Reparation af badeplatform
Fra : Co

Dato : 23-05-05 19:22

I min båd har jeg på badeplatformen 2 rum til fortøjninger med mere, som har
været dækket
af ad et par måtter, som jeg har fjernet - og o skræk og rædsel, der var
maling og glasfiber helt
i laser !

Jeg har fjernet så mget jeg kan manuelt, og vil nu høre hvad jeg skal gøre
ved det, umildbart
havde jeg tænkt mig at vente til week-enden hvor de lover op til 27 grader,
og jeg er sikker
på at alt træet er tørt

Jeg havde tænkt mig at give det en ordentligt gang glasfiberspartelmasse, og
et par måtter glasfiber
efterfulgt af mere glasfiberspartel, og afslutte med at give det gelcoat er
det fremgangsmåden, skal jeg rense alle gamle rester helt af, jeg er helt på
bar bund så alle råd er velkommen ?

Jeg oploader et billede i dk. binær

Båden er stadig på land

En fortvivlet sejler
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 09:45

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> Jeg oploader et billede i dk. binær

Den er vi nok en del, som ikke har adgang til, bl.a. mig selv

Du kan evt maile billederne, adressen er gyldig som den er.

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-05-05 21:07

Jeg har fundet ud af hvordan man får dem tilbage, hvis man er cybercity
kunde.

Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 19:32

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> [...]
har
> været dækket
> af ad et par måtter, som jeg har fjernet - og o skræk og rædsel, der var

Nu har jeg set billedet, men det fortæller ikke ret meget om, hvad der er
nedenunder krydsfineren?
Er det bare mod vandet?
I så fald må der da være noget glasfiber under træet eller hvad?

Umiddelbart vil jeg mene, at den finer er så medtaget, at det ikke kan
betale sig at gøre noget ved den. Ud med den, og navnlig hvis den er våd
eller bare blød af fugt. Træet *skal* være _knashamrende_ tørt, ellers får
du intet til at hæfte ordentligt. Jeg kunne forestille mig, at der er godt
med fugt mellem træet og så det materiale, der er under træet?

Hvis det er tilfældet, så kommer du bare til at lave det hele om igen om et
par år. Du må lige fortælle lidt mere om hvad der er under krydsfineren..

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-05-05 19:36

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i

> Nu har jeg set billedet, men det fortæller ikke ret meget om, hvad der er
> nedenunder krydsfineren?
> Er det bare mod vandet?
> I så fald må der da være noget glasfiber under træet eller hvad?

Når jeg ikke lige kan gennemskue det, så er det fordi du skriver
badeplatform, og det ser jeg som en slags "hylde" der stikker ud fra
agterstavnen, hvorfor jeg antager, at fineren er lagt mellem nogle lag
glasfiber?

Claus

Fra : Co

Dato : 24-05-05 23:26

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i

Badeplatformen er en kasse støbt fast på bådens skrog i glasfiber
hvor der i hver side er en luge ned til et rum hvori finerpladen er.

Som jeg ser det er den brugt som en slags forstærkning i støbeprocessen,
hvor der enten har har støbt glasfiber rundt om den eller blot malet
, og derfor kan den ikke fjernes uden at badeplatformen skæres i stykker !

Undersiden af badebroen er fin i glasfiberen

I hver side af rummet er der et hul hvor vandet kan løbe ud !

Jeg vil prøve imorgen at få tid til at få taget yderligere et par billeder
og poste

Med sejler hilsen
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-05-05 07:37

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> [...]
> hvor der enten har har støbt glasfiber rundt om den eller blot malet
> , og derfor kan den ikke fjernes uden at badeplatformen skæres i stykker !

Ok, er der bare den mindste fugt, så kan du hverken bruge polyester eller
epoxy på træet, men det er der heldigvis råd for. Du sliber hele pladen
ganske grundigt med korn 40, så alt løst maling og dårligt træ ryger af. Det
er bedst, at alt maling er væk. Så lægger du en ny plade 9-10 mm, som du
limer med PU lim (skumlim). Det er så heldigt, at det hærder ved hjælp af
fugt. Men det er vigtigt, at du får lagt et passende tryk på pladen, fordi
skumlim skal helst have et ret hårdt modtryk. Find noget rigtigt tungt, så
du får fordelt trykket. Du skal ikke spare på limen.

Nu skal du så lægge glasfiber på, jeg vil foreslå polyester, det er langt
billigere og samtidigt mere end tilstrækkeligt. Sørg for, at du får slebet
ca. 60 mm op ad kanterne hele vejen rundt. Du skal slibe al gelgoat af, så
du er inde i den rå fiber. Det er du, når du kan se strukturen i
glasfiberen.

