/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
O-Ring - X-Ring - Z-Ring
Fra : Jesper Andersen


Dato : 23-05-05 14:32

Hej Gruppe,
Jeg sidder her og kigger på kædekit, og pludselig dukker der en masse
betegnelser op som o-ring, x-ring, z-ring og nogen gange en blanding
af 2 typer.

Er der nogen af jer der kender forskellen på de forskellige typer,
eller evt har en henvisning til et sted på nettet hvor det er
forklaret. Jeg står nemlig og skal have et nyt kit, og vil gerne vide
lidt om hvad jeg køber.

Mvh
Jesper Andersen
Yamaha YZF R6

 
 
Steen E. (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Steen E.


Dato : 23-05-05 15:11

"Jesper Andersen" <jaREMOVE@palby.dk> skrev i en meddelelse
news:ulm3915ng1bfdb6bhmuph011g197v4nnp4@4ax.com...
> Hej Gruppe,
> Jeg sidder her og kigger på kædekit, og pludselig dukker der en masse
> betegnelser op som o-ring, x-ring, z-ring og nogen gange en blanding
> af 2 typer.
>


Det er formen på den lille tætningsring i kædeleddet, som holder
smøremiddel inde, og vand og støv ude. En x-ring (eller z-ring etc.) er
mere fleksibel end en o-ring, og vil derfor alt andet lige bedre kunne
følge kædeleddets bevægelser uden at blive utæt.

Det er dog vigtigere at kæden er dimensioneret til din R6 - Hvis DID så
vel en 530VM.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623



MKS - 74 (23-05-2005)
Kommentar
Fra : MKS - 74


Dato : 23-05-05 16:20

On Mon, 23 May 2005 16:11:29 +0200, "Steen E."
<steen-e*fjernes*@ofir.dk> wrote:

>Det er formen på den lille tætningsring i kædeleddet, som holder
>smøremiddel inde, og vand og støv ude. En x-ring (eller z-ring etc.) er
>mere fleksibel end en o-ring, og vil derfor alt andet lige bedre kunne
>følge kædeleddets bevægelser uden at blive utæt

Udmærket forklaring, Z-ring er AFAIK Reginas ækvivalent til X-ring
(noget skal man jo profilere sig på) men Reginas kæder har mange
modstandere. "Ulempen" ved tætningsringe er at det skaber en lille
smule højere friktion i kæden og man mister derfor (marginalt) ydelse,
hvorfor man tit ser kæder uden ringe brugt til race hvor
langtidsholdbarhed sædvanligvis ikke er et tema - Vil man ha' en lidt
billedlig illustration af hvad det er så kan det ses her :

http://home.tiscali.dk/isl21043/rings.jpg

>Det er dog vigtigere at kæden er dimensioneret til din R6 - Hvis DID så
>vel en 530VM.

Hvilket ville være min anbefaling til en std. gade-R6'er...

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Hekto (23-05-2005)
Kommentar
Fra : Hekto


Dato : 23-05-05 17:51

In article <k4s391hh2sdppvsno5kpfi47qq6mgjtbh9@4ax.com>,
mks74temp@tiscali.dk says...
> "Ulempen" ved tætningsringe er at det skaber en lille
> smule højere friktion i kæden og man mister derfor (marginalt) ydelse,
>
>
- og iøvrigt gør leddene en smule bredere, da gummidimserne også
fylder.

Normalt er det dog ikke et problem.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk  www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408873
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste