Vandscootere = no go..
Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 12:35

Nå så kom dommen, og de blev ikke tilladte.. skod lorte regler.. suk.. så
hellere lade de unge race med biler inde i byen..

Mvh
Morten **skuffet**

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-05 13:36

Juel <xSnAbElAstarchild.dk> skrev:
>Nå så kom dommen, og de blev ikke
> [...]

Der er tilfredshed blandt sejlerne.

I lighed med bilmotorsporten skal der køres på dertil indrettede
anlæg.
Køres der race med biler på alm. offentlige områder straffes dette
om de skyldige pågribes.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 14:01

> Der er tilfredshed blandt sejlerne.

Hvorfor ?

> I lighed med bilmotorsporten skal der køres på dertil indrettede
> anlæg.

Ok, men det er fair nok at man kan sejle med en speedbåd med 200hk ??
Men man må bare ikke fordi scooteren er lille ?!? giver INGEN mening...

> Køres der race med biler på alm. offentlige områder straffes dette
> om de skyldige pågribes.

Ja men der er jo ikke engang nogle steder man må..

Mvh
Morten

Fra : Lars Kristensen

Dato : 23-05-05 22:13

Juel wrote:

> Ok, men det er fair nok at man kan sejle med en speedbåd med 200hk ??
> Men man må bare ikke fordi scooteren er lille ?!? giver INGEN mening...

Tro mig. Der er MANGE sejlbådsejlere der ville ønske det ikke var lovligt.

Iøvrigt - hvad definerer at det er en "scooter"? At den er "lille" og
udstyret med vandjet?

> Ja men der er jo ikke engang nogle steder man må..

Det kunne jo være der kunne arbejdes for sådanne områder. Er der mon
nogen der har forsøgt det. Det er jo lidt i stil med diverse
vandskibaner der er rundt omkring.

- Lars

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 24-05-05 00:16

> Iøvrigt - hvad definerer at det er en "scooter"? At den er "lille" og
> udstyret med vandjet?

Ja sikkert, også selvom at de er 12fod

> Det kunne jo være der kunne arbejdes for sådanne områder. Er der mon
> nogen der har forsøgt det. Det er jo lidt i stil med diverse
> vandskibaner der er rundt omkring.

Jeps.. that is.. vandski bane... kan man godt glemme alt om på vestsjællands
kyst.
Bin there, done that got the t-shirt. Vores sagsmappe vedr vandssportsbane
er efter hånden temmelig tyk, vi kunne få et stykke ud for Korsør kirkegård,
hvor bølgerne er rolige ved østenvind og 25-50cm resten af tiden. Resten af
Storebælt omkring Korsør er Ederfugle yngle reservat.
Det var så tilladelsen at sejle som klub på fast bane :-/
Men hvis jeg sætter et "advanceret" bøjesystem over mine "en-dags-garn" og
sejler som privatperson så er der fint nok !!!!! tyg på den

Det er ikke let i dagens dk.

følgende skulle ansøges eller høres:
Farvandsvæsenet
Politimesteren
Kommunen
Korsør havn
Korsør sejleklub
Amtet
Naturfredningsnævnet
Beboerne omkring stedet
Intet kan snart lade sig gøre i forbuds-danmark
Men når Golfklubben spørger så kan de gå på vandet !!!! også selv om at det
er ulovligt, så bliver der lige lavet en dispentation.

-Leon

Fra : Egon Stich

Dato : 23-05-05 20:01

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Men man må bare ikke fordi scooteren er lille ?!? giver INGEN mening...

> Ja men der er jo ikke engang nogle steder man må..

Problemet er set samme, som med knallerter.
Unge mænd skal vise sig.
Derfor sejlads i havnehuller og andre steder, hvor der er håb om at piger
ser dem.
Farligt, støjende, utåleligt.
Godt, de stadig er ikke tilladte.

MVH
Egon

Fra : BJ

Dato : 24-05-05 09:39

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Unge mænd skal vise sig.
> Derfor sejlads i havnehuller og andre steder, hvor der er håb om at piger

Knallerter bør også henvises til "lukkede" baner og forbydes alle andre
steder.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Egon Stich

Dato : 24-05-05 09:50

> [...]
>
> KLIP

> Knallerter bør også henvises til "lukkede" baner og forbydes alle andre

Ikke nødvendigt.
Det er faktisk kun tilladt at køre på knallert i "bestemt ærinde".
Altså fjollekørsel er forbudt.
Overholdes det? Nej vel?
Så lad os ikke få samme forhold på vandet. Tak.
MVH
Egon.

Fra : BJ

Dato : 24-05-05 10:08

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Altså fjollekørsel er forbudt.
> Overholdes det? Nej vel?
> Så lad os ikke få samme forhold på vandet. Tak.

Man behøver nødvendigvis ikke at køre på knallert eller sejle på vandscooter
for at fjollekøre/sejle.

Det kan sagtens forekomme på cykel og i en sejljolle.

Hvad der egentlig burde gøre, er indsats af *rigtig* vandpoliti på lige fod
med eks. i Holland.

Alt andet er blot vanlig dansk fjolleri.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 14:14

> Nå så kom dommen, og de blev ikke tilladte.. skod lorte regler.. suk.. så
> hellere lade de unge race med biler inde i byen..

Jeg ved at det måske kan lyde egoistisk, men jeg er glad for at det ikke
blev tilladt.

Jeg synes det er OK at lave nogle områder/baner hvor der kan races af, men
det ville være et mareridt hvis det blev tilladt overalt.

Det kan godt være at støjen ikke er det store problem længere, men se lige
den uro som bare sådan en vandscoter laver i en sommerstille bugt.

Der ligger både for anker, der sejler kajakker og joller, og der er måske en
anløbsbro hvor der ligger 10 både side om side.

Når så scoteren starter på sine manøvrer - der jo helst skal foregå så alle
kan se det, så laver hækbølgen en uro for alle de andre, så der ikke er til
at være.

Situationen er bestemt ikke tænkt, men oplevet adskillige gange i
"paradisbugten" ved Kolding.

Hvorfor skal en eller et par stykker med sådan et apparat have lov til at
spolere en hel bugt for måske 100 andre.

Mareridtet blev heldivis afværget - eller i det mindste udsat.

hilsen John

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 14:21

> [...]
>
> Det kan godt være at støjen ikke er det store problem længere, men se lige
> den uro som bare sådan en vandscoter laver i en sommerstille bugt.

men man må gerne med en Speedbåd ?? fair nok.. eller...

Ja er fint hvis der kom baner, men i storstrøms amt må man ikke bruge sådan
en NOGLE steder !!

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 14:57

> men man må gerne med en Speedbåd ?? fair nok.. eller...

Nej du har fuldstændig ret.

Det burde man heller ikke måtte med en speedbåd, og sådan en satan med en
vandskiløber bagefter er nøjagtig lige så stort et problem.

Og man burde heller ikke gøre det i en gummibåd med påhængmotor.

Desværre er almindelig høflighed og tagen hensyn til hinanden ikke så
udbredt mere, og derfor kommer alle de forbud ind i billedet.

Hvis alle bare ville tage hensyn, så behøvede vi ikke al den lovgivning, men
det er de få der ødelægger det for de mange.

Jeg er dybest set ligeglad med hvad man gør når man ikke generer andre med
det.

D.v.s vil man løbe på vandski, sejle vandscoter eller speedbåd, så må man
gøre det lige så tosset man vil, men det skal foregå stder hvor man ikke
generer andre mennesker med sin hobby.

Hilsen John

Fra : Per Christiansen

Dato : 23-05-05 15:30

"john" <joh_lundsgaard(snabel a)ofir.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> vandskiløber bagefter er nøjagtig lige så stort et problem.
>
> Og man burde heller ikke gøre det i en gummibåd med påhængmotor.

