Er dette min allersidste Saab?
Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 08:48

Iflg. nedenstående, så ja..... :(

http://www.edmunds.com/insideline/do/News/articleId=105739

Next Saab 9-5 Model to Be Built in Germany, Completing Phase-Out of Swedish
Production
Date Posted 05-24-2005

FRANKFURT, Germany - In a continuing trend to build Saabs anywhere but
Sweden, the next generation of the Swedish brand's 9-5 model from 2008 will
be built at the GM plant in Ruesselsheim, Germany, an Opel executive told
Reuters on Monday.

The source said current versions of the Saab 9-3 and 9-5 will continue to be
built in Trollhättan, Sweden until then.

In March, the Ruesselsheim plant won the coveted job of making the next
generation of GM's midsize cars in Europe, including the successors to the
Opel Vectra and Saab 9-3.

The new Saab 9-7X, the brand's first SUV, will be built in Moraine, Ohio.
The Saab 9-2X wagon is built in Japan, and the Saab 9-6X crossover, a
knockoff of the Subaru B9 Tribeca due out in 2006, is expected to be built
in Indiana.

The Frankfurter Allgemeine Zeitung reported on Monday that Saab chairman
Carl-Peter Forster, who is also president of GM Europe, said the Trollhättan
plant might build a high-end Opel car GM has on the drawing board in
Germany.

What this means to you: You probably had a hunch after GM took over, but
it's now looking like the future of Saab will almost certainly have nothing
to do with Sweden. However, new models are coming out that could at least
offer Saab a future, and consumers some great choices.

Fra : Frederik

Dato : 25-05-05 12:09

Tjaa, nostalgisk set er det jo trist...

Fremtidige Saab'er vil have Opel-benzinere og Fiat-dieseler.

Dieselerne er i det mindste turboladede.

Tror s'gu, jeg køber mig en brugt 9000i.

Mvh.

Frederik

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 12:34

"Frederik" <f.caroe@suf.nu> skrev i en meddelelse
> Tjaa, nostalgisk set er det jo trist...
>
> Fremtidige Saab'er vil have Opel-benzinere og Fiat-dieseler.

GM-benzinere.

Har hørt at GM har afbrudt dieselindkøbet hos Fiat...

> Tror s'gu, jeg køber mig en brugt 9000i.

Som det ser ud med denne melding, bliver min 9000 formodentlig også min
sidste Saab - desværre.

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 20:32

> GM-benzinere.
>
> Har hørt at GM har afbrudt dieselindkøbet hos Fiat...

> Som det ser ud med denne melding, bliver min 9000 formodentlig også min
> sidste Saab - desværre.

Sørgeligt! en Saab skal ligesom være bygget i Sverige.
Må jeg foreslå VW - de er ikke så ringe endda (puster til ilden).
De ejer heldigvis sig selv så det samme sker nok ikke for dem.

Anyways det er sørgeligt at GM/Opels vigende salg skal gå ud over Saab
produktionen.
Og det der high-end Opel noget som skal bygges i Sverige - lugter det lidt
af katastrofe?
Jeg tænker her mest på VW's high-end projekt Phaeton = ca. 25 biler om
dagen.
Det giver vist ikke mange arbejdspladser i Trollhättan.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 08:42

> Sørgeligt! en Saab skal ligesom være bygget i Sverige.
> Må jeg foreslå VW - de er ikke så ringe endda (puster til ilden).
> De ejer heldigvis sig selv så det samme sker nok ikke for dem.

Min indstilling er iøjeblinkket, at skal jeg væk fra Saab, er der to
alternativer: Audi og Volvo. Og i dén rækkefølge.

Fra : KASO

Dato : 26-05-05 14:46

"Henrik B." skrev d. 26-05-05 08:42 dette indlæg :

> [...]
>
> Min indstilling er iøjeblinkket, at skal jeg væk fra Saab, er der to
> alternativer: Audi og Volvo. Og i dén rækkefølge.

Hmm - om du skifter fra en "Skab-Opel" til en "Skab-Folkevogn" eller en
"Skabs-Ford" kan vel komme ud på ét?

http://www.kandu.dk/

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 18:14

"KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Hmm - om du skifter fra en "Skab-Opel" til en "Skab-Folkevogn" eller en
> "Skabs-Ford" kan vel komme ud på ét?

Øøøhhh...nej.

Fra : KASO

Dato : 27-05-05 11:22

> Øøøhhh...nej.

Det tænkte jeg nok

Fra : Brian M

Dato : 25-05-05 15:52

"Henrik B." <saab@_NOSPAM_tdcadsl.dk> wrote in message news:<42942da1$0$231$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

> [...]
> Carl-Peter Forster, who is also president of GM Europe, said the Trollhättan
> plant might build a high-end Opel car GM has on the drawing board in

Mon ikke den high end car der er tale om er Cadillac BLS. Den skal
ifølge div. blade bygges i Trolhättan og er kun beregnet til Europa.
Baseret på mange 9-3 stumper med Fiat/Holden motorer. Det enden nok
med du må køre Cadillac istedet.....for at få en Trolhättan bygget
bil!

Cadillac BLS ser i øvrigt slet ikke så dum ud:

www.detnews.com/2005/autosinsider/0502/14/A02-89127.htm

Fra : EjS

Dato : 25-05-05 19:31

> [...]
> Baseret på mange 9-3 stumper med Fiat/Holden motorer. Det enden nok
> med du må køre Cadillac istedet.....for at få en Trolhättan bygget

Jep - det er også rygterne her i Sverige. De kommer i en periode til at
bygge nogle special-serier af 9-5 og derefter bliver det nicheproduktion af
Cadillac og et andet amerikansk mærke under GM (har selvfølgelig glemt det).
Produktionen af 9-3 ender i Tyskland.

Man havde egentlig reddet produktionen i Sverige med et statstilskud på ca.
en mia SEK til produktionsoptimeringer. Men så gik den tyske regering til
den europæiske domstol med en sag om konkurrenceforvridning - og sagen er
endt som nu ...

MVH EjS

Fra : TDN

Dato : 25-05-05 17:42

> [...]
> nothing to do with Sweden. However, new models are coming out that could
> at least offer Saab a future, and consumers some great choices.

Kører de iforvejen ikke på en Opel platform (Vectra ?) og med Opels 1.8 l.
motor ???? Det synes jeg at kunne huske at have læst et sted

Mvh
Thomas

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 19:24

"TDN" <tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Kører de iforvejen ikke på en Opel platform (Vectra ?) og med Opels 1.8 l.
> motor ???? Det synes jeg at kunne huske at have læst et sted

Modificeret GM-bund. Det er den samme Opel bruger til Vectra. Saab's er blot
modificeret og de har deres egen undervognsopsætning.

M.h.t. motor, så jo, det er den samme 1,8i motor, som Opel bruger.
Turbomotorerne er igen en modificeret GM-motor på 2 liter. Den samme som
Opel/GM bruger til deres 2,2i. Opel får deres turbomotorer fra Trollhättan.