MC kørekort?
Fra : Vega

Dato : 24-05-05 17:41

Hej.

Hvad er aldersgrænsen for at tage stor MC kørekort?
Jeg er 21 år.

Mvh. Vega.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 24-05-05 17:44

> Hvad er aldersgrænsen for at tage stor MC kørekort?

21 år.

> Jeg er 21 år.

Jamen, så kom i gang.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 24-05-05 21:59

"Martin Sørensen" <mos@laxity.invalid> writes:

> 21 år.

Spøjse regler, i øvrigt.

Tager du kortet den dag, du fylder 18, så har du stort kort, den dag
du fylder 20.

Tager du kortet dagen før du fylder 21, så har du lille kort indtil
dagen før du fylder 23.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Får kan ikke lide at blive slået med en pind."
The RockBear. ((^)) -Marianne Juul, 2003

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 25-05-05 00:39

Peter B. Juul wrote:

> [...]
> du fylder 20.
>
> Tager du kortet dagen før du fylder 21, så har du lille kort indtil

Nej der tror jeg du tager fejl.

Hvis man tager kørekort som 19-20 årig, får du automatisk stort kort når
du fylder 21.

Reglen hedder 2 år efter udstedelsesdatoen, eller når man er over 21.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 25-05-05 05:54

Hej Kenneth

Peter har ret.

Kørekort reglerne er simple.
Er du under 21 må du kun tage kørekort til lille
Er du over 21 må du tage kørekort til enten lille eller stor.
Har du haft kørekort til lille i to år bliver det automatisk til stort, selv
om der stadig er billede af lille MC på kortet.

Længere er den ikke.

Altså tager du lille kort når du fylder 18 må du automatisk køre stor MC når
du fylder 20.
Tager du lille kort når du fylder 55 må du automatisk køre stor MC når du
fylder 57.
Er det under to år siden du har taget lille kort, og har du alderen (over
21) til at "opgradere" det til stort, så kan du vælge at gå op til ny
køreprøve (ca. 1500kr). Så får du et nyt kørekort med stempel i både stort
og lille kort. Det hjælper dig hvis du f.eks. skal leje MC i udlandet.

Med stort kørekort må du køre alle motorcykler.
Med lille kørekort må du køre motorcykler med en max effekt på 34hk eller
25kw OG! maskinen må max have et vægt / kraftforhold køreklar og fuldtanket
på 0,17 kW pr. kg. Den sidste del lægges der dog ikke så meget vægt på og
Aprilias RS 125 har fået dispensation og må køre med lille kørekort selv om
den er lidt for let.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-05-05 07:22

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> writes:

> Nej der tror jeg du tager fejl.

Det gør min teorilærer så også. Jeg vælger at tro på ham i stedet.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Johnny

Dato : 27-05-05 09:26

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør min teorilærer så også. Jeg vælger at tro på ham i stedet.
>
> --

Det er nok klogt. Men det er måske også klogt at spørge ham igen.

Hilsen Johnny
www.kritikken.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 26-05-05 10:52

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Jeg tror det kan være en god idé også at have det store stempel i
> kørekortet, hvis man tager til udlandet på sin store MC. Jeg tror
> højst det koster et gebyr at få det store stempel når man har haft
> sit lille kørekort i over 2 år.

Jeg har hørt noget om at der skal et nyt kørekort til, som efter
sigende skulle koste 400,-, hvilket egentlig ikke overrasker mig
overhovedet :-/ Er der nogen der evt. kan be-/afkræfte det?
--
mvh Jes Vestervang (stadig kun med det lille stempel pga. modvilje mod
at kaste penge ud ad vinduet) @ FZS600 & DT125R

Fra : Peter B. Juul

Dato : 26-05-05 11:27

Jes Vestervang <jes.vestervang@gmail.com> writes:

> Jeg har hørt noget om at der skal et nyt kørekort til, som efter
> sigende skulle koste 400,-, hvilket egentlig ikke overrasker mig
> overhovedet :-/ Er der nogen der evt. kan be-/afkræfte det?

Lyder sandsynligt. Det skal så siges, at det kun er hvis man skal til
udlandet, at det giver nogen mening. I Danmark må det forventes, at
2-års-reglen er kendt.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Det, der gør så megen fantasy-litteratur
The RockBear. ((^)) selvhøjtidelig og dræbende kedelig er,

Fra : Pizzabager

Dato : 24-05-05 17:55

> Hvad er aldersgrænsen for at tage stor MC kørekort?
> Jeg er 21 år.

