[forbruger info] Siliconeolie i Aldi
Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-05 10:00

Hæj..

Jeg har et par gange omtalt Silisol siliconeolie spray, og jeg har lige set,
at det er på tilbud til kun kr 12,95 i Aldi den 1-06, men kun den da (eller
så længe de har det). Det er kanongodt til mange ting, og det er endda ret
billigt, ligeom det er lidt svær at få fat i.

http://www.aldi.dk/OFFER_DK/OFFER_22/OFF24.HTM

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 11:10

Claus Tersgov <nospamnews@tersgov.dk> skrev:

> [...]
>så længe de har det). Det er
>kanongodt til mange ting, og det er endda ret
>billigt, ligeom det er lidt svær at få fat i.

Hvad skal det skidt bruges til?

Det kan vel kun anvendes til at "smøre" ledninger som trækkes
gennem et plastrør.
Silicone har den uheldige egenskab at det "glider" ind under
almindelige smøreolier og fedtstoffer og hermed overtager den
smørende funktion.
Det smører under 1/3-del så godt som noget smøremiddel.
Det har den uheldige egenska at det breder sig uhæmmet.

Læg en dråbe på hjørnet af et bord og i løbet af en uge kan det
påvises at der er silicone på hele bordet.
Anvend det ikke omkring en motor, lejer eller instrumenter.

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 11:35

"Harding E. Larsen (slet WUNXX)" <harding@WUNXXlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11170160130.378035532680169@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Det smører under 1/3-del så godt som noget smøremiddel.
> Det har den uheldige egenska at det breder sig uhæmmet.

Det har den gode egenskab at det ikke nedbryder ting som f.eks. o-ringe og
andet gummi.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 11:50

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

>"Harding E. Larsen (slet WUNXX)"
> [...]

Puh.ha da det var slemt.

Men bruger man ikke for det meste O-ringe i forbindelse med
væsketætninger?

Nej du, O-ringe fremstillet af de rigtige materialer, nedbrydes
ikke, der er faktisk livslang lagringsgaranti mod dette. O-ringene
kan selvfølgelig ødelægges af anden mekanisk årsag.

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 11:57

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Men bruger man ikke for det meste O-ringe i forbindelse med
> væsketætninger?

Det ved jeg ikke, det har jeg ikke lige noget statistisk materiale for
desværre.

> Nej du, O-ringe fremstillet af de rigtige materialer, nedbrydes
> ikke, der er faktisk livslang lagringsgaranti mod dette.

Nå du, der er også en kroner øre forskel på disse matrialer du.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 12:48

Jonas Lüttichau <jluttichau@gmail.com> skrev:

> [...]

Ja det er rigtigt. Den ene koster 1 øre i indkøb og den anden
koster 11 øre. Det kan være at forhandleren kan finde på at tage
en "fidusafgift".
En seriøs konstruktør vil ikke forfalde til at anvende dårlige
materialer; men en useriøs reparatør kan godt finde på at anvende
silicone til at få en O-ring på plads. Kan man ikke placere en O-
ring i en konstruktion lige ned i dens sæde, men at den
skal "forspændes" lidt for at komme på plads så anvender man et
dertil egnet stykke værktøj.
Her i virksomheden anvender vi store mængder O-ringe, det giver
lidt erfaring omkring emnet; men det som der er mit hovedbudskab
er, at man ikke skal anvende silicone på ikke egnede steder.
Vi har apparater som normalt skulle kunne køre op til 20.000 timer
mellem lejeskift. Smøres der et enkelt sted inde i apparatet med
silicone kan vi være helt sikre at på at vi ser apparatet inden
der er gået 200 - 500 timer. Selv på instruments vindue kan den
fedtede siliconehinde ses.

Mvh/Harding

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 13:09

"Harding E. Larsen (slet 5HM7Q)" <harding@5HM7Qlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11170218750.566914687006832@dtext.news.tele.dk...
> Ja det er rigtigt. Den ene koster 1 øre i indkøb og den anden
> koster 11 øre. Det kan være at forhandleren kan finde på at tage
> en "fidusafgift".

Ja prisen er rigtig hvis du køber 1000 stk. det gør jeg selvsagt ikke og
dermed er det faktisk en meget større omkostning.

> Her i virksomheden anvender vi store mængder O-ringe, det giver
> lidt erfaring omkring emnet; men det som der er mit hovedbudskab
> er, at man ikke skal anvende silicone på ikke egnede steder.

Min pointe er at der _ER_ egnede steder.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 13:25

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:42946ae6$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> selvsagt ikke og
> dermed er det faktisk en meget større omkostning.