Ja lad bare få alle hurtigt sejlene både forbudt bare fordig der er nogen
der ikke overholder reglerne og så kan vi også lige få forbudt alle
sejlbådene med deres hylene og klaprene master så man kan få
lidt ro i havnene når vi er igang.

> Desværre er almindelig høflighed og tagen hensyn til hinanden ikke så
> udbredt mere, og derfor kommer alle de forbud ind i billedet.

Du har ret og det er surt.

> [...]
> gøre det lige så tosset man vil, men det skal foregå stder hvor man ikke

Jeg tror nu ikke det er så slemt som du gør det til.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-05-05 15:09

>men man må gerne med en Speedbåd ??
> [...]

Jeg forstår godt dine fustrationer og din sammenligning med
speedbåde. De små speedbåde med store motorer kan ofte bidrage med
samme store negative reaktioner fra sejlere som ligger for anker
for at nyde naturen ud for en badestrand. Meget ofte sejler disse
små speedbåde med stor fart slalom mellem de opankrede både,
hvorfra der ofte bades tillige.
Det er desværre umuligt at kalde disse sejlere til orden. Jeg har
hørt at et godt middel er at lade en fiskesnøre flyde ud med en
korkprop i enden. Momentant bliver der dejligt stille igen.

Storstrøms Amt har nok vurderet at farvandene der, af flere
forskellige grunde ikke vil være egnet til sejlads med
vandscootere.

Selv i havne er der store problemer med dem, de giver store
hækbølger og selv om farten ikke overstiger de maximale 3 Kn, kan
man ved hurtige bevægelser med gashåndtaget vippe og skabe
opmærksomhed og bølger.
Tænk på at folk ofte sidder med en kop varm kaffe i cockpittet,
vælter kaffekoppen kan det give unødvendige forbrændinger.

Støjen er også et problem og desuden klaskene i vandet når de
krydser egne hækbølger. For dem på vandscooterne er det sjovt men
ikke for andre.

Udlægning af en dobbeltslalombane lige i indsejlingerne til havne
er også set. Det er også her uansvarligt.

Det er disse uheldige måder som disse uforstandige sejlere opfører
sig på, som giver polariseringen.

Med venlig hilsen

Harding

Fra : Per Christiansen

Dato : 23-05-05 20:19

"Harding E. Larsen (slet GXIWY)" <harding@GXIWYlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11168575270.120926551402622@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> er også set. Det er også her uansvarligt.
>
> Det er disse uheldige måder som disse uforstandige sejlere opfører

Alt det du beskriver hører jo ikke til hvor der er mange mennesker
det er vi enige i men det er en nem løsning bare at total forbyde ting.

lige som du kan ligge ude på vandet og nyde det herlige
liv som det er på vandet, så kan man også gøre det i en speedbåd

men jeg holder stadig på at små både skal følge etikken på vandet
og respektere andre sejlerer, men der skal også være plads til dem.

Jeg har selv en 26" motorbåd til hygge sejlads.

Fra : Torben Henriksen

Dato : 23-05-05 21:31

"Per Christiansen" <p@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og respektere andre sejlerer, men der skal også være plads til dem.
>
> Jeg har selv en 26" motorbåd til hygge sejlads.