Den nye plade bør primes med et lag ren polyester, sørg for, at det bliver
rullet godt ind i træet. Når det har siddet i ca 10 minutter, så lægger du
bare to x 300 grams måtte og godt med polyester på. Sørg for at rulle det
godt ind, og sørg for, at du kommer hele vejen op ad kanterne. Vær opmærksom
på luftbobler.

Så kan du afslutte med tre lag lightprimer, der er næppe nogen grund til
toplak, LP kan sagtens stå alene, når den ikke får sol.

Med hensyn til hullerne til afløbet skal du være lidt agtpågivende. Det
bedste er at dække hele hullet, så du får en massiv inderkant, hvor der ikke
kan trænge vand ind mellem laminatet. Hvis hullet er f.eks. 15 mm, så bor
det op til 40, og fyld det med med små glasfiber stykker og polyester, hvis
du ikke har noget færdigt polyesterspartel. Du skal naturligvis gøre det
efter, du har lagt pladen, og før du lægger fiber på.

Bagefter borer du bare dit 15 mm hul, eller hvor stor det nu er. Grunden
til, at jeg forslår at gøre det på denne måde, er, at så er der ikke noget
træ eller hulrum, som bliver eksponeret iden i hullet, og dermed kan der
heller ikke trænge vand ind i mellem dine forskellige lag. Det er
naturligvis lidt mere beværligt, men det er besværet værd.

Du skal naturligvis huske at vaske inden du går i gang, og du skal affedte
med acetone både før og efter du har slebet, men det har jeg jo skrevet
stolpe op og ned om før

Claus

Fra : Co

Dato : 25-05-05 20:23

Først en stor tak til dig Claus for din utrættelige viden

Jeg er en newbee på dette område, så jeg har et par tillægsspørgsmål,
fot at sikre mig den korrekte fremgangsmåde !

> [...]
> Det
> er bedst, at alt maling er væk. Så lægger du en ny plade 9-10 mm,

Skal det være en finerplade, eller kan jeg en kunststofplade, opskummet pvc
eller lignende ?

> [...]
> skumlim skal helst have et ret hårdt modtryk. Find noget rigtigt tungt, så
> du får fordelt trykket. Du skal ikke spare på limen.

Trykket har jeg check på med et par store lodder, men PU Lim, hvad er det,
og
hvor købes det normalt, byggemarkeder, specialforretninger ??
Har forgæves kikket efter det hos biltema

> [...]
> ca. 60 mm op ad kanterne hele vejen rundt. Du skal slibe al gelgoat af, så
> du er inde i den rå fiber. Det er du, når du kan se strukturen i

Det passer mig fint jeg har allerede købt 1,5 kg polyester spartelmasse, har
du en idé
om hvor langt det rækker ?
art no.: 36-053 hos www.biltema.dk

> [...]
> bare to x 300 grams måtte og godt med polyester på. Sørg for at rulle det
> godt ind, og sørg for, at du kommer hele vejen op ad kanterne. Vær

jeg har ligeledes købt polyester art no.: 36-076 hos www.biltema.dk
Når du skriver ren, er det så uden 2% hærder som de foreskriver ?

> Så kan du afslutte med tre lag lightprimer, der er næppe nogen grund til
> toplak, LP kan sagtens stå alene, når den ikke får sol.

Hvad er light primer ??
er polyesteren i sig selv vand tæt, der kommer jo noget vand ind og op
gennem hullerne ?

> [...]
> heller ikke trænge vand ind i mellem dine forskellige lag. Det er
> naturligvis lidt mere beværligt, men det er besværet værd.

Genialt, det er selvfølgelig måden at sikre sig at træet er helt indesluttet
!

> [...]
> med acetone både før og efter du har slebet, men det har jeg jo skrevet

Det var nok noget nær det eneste jeg var klar over, inden jeg startede denne
tråd.

med stor sejler hilsen
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 05:07

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> Skal det være en finerplade, eller kan jeg en kunststofplade, opskummet
pvc
> eller lignende ?

Brug krydsfiner, det er den, du nemmest får til at hæfte, ellers får du bare
problemer med at den ikke sidder ordentlig fast. Kuststoffer er ikke egnede
til polyester med mindre de er lavet specielt til formålet. Laver du det
rigtigt, så skal den nok holde tiden ud.

> hvor købes det normalt, byggemarkeder, specialforretninger ??
> Har forgæves kikket efter det hos biltema

Biltema har det åbenbart ikke.

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4863&n=10

Alle byggemarkeder har det, bare spørg efter PU lim. Køb det ikke i
bådudstyrsforretninger, de har kun Balcotan, som koster en formue, og som
dybest set ikke er et hak bedre, selv om det er tre-fire gange så dyrt.