Jamen så er du voksen nok :)

kasper

Fra : Vega

Dato : 24-05-05 18:11

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse

> Jamen så er du voksen nok :)

Fedt!
Tak for svar til jer begge.

Mvh. Vega.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 24-05-05 20:06

"Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Fedt!
> Tak for svar til jer begge.
>
> Mvh. Vega.

Men husk på at der er en grund til at der normalt startes på en lille
maskine

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Vega

Dato : 24-05-05 20:18

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Men husk på at der er en grund til at der normalt startes på en lille
> maskine

Jeg skal sgu bare ha' en 1000cc med det samme.
Nej, jeg ligger nok ud med en 500-600cc

Mvh. Vega.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 21:58

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> wrote in message
> "Vega" <liladomo@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> >

> Men husk på at der er en grund til at der normalt startes på en lille
> maskine
>
> --
Og hvad er den grund ? :)
Den har jeg da vist heller ikke hørt om :)
Det er bare op på den største og vildste maskine som man overhovedet kan
finde penge til :)
Også selvom det involver at man skal sælge konen :)

Michael

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 24-05-05 22:17

m.grewy wrote:
> [...]

> finde penge til :)
> Også selvom det involver at man skal sælge konen :)

*lol*
Ja Michael... der er jo nogen der er aldeles frygtløse, og tillige født
med røven i et lykkehjul, så de slipper helskindet fra at crashe, hmmm
lad os sige en tre-fem maskiner

jeg anbefaler at starte lidt forsigtigt ud

... derfor kan man jo godt sælge konen alligevel og få noget fedt kluns
at køre i f.eks. **

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-05 08:37

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> writes:

> [...]
> køreprøve (ca. 1500kr). Så får du et nyt kørekort med stempel i både stort
> og lille kort. Det hjælper dig hvis du f.eks. skal leje MC i udlandet.

Så vidt jeg ved kan man også bare få byttet sit lille kørekort til et
med stempel i både stort og småt når man har haft det lille i 2 år
uden at man behøver at gå til en ny prøve. Det er dog muligt at det
koster et gebyr, det har jeg ikke undersøgt.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-05-05 12:04

> [...]

> uden at man behøver at gå til en ny prøve. Det er dog muligt at det
> koster et gebyr, det har jeg ikke undersøgt.

Det koster en ny køreprøve, og for at tage den bør man tage nogle få
køretimer. Det kræver dog ikke ny banekørsel og de andre lovkrav.

(Igen - ifølge min teorilærer. Det blev diskuteret indgående sidste
uge.)

--
Peter B. Juul, o.-.o "How do I love thee? Let me count the ways:
The RockBear. ((^)) one one-thousand,

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 25-05-05 14:08

Peter B. Juul skrev:

> Det koster en ny køreprøve, og for at tage den bør man
> tage nogle få køretimer. Det kræver dog ikke ny
> banekørsel og de andre lovkrav.

Tror du misforstod Jacob. Når du har haft lille kørekort i 2 år, så får du
automatisk det store uden det koster noget. I øvrigt tror jeg heller ikke
man behøver få kørekortet skiftet for at få feltet for stor mc udfyldt -
bare politimanden der stopper een kan se man har haft det lille i 2 år, så
går det nok.

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-05-05 15:26

"Rasmus Neckelmann" <neckelmann@gmail.com> writes:

> [...]
> bare politimanden der stopper een kan se man har haft det lille i 2 år, så

Korrekt.

Altså:

Tager du kortet, før du fylder 21 år har du lille kort i to år,
derefter er det automatisk et stort kort, uanset om du var 18 år eller
20 år og 360 dage, da du tog det lille kort.

Har du lille kort og fylder 21, så kan du gå til en ny køreprøve og
få stort kort med det samme.
--
Peter B. Juul, o.-.o "Man skal ikke dø en lineær død."
The RockBear. ((^)) - Birksted

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 25-05-05 18:59

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> Det koster en ny køreprøve, og for at tage den bør man tage nogle få
> køretimer. Det kræver dog ikke ny banekørsel og de andre lovkrav.

Prøv lige at læse hvad jeg skrev en gang til.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 25-05-05 21:22

> Prøv lige at læse hvad jeg skrev en gang til.

Jaja, I behøver ikke gnide mere salt i.

> [...]
> kørekortet, hvis man tager til udlandet på sin store MC. Jeg tror
> højst det koster et gebyr at få det store stempel når man har haft sit

Enig.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm not ignoring any facts.
The RockBear. ((^)) I'm simply ignoring you.