Osmoses, Køb af båd med
Fra : Rune

Dato : 24-05-05 11:35

Jeg fik øje på en båd der sælges stærkt nedsat (eller det skriver de i hvert
fald) pga. osmoses. Er det en rigtig dårlig ide? Nybegynder her.

/Rune

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 12:41

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg fik øje på en båd der sælges stærkt nedsat (eller det skriver de i
> hvert
> fald) pga. osmoses. Er det en rigtig dårlig ide? Nybegynder her.

Hej Rune

Det kommer an på hvad du er nybegynder i!!

At du er nybegynder som sejler behøver ikke at være et problem i denne
situation, hvis du f.eks. er autolakerer eller anden håndværker af
profession.

Lad mig forklare.

En båd der har osmose kræver en meget grundig omgang.
Den skal slibes eller sandblæses så alle osmoseblærer er væk. Derefter skal
den højtrykspules med vand, og så tørre en måneds tid i sommer varmen og
overdækket.

Så skal der (hvis det er et voldsomt angreb af osmose) støbes et par lag
glasfiber på bunden for at kompensere for det fjernede materiale, og endelig
skal der spartles med epoxyspartel og slibes, så skal der spartels igen og
slibes, indtil finishen er OK.

Så 6-7 lag epoxyprimer og endelig er man klar til at give den bundmaling og
søsætte.

Så hvis du er tilstrækkelig god med værktøj etc. så kan du (sagtens) gøre
det selv, og det kræver ingen som helst viden om sejlads - det er bare
hårdt - nej meget hårdt arbejde!!!

Hvis du derimod ikke har nogen håndværksmæssige færdigheder, så skal du hlde
snitterne langt fra sådan et tilbud - det koster nemlig kassen at få
foretaget renoveringen professionelt!!

Hilsen John

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 12:47

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev

> [...]
> slibes, indtil finishen er OK.
> Så 6-7 lag epoxyprimer og endelig er man klar til at give den bundmaling

Så nemt er det altså ikke!

Hvis en båd er rigtig angrebet af osmose, så hjælper ovenstående ikke en
dyt, og er i bedste fald kun spild af penge..

Claus

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 12:59

> Så nemt er det altså ikke!
>
> Hvis en båd er rigtig angrebet af osmose, så hjælper ovenstående ikke en
> dyt, og er i bedste fald kun spild af penge..
>
> Claus

Der er ellers firmaer, der mener at dette er godt nok:

http://www.hempel.com/Internet/IneDKC.nsf/vHEMPELDOC/6BE639E05D011EF9C1256C4700420AFF

john

Fra : Boje

Dato : 24-05-05 21:10

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i en meddelelse

> Der er ellers firmaer, der mener at dette er godt nok:

> [...]

Hej.

Ja, så "let" er det faktisk. Selv amatører kan uden større vanskeligheder
mestre selve processen. Men som du skriver, er selve udførelsen (specielt
med amatørværktøj) et knokkelarbejde. Og modsat Hr. CT's påstand behøver man
faktisk ingen specielle forhold/lokaliteter/fagfolk, måske lige undtaget
sandblæsningen, hvis angrebet er rigtig dybt. Jeg (selv fagmand) har set
adskillige eksempler herpå, hvor slutresultaterne selv efter flere år kun
vanskeligt eller slet ikke lader sig skelne fra oprindelig, normalgod
støbefinish (har dog også set flere totalkiks med meget nobrede, ujævne
undervandsskrog). Professionel finish er *vildt* meget dyrere men ikke
beviseligt mere holdbart i styrkemæssig henseende. Heldigvis for bl.a.
undertegnede er der ikke så voldsomt mange amatører, som ønsker at binde an
med opgaven

Kan Hr. CT i øvrigt venligst dokumentere sin påstand?

Dog er jeg enig i, at en osmoseramt båd skal være rigtig billig, da det som
nævnt er et knokkel og materialeprisen alt i alt løber alvorligt op nu om
dage.

Mvh
Boje

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-05 07:48

"Boje" <boj@get2net.dk> skrev

> Kan Hr. CT i øvrigt venligst dokumentere sin påstand?