> Min pointe er at der _ER_ egnede steder.

Hvor befinder de egnede steder sig? Taler I om samme
anvendelse/materioale af O-ringe?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 13:43

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Hvor befinder de egnede steder sig? Taler I om samme
> anvendelse/materioale af O-ringe?

F.eks. ved o-ringe af et materiale der ikke er så bestandigt.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 13:56

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en
meddelelse news:429472e8$0$79453$14726298@news.sunsite.dk...

> "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en
> meddelelse
>
> F.eks. ved o-ringe af et materiale der ikke er så
> bestandigt.
>
> mvh

Kan du sige lidt mere?
Hvilke materialer? Hvilke anvendelser? Hvilke steder?
Hvilke situationer?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 25-05-05 14:09

> Kan du sige lidt mere?

Ja :)

> Hvilke materialer?

Jeg er ikke klar over hvad det helt præcis er for noget gummi.

>Hvilke anvendelser? Hvilke steder?
> Hvilke situationer?

Vi bruger det til dykkerudstyr for at beskytte o-ringe som ofte er
eksponeret mod omverdenen, og så bruger vi det i regulatorer der regulere
tryk fra 200 bar til 8 bar og fra 8 bar til omgivende tryk. Her bruges
silikone som smøremiddel hvor der er dele der bevæger sig med en o-ring som
segl.
Normalt er det silikone i en slags gel som man smører på med en finger eller
ligende, men der er mindre kritiske steder hvor det godt kan være praktisk
at smøre med en spray silikone, og så er det så bare vigtigt at man har at
gøre med et smøre middel som ikke korrodere alle de gummidele udstyret
består af.

mht. prisen så koster en o-ring af hvad jeg vælger at kalde den normale type
omkring 1 krone hvis jeg skal have én. Hvorimod hvis jeg skal have en o-ring
af en bedre kvalitet af f.eks. mærket viton skal jeg betale omkring 12 kr.
Man bruger sikkert omkring 2 eller 3 årligt men det er lidt voldsomt at have
et lager af måske 10 o-ringe af 12 kr. som man lige kan stange en kammerat
hvis han står og mangler.

Derudover er jeg ret sikker på at universal middelt WD40 er et silikone
baseret produkt? Er det ikke hvad man bruger til f.eks. løseligt at spraye
elektroniske dele af motoren man vil undgå bliver fugtigt?

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 14:23

Tak for orientering ... nu er jeg mere med ...

--

meddelelse news:429478d2$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-05 09:43

>Derudover er jeg ret sikker på at
> [...]

WD-40 indeholder ikke silicone.
Ellers har fabrikanten/leverandøren opgivet forkerte data.
Det tror jeg nu ikke på.

Mvh/Harding

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 13:49

> [...]
>1000 stk. det gør jeg selvsagt ikke og
>dermed er det faktisk en meget større omkostning.

>Min pointe er at der _ER_ egnede steder.

Ja rigtigt der gives normalt mængderabat; men prisen på en O-ring
og så sammenligne den sølle pris med et væsentligt havari af en
roterende maskine, her falder kæden af.

Anvender du en siloconesmurt o-ringe som elastik er det måske
acceptabelt men, men, men
Brug da næsten enhver anden type smøremiddel bare ikke silicone.
Silicones dårlige egenskaber overstiger langt dets bedre
egenskaber.

Mvh/Harding

Fra : Tobester

Dato : 25-05-05 16:41

Nu kan det godt være, at jeg spørger dumt:

Jeg har altid lært (omend ikke af deciderede gummi-fagfolk), at man netop
benytter silikonebaserede produkter, hvor man gerne vil bevare sit gummi i
god stand. Jeg har som Jonas også erfaring fra dykkerudstyr, der smurte jeg
alle gummi- og latexdele, jeg overhovedet kunne komme i nærheden af, med
silionebaseret fedt. Det har fungeret fint for mig, og jeg har aldrig haft
udstyrshaveri på den baggrund.

Men måske du taler om o-ringstætninger i bevægelige dele, roterende dele?

Endvidere sprøjter jeg alt, hvad jeg overhovedet kan ramme med silikonespray
i min bil: Alle kontakter, stik og fatninger i motorummet, alle gummilister
og alt, hvad der bevæger sig med gummi i nærheden. Der virker det også fint.

Hvad skal man så bruge i stedet, vaseline?

Til Jonas: Hvis du vil have billige O-ringe til dit udstyr, så køb dem i
industri-gasudstyrsforretninger. Der får du mange for ingen penge, og du kan
også få billige til ren ilt og nitrox til meeeeget færre penge end i
udstyrsforretningerne... Og der er helt sikkert mange, der kan en masse
teoretiske grunde til, at netop mærkevarerne er bedst, men som sagt siger
min erfaring mig noget andet....

MVH T obeste r

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 19:45

>Jeg har altid lært (omend ikke af
>deciderede gummi-fagfolk), at man netop
>benytter silikonebaserede produkter,
>hvor man gerne vil bevare sit gummi i
>god stand.

Ja det er her det har den bedste funktion. Det lægger sig som et
lag ud over hele gummi listen således at vand der fryser imellem
gummilister og den lakkerede overflade ikke kan hæfte.

> [...]
>erfaring fra dykkerudstyr, der smurte jeg
>alle gummi- og latexdele, jeg
>overhovedet kunne komme i nærheden af, med

Ja det anvendes ofte til at smøre dele til dykkerudstyr.
Jeg vil ikke tage min maske på eller min maske i munden hvis den
var smurt med silicone.

På Bardenfabrikkerne som fremstiller de bedste kuglelejer som
findes. Her har man to helt separate bygninger til hhv.
siliconesmurte produkter og en anden fabriksbygning til alle andre
produkter som smøres med andre smøremidler.
Man har tillige den regel at om ægtefæller eller andre i
husstanden arbejder på fabrikken i produktionen så skal de alle
arbejde i enten den ene eller den anden afdelig. Så strikse skal
man være når man omgår siliconesmøremidler.

>Men måske du taler om o-ringstætninger
>i bevægelige dele, roterende dele?

Ja det er her at følgeskaderne på maskiner er størst.

> [...]
>silikonespray
>i min bil: Alle kontakter, stik og
>fatninger i motorummet, alle gummilister

Vil du sende din bil til omlakkering på et tidspunkt vil
autolakkererne nok bande fælt. Selv ved forsøg på at fjerne
siliconen med opløsningsmidler er ikke tilstrækkelig. Malingen vil
trække sammen som appelsinhud.

>Hvad skal man så bruge i stedet, vaseline?

Du skal bruge en penetrerende olie, der findes mange typer på
markedet som ikke indeholder silicone.

> [...]
>helt sikkert mange, der kan en masse
>teoretiske grunde til, at netop
>mærkevarerne er bedst, men som sagt siger

Rigtigt AGA og Hede Nielsen anvender også disse o-ringe i stor
mængde.
Når vi proff. taler om mærkevarer så ligger der som regel en
større samlefabrik bag som f.eks. Airbus eller Boeing i deres
specifikationer står der som regel at o-ringene skal være i.h.t.
den eller den standard; MEN de må kun købes fra navnenævnte
fabrikker eller forhandlere og de skal leveres med
flyfabrikanternes p/n på. Fabrikantens partnummer må tillige også
stå på pakningen. Men der må kun købes fra de rigtige steder som
garanterer kvaliteten som flyfabrikanten har specificeret og med
angivelse af batchnummer.
Her er vi nok lidt uden for det oprindelige emne; men
ovenfornævnte krav koster selvfølgeligt.
Kravet blev meget kraftigt skærpet efter Challenger ulykken, den
efterfølgende undersøgelse viste at der bl.a. ikke var styr på
materiale og forbrugsprodukter.

Mvh/Harding

Fra : Tobester

Dato : 25-05-05 19:54

Det var et meget fyldestgørende svar,
Tak for det.

Og min barnelærdom er hverken hel skidt eller hel god. Så det er nok som det
skal være...

markedet som ikke indeholder silicone.

Jeg er nu klar over, at O-ringe kan holde til det. Men det var mit indtryk,
at mange gummier netop blev nedbrudt af div. olier? Jeg har hidtil
afsprittet alle gummivarer efter kontakt med olier og smurt efter med
silikoner...

VH

T obeste r

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 21:14

Tobester <ttbdk@hotmail.com> (FJERN) skrev:
>Det var et meget fyldestgørende svar,
>Tak for det.

Velbekomme!

>Og min barnelærdom er hverken hel
>skidt eller hel god. Så det er nok som det
>skal være...

Ja det er sikkert rigtigt og sådan har vi det alle det nok bedst.
Lidt af vores mange forskelligheder og indfaldsvinkler giver en
god farvepalet.
Heldigvis kan vi dog falde lidt i fordybelse i emnet og ikke bare
klikke videre i øjebliks koncentrationer.

>markedet som ikke indeholder silicone.
Ja! heldigvis.

>Jeg er nu klar over, at O-ringe kan
> [...]

Sådan er det med de mange materiale som vi er omgivet af. Vi er
ofte ikke så gode udi kemien og forlader os på at prøve os frem.
Mange gummityper kunstige som naturlige kan ikke lide mineralske
olier, så kvæder de op.
De opslagsværker som direkte beskriver de enkelte produkters
egenskaber og optræden under forskellige påvirkninger af væsker i
forskellige koncentrationer er ikke det opslagsværk som hver
familie har stående på hylden derhjemme.
Det medfører ofte at "sælgere" skamroser deres universalprodukter.
Det skal vi ikke sådan lige hoppe på.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 04:44

"Harding E. Larsen (slet WUNXX)" <harding@WUNXXlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Hvad skal det skidt bruges til?

Er der nogen, som siger at det *skal* bruges?

Claus

Fra : John

Dato : 26-05-05 05:35

Det er et fantastisk godt middel mod "knirkende" fendere .

John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 07:47

"John" <john@lydom.dk> skrev

> Det er et fantastisk godt middel mod "knirkende" fendere .

Jeg er i hvert fald meget begejstret for det og bruger det til mange ting.
Man skal bare være opmærksom på, at det er silicone olie, det er altså ikke
magen til det, vi kender som Pioneer Silicone spary, som er langt tyndere.
Jeg har arbejdet på en maskinfabrik, hvor vi brugte Pioneer Silicone i rå
mængder på "rundbordsautomater", og det kan ikke umiddelbart sammenlignes
med Silisol

Jeg har bl.a. brugt Silisol til blokke, skødevogne, hulkehl, autopilot,
skydeluger og 117 andre ting, og det er min erfaring, at det er akkurat lige
så godt, som det man køber til 98,- for en dåse. (den er ganske vist lidt
større)

Men det er da soleklart, kan man ikke lide silicone, så lader man da bare
være med at købe det, der er da ingen som tvinger een til det. Det var
udelukkende ment som et tip, fordi det ikke er nemt at finde billigt, og
ikke andet...

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-05 10:11

>Jeg har bl.a. brugt Silisol til
> [...]

Et velegnet produkt til at smøre blokke, skødevogne, skødeskinner,
hulkehl i mast og bom, samt skydeluger m.m. er et produkt som
hedder Kontaflon 85.
Kontaflon 85 er et olie- og siliconefrit PFTE (teflon) baseret
tørsmøremiddel til plast og andre materialer.

Fabrikanten er Kontakt Chemie.
Den danske leverandør Ewald Steffensen A/S kan kontaktes på tlf.:
98924822 for opgivelse af nærmeste forhandler.
Det skal sprayes på i et meget tyndt lag. Det holder i flere år og
giver en virkelig glat overflade.
Det danner ikke basis for ansamlinger af snavs som uværligt ville
binde sig til en fedtet siliconeoverflade.

>Men det er da soleklart, kan man ikke
> [...]
Det er ikke bare det ikke at kunne lide det, det er
samfundskadelig virksomhed at anvende det. Det skal kun anvendes
der hvor det absolut ikke kan erstattes af et andet produkt.
Prisen på produktet er i denne sammenhæng ganske uvæsentlig.
Selvfølgelig var dit tip om tilstedeværelsen af et billigt produkt
velment vi behøves da ikke at betale mere end nødvendigt for noget.

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 10:55

"Harding E. Larsen (slet E8HTW)" <harding@E8HTWlarsen.tdcadsl.dk> skrev

> Det er ikke bare det ikke at kunne lide det, det er
> samfundskadelig virksomhed at anvende det. Det skal kun anvendes
> der hvor det absolut ikke kan erstattes af et andet produkt.

Samfundsskadelig virksomhed ?????????????????? (!) (hovedrysten!)

Claus

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-05 11:49

Nå!

Fra : ibber

Dato : 28-05-05 19:41

> Samfundsskadelig virksomhed ?????????????????? (!) (hovedrysten!)
>
> Claus

terrorgeden bruger det til at holde sine hjerne sammen pga mangelende
hjerneceller

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 26-05-05 10:25

Præcis...

Og dit indlæg medførte da en rigtig god tråd om emnet....

Mvh Keld

Fra : sailor99

Dato : 25-05-05 22:41

> [...]
> så længe de har det). Det er kanongodt til mange ting, og det er endda ret
> billigt, ligeom det er lidt svær at få fat i.

Og tak for tippet!

Jeg har næsten ikke mere. Har brugt det flere år til hulkelen.

Mvh
Georg