Garanti spørgsmål
Fra : Kasperkk

Dato : 19-05-05 20:29

Hvordan vil det påvirke garantien på min nye motorcykel hvis jeg monterer
nogle andre potter? Det burde da ikke betyde en skid?
Den er med indsprøjtning så der er vel heller ikke noget med dysning og
sådan noget jeg skal tage højde for?

Kasperkk
SV1000

Fra : Hornsved

Dato : 20-05-05 09:02

Kasperkk_nielsen@hotmail.com (Kasperkk) wrote in message news:<d6ipd1$tj0$1@abbeden.bunk.cc>...
> [...]
> nogle andre potter? Det burde da ikke betyde en skid?
> Den er med indsprøjtning så der er vel heller ikke noget med dysning og

Det vil jo nok afhænge lidt af, hvad du i givet fald vil reklamere
over på garantien. Jeg er ret overbevist om at Suzuki i deres
garantibestemmelser tager forbehold for mekaniske indgreb af enhver
art i motoren. En krakilsk forhandler vil i en tilspidset situation,
med det forbehold i hånden, kunne afvise snartsagt enhver reklamation,
der vedrører motoren. Medmindre du køber potterne hos din aut.
forhandler og lader ham montere dem.

Jeg har selv monteret racingpotter på min 1½ år gamle TRX'er, men
skulle der opstå et motorproblem, som jeg ønsker at reklamere over på
garantien, vil jeg bestemt montere de original potter inden jeg
henvender mig til forhandleren - ikke fordi jeg tror at potterne i sig
selv, vil have haft nogen del i en evt. opstået defekt, men simpelthen
for at undgå enhver diskusion om hvorvidt garantien er gældende eller
ej.

Desuden skal du være opmærksom på at de første 6 mdr. efter købet er
det forhandleren, der skal bevise at fejlen IKKE VAR tilstede ved
leveringen. Efter de 6 mdr. skifter bevisbyrden, således at du skal
bevise fejlen VAR tilstede leveringen. En bevisbyrde det godt kan
blive vanskelig at løfte, hvis du selv har "fiflet" ved maskinen.

Mvh
Hornsved

Fra : Martin Sørensen

Dato : 20-05-05 18:12

> [...]
> bevise fejlen VAR tilstede leveringen. En bevisbyrde det godt kan
> blive vanskelig at løfte, hvis du selv har "fiflet" ved maskinen.

Kunden skal ikke bevise at fejlen var tilstede ved leveringen, for det kan
man sjældent. Man skal blot bevise at der er en fejl nu og her. Så kan
forhandleren selvfølgeligt komme og sige at det var behandlingen og ikke
varen selv der var noget galt med, men hvis man har monteret udstyr designet
til maskinen, er det nok svært for ham at sandsynliggøre at det er årsagen
til fejlen. I så fald så har producenten af udstyret jo også et
produktansvar..

signing off.. Martin Sørensen