Cykler og små veje
Fra : morten linder \(2600~

Dato : 25-05-05 09:38

Er jeg den eneste der sidder med fornemmelsen af, at det uheld omkring
århus,
hvor en grupper cyklister blev pløjet ned, kunne have været undgået, såfremt
de
overholdt gælende lovgivning og holdt sig 1 og 1?

Når jeg kører mellem risby, smørum og ballerup på de små veje, så kommer der
ganske ofter store grupper af cyklister cyklende, og de er meget lidt ivrige
for at
flytte sig, bare fordi der kommer en bil.

Det er jo som bekendt umuligt at cykle, hvis ikke man kører ved siden af
hinanden.

Derfor skal det ikke forståes at jeg mener det ikke er tragisk det der er
sket, men
skylden ligger nok mere hos cyklisterne end hos billisten.

/Morten

Fra : Roberto Saldo

Dato : 25-05-05 09:40

morten linder (2600) wrote:
> [...]
> sket, men
> skylden ligger nok mere hos cyklisterne end hos billisten.

Det må du ikke sige offentligt!
Cyklister og specielt de mandlige lidt oppe i årene er ufejlbarlige.

Mvh
Roberto (kører i samme område)

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 25-05-05 09:59

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse >
> Det må du ikke sige offentligt!
> Cyklister og specielt de mandlige lidt oppe i årene er ufejlbarlige.

specielt dem der har investeret i en cykeltrøje og et par cykelbukser er
rigtig ufejlbarlige.

Husker en sådan type ved Viby Torv, der ikke gad holde stille for rødt, så
han trillede ligeså stille frem - og ind i bagenden på en bus der kørte over
for grønt!

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 10:19

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> specielt dem der har investeret i en cykeltrøje og et par cykelbukser er
> rigtig ufejlbarlige.

Men nu er det ikke dén slags cyklister der er tale om hér.....

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 25-05-05 09:57

"morten linder (2600)" <morten@linder.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
såfremt
> de
> overholdt gælende lovgivning og holdt sig 1 og 1?

Mener at jeg læste et sted at de overholdt gældende lovgivning ved at køre 2
og 2.

At det så på det sted hvor ulykken skete er cirka ligeså tåbeligt som at
køre 80 - selvom man må - er en anden historie. Hvis man skal køre efter
forholdende omkring det sted skal man som bilist holde sig omkring 50 - 60
stykker, mens cykler skal cykle 1 og 1.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 10:07

"Jørgen Flainard" <smallerb@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> såfremt
>
> Mener at jeg læste et sted at de overholdt gældende lovgivning ved at køre

Øv det er så kun bilister som skal "køre så langt til højre som muligt" ?

--
Tom

Fra : Aksel

Dato : 25-05-05 22:04

> [...]
> forholdende omkring det sted skal man som bilist holde sig omkring 50 - 60

Cyklister må kun køre 2 og 2 hvis de ikke er til gene for den øvrige trafik.

Hilsen Aksel

Fra : Kasper S Nielsen

Dato : 25-05-05 10:00

> [...]
> de
> overholdt gælende lovgivning og holdt sig 1 og 1?

Jeg vil ikke tage stilling til skyldsspørgsmål, men der står faktisk
intet i gældende lovgivning om at man skal køre 1 og 1 på cykel. Faktisk
må man GERNE køre ved siden af hinanden, såfremt der er plads
dertil.....det KAN man jo så argumentere for at der ikke var i
pågældende tilfælde.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 10:00

"morten linder (2600)" <morten@linder.dk> wrote in message

> Derfor skal det ikke forståes at jeg mener det ikke er tragisk det der er
> sket, men
> skylden ligger nok mere hos cyklisterne end hos billisten.

Forkert.
Bilisten får med MEGET stor sansynlighed hele skylden da de andre er bløde
trafikanter.
Sådan var det også før, hvis man som bilist mødte en hest og den blev nervøs
og sprang ud foran bilen så fik bilisten skylden uden at han kunne have
gjort noget anderledes.

Jeg vil tro at man vil sige at han ikke må køre hurtigere end at han altid
kan nå og stanse, så derfor har han ikke kørt efter forholdende. Om
cyklisterne har kørt 2 og måske endda 3 ved siden af hinanden og med 50-70
Km/t ændrer nok intet.

Ud fra billeder og de røverhistorier som journalisterne er eminent gode til
at komme med, så vil jeg nu også sige at 80 Km/t måske er en del over det
man bør køre på den strækning.
Vi kan dog være HELT SIKRE på at det som medierne skriver MAKSIMALT
indeholder 30-50% af sandheden. Så når de skriver at cyklisterne har kørt 2
og 2 så er der med garanti nogen som har kørt 3 og 4 også. Om knægten i
bilen har kørt 110 eller 80 aner vi heller ikke en bønne om, andet end hvad
han selv har udtalt. Vi ved heller ikke om han har siddet og rodet med sin
mobiltelefon eller med at skifte CD i uheldsøjeblikket.
Om solen har skreget i øjene på bilisten så han ikke har kunnet se noget osv
osv osv får vi nok heller aldrig at vide. Journalister får som regl ALDRIG
fat i ret meget af de sandfærdige forhold.......de er simpelthen for
overfladiske.

--
Tom

Fra : morten linder \(2600~

Dato : 25-05-05 10:55

Nu taler jeg om den faktiske skyld, og ikke hvad politiet mener.

best case så har de været lige gode om det.

/Morten

Fra : blue

Dato : 25-05-05 16:07

> Bilisten får med MEGET stor sansynlighed hele skylden da de andre er bløde
> trafikanter.

Det er en udbredt misforståelse, at bilister vil få skylden ved uheld med
"bløde" trafikanter. For at bilisten skal kunne straffes, skal der være en
overtrædelse af færdselsloven.

Har bilisten holdt sig i sin egen vognbane og ikke kørt hurtigere end
tilladt, har jeg svært ved at se, hvordan han kan straffes.

--
Malerier til salg
Mail vedr. pris

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 17:09

"blue" <blue_iz@ofirFJERN.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har bilisten holdt sig i sin egen vognbane og ikke kørt hurtigere end
> tilladt, har jeg svært ved at se, hvordan han kan straffes.

Hvis bilisten ikke har "kørt efter forholdene"....

Fra : phk

Dato : 26-05-05 07:51

> Ud fra billeder og de røverhistorier som journalisterne er eminent gode
> til
> at komme med, så vil jeg nu også sige at 80 Km/t måske er en del over det
> man bør køre på den strækning.

Som nævnt i anden tråd - jeg har været der. Hvis begge parter havde været
opmærksomme ville 80 have været en fin hastighed lige der. Men når man lige
har fået fars bil udleveret og der sidder en fin radio og hastigheden ikke
kan mærkes og man lige har startet en lille hyggetur ud i det grønne på de
fine cykler - så er man måske ikke så optaget af situationen i trafikken
1-200 meter frem. Havde de været det havde de sagtens kunnet se hinanden i
god tid..

--
Per, Esbjerg
Fjernbetjening komplet til låsning af f.eks. Ford´er

Fra : Kent Oldhøj

Dato : 25-05-05 10:02

"morten linder \(2600\)" <morten@linder.dk> skrev....

> Derfor skal det ikke forståes at jeg mener det ikke er tragisk
> det der er sket, men
> skylden ligger nok mere hos cyklisterne end hos billisten.

En rekonstruktion i BT viste,

- at billisten faktisk kunne se cyklisterne på trods af den lille
bakketop.

- at billisten ikke kunne overskue et efterfølgende venstresving(var
der kommet et andet køretøj var han pløjet ind i det).

- at en erfaren kørerlærer anslog at den højeste forsvarlige
hastighed ville være ca. 55 km/t.

Når det er sagt er jeg da helt enig i at vejen også er så smal at
cyklisterne burde køre 1 og 1.