Kan du dokumentere din påstand?

Du kan jo bare spørge, om et værft er villig til at give en garanti på, at
osmosen er fuldstændig væk. Jeg har også set indtil flere eksempler på, at
man bare troede, at det var en let sag, blot ved at lægge epoxy på og lukke
osmosen inde. Der er ikke noget osmose at se ude fra, men når det så slår
igennem på indersiden af skroget og dermed har ødelagt laminatet eller
distancematerialet, så er folk og båden virkelig på spanden.

Det er et faktum, at man ikke fjerner osmose uden kontrollerede forhold, og
det undrer mig, at du ikke ved det som fagmand?

Kender du sagen fra gilleleje, hvor der var en osmosereparation, som gik
temmelig galt?

Claus

Fra : Boje

Dato : 25-05-05 22:48

> "Boje" <boj@get2net.dk> skrev

> Kan du dokumentere din påstand?

Jeg har intet påstået. Du derimod påstår, at det ikke hjælper en "dyt", og
at "pengene er spildt". Så kategorisk en påstand bør dokumenteres. Jeg
falder ikke for dit trick at besvare et spørgsmål med et nyt spørgsmål. Det
gør man kun for at holde skindet på næsen, når argumenterne er svage.

> Du kan jo bare spørge, om et værft er villig til at give en garanti på, at
> osmosen er fuldstændig væk.

Naturligvis vil et værft ikke give en evighedsgaranti. Værfter garanterer jo
heller ikke mod osmose ved levering af en nybygning. Men en tidsbegrænset
garanti er ikke urealistisk.

> [...]
> igennem på indersiden af skroget og dermed har ødelagt laminatet eller
> distancematerialet, så er folk og båden virkelig på spanden.

Det er jo også ren stupiditet og heller ikke det, som John, Hempel eller
undertegnede advokerer for at gøre.

> Det er et faktum, at man ikke fjerner osmose uden kontrollerede forhold,
> og
> det undrer mig, at du ikke ved det som fagmand?

Osmose fjernes ikke - det repareres. Osmose er bare en kemisk proces i et
ikke fuldt udhærdet GRPlaminat, der ikke er vandtæt. Resultatet -
laminatskaderne - er det, vi reparerer. Derefter prøver vi at forebygge
vandindtrængen så godt som muligt, hvilket i normal økonomisk fornuftig
praksis ikke kan lade sig gøre 100%. Men alligevel nok til at reparationen,
omhyggeligt udført, ser ud til at kunne holde i mange år - hvor længe
generelt vides endnu ej.

> Kender du sagen fra gilleleje, hvor der var en osmosereparation, som gik
> temmelig galt?

Nej.

> Claus

Mvh
Boje

Fra : Boje

Dato : 25-05-05 22:57

> [...]

generelt vides endnu ej.

> Kender du sagen fra gilleleje, hvor der var en osmosereparation, som gik

Nej.

> Claus

Mvh
Boje

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 08:14

> [...]

Det
> gør man kun for at holde skindet på næsen, når argumenterne er svage.

Beklageligvis skulle der have stået "i værste fald" og ikke i bedste fald.
Jeg fik i farten byttet om på ordene..

> [...]
> Osmose fjernes ikke - det repareres. Osmose er bare en kemisk proces i et
> ikke fuldt udhærdet GRPlaminat, der ikke er vandtæt. Resultatet -

Og det jeg påpeger er bare, at det skal gøres under kontrollerede forhold.
Det hedengangne "Teknologisk Institut" har for år tilbage sammen med hempel
udviklet en arbejdsbeskrivelse til, hvordan det gøres.

Min påstand er bare, at det *ikke* sker sådan i mange tilfælde. En
gennemgribende og professionel osmosebehandling kræver opvarmede lokaler i
lang tid, hvod temperatur og navnligt luftfugtighed er nøje styret. Prøv du
engang at kigge på mange af de danske reparationsværfter. Tog vi rundt i
landet, så kan jeg uden besvær vise dig værfter, som har lokaler, hvor man
hver eneste dag arbejder med temperaturkritiske og temperaturfølsomme
produkter, uden at det er den fornødne opvarmning.

