batteri spørgsmål
Fra : Grev Thomas

Dato : 25-05-05 18:56

Hej

Hvad sker der hvis man har vendt polkablerne forkert på et bilbatteri??? Kan
man futte noget af i bilen???

Mvh

Thomas

Fra : Peter Sindrup

Dato : 25-05-05 19:05

"Grev Thomas" <Sakosod@vip.cybercity.dk> wrote in message
> Hej
>
> Hvad sker der hvis man har vendt polkablerne forkert på et bilbatteri???
> Kan man futte noget af i bilen???

Ja, det i høj grad man kan.

I gamle biler, bl.a. ensretteren i generatoren
I nyere biler, derudover hele motorstyringen, hvis den ikke er
"diodebeskyttet" mod polvending.
For slet ikke at snakke om radio, navigation og alt andet eftermonteret
ekstraudstyr

Peter

Fra : Grev Thomas

Dato : 25-05-05 19:26

det er en Seat Cordoba fra ´98

Her er mit problem og hvorfor jeg spørger

"Hej

Jeg har lige købt en seat Cordoba '98, den er fin men der er noget galt med
lyden. Den radio som sad i var noget lort (xZound fra BÆ-Hansen). Den kunne
hverken finde stationer eller noget og når den fandt en holdte den op med at
spille og jeg kan se i displayet at det lyser svagere. Så jeg skiftede med
min XSound fra Sony. Den ved jeg virker for jeg pillede den ud af min gammel
bil hvor den har kørt upåklageligt. Starter det hele op, fint og den finder
den ene kanal efter den ande. CD afspilleren virker også godt. Uret bliver
indstillet og jeg slukker igen. Jeg slukker motoren og venter med at tage
fronten af. Forventer der kommer de kendte *bip* som signalere at jeg har
glemt frontpanelet. De *bip* kommer ikke. Nå jeg prøver at tænde igen, ser
nu at uret er tilbage til 1:00 (det gør det altid når det ikke har fået
strøm), radiostationerne er ikke gemt og efter 3 min. uafbrudtspilning
begynder der af komme støj som var 1-2 sek herefter forsinder alt lyd og
lyset i displayet bliver dæmpet. Først regner jeg med det er antennen
eftersom jeg høre radio, sætter en cd i men det samme sker. Nogen gange kan
den også lave et "trick", så det lyder som om man skruer op for lyden og
hurtigt ned igen hurtigt efter hinanden. Man får altså musikken i bidder,
det er pisse irriterende.

Hvad kan der være galt???

Levere batterier ikke nok strøm/spænding??

Det er ikke koblet direkte på batteriet... skal det det???

Skal op med bilen i næste uge af en anden årsag så kan spørge der, men det
vil bare være fedt hvis jeg lige selv kunne ordne det nu, så jeg er fri for
at høre på sådan noget i en hel uge

Håber i kan hjælpe

Mvh

Thomas. "

svar

"Hej Thomas

Lyder for det første som om der enten er bytte om på batteri(fast 12v) og
tændning.
Eller så mangler batteri forsyningen total, hvilket få radioen til at
"brokke" sig efter et stykke tid ?

Under alle omstændigheder skal du have checket dine forbindelser, måske den
"xZound fra BÆ-Hansen " har "grillet" en sikring eller andet

Mvh
Henrik"

Fra : Per Sørensen

Dato : 25-05-05 19:44

Jeg er helt enig med jer i dette.

Kontroller at der er konstant spændig på den gule ledning. Den røde skal
over tænding hvis din radio skal slukke selv sammen med bilen. Kontroller
også at din stel forbindelse er ok (den sorte). Hvis ikke din stel er ok,
kan det give tilsvarende problemer med den dårlige lyd (men hænger dog ikke
sammen med det andet problem). Sidst nævnte kontrollerer du lettest ved at
pille antennestikket af mens du holder radio'en fri af metallet på bilen.
Hvis den virker, er din stel ok. hvis ikke skal du nok have en ny
stelforbindelse lavet (så kort som mulig).

mvh Per

Fra : Grev Thomas

Dato : 25-05-05 19:54

okay... mange tak for det.. det vil jeg se på imorgen så ;)

Thomas

Fra : claus b. p.

Dato : 25-05-05 20:05

> [...]
>
> "Hej
>
> Jeg har lige købt en seat Cordoba '98, den er fin men der er noget galt

Jeg erfarede i en Ford Galaxy fra 2000, (produceret af Ford + VW i Portugal)
at der i det standardmonterede radiostik var byttet om på den faste +12v og
den +12v der afbrydes med tændingen. Det skulle være sådan med den
standardmonterede radio, men virkede naturligvis ikke med andre radioer.
Byttede de to ledninger, - og no problemos med den fine uoriginale JVC
spille. Da VW også har pillet ved din bil, kunne det jo være det samme der
er galt.

/Claus

Fra : Christian Flasche

Dato : 25-05-05 20:22

.." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Byttede de to ledninger, - og no problemos med den fine uoriginale JVC
> spille. Da VW også har pillet ved din bil, kunne det jo være det samme der

Hej

På nogle vw,hvis ikke alle ? ihvertfald min Passat fra 1990 er der byttet om

fast 12V og tændings 12V,da Seat er ejet af Vw er det jo nærliggende at det
er det
samme på Seat.