Men at det skulle give dem den større del af skylden, virker temmelig
absurd.

Fra : phk

Dato : 26-05-05 07:52

"Kent Oldhøj" <NG@oldhoj.danmark> skrev i en meddelelse

> - at billisten ikke kunne overskue et efterfølgende venstresving(var
> der kommet et andet køretøj var han pløjet ind i det).

Den der kan jeg slet ikke genkende!

Og jeg har været derude og set på forholdene ...

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 26-05-05 13:51

> Og jeg har været derude og set på forholdene ...

Jeg er opvokset der, og kan sagtens genkende det...

Fra : phk

Dato : 26-05-05 15:14

> Jeg er opvokset der, og kan sagtens genkende det...

Det sving jeg tænker på kan man køre igennem med 100+. Er det uoverskueligt
pga bakketoppen?

Fra : Jørgen Flainard

Dato : 26-05-05 15:47

> Det sving jeg tænker på kan man køre igennem med 100+. Er det
uoverskueligt
> pga bakketoppen?

Jeg synes hele strækningen omkring Jelshøj er plaget af små veje med dårlige
oversigtsforhold, samt en del cykelister, der selvom de kun kører en og en,
stadig optager et væsentlig del af banen. Det sidste er selvfølgelig
trafikale forhold, og de kan være svære at kende, hvis man ikke kommer der
jævnligt.

Fra : Peter Weis

Dato : 26-05-05 19:56

phk wrote:

> Det sving jeg tænker på kan man køre igennem med 100+. Er det uoverskueligt
> pga bakketoppen?

Der er forskel på at kunne køre igennem med X i den forstand at man kan
holde bilen på vejen og i den forstand at man kan bremse for alle mulige
mærkelige situationer (forgængere, hunde, bolde, cyklister, børn etc)

mvh
Peter

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 10:18

"morten linder (2600)" skriver:

> [...]
> hvor en grupper cyklister blev pløjet ned, kunne have været undgået, såfremt
> de overholdt gælende lovgivning og holdt sig 1 og 1?

Nej

> Derfor skal det ikke forståes at jeg mener det ikke er tragisk det der er
> sket, men
> skylden ligger nok mere hos cyklisterne end hos billisten.

Ligeligt fordelt......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Ham Selv

Dato : 25-05-05 12:26

> [...]
> sket, men
> skylden ligger nok mere hos cyklisterne end hos billisten.

Havde de kørt 1 og 1 så havde det ihvertfald kun været de halve af dem
der var blevet klippet

OZ3BTO

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 12:51

Ham Selv skriver:

> Havde de kørt 1 og 1 så havde det ihvertfald kun været de halve af dem
> der var blevet klippet

Hvordan det ?

Havde de kørt bag hinanden i højre side af vejen var der plads til
både bil og cykler.

Fra : JS

Dato : 25-05-05 12:54

> Ham Selv skriver:

> Hvordan det ?
>
> Havde de kørt bag hinanden i højre side af vejen var der plads til
> både bil og cykler.

Jamen ikke når bilen fylder hele vejen. Ham der kørte længst til højre blev
smasket.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 13:29

JS skriver:

> Jamen ikke når bilen fylder hele vejen. Ham der kørte længst til højre blev
> smasket.

I følge ?

Når nu der blev undviget til højre og venstre prøvede billisten så at
dreje væk fra dem der drejede ind foran ??

Bilen brugte hele vejen, men de første 2 blev ikke ramt ?

Fra : JS

Dato : 25-05-05 16:21

> JS skriver:

> I følge ?

Dem selv men gengivet i BT. Som jeg shar skrevet før er det vist nok de to
forreste til højre, der kom værst til skade/døde. Det er lidt pudsigt imo.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 22:02

JS skriver:

> Dem selv men gengivet i BT. Som jeg shar skrevet før er det vist nok de to
> forreste til højre, der kom værst til skade/døde. Det er lidt pudsigt imo.