Alle ved, at det koster en million millard at opvarme en stor værkstedshal,
og der er antageligvis mange værfter, som pga af økonomien ser stort på
dette. Jeg har selv gået og arbejdet på min båd på mindst to værfter, hver
der blev arbejdet med produkter som krævede 20-23 ° og hvor der hverken var
varme eller nogen som helst form for isolering. At man er fagmand er ikke
ensbetydende med, at man også er professionel, navnlig ikke, når der er
økonomi indblandet.

Alting handler om penge i dag, og en professionel osmose behandling, hvor
båden kan stå opbevaret med den korrekte temperatur og luftfugtighed i de
3-4 måneder, som sagtens kan være påkrævet, det koster simpelthen *kassen*,
og der er ikke mange værfter, som har forhold til det i så lang tid. Derfor
bliver der ofte sprunget over, hvor gærdet er lavest, fordi forbrugeren har
alligevel ikke en skrædders chance for at kræve sin ret. Det er nemlig nemt
at gemme sig under juraen, når man taler osmose.

Tag selv rundt på reparationsværfterne og se, hvor ofte
temperaturforholdende bliver ignoreret. Der er mange, som arbejder i
utilstrækkeligt opvarmede lokaler, og som hævder at være fagfolk!

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 13:02

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
> [...]
en
> dyt, og er i bedste fald kun spild af penge..

Det kan selvfølgelig godt være at du har ret men hvis du nu gjorde lidt
mere ud af din vurdering end bare "ikke en dyt" ville vi andre nok også
have mere glæde af dit indlæg. Du plejer jo at kunne skrive nogle gode
indlæg

Mvh. Per

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 19:08

"Per, Frb." <Svar_hellere_i_gruppen> skrev

> [...]
> mere ud af din vurdering end bare "ikke en dyt" ville vi andre nok også
> have mere glæde af dit indlæg. Du plejer jo at kunne skrive nogle gode

Man kan jo ikke skrive alting i detaljer hver gang et emne bliver nævnt, og
når man endda ikke kender omfanget af et givent osmoseangreb, så er det
umuligt at gå i detaljerne. Det, der er min pointe er, at hvis en båd
virkelig er rigtigt slemt angrebet af osmose, så er det en ret omstændig
proces, og så hjælper det intet bare at smække epoxy på, fordi osmosen så
bare slår igennem på den anden side af laminatet.

Een af de ting, der er meget væsentlige, og som også indgår i Hempels
uddannelse, er, at bl.a. temperatur og luftfugtighed bliver nøje
kontrolleret over en periode på flere måneder, så man er sikker på, at
osmosen ikke genopstår. Ellers er det ikke muligt at give garanti på en
sådan reperation. Det er f.eks. noget som er helt umuligt for en privat, og
for den lille reperatør, som ikke råder over disse forhold. Det er ofte, det
ikke er sket, og derfor er det også gået galt for flere værfter, når de har
lavet osmose reperationer.

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-05-05 21:15

Rune, send os nogle billeder. Så kan vi få en mere kvalificeret debat.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 12:57

"Rune" <rune@slambam.dk> skrev

> Jeg fik øje på en båd der sælges stærkt nedsat (eller det skriver de i
hvert
> fald) pga. osmoses. Er det en rigtig dårlig ide? Nybegynder her.

Det kommer meget an på, hvor slemt det er. Osmose er ikke bare osmose, og er
det rigtig galt fat, så kan det blive en endog meget dyr omgang at reparere.
I værste fald er det *ikke* noget, man selv kan lave, fordi det kræver
kontrollerede omgivelser, som langt de fleste slet ikke har. Læg dertil
omfattende erfaring.

Du er nødsaget til at finde ud af, hvor slemt den båd er angrebet, og der må
du have fat i en fagmand. Hvis du ikke er en god håndværker, og har erfaring
eller er den type, som hurtigt kan tilegne sig den nødvendige viden, så hold
dig fra projektet. Der er helt sikkert en grund til, at de har sat prisen så
langt ned.

