Sportcar Event for en KTK'er
Fra : Claus Fabritius

Dato : 23-05-05 16:13

Jeg har været en tur på KTI i Roskilde her til morgen, hvor der var et
pressearrangement i forbindelse med Sportscar Event der afholdes på søndag.
Det er et arrangement, hvor man imod betaling kan få ture i en række
eksotiske sportsvogne kørt af ejerne, som stiller dem gratis til rådighed.
Alle pengene der bliver samlet ind går til Børnecancerfonden og dæk.

Tilbage til det det hele drejer sig om. Jeg stod op tidligt mandag morgen
for at få en chance for en tur i nogle af de spændende biler. Jeg kørte ud
imod KTI i min Peugeot 405 Mi16, som jeg selv regner for en forholdvis kvik
bil. Der blev leget lidt undervejs, og som altid smilte jeg lidt, da jeg
lagde en anden legesyg bilist bag mig.

Da jeg ankom til KTI kunne jeg høre et par biler på banen. Lyden af en
Ferrari var ikke til at tage fejl af, og da jeg kom nærmere kunne jeg se at
det var en 355 Spider, en Gallardo og en Maserati 3200GT. Jeg stod først og
kiggede lidt på de tre biler, hvor efter jeg bevægede mig ned imod
pitområdet. Her var der biler for enhver smag. Masser af røde fuldblods
sportevogne fra Ferrari, en enkelt Lotus, nogle Maseratier, den gule
Gallardo, en BMW, en Porche og lidt andre biler. Jeg kunne ikke finde ud af
hvad jeg helst ville prøve, så jeg startede med at gå hen til et par venner
og lod bilerne vente lidt. Her blev der snakket om de forskellige biler og
der blev givet lidt anbefalinger om hvem jeg burde prøve. Kort tid efter
trillede der en Ford GT ind i pitten. Jeg havde aldrig set den i
virkeligheden, men der var ingen tvivl om at den var bygget til race, og det
var den mest sjældne af bilerne. Den blev der kigget meget på, men den var
meget omsværmet, så jeg blev enig med mig selv om, at jeg ikke skulle sætte
næsen op efter en tur i den.

Den første bil jeg skulle have en tur i blev en Porche GT3. Det var en
lækker fornemmelse at blive presset tilbage i sæderne, og måden den kunne
tage svingene på var imponerende. Der var lidt fugtigt på banen, så den
understyrede lidt i et enkelt sving, men ellers virkede det som om at den
sugede sig til vejen. Det var en rigtig drivers car.

Næste i rækken var en Mercedes SL55 AMG. Taget var nede, så der var masser
af vind i håret. Da den har automatgear lyder den lidt doven, men den kunne
virkelig flytte sig ned af langsiden. Svingene blev taget lidt mere roligt,
men der var inden tvivl om at den ville gøre sig rigtigt godt på en åben
motorvej.

De andre gutter havde anbefalet en tur i en flot sølvgrå Maserati 3200GT, da
den blev kørt meget underholdende. Det måtte jeg selvfølgelig prøve og
ejeren var en rigtig frisk gut der virkelig gav den hele armen. Bilen blev
kørt helt til grænsen og humøret var i top. Der blev både driftet og meget
andet, og jeg steg ud af bilen med et stort smil. Det var meget intenst, og
med sådan en chaufør var det en køretur jeg kommer til at huske.

Nu var jeg ved at være lidt presset tidsmæssigt, da jeg snart skulle på
arbejde. Jeg ville prøve en Ferrari når nu der var så mange, og snakkede
lidt med en fyr i en 348 Spider. Han gik og pudseden den og var ved at tage
toppen tilbage, så man kunne mærke fartvinden på banen. Den blev startet op
og jeg fik lov til at sætte mig ind ved siden af. Lyden i sådan en Ferrari
er noget helt særligt og det manglende tag gjorde at brølet fra motoren lød
som musik. Der var ingen tvivl om at han havde købt sin bil for at køre den
som en rigtig sportsvogn. Han gik virkelig til den og jeg blev enig med mig
selv om at det var en god afslutningen på morgenen.

Jeg steg ud af den lave Spider og begyndte at gå hen imod bilen. Pludselig
trillede Ford GT'en op på siden af mig og passageren steg ud. Jeg måtte
hellere lige høre, om den skulle ud og køre igen, og jeg blev bedst om at
sætte mig ind i den lille gule retro-racer. Man sad virkelig godt i de
skåleformede sæder og kabinen virkede lækkert da døren lukkede over hovedet
på mig. Det var en blanding af hi-tech og retro med masser af alumenium og
alle de instrumenter man kan drømme om at kigge på. Jeg kunne se at den var
udstyret med det store McIntosh Audiophile anlæg som koster $4000 ekstra fra
fabrikken. Det var dog ikke interessant da bilen satte igang. Lyden var helt
uovertruffen og med det samme blev jeg presset tilbage i sædet. Der var
ingen tvivl om at den bil var noget særligt. Jeg havde været imponeret over
hvor hurtigt den flyttede sig fremad, men det var endnu mere imponerende, da
bremsen blev aktiveret. jeg blev kastet frem i selen, der blev gearet et par
gange ned, bilen sugede sig til vejen og blev kastet rundt i kurven
hvorefter der endnu en gang blev trykket på gassen. Jeg blev presset tilbage
imod sædet og jeg kunne mærke hvordan G-kræfterne trak i mine kinder på vej
ud af svinget. Nålen på speedometeret bragede op af skalaen og vi nåede
enden af den korte langside på ingen tid. Sådan blev det ved et par omgange.

Da bilen trillede ind i pitten igen var jeg helt chokeret. Min eneste
kommentar da jeg kom ud af bilen med et gigantisk smil var at bilen var syg.
Nu var det tid til at finde Peugeot'en igen så jeg kunne komme på arbejde.
Sjovt nok virkede den på ingen måde kvik mere, og lyden fra mit KN-filter
var på de få timer blevet forvandlet fra et løvebrøl til lyden fra en lille
kattekilling der godt ville kunne lege med de store, men slet ikke kan være
med.

En ting er sikkert. Jeg vil have en Ford GT når jeg bliver stor :)
--
Claus Fabritius

Be nice to nerds
Chances are you'll end up working for one

Vil du selv opleve hvordan bilerne køre kan jeg kun anbefale at kigge forbi
KTI, Roskilde til Sportscar Event på søndag.

Fra : Thomas

Dato : 23-05-05 17:06

> Vil du selv opleve hvordan bilerne køre kan jeg kun anbefale at kigge
> forbi KTI, Roskilde til Sportscar Event på søndag.

FEEEED beskrivelse! Ej mand - jeg havde et møde imorges, ellers var jeg
også kommet derud! :D Det lyder til at have været en kæmpe oplevelse - hvor
tit får man lov til at køre med i sådan nogle biler?!

Vi ses vel på søndag - skal du også hjælpe til derude?

--
Thomas Krath

Fra : Claus Fabritius

Dato : 23-05-05 17:17

"Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com> skrev i en meddelelse

> FEEEED beskrivelse!

Jeg gjorde mit bedste for at beskrive det som det blev oplevet. En gang
imellem kan jeg åbentbart ikke stoppe, når jeg først er kommet igang med at
skrive. Jeg sad og rystede da jeg skrev det, selvom det var flere timer
siden at jeg var steget ud af Forden. Tror først min puls blev normal ved
2-tiden :)

> Ej mand - jeg havde et møde imorges, ellers var jeg
> også kommet derud! :D Det lyder til at have været en kæmpe oplevelse -
hvor
> tit får man lov til at køre med i sådan nogle biler?!

Du gik glip af en kæmpe oplevelse, og det gør man vist meget sjældent. Jeg
tror aldrig jeg kommet til at få en tur i sådan en Ford igen. Nu er jeg
ligeglad med Italienske fuldblodsracere og andre eksotiske sportsvogne. Min
ønskebil er noget så jordnært som en Ford ;)

> Vi ses vel på søndag - skal du også hjælpe til derude?

Jeps. Jeg er en af dem der møder klokken 7 derude. Og det var fordi jeg
skulle hjælpe at jeg fik lov til at komme forbi idag.

Fra : Thomas

Dato : 23-05-05 18:00

> Jeps. Jeg er en af dem der møder klokken 7 derude. Og det var fordi
> jeg skulle hjælpe at jeg fik lov til at komme forbi idag.

Præcis - også derfor jeg fik tilbudet :) Lorte møde :((((

Jeg kommer op af formiddagen m. min lillebror - er aftalt m. chefen Henrik
V. ;)

--
Thomas Krath

Fra : Claus Fabritius

Dato : 23-05-05 18:06

> Jeg kommer op af formiddagen m. min lillebror - er aftalt m. chefen Henrik
> V. ;)

Han er vist en flink chef. Jeg kan da ikke brokke mig over
"personalegoderne" som turen idag vel kan kaldes for :)

Fra : Thomas H.

Dato : 23-05-05 17:23

"Claus Fabritius" <champ88@ofir.invalid> skrev i en meddelelse

<SNIP>

> Vil du selv opleve hvordan bilerne køre kan jeg kun anbefale at kigge
> forbi
> KTI, Roskilde til Sportscar Event på søndag.

Nåå ja, der skal jeg heldigvis til løgnerfest, altså den slags fester hvor
man fejrer, at en masse 14-15-årige drenge og piger, har stået og løjet en
voksen mand i kjole direkte op i fjæset, for at få gaver !!!
Man burde jo melde afbud, når nu man ikke engang er medlem af foreningen :o|

Fra : Thomas

Dato : 29-05-05 18:51

> Vil du selv opleve hvordan bilerne køre kan jeg kun anbefale at kigge
> forbi KTI, Roskilde til Sportscar Event på søndag.