Nej, de to forreste slap med skrækken, det var først dem bagved der blev
ramt.

Men jeg kan da lige tilføje at der åbenbart ikke har sat skræk i nogle
cykelryttere. Kørte op af bakken fra Hammel mod Frijsenborg og moe mig
kom der endnu en flok cykelryttere i kendt formation, med 3 uden på
hinanden. Ham der kørte bagved i bilen havde noget svært ved at komme
forbi.....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-05-05 22:36

> Men jeg kan da lige tilføje at der åbenbart ikke har sat skræk i nogle
> cykelryttere. Kørte op af bakken fra Hammel mod Frijsenborg

Det cykel-univers i Hammel er også lidt specielt, turen Hammel-Jelshøj-retur
er normal træning for dem ;). Drengene fra Angora, Team EasyOn, må have haft
insider-viden: Bobby Olsen, "Oksen fra Hammel" :).

Fra : Finn Guldmann

Dato : 25-05-05 15:36

JS wrote:
> Jamen ikke når bilen fylder hele vejen. Ham der kørte længst til højre blev
> smasket.

Hvordan kan en bil der er knap 2 meter bred fylde hele en vej der er 4
meter bred? Medmindre altså at den kommer skøjtende i en
firhjulsudskridning?

Nej det der sansynligvis er sket er det bilen er kommet op over den
bakketop med omkring de 80 km/t, måske lidt over. Her har så fået øje på
en vej der er fyldt op med cyklister hvorefter han begynder at bremse.

Den anden vej kommer der en flok cykelryttere alt hvad remmer og tøj kan
holde. For dem har det gået nedad de sidste stykke så deres hastighed
har nok været mellem 50 og 80 km/t.

Begge parter har kørt midt på vejen.

Da de så opdager hinanden undviger de to første til hver sin side så
bilen ikke kan andet end at køre lige ud.

De efterfølgende cykelryttere har holdt øje med det baghjul der var 5 cm
foran deres eget forhjul så de opdager for sent hvad der foregår til at
de kan nå at undvige. Og så er det gået galt.

Alle hvis'erne må I så selv tænke jer til.

--
MVH Finn

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 16:02

> [...]
> foran deres eget forhjul så de opdager for sent hvad der foregår til at de
> kan nå at undvige. Og så er det gået galt.

Lyder lige som i min fantasi....

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-05-05 16:21

> Begge parter har kørt midt på vejen.
>
> Da de så opdager hinanden undviger de to første til hver sin side så bilen
> ikke kan andet end at køre lige ud.

Jeg støtter din teori 100%. Den er overens med jeg har oplevet både på cykel
og i bil på det sted. Det er nogle år siden jeg har været der, så der er
sikkert vokset nogle træer&buske op, de gavner heller ikke udsynet.

Fra : Peter Sindrup

Dato : 25-05-05 16:36

> [...]
> århus, hvor en grupper cyklister blev pløjet ned, kunne have været
> undgået, såfremt de overholdt gælende lovgivning og holdt sig 1 og 1?

Nu står der altså i gældende lovgivning at de må køre 2 ved siden af
hinanden,
*såfremt forholdene tillader det* - på samme måde som den maksimalt tilladte
hastighed for bilisten er 80km/t *hvis forholdene tillader det*

Peter

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-05-05 09:34

Så sent som her til morgen måtte jeg overhale en cyklist (wannabe
cykelrytter) på smal vej, i skarpt sving med dårlig oversigt. Der er en
ganske fin cykelsti langs med vejen. Men det er næsten altid dem i "Bjarne
Riis-Habit" som åbenbart ikke kan bruge cykelstier, og især når de er mange,
så er cykelstien jo for smal. !!!
Jeg var lige ved at holde ind og fortælle ham et par ting, han er sgu da for
dum. Selvfølgelig er ulykken ved Århus tragisk, men mange af disse
cykelryttere gør heller ikke meget for at passe på sig selv...