--
Hilsen Christian

Fra : Grev Thomas

Dato : 25-05-05 20:53

okay... det må jeg lige prøve i morgen... er der standard farver på
ledningerne???

Thomas

Fra : Grev Thomas

Dato : 25-05-05 21:01

en anden ting... hvorfor gør de det??? er det for at de kun kan monteres med
deres egen radio??? for så er det godt nok *BEEEEEP*

Jeg kendte ikke dette trick, så gik ud fra at der var noget større
elektronik som var smasket i bil. De kunne godt have bildt mig det ind

Thomas

Fra : Christian Flasche

Dato : 25-05-05 21:24

> [...]
>
> Jeg kendte ikke dette trick, så gik ud fra at der var noget større
> elektronik som var smasket i bil. De kunne godt have bildt mig det ind

Hej Thomas

Det er et godt spørgsmål hvorfor de bytter om på ledningerne,
et bud kunne være at de kunne tjene på at folk kom og bad dem om at
sætte en radio i bilen fordi at det ikke virker når man selv byttede radio?
Jeg kan ihvertfald ikke se nogen logisk forklaring på det.

--
Hilsen Christian

Fra : Grev Thomas

Dato : 26-05-05 16:51

Nå nu har jeg byttet om på rød og gul. Det var smart for Sony havde allerede
gjort klar til det

Men derfor er mit problem ikke over!

Nu bipper den når jeg ikke fjerne fronten... et problem klaret

Men den hakker stadig i det, efter et par minutter. Hvad kan der så være
galt?!?!?

Jeg lagde også mærke til at den plade bagpå som skal være køleplade var
sindsyg varm... jeg brændte mig... skal den være det???

Fra : Christian Flasche

Dato : 26-05-05 20:51

> [...]
>
> Jeg lagde også mærke til at den plade bagpå som skal være køleplade var
> sindsyg varm... jeg brændte mig... skal den være det???

Hej Thomas

Den skal ikke blive så varm medmindre du har spillet højt i lang tid.
Hvis det ikke er tilfældet kunne det måske være fordi at ledningerne
er underdimensioneret eller at der er en dårlig forbindelse.Jeg vil
gætte på at det er det sidste der er problemet.

--
Hilsen Christian

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-05 21:16

Grev Thomas skriver:

> Men den hakker stadig i det, efter et par minutter. Hvad kan der så være
> galt?!?!?

Kun på CD, eller også ved radio ?

Kun når du spiller højt ?

> Jeg lagde også mærke til at den plade bagpå som skal være køleplade var
> sindsyg varm... jeg brændte mig... skal den være det???

Jep.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Grev Thomas

Dato : 27-05-05 16:38

Ja den kan spille højt.

Og rejlen er der både ved cd og ved radio

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-05 21:43

Grev Thomas skriver:

> Ja den kan spille højt.

Ja, sikkert

> Og rejlen er der både ved cd og ved radio

Når du spiller højt ?

Fra : Grev Thomas

Dato : 27-05-05 21:54

om jeg spiller lavet eller alm. eller højt er lige meget... den laver stadig
det samme irriterende nummer. Jeg fik at vide at jeg skulle trække en ny
ledning direkte fra batteriet og tændingen. Går ud fra man kan bruge
almindeligt 230 V ledning.

Kan man ikke det??

Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 27-05-05 22:02

Grev Thomas skriver:

> om jeg spiller lavet eller alm. eller højt er lige meget... den laver stadig
> det samme irriterende nummer.

Defekt radio.

> Jeg fik at vide at jeg skulle trække en ny
> ledning direkte fra batteriet og tændingen. Går ud fra man kan bruge
> almindeligt 230 V ledning.
>
> Kan man ikke det??

Jo

Gider du lige at læse og følge:
http://home6.inet.tele.dk/moppe/news.html

Fra : Henrik Boegh

Dato : 27-05-05 10:12

On Wednesday 25 May 2005 21:21, Christian Flasche wrote in dk.fritid.bil:

[...]

> [...]
> på
> fast 12V og tændings 12V,da Seat er ejet af Vw er det jo nærliggende at det

Ifølge mine bekendtskaber med en Sharan fra '98 og en Seat Leon fra '01, har
der været byttet om på fast 12V og tændings 12V. I første omgang, tog det
faktisk noget tid, før det gik op for os hvad der var i vejen (vi havde jo en
naiv holdning til at DIN-standard var DIN-standard :)).

--
Med Venlig Hilsen: Henrik Boegh || http://lagengymnastik.dk/

"Together or alone - they work as a team"
-- Gary Burghoff as Corporal 'Radar' O'Reilly in 'M*A*S*H'

Fra : Grev Thomas

Dato : 08-06-05 18:20

Sådan fandt fejlen... en strømstjæler var problemet, den var koblet til
højtaleren. Det var bare mærkeligt at det var efter 5-7 min. det gik galt..
anyways. tak for al den hjælp jeg har fået.

Mvh

Thomas