Hvis du er begynder med hensyn til både, så vil jeg stærkt fraråde dig at
købe uden at få tilstrækkelig rådgivning.

Hvad er det for en båd, og hvad skal den koste, så kan vi måske hjælpe dig
med at afgøre, om det er rigtigt, at den er stærkt nedsat?

Een ting er sikkert, der er i dag *ufattelig* langt imellem, at man kan gøre
en rigtig god forretning.. Det er uhyre sjældent, at man finder noget, som
bliver foræret væk i dag...

Claus

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 25-05-05 05:24

Jeg kommer pludselig ihu!!! ar der var en der fortalte mig om at man på LM
Glasfiber havde fundet en metode til at fjerne osmose.
Jeg kender ikke denne metode, som deres ingeniører havde fundet frem til,
men pointen var at de brugte ultraviolet lys til behandlingen!!!

Er der mon andre der har opsnappet noget mere af denne fortælling?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 10:30

Jan Rasmussen <jr@ØÅÅØvejen-net.dk> skrev:
>Jeg kommer pludselig ihu!!! ar der
> [...]

Bølgelængden på lys i det ultraviolette spekter har ingen mening
her, mon ikke det er ultralydsmåling der menes.

Selve "problemet osmose" i en båds glasfiber er ikke noget som kan
fjernes grundlæggende. Det opstår ved at vand diffundere ind til
saltholdige indeslutninger i selve polyesteren, resultatet er at
de indesluttede saltblandinger udvidder sig volumenmæssige og det
ses om efteråret når båden kommer på land som små blærer, der når
der trykkes hul på dem afgiver en væske som er sur.
Det kan man ikke reparere sig ud af med en klatbehandling, for så
ses det næste år igen ved siden af eller også samme sted.
Det der skal til er selvfølgelig en længerevarende udtørring efter
at overfladen er åbnet og de sure substanser er skyllet godt ud.
Den bedste udtørring er om båden kunne placeres i en ovn og funget
hermed på en rimelig tid kunne drives ud.
Jeg har tidligere beskrevet det omkring rorreparation og jeg kan
se ovenfor i denne streng at indlæringskurven er stigende.
Med ultralydsmåleudstyr kan man "se" hvordan laminatet har det om
der er delamineringer i skroget. Med en Moisture tester kan man
måle fugt indholdet i skroget.
Dette udstyr anvendes sammen med hygrometeroutput fra ovnen om en
sådan benyttes.
Alle disse fine målemetoderog udstyr, og den viden som her ligger
omkring de rigtige arbejdsmetoder, findes i meget lille
udstrækning i bådbranchen. Man klarer sig med det næstbedste ved
at lade både stå udendørs overdækket i en længerevarig varm
periode.
Da der herved vil være mange uovervågede og ukontrollerbare
perioder i udtørringen og forekomsten af det nødvendige måleudstyr
også mangler, laves arbejdet som regel i.h.t.
materialeleverandørens anvisninger. Anvisninger som ikke tager
udgangspunkt i specifikke værdier og derfor kan der ikke gives
fuldgyldige garantier.
Det er som minimum vigtigt at fylde deres anvisninger for de er
lavet således at de opfylder et bredt spekter.
De af John, her i strengen tidligere givne anvisninger, vil give
en i de fleste tilfælde tilstrækkelig reparation.
Det giver ikke et nyt skib; men en "tætning" med epoxyprodukter
vil nedsætte forsøget på indtrængende vand betydeligt ofte omkring
10 gange i forhold til en ydre overflade af polyester.

Rune har du fået tilbudt et skib med angivet osmose, har nogen
sikkert vurderet omfanget og prisen er sat herefter.
Du kan roligt regne med at den pris som du skal give + en
osmosebehandling på et værft, tilsammen skal være omkring det som
en tilsvarende båd koster i almindelig stand.Af mange grunde kan
prisen på båden måske være sat lidt i overkanten. Der er kun en
der bliver snydt, du gør, om du ikke kan fremkomme med de rigtige
vurderinger.

Med venlig hilsen

Harding