Der burde som minimum, kunne uddeles bøder når de vælger at køre ved siden
af cykelsti....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Henning

Dato : 26-05-05 10:53

>Der burde som minimum, kunne uddeles bøder når de vælger at køre ved siden
>af cykelsti....

Du har aldrig kørt på cykel? Hvis du skulle vælge mellem en hullet
cykelsti fyldt med smågrus og en pæn vej, hvad ville du så vælge, hvis
du ikke gider punktere for hver kilometer?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Brian Sørup

Dato : 26-05-05 10:59

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Du har aldrig kørt på cykel? Hvis du skulle vælge mellem en hullet
> cykelsti fyldt med smågrus og en pæn vej, hvad ville du så vælge, hvis
> du ikke gider punktere for hver kilometer?

......at blive kørt ned ??.......
--
Brian Sørup
Ford Scorpio 2,9i Ghia Aut. St Car

Fra : Verner Olsen

Dato : 26-05-05 16:03

On Thu, 26 May 2005 11:53:03 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

>Du har aldrig kørt på cykel? Hvis du skulle vælge mellem en hullet
>cykelsti fyldt med smågrus og en pæn vej, hvad ville du så vælge, hvis
>du ikke gider punktere for hver kilometer?

Det er da ikke noget argument?

Jamen Hr. Betjent, jeg kørte jo kun på cykelstien fordi vejen var
hullet!

>Henning

Verner

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-05-05 21:07

"Du har aldrig kørt på cykel?"

Du tager fejl. Jeg stoppede dog med at køre "seriøs" racer for ca. 5-6 år
siden pga. manglende interesse.

"Hvis du skulle vælge mellem en hullet cykelsti fyldt med smågrus og en pæn
vej"
Hellere det end at blive kørt ned.
For det andet kunne du jo ringe til kommunen, såvidt jeg er orienteret, skal
en cykelsti, som er "farlig" udbedres.

Og endelig kan man måske vælge andre ruter.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 26-05-05 11:07

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> cykelryttere gør heller ikke meget for at passe på sig selv...
>
> Der burde som minimum, kunne uddeles bøder når de vælger at køre ved siden

Hvis så bare bilisterne til gengæld ville give sig til at indse at hajtænder
som de støder på INDEN de krydser en cykelsti også gælder for DEM - så fint
nok med mig......

mvh

Andreas M. Hansen

- Som dagligt kører 26 km på racercykel på cykelsti ude på landet - og som
flere gange ugenligt må op og hænge i bremserne fordi en eller anden kornfed
bondeknold bare parkerer bankens bil midt på cykelstien fordi han ikke kan
dreje hovedet før han har næsen ude på vejen - selvom han altså holder midt
på et sæt hajtænder.....;o(

Fra : .J.S...

Dato : 26-05-05 15:40

"Henrik Nielsen" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Så sent som her til morgen måtte jeg overhale en cyklist (wannabe
> cykelrytter) på smal vej, i skarpt sving med dårlig oversigt.

What ?
Du må ikke overhale noget som helst i et skarpt sving med dårlig oversigt !!

> [...]
> cykelryttere gør heller ikke meget for at passe på sig selv...
>
> Der burde som minimum, kunne uddeles bøder når de vælger at køre ved siden

Jeps, det mener jeg nu også polisen kunne hvis de var til stede.

Lige som de også kunne give dig en bøde for farlig overhaling....

mvh/JS

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-05-05 21:02

"Du må ikke overhale noget som helst i et skarpt sving med dårlig oversigt
!!"

Hvis jeg afpasser min hastighed. Men du har ret, jeg kan jo ikke forudsige
om der kommer en imod mig med 120 km/t. Min pointe er, at en cyklist nok kan
holde på sin ret og bilisten kan blive dømt, men det kan han sku ikke bruge
til noget når han ligger på vejen og raller....

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 26-05-05 21:11

[...]

For det andet kan han jo være glad for at jeg ikke var en af dem, som kom
blæsene med for høj fart.