For en gang's skyld har Storstrøms Amt truffet en rigtig beslutning, her er
nok
af Speedbåde med vandskiløbere der absolut skal vise sig tæt på land og
som ikke tænker på hvor meget de genere.
I går (22 maj) lå vi for anker sammen med 5 - 6 både ved Enehøje -en lille ø
ud mod Langelandsbælt - i fortræffeligt vejr, sol fra en skyfri himmel 1 s/m
da vi får selskab af en speedbåd med vandskiløber der cirkler rundt 100 m
fra os, det er frustrende at høre på den larm og ikke mindst hækbølgerne
legen
tafat med båden så man skulle tro vi var ude i en gedien storm. Jeg ved ikke
om man kan inskærpet nogle etiske regler når man tager speedbådskørekort
hvis ikke bør man nok indføre det.
Vandscootere nej tak, hvad med vore strande sådan en kan jo komme
helt op på stranden.

vh/Torben H

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:58

> [...]
> fra os, det er frustrende at høre på den larm og ikke mindst hækbølgerne

Så sejl dog et andet sted hen, lige så snart der er motor på noget her i dk,
må det ikke bruges, det skulle da lige være plæneklippere som familiefædre
med glæde starter kl 9 om morgen på en lørdag eller søndag, men når de
kommer ud på deres båd, så så skal vi andre være musse stille...
Det er sq noget underligt noget... :o/

Jeg ville kunne få racet af på en vandscooter så jeg ikke gjorde det på
mc/bil.. Det er grunden til at jeg gerne ville ha en vandscooter...

Mvh
Morten **som jo så bare må købe sig en gokart istedet**

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 21:59

hov skal lige siges, at jeg er enig i at speedbåde/vandscootere ikke skal
genere andre, med bølger that is..

Mvh
Morten

Fra : Torben Henriksen

Dato : 23-05-05 23:51

> [...]
> med glæde starter kl 9 om morgen på en lørdag eller søndag, men når de
> kommer ud på deres båd, så så skal vi andre være musse stille...

Hej Morten

Kan du give mig en eneste grund til at vi 5 - 6 både skulle sejle et andet
sted hen
bare for at få fred, hvis vi havde gjort det var de såmen nok fulgt efter,
trods alt havde vi ligget der i et par timer inden de kom og generede os.
For at bruge dine egne ord: Det er sq noget underligt noget... :o/

Det jeg mener er, hvorfor skal man stå på vandski lige der, Langelandsbælt
var
fladt som et stuegulv de kunne have sejlet midt ud i bæltet uden problemer,
men der ingen der kan se dem

> Jeg ville kunne få racet af på en vandscooter så jeg ikke gjorde det på
> mc/bil.. Det er grunden til at jeg gerne ville ha en vandscooter...

Ok, Det var måske en ide' at lave en bane for vandscootere og vandskiløbere
et
sted hvor det ikke på nogen måde vil genere andre, men det bliver nok svært
at finde.

> Mvh
> Morten **som jo så bare må købe sig en gokart istedet**

Det var måske en ide' så kan du køre på banen ved Rødby Havn
den ligger så tilpas afsides så den ikke genere nogen.

vh/Torben H

Fra : Egon Stich

Dato : 24-05-05 09:52

> [...]
>
> Mvh
> Morten **som jo så bare må købe sig en gokart istedet**

"Racet af"???
Sig mig, er det virkelig et uomgængeligt behov?
Måske hos pupertetsprægede unge, der skal vise sig.
Jævnfør tumperne, der "brænder dæk af".
Da det imidlertid er farligt, støjende og irriterende for resten af
befolkningen, er det heldigvis, og rimeligt, forbudt.
Trøst dig. Om få år er du, forhåbentlig, vokset fra det.

MVH

Fra : BJ

Dato : 24-05-05 09:55

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Trøst dig. Om få år er du, forhåbentlig, vokset fra det.

For god ordens skyld, er en del af os på den anden side af 50 år endnu ikke
kommet i forbudsalderen.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 10:45

> For god ordens skyld, er en del af os på den anden side af 50 år endnu
ikke
> kommet i forbudsalderen.

Tak, lige min pointe, nogle af os synes at fart er sjovt, jeg er 27, og det
ser ikke ud som om at det stopper, jeg er bare blevet bevist om min racen på
offentlig vej, derfor må jeg jo finde en måde at få racet af på..

Mvh
Morten

Fra : BJ

Dato : 24-05-05 10:51

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> på
> offentlig vej, derfor må jeg jo finde en måde at få racet af på..

Heldigvis er jeg endnu ikke blevet for gammel til at lege.

Når jeg ikke mere finder morskab i legen, kan de lige så godt putte mig i en
etværelses med låg og uden vinduer.

Desværre tror utrolig mange at alt løses med forbud.

Vi har snart så mange at ingen kan hitte rede i dem, men det gavner da
statens bødekasse som således bliver til en skjult skat.

Se blot på speedbådskørekortet, der er på ingen måde lagt vægt bagved
indførelsen, men blot udskrevet en regning til rigtig mange sejlere.

Man undlader ganske totalt at håndhæve det og i vores grevskab har politiet
ikke en gang så meget som en gummibåd med en 3-hestes motor at forfølge
synderne i.

Det er da fjolleri på allerhøjeste plan.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Egon Stich

Dato : 24-05-05 17:30

> [...]
> ser ikke ud som om at det stopper, jeg er bare blevet bevist om min racen

> offentlig vej, derfor må jeg jo finde en måde at få racet af på..

Og så skal det gå ud over mennesker på havet?
Vi har set "racere" i bugten ved Rødvig.
Tro mig: De bliver konsekvent anmeldt..!!
Vi vil sgu ikke finde os i det.
For af een eller anden grund kan de båtnakker jo ikke finde fornøjelse ved
at sejle 4 sømil ud, og "race af".
For mig at se, er de blot en variant af blottere.
Der skal tilskuere til, før den går.

MVH
Egon.

MVH
Egon

Fra : Steffen Skov

Dato : 23-05-05 15:14

> [...]
>
> men man må gerne med en Speedbåd ?? fair nok.. eller...
>
> Ja er fint hvis der kom baner, men i storstrøms amt må man ikke bruge

Hva´med at gå ind i lokalpolitik eller immigrere til USA!
Skulle en speedbåd opføre sig som beskrevet (eller andet) tager jeg et
billede og ringer en anmeldelse til politiet, da vedkommendes opførsel kan
være til fare for andre.For et par år siden lå jeg i Grenå. Her havde nogle
unge mennesker træf med et par store speedbåde installeret med V8-motor og
adskillige udstødningsrør stikkende op af dækket. Her var det ikke bølgerne
der var generende men larmen, som kunne sammenlignes med 30 Harley Davison
der gasser op. Havnemesteren kunne intet stille op, men da de for 3. gang
stak snotten ud af hullet og sejlede ned langs badestranden, ringede jeg til
politiet. Det hjalp - for de var stinkende berusede allesammen.
Selvfølgelig skal vandet være til os alle, men det skal stadig være under
betryggende forhold for alle. Det sidste har jo vist sig i praksis ikke
altid er tilfældet. At vi ikke har haft flere dødsfald blandt badefolk der
får et surfbrædt eller en vandscooter eller en speedbåd i nakken skyldes nok
fornuftig rådgivning.
Så gå ind i lokalpolitik og få oprettet et vandområde til din sport.
Hilsen
Steffen

Fra : BJ

Dato : 24-05-05 17:15

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Skulle en speedbåd opføre sig som beskrevet (eller andet) tager jeg et
> billede og ringer en anmeldelse til politiet, da vedkommendes opførsel kan
> være til fare for andre.

Nu har sejl-sejlsport altid været en dejlig *drik*.

Måske nogen af os V8-sejlende skulle ringe til politiet, da mange i sejlbåde
er til fare for dem selv og deres omgivelser...

Har vi det ikke herligt i (angiver/brokke/klage/forbuds osv. ) Danmark.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-05-05 21:19

> [...]
> sejlbåde er til fare for dem selv og deres omgivelser...
>
> Har vi det ikke herligt i (angiver/brokke/klage/forbuds osv. ) Danmark.

