Lege og opholdsområder
Fra : Steen

Dato : 24-05-05 06:04

Hvor finder jeg noget om reglerne for færdsel og parkering i lege- og
opholdsområder (max. 15 km områder)

/Steen

Fra : Johnny

Dato : 24-05-05 17:08

"Steen" <oz1@kwt.dXk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder jeg noget om reglerne for færdsel og parkering i lege- og
> opholdsområder (max. 15 km områder)

Det gør du i bilagene til færdselsloven.

Hilsen Johnny
www.kritikken.dk

Citat fra et af bilagene:

Bilag A.

Justitsministeriets bekendtgørelse af 22. september 1978.

Bekendtgørelse om særlige færdselsregler

i opholds- og legeområder efter færdselslovens § 40.

I henhold til § 40, § 95, stk. 1 og 3, og § 118, stk. 3, i færdselslov nr.
287 af 10. juni 1976 fastsættes:

§ 1. Bekendtgørelsen gælder for færdsel på vej i afmærkede opholds- og
legeområder.

§ 2. Indkørsel til og udkørsel fra sådanne områder afmærkes med de
færdselstavler, der er vist i bilaget.

§ 3. Det er tilladt at opholde sig og lege på vejen i hele dens bredde.

§ 4. Kørsel i området må kun ske med meget lav hastighed (normalt under 15
km i timen).

§ 5. De kørende skal udvise særlig agtpågivenhed og hensynsfuldhed over for
gående. Hvor kørendes færdselsretning skærer gåendes, skal de kørende holde
tilbage for de gående.

Stk. 2. Når der på vejen opholder sig eller leger personer, der kan komme i
farlig nærhed af køretøjet under dettes passage, må kørslen ikke fortsættes,
forinden føreren har sikret sig, at disse personer er opmærksomme på
køretøjet og har givet plads for passage. Sådanne personer må dog ikke
unødigt hindre de kørende i at komme frem.

§ 6. Parkering i opholds- og legeområder må ikke ske uden for særligt
afmærkede pladser. Dette gælder dog ikke cykler, knallerter og to-hjulede
motorcykler.

§ 7. Kørende har ubetinget vigepligt ved udkørsel fra et opholds- og
legeområde.

§ 8. Overtrædelse af §§ 4-7 straffes med bøde.

§ 9. Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. november 1978.

Justitsministeriet, den 22. september 1978.

Nathalie Lind.

Fra : Steen

Dato : 25-05-05 19:47

"Johnny" <fake.to@prevent.spam> skrev i en meddelelse

> Det gør du i bilagene til færdselsloven.

Tak

/Steen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 09:34

"Steen" <oz1@kwt.dXk> skrev i en meddelelse
> Hvor finder jeg noget om reglerne for færdsel og parkering i lege- og
> opholdsområder (max. 15 km områder)

Max. 15 km/t? Det må da vist være en anbefalet hastighed (blå tavle).