Klimaanlæg ustabilt?
Fra : Dinovo

Dato : 25-05-05 14:11

Hej i gruppen

Jeg har en Volvo V70 fra '98, som jeg er yderst tilfreds med. Men, for
et par måneder tilbage begyndte mit Klimaanlæg at opføre sig
underligt. Der sker det at lige når man starter bilen så virker det
upåklageligt i ca. 5 mins. Derefter begynder luften der kommer ud at
være lidt fugtig og klam, og den køler heller ikke længere. Man kan
så slukke for anlægget i ca. 10-15 mins. og derefter tænde det igen,
og det samme gentager sig så - det virker i ca. 5 mins.

Det skal lige siges at den varmer fint. Det er ligeså snart man
sætter den til noget under ca. 21-20 grader, at den opfører sig
underligt.

Nogle her der har en ide om hvad dette kan skyldes?

På forhånd tak.

/Dinovo

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 14:19

Dinovo skriver:

> Nogle her der har en ide om hvad dette kan skyldes?

Manglende kølevædske.

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Tommy Fer

Dato : 25-05-05 14:59

Klaus D. Mikkelsen wrote:
> Dinovo skriver:

> Manglende kølevædske.

Og dermed menes kølemiddel.

mvh Tommy Fer

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 15:06

Tommy Fer skriver:

> Og dermed menes kølemiddel.

Ja, selvfølgelig....

Fra : Dinovo

Dato : 25-05-05 22:57

Så hut jeg husker så er dette ikke noget man selv skal rode med,
korrekt?
Og hvad koster det ca. at få nogle fagmænd til at fylde dette på og
skal de lave andet? jeg mindes nemlig noget om at de på et tidspunkt
ville sætte en maskine på den, fylde et eller andet væske i den som
kunne fortælle dem noget osv. osv. Det lød ihvertfald dyrt

Fra : Anders Houmark

Dato : 25-05-05 23:16

Dinovo wrote:
> Så hut jeg husker så er dette ikke noget man selv skal rode med,
> korrekt?
Ja, det er ikke så sundt sådan noget. Tror også det er svært at skaffe og
besværligt at fylde på anlægget osv..

> [...]
> ville sætte en maskine på den, fylde et eller andet væske i den som
> kunne fortælle dem noget osv. osv. Det lød ihvertfald dyrt

Synes at have hørt noget lign. 1300 kroner herinde.. Så prisen er nok
generelt på alt mellem 1000 og 2000 kroner som det dyreste..
Undersøg markedet lidt, det er jo ikke nødvendigt at få foretaget sådan
noget på et autoriseret Volvo værksted.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 07:03

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
> [...]
> generelt på alt mellem 1000 og 2000 kroner som det dyreste..
> Undersøg markedet lidt, det er jo ikke nødvendigt at få foretaget sådan

I vores lokale ugeavis har Toyoda lige annonceret at det koster 899 Kr at få
foretaget service på AC. Det indebærer tømning af system, trykprøvning,
fyldning og en rensning af systemet med bakteriedræbende spray.

--
Tom

Fra : Tommy S.

Dato : 26-05-05 08:08

On Thu, 26 May 2005 08:02:33 +0200, "Tom"
<tom_christensen(snabela)bigfoot.com> wrote:

> [...]
>foretaget service på AC. Det indebærer tømning af system, trykprøvning,
>fyldning og en rensning af systemet med bakteriedræbende spray.

Fylder de så også 112% kølemiddel på så anlægget bliver overfyldt
ligesom så mange andre gør?
--
Tommy
http://www.hadereklamer.dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 08:41

"Tommy S." <noway@no.nix> wrote in message

> Fylder de så også 112% kølemiddel på så anlægget bliver overfyldt
> ligesom så mange andre gør?

Tja, det kan jeg sikkert snart melde om, da fruens yaris skal have AC fyldt.
Men ellers kan jeg jo spørge dem om regningen også er på 12% for meget

--
Tom

Fra : Tommy S.

Dato : 26-05-05 11:22

>Tja, det kan jeg sikkert snart melde om, da fruens yaris skal have AC fyldt.
>Men ellers kan jeg jo spørge dem om regningen også er på 12% for meget

hehe. Bliver spændende at høre resultatet! :)

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-05-05 14:53

> [...]
> generelt på alt mellem 1000 og 2000 kroner som det dyreste..
> Undersøg markedet lidt, det er jo ikke nødvendigt at få foretaget sådan

Jeg fik trykprøvet hældt sporstof på og kigget på anlægget for 450 kr i
arbejdsløn og ca. 300 kr til gas hos Volvo i Frederikssund.
Det er faktisk det billigste jeg har oplevet.

Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 19:33

"Niels Bengaard" <bengaardFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg fik trykprøvet hældt sporstof på og kigget på anlægget for 450 kr i
> arbejdsløn og ca. 300 kr til gas hos Volvo i Frederikssund.
> Det er faktisk det billigste jeg har oplevet.

300,- til gas!!!??? Snydt igen...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 26-05-05 20:44

> 300,- til gas!!!??? Snydt igen...

Hvad koster det da ellers? 800 gram a ca. 30-35 kr / 100 gram husker jeg.

Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 21:01

> Hvad koster det da ellers? 800 gram a ca. 30-35 kr / 100 gram husker jeg.

Ja Niels, men de firmaer der "servicerer" aircon/klimaanlæg, har alle på
kursus lært at de kan tjene gode penge på at "sælge" xx ml. kølemiddel.
Problemet er bare, at det der skal efterfyldes er mini-minimalt. Det vil
oftest ligge mellem 100 og 200 ml. Er DU blevet kreditteret for det
kølemiddel der i forvejen var i dit anlæg? I don't think so. Jeg har fundet
ganske få seriøse servicesteder, hvor man kun betaler for den faktiske
mængde - og dem holder jeg mig til. Det andet er blot "skjult" avance, eller
bondefangeri om man vil...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 27-05-05 15:36

> [...]
> faktiske mængde - og dem holder jeg mig til. Det andet er blot "skjult"
> avance, eller bondefangeri om man vil...

Der var desværre kun 10 gram i anlægget, pga. en utæthed, så der skulle en
komplet opfyldning til efter anlægget var tætnet.
Jeg har også tidligere brugt Superdæk, der betalte man også kun for det man
aktuelt fik efterfyldt med. De kunne bare ikke finde utætheden, og man gider
jo ikke fylde op et par gange hver sommer, så jeg skiftede til Volvo.

Niels

Fra : Henrik B.

Dato : 28-05-05 02:30

> [...]

> man aktuelt fik efterfyldt med. De kunne bare ikke finde utætheden, og man
> gider jo ikke fylde op et par gange hver sommer, så jeg skiftede til

Hvorfor tilsatte de ikke bare spormiddel, så er den utæthed hurtigt
fundet...

Fra : Niels Bengaard

Dato : 28-05-05 08:29

> Hvorfor tilsatte de ikke bare spormiddel, så er den utæthed hurtigt
> fundet...

Oprindelige var jeg på Superdæk og med spormiddel fandt vi da en utæthed ven
en sensor.
Efterfølgende tabte den stadig gas og så var jeg på Superdæk og
efterfølgende Volvo, de tilsatte spormiddel begge steder uden at kunne se en
utæthed.
Jeg har også selv lånt en UV lampe og kigget hele bilen igennem en mørk
aften uden at kunne se hvor det kommer ud.
Efter den har været ved Volvo holder den dog tilsyneladende på gassen, det
køler da i hvert fald.

Hvis der er en lille utæthed kan man også få det tætner man kan sprøjte ind
i systemet. Det er en forholdsvis billig operation frem for at splitte hele
systemet ad.

Niels

Fra : Dinovo

Dato : 27-05-05 07:19

> jeg har fundet ganske få seriøse servicesteder, hvor man kun betaler for den faktiske mængde - og dem holder jeg mig til.

Måske du så kunne dele med os hvilke værksteder disse er?

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-05 08:21

Der er bl.a. Anders i Lynge: http://www.autoanders.dk