"15 mand på en død mands kiste og en hel tønde rom" - er vi der hen?
Nu snakker vi små både. Ikke coastere der smadres under Store Bælt, eller
42" til 60" sejlbåde, der kommer bragende igennem og er begrænset af deres
dybgang eller højde
Denne tråd drejer sig om små fritidssejlere, der alle vil have glæde af
vores fælles vand. Nogle små fitidsaktivister bruger ikke dette fælles vand
med fælles omtanke. Derfor er denne tråd nok bleven så lang. Det er kedeligt
at vi er på vej ind i et forbuds Danmark. Men hvem skaber det? "Gud bevare
Danmark, og lad os ikke glemme at sende en hilsen til søens folk" citat
slut.
God sommer
Hilsen
Steffen

--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : BJ

Dato : 24-05-05 21:40

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> "15 mand på en død mands kiste og en hel tønde rom" - er vi der hen?

Det synes at være tilfældet.

Jeg beklager også dybt at der ikke kan være plads til alle former for
hygge...;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 11:02

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:

> [...]

For et par år siden var vi i Stralsund, meget kortvarigt.
Den store lystbådehavn var næsten mennesketom. Kun hjemmehørende
både lå fortøjet.
På den anden side af havnen og ned mod broen over sundet var der
et ugelangt speedbådsmesterskab.
Når mestrene ikke sejlede løb, tunede de deres motorer. Det
foregik ved at der blev påmonteret en vandbremse i stedet for
skruen og motorerne gik for fuld gas, i snit 20 min hver, på med
skruen og ud at sejle løb igen. Der var ca. 50 deltagere.
Alle lokale klagede sig, selv langt op i byen kunne det tydeligt
høres.

Det var ikke et gennemtænkt arrangement der var betydeligt flere
det generede end det glædede. Her ser du hvordan en form
for "hygge" bliver til uhygge for rigtigt mange.

Vi var heldige vi kunne sejle videre til en fredfyldt ankerplads.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 25-05-05 11:46

"Harding E. Larsen (slet TLHG6)" <harding@TLHG6larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11170155250.340557553123102@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Det var ikke et gennemtænkt arrangement der var betydeligt flere
> det generede end det glædede. Her ser du hvordan en form
> for "hygge" bliver til uhygge for rigtigt mange.

Derfor kan der ikke laves en (bil-)racerbane på Sjælland.

Der er altid nogen som føler sig generet og det faktisk lige gyldigt, havd
du/man laver.

> Vi var heldige vi kunne sejle videre til en fredfyldt ankerplads.

Det minder mig om byboen, der flytter på landet for at få fred.

Han klager over bonden arbejder på sine marker .... og det selv i weekenden.

Til sidst bliver fuglenes sang om sommeren også for meget for de stakkels
mennesker.

PS: Man skal altid vise hensyn, men tingene kan altså og udvikle sig, så
intet bliver muligt.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 12:15

> [...]
> for de stakkels mennesker.
>
> PS: Man skal altid vise hensyn, men tingene kan altså og

Bjørn, det er svært at tolke dit budskab ... Mener du, at
det er i orden at enkelte personer, der elsker støj og fart
f.eks. skal kunne 'hygge sig' omkring en ankerplads, hvor
der måske ligger ti både, der netop er søgt til dette sted
for at få lidt fred og ro og kunne nyde kaffen/middagen uden
at båd og bord hopper og danser og man knap kan høre, hvad
man selv tænker? Eller mener du, at man ikke kan lovgive sig
ud af sådanne problemer? Eller mener du, at der ikke er
noget problem? Ja, hvad mener du egentlig om emnet -
vandscootere?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : BJ

Dato : 25-05-05 12:26

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> til dette sted for at få lidt fred og ro og kunne nyde kaffen/middagen
> uden at båd og bord hopper og danser og man knap kan høre, hvad man selv

Naturligvis skal man ikke fjumre rundt og lave bølger eller larme ved en
ankerplads.

Det gælder også for de opankrede både at støj minimeres.

Vi må dog leve med bølger i vort farvand, da vi har erhvervsmæssig sejlads
af pænt store fartøjer som sagtens kan fylde fjorden med anseelige bølger.

> Eller mener du, at man ikke kan lovgive sig ud af sådanne problemer?

Du kan lovgive til du bliver gasblå i hovedet, så længe der ikke lægges vægt
bagved = indføres et reelt vandpoliti.

De kan se efter larme, støj, planende både og sågar folk som fører skib/båd
i beruset tilstand.

Som tidligere nævnt, fungerer det upåklageligt i eks. Holland (jeg har selv
sejlet rundt i deres farvande).

> Eller mener du, at der ikke er noget problem?

Problemet er da såre enkelt.

Loven som er lavet for bl.a. planende fartøjer skal efterprøves overvåges af
et vandpoliti.

Jeg ville heller intet have imod en "nummerplade".

I vort farvand må der planes 300 meter fra kysten.

> Ja, hvad mener du egentlig om emnet - vandscootere?

Jeg har intet imod vandscootere, når de sejler på samme vilkår som alle
andre planende både.

Hvad siger du til vandskiløbere, der gerne må starte vinkelret ud fra
kysten..?

De laver om muligt endnu flere bølger og larm grunde den trækkende båd.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-05 12:52

> [...]
>
> Vi må dog leve med bølger i vort farvand, da vi har
> erhvervsmæssig sejlads af pænt store fartøjer som sagtens

Helt enig - men det er jo også en helt andet snak.

> [...]
> Holland (jeg har selv sejlet rundt i deres farvande).

> Problemet er da såre enkelt.
>
> Loven som er lavet for bl.a. planende fartøjer skal

Jeg kunne forestille mig, at det blev en uoverkommelig og i
'bedste fald' meget bekostelig affære, hvis samfundet skulle
stille den sådan service til rådighed for
sejlerne/badegæsterne ... og desuden tvivler jeg på, at det
med vores enorme kystlinie ville have stor effekt ... hvor
mange 'vandpolitibetjente' forestiller du dig, der skal til
for at kunne løse den opgave? ...

> [...]
>
> Hvad siger du til vandskiløbere, der gerne må starte
> vinkelret ud fra kysten..?
>
> De laver om muligt endnu flere bølger og larm grunde den

Personligt mener jeg de giver anledning til samme problemer
som vandscootere ...

Efter min mening er idéen om, at tillade disse sportgrene og
'hygge-aktiviteter' på dertil udpegede områder (a la
racerbaner, go cart-baner osv.) og, som du skriver, holde
sig i en vis afstand fra kysten, glimrende.

Hvis den 'trafik' tillades nærmest over alt, bliver
kontrolopgaven enten uoverkommelig eller urimelig dyr. En
nummerplade kunne vel have en vis prævntiv virkning - men
jeg har ikke megen tro på det forslag ...

Min personlige erfaring er, at størstedelen af førerne af
disse 'fartøjer' har det meget sjovere, hvis de kan sejle
tæt på havn, andre både og badegæster. Jeg har ikke set
mange vandscscootere minimum 300 m fra kysten ...

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 25-05-05 16:24

> Efter min mening er idéen om, at tillade disse sportgrene og
> 'hygge-aktiviteter' på dertil udpegede områder (a la
> racerbaner, go cart-baner osv.) og, som du skriver, holde
> sig i en vis afstand fra kysten, glimrende.

Lyder da godt men det er ikke så nemt. lige at få tilladelse til noget
der er "fast"

> [...]
> tæt på havn, andre både og badegæster. Jeg har ikke set
> mange vandscscootere minimum 300 m fra kysten ...

Godt du skriver "størstedelen", for som seriøs løber, syntes jeg da også at
det er en pestilens med andre skibåde der laver bølger.
Men grunden til at fritidsfolket mødes bestemte steder på vandet er jo at
der typisk er fladt vand og/eller nogle fasiliteter ala wc i nærheden.

Mvh
Leon
Juniortræner og bådfører i VestSjællands Vandsportsklub

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 19:54

Leon Hulstroem \\(4220\\) <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev:

>Lyder da godt men det er ikke så
>nemt. lige at få tilladelse til noget
>der er "fast"

Jo da, de vandscooterbaner der findes udlagt ligger som du skriver.
Se f.eks. den som er udlagt lige nord for Grenå. Den har en
sejlkoridor fra nordmolen og id til det område som ligger 300
meter fra kysten i en lang nordøstlig retning og på ydersiden er
der igen 300 meter over til sejlrenden ind til havnen.
Banen ligger inde i en bugt og da vi for det meste har vestenvind
i Danmark ligger den perfekt.

> [...]
>der laver bølger.
>Men grunden til at fritidsfolket
>mødes bestemte steder på vandet er jo at

Ja du har helt ret, det er også størstedel som ikke overholder
reglerne og forårsager den store forståelige negativitet der har
medført forbuddet mod frit at kunne sejle med vandscootere.
Facilitetnes placering i nærheden har jeg beskrevet længere oppe i
teksten.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 25-05-05 23:34

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> hvor mange 'vandpolitibetjente' forestiller du dig, der skal til for at
> kunne løse den opgave? ...

Det har jeg ingen anelse om, men det er også bekosteligt at få et
speedbådskørekort.

Politikerne må da have en mening om, hvad det skal bruges til og du og jeg
kan ikke kræve at se det.

Når man har bekostet det, er det vel også naturligt at kræve det
håndhævet..?

Hvis ikke, må kravet anses som værende en skjult skat/tilskudsordning til
Søfartsstyrelsen.

PS: Jeg har heller ingen anelse om, hvor mange "landpolitibetjente" der
kræves for at holde ro og orden.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-05-05 09:21

BJ wrote:

> Politikerne må da have en mening om, hvad det skal bruges til og du og jeg
> kan ikke kræve at se det.

Var det ikke noget for sejlklubber og andre der har slæbesteder, at
kontrollere? De kan jo fint stille krav om bevis for at man må sejle den
båd man vil søsætte fra deres slæbested ligesom de kan kræve bevis for,
at der er ansvarsforsikring på båden. Det er jo "blot" en ændring af
klubbens vedtægter. Det vil selvfølgelig ikke fange alle, men det kan da
virke skræmmende på nogen.

- Lars

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-05-05 09:37

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> [...]
> at der er ansvarsforsikring på båden. Det er jo "blot" en ændring af
> klubbens vedtægter. Det vil selvfølgelig ikke fange alle, men det kan da

Det kan jo kun lade sig gøre, hvis folk er medlemmer af den pågældende klub,
og hvor mange trailerfolk er medlem i de forskellige klubber eller havne,
som de søsætter fra?

Iøvrigt kommer det til at koste klubben penge, hvis man skal udlægge den
form for kontrol til en sejlklub, og hvem skal betale for det?

Langt de fleste sejlklubber er jo ubemandede efter kl 15.00...

Claus
--
Nu skal de væk! Sælges eller byttes med værkstøj.
B&G figurer samt nogle platter.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-05-05 12:53

Claus Tersgov wrote:
> [...]
> og hvor mange trailerfolk er medlem i de forskellige klubber eller havne,

Hos os skal man være medlem for at kunne benytte slæbestedet. Nøglen
udleveres af havnefogeden som samtidig kan kontrollere div. papire.
Båden skal være forsynet med klubstander eller plaquette.

> Iøvrigt kommer det til at koste klubben penge, hvis man skal udlægge den
> form for kontrol til en sejlklub, og hvem skal betale for det?

Det er ikke et spm. om at outsource opgaven, men mere for at gøre
opmærksom på at