> Det passer mig fint jeg har allerede købt 1,5 kg polyester spartelmasse,
har
> du en idé
> om hvor langt det rækker ?
> art no.: 36-053 hos www.biltema.dk

Du skal bruge ren polyester og måtte på den nye plade, og ikke spartelmasse.
Du skal nok regne med ca 800-1000 gr polyester i alt pr kvadratmeter i dit
tilfælde. Du behøver ikke at spartle den gamle plade, inden du lægger en ny
i, lad limen fylde hullerne og ujævnhederne. Med to gange 300 gram glasfiber
bliver det rigeligt stærkt.

> Når du skriver ren, er det så uden 2% hærder som de foreskriver ?

Nej for fanden da!

Det er bare uden additiver, såsom fortykkelsesmidler osv. Altid med hærder!

> Hvad er light primer ??
> er polyesteren i sig selv vand tæt, der kommer jo noget vand ind og op
> gennem hullerne ?

Nej, det er den ikke. Du skal bruge en vandbarriere til slut. Lightprimer er
fra Hempel og er en lavmolekylær epoxyprimer. Giv den gerne tre-fire lag.

> Genialt, det er selvfølgelig måden at sikre sig at træet er helt
indesluttet
> !

Ja, sagt i al beskedenhed..

Claus

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 26-05-05 20:48

Ja, men der er nogle steder de kalder det ved det fulde (men kringlede)
navn: Polyuretan lim

Se: http://www.top.dk/servlet/ResellerGuide?action=viewbook&productno=3

Bjarke

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
snip

Fra : Co

Dato : 29-05-05 19:03

Tak til Claus Tersgov for en udybdende foklaring, så selv en nybegynder som
mig kan fostå det !

Jeg er startet her i week-enden, men det kommer nok til at tage lidt tid
inden jeg bliver færdig,
men jeg skal nok komme med en opdatering, når jeg er færdig !

med venlig hilsen
Claus

Fra : Co

Dato : 30-05-05 21:35

Jeg har nu næsten renset alt gammelt glasfiber op, er svært når man ligger
og arbejder i et rum
med ca. 15 cm. højde og intet værktøj kan være der i højden !
Så nu er vi ved at være klar til at montere en 10 mm finerplade, men da
lugen er noget mindre
end hullet kan jeg kun få den ned ved at dele den i 4 stykker, er det måden
at gøre det på ??

med sejler hilsen
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 31-05-05 09:23

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> Jeg har nu næsten renset alt gammelt glasfiber op, er svært når man ligger
> og arbejder i et rum
> med ca. 15 cm. højde og intet værktøj kan være der i højden !

En vinkelsliber fylder ikke meget.. www.myboat.dk/slibeting.htm kan måske
give lidt inspiration.

> [...]
> lugen er noget mindre
> end hullet kan jeg kun få den ned ved at dele den i 4 stykker, er det

Kan to dele ikke gøre det?

Det gør ikke noget, at der er 10-15mm luft hele vejen rundt, det fylder du
bare op med polyester eller polyesterspartelmasse. Du kan jo også give
pladen et par skruer ned i den gamle, men vær obs på længden

Claus

Fra : Co

Dato : 31-05-05 11:30

> En vinkelsliber fylder ikke meget.. www.myboat.dk/slibeting.htm kan måske
> give lidt inspiration.

Jeg har ikke lige en lille vinkelsliber, kun en kæmpe stor en, så nu må vi
se !

> måden
> Kan to dele ikke gøre det?

Pladen skal være ca. 48 x 88 cn, og skal ned gennem et hul på ca. 28 x 38
cm, så der ikke meget af give af !

> Det gør ikke noget, at der er 10-15mm luft hele vejen rundt, det fylder du
> bare op med polyester eller polyesterspartelmasse. Du kan jo også give
> pladen et par skruer ned i den gamle, men vær obs på længden

Hvis jeg giver en ca. 10 mm. luft er jeg vil afhængig af at det er komplet
tørt, modsat PU limen,
som kan tage lidt fugtighed, eller skal jeg smøre det hele ind i pu lim,
lægge pladerne ned, og
efterfølgende smøre polyester oven på PU limen i kanterne ??

Og undskyld jeg spørger så meget, men jeg her ude i et område jeg aldrig har
prøvet før, og følger
derfor også dine anvisninger 100 % slavisk !

En taknemmelige sejler
Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 01-06-05 14:11

"Co" <claus.co@gmail.com> skrev

> [...]
> lægge pladerne ned, og
> efterfølgende smøre polyester oven på PU limen i kanterne ??

Læg plader ned, som det nu kan passe sig. Er der så mellerum nogen steder,
så lægger du da bare en liste i mellemrummet!

Bare giv den godt med skumlim på alle kanterne, så skal det nok holde. Når
du så skal lægge polyester på, så skal du skære eller slibe skumlimen af,
fordi polyester hæfter kun på træet.

Claus