor motercyklister skal betale
som billisterne. Man har valgt at undvære bropengene fra MCérne fordi det
tager så lang tid. Hvert år laver MCérne en demostration ved betalingsbroen
for at vise hvorlang tid det tager, og derved få afgiften fjernet. Uden held
endnu, så vidt jeg ved.
Vi kunne jo gøre det samme, det kan jo tage rigtig lang tid at finde
penge/kort frem i tasker og andet habengut

Ellers er det jo et gammelt politisk forlig, som jeg personligt ikke mener
at man skal pille formeget ved. Og vi sparer jo en masse tid og penge ved at
kunne tage broen i stedet fjor at vente på færger, kan i huske hvor slemt
det var især i ferie tiden? Jeg bor jo i Korsør og husker det kun alt for
godt. Desuden har de valgt ikke at støjdæmpe, så fx. mine forældre kan
faktisk høre et konstant "færgetræk" når vinden er i den retning, og de bor
da ellers noget væk fra vejen.

Mange glade sommer hilsner

Charlotte-
Der allerede har planlagt hvad jeg skal pakke til Skagen, i håbet om at
vejeret bliver noget bedre iår.

Fra : Ib Jensen

Dato : 27-05-05 11:26

> Ja, hvad betyder da også et par millioner fra eller til...
> Tror du også, du havde været så utilfreds, hvis det havde været 95 i
> [...]

HVis prisen havde været 95 kr. så havde jeg nok bare rystet på hovedet.
Det er trods alt nemmere at droppe en femmer ned i lommen end at skulle
grave den frem fra dybet. I øvrigt er det jo underligt at bilisterne skal
betale præcis 200 kr. og der fra starten af Storebæltsforbindelsen var
halvtakst for MC'er, men det gælder altså ikke længere.
Vh. Ib Jensen

Fra : anders majland

Dato : 27-05-05 11:57

> I øvrigt er det jo underligt at bilisterne skal betale præcis 200 kr. og
> der fra starten af Storebæltsforbindelsen var halvtakst for MC'er, men det
> gælder altså ikke længere.

Bil med trailer - 305kr - kunne også ligesågodt være på runde 300...

Men det kunne være sjovt med ens stat. der viste hvor få der betaler med
kontanter i forhold til kreditort og brobizz.

Men liedt "sjovt" at MC er den eneste der kun nedsættes med 19% - En
nedsættelse på 20% som for biler ville have givet 104kr....

Men jeg er mere træt af at de ikke vil tillade brobizz pga at motorcykler
ikke har en nummerplade foran. Der er idag 5% at spare ved med en "Citybil,
Kabinescooter o.lign.
op til 3 m".

Men jeg afventer stadig Molsliniens reaktion .....

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-05-05 22:09

meddelelse news:4296fda7$0$79454$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
>
> Men liedt "sjovt" at MC er den eneste der kun nedsættes med 19% - En
> nedsættelse på 20% som for biler ville have givet 104kr....

At man i det hele taget skal betale for sådan en selvfølgelighed, er en
skændsel.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Dr.Enduro

Dato : 28-05-05 07:48

Preben Riis Sørensen wrote:

> At man i det hele taget skal betale for sådan en selvfølgelighed, er en
> skændsel.

Ja, for den har jo været gratis at bygge... Eller, nå nej, det var den
vist nok ikke alligevel.

--

Hilsen Jan

Fra : Steen Enevoldsen

Dato : 29-05-05 10:03

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> wrote in message

> Ja, for den har jo været gratis at bygge... Eller, nå nej, det var den
> vist nok ikke alligevel.

Det har du jo ret i - Men nu forholder det sig jo også sådan at hvis man nu
brugte indtægterne fra registrerings afgiften til udbygning af vejnettet
kunne man vel nærmest asfaltere hele landet. Derfor burde broen ikke koste
noget.

-Steen

Fra : Schlæger

Dato : 29-05-05 11:05

Steen Enevoldsen wrote:

> [...]
> kunne man vel nærmest asfaltere hele landet. Derfor burde broen ikke koste

Vil du så have øremærket ALLE indtægterne i statens "husholdningsregnskab"
(finansloven) - og hvem skal administrere dette spændende bogholderi ??

Hvis indtægterne fra registreringsafgiften blev øremærket til at
vedligeholde og anlægge veje, ville det måske føre til opkrævning af et
indskrivningsgebyr på skadestuen på 250 kr., eller andre underlige
"skatter".

Alting koster, og hvis ikke det kan financieres af de allerede kendte
indtægter, må nogen spytte lidt i kassen. Det kan så ske via skatter,
moms, punktafgifter, kulbrintebeskatning, højere registreringsafgifter
eller f.eks. brugerbetaling. Vedrørende broen har man altså valgt
sidstnævnte løsning.

Mch Schlæger

Fra : Armand

Dato : 29-05-05 10:38

Dr.Enduro wrote:

> Ja, for den har jo været gratis at bygge... Eller, nå nej, det var den
> vist nok ikke alligevel.

Færgerne var heller ikke billige at bygge, og der skulle li'godt seks
stykker eller flere til for at dække transporten i middelmådig grad (á
ventetider og behov for booking), og holdt så langtfra ligeså længe som
man regner Storebæltsforbindelsen for at skulle :-|
Driften af færgerne á mandskabslønninger og ikke mindst brændstof og
vedligeholdelse skinner meget i øjnene når man anskuer en færgebillet op
imod en tilsvarende brobillet :-|

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 30-05-05 13:01

> Ja, for den har jo været gratis at bygge... Eller, nå nej, det var den
> vist nok ikke alligevel.

Det er ikke noget af det danske vejnet der har været gratis at bygge .... Så
det er bare en politisk beslutning at der skal være brugerbetaling på den
bro, men ikke på tunnelen til nordjylland, lillebæltsbroen, vejlefjordbroen
osv. Jeg værdsætter færgealternativet så jeg er såmend godt nok tilfreds med
den studehandel der muliggjorde storebæltsbroen ....

/A

Fra : Armand

Dato : 29-05-05 10:22

Dr.Enduro wrote:

> Ja, hvad betyder da også et par millioner fra eller til...
> Tror du også, du havde været så utilfreds, hvis det havde været 95 i
> stedet for 100 kr?

Faktum er at nedsættelsen generelt er på20%, men for
motorcykel-billetten har man valgt at runde af til kundens disfavør og
derved lade motorcyklisterne nøjes med en 19% nedsættelse som de eneste,
hvor den runde 100kr-seddel måske burde have været mere åbentlys som
pris :-|

--
Armand.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 29-05-05 21:25

"Dr.Enduro" <janeiffert@NOSPAMhotmail.com> writes:

> Ja, for den har jo været gratis at bygge... Eller, nå nej, det var
> den vist nok ikke alligevel.

Nix. Men det kunne sikkert være en hel del billigere, hvis de
togfarende fik lov til at betale deres andel af udgifterne :-/ ...og
selvfølgelig skal broen betales af dem der bruger den, det er jo ikke
ligefrem nogen livsnødvendighed.

Preben, du må da i øvrigt enten blive gennemblødt ret ofte, når du
betragter broer som selvfølgeligheder
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R