Subscripe!!

Hermed en liste over de biler jeg fik prøvet (enkelte op til flere gange):
Ferrari Modena 360 F1
Ferrari 512 TR
Ford GT
Lotus Elise 111R
Lotus Esprit Turbo
Maserati 3200GT
Mercedes SL55 AMG
Porsche 911 RS (1973'er)
Porsche 911 GT3
Porsche 996 Turbo Gembella (600hk)
Porsche Cayenne Turbo Gembella (600hk)

Porsche 911 GT3 er toppen og så er den ikke længere! :D

Ford GT er hurtig nok, men Porschen opleves lagt federe. De der
Ferrari-biler er også total i orden - virkelig rendyrket racermaskiner!

Det er iøvrigt imponerende at alle bilerne holdt hele dagen igennem uden
motorproblemer, bremseproblemer eller lign.!

--
Thomas Krath

Fra : Claus Fabritius

Dato : 29-05-05 21:31

> Hermed en liste over de biler jeg fik prøvet (enkelte op til flere gange):
> Ferrari Modena 360 F1
> Ferrari 512 TR
> Ford GT
> Lotus Elise 111R
> Lotus Esprit Turbo
> Maserati 3200GT
> Mercedes SL55 AMG
> Porsche 911 RS (1973'er)
> Porsche 911 GT3
> Porsche 996 Turbo Gembella (600hk)
> Porsche Cayenne Turbo Gembella (600hk)

Jeg kan også tilføje et par biler til min liste:

Chevrolet Corvette
Ferrari 512 TR
Ferrari 550 Maranello
Lotus Elise 111R (Har aldrig oplevet noget tage sving så hurtigt)
Maserati Ghibli Cup
Porsche 996 Turbo Gembella (sparkede virkelig i ryggen)
Porsche Cayenne Turbo Gembella (Verdens hurtigste minibus?:)

> Porsche 911 GT3 er toppen og så er den ikke længere! :D

Det bliver vi ikke enige om :) Hurtig, men ikke den fedeste

> Ford GT er hurtig nok, men Porschen opleves lagt federe. De der
> Ferrari-biler er også total i orden - virkelig rendyrket racermaskiner!

Jeg kan bedre lide måden Forden kører, men bilen der overraskere mig mest
var den lille Elise. 192 heste og så tagere den alt hvad den møder på en
bane som KTI. 996 Turbo Gemballe'en var godt nok hurtigere på langsiden, men
det var fedt med en kører der sad og bandede over at porchen fyldte så meget
i svingene, at han ikke kunne vise mig hvad Lotus'en kunne :D

> Det er iøvrigt imponerende at alle bilerne holdt hele dagen igennem uden
> motorproblemer, bremseproblemer eller lign.!

Holdt hele dagen er nok så meget sagt. Der var en Radical Racing SR3 der
stod af med alvorlige motorproblemer efter 7 omgange på banen. Mercedes SL55
AMG'en måtte stå af pga. bremseproblemer. Lotus 340R forsvandt også midt på
dagen. Efter sidenge pga. motorproblemer.

Men når man tænker på hvor mange biler der var der og hvor hårdt bilerne
blev kørt er det imponerende.

Fra : Thomas

Dato : 29-05-05 22:07

> [...]
> Mercedes SL55 AMG'en måtte stå af pga. bremseproblemer. Lotus 340R
> forsvandt også midt på dagen. Efter sidenge pga. motorproblemer.

Du er forkert på den - 1 bil fik motorproblemer (Radical Racing SR3).

Mercedes Benz - nedslidte bremseklodser sidst på dagen.
Lotus 340R - drivaksel manchet (?) gik i stykker og han havde ikke lige en
ny med.

--
Thomas Krath

Fra : Claus Fabritius

Dato : 30-05-05 07:00

> Du er forkert på den - 1 bil fik motorproblemer (Radical Racing SR3).

Så blev jeg fejlinformeret.

> Mercedes Benz - nedslidte bremseklodser sidst på dagen.

Det vil jeg nu også kalde bremseproblemer, selvom det kan forventes :)

> Lotus 340R - drivaksel manchet (?) gik i stykker og han havde ikke lige en
> ny med.

Ok. Der var bare en der fortalte mig at det var problemer med en toppakning.

Men sådan er det selvfølgelig til den slags arrangementer. 5 høns bliver
hurtigt til 10 fjer :)

Uanset hvad var det en fed dag.

Fra : Thomas

Dato : 30-05-05 18:22

> Men sådan er det selvfølgelig til den slags arrangementer. 5 høns
> bliver hurtigt til 10 fjer :)

Hehe... jeps :)

> Uanset hvad var det en fed dag.

Enig!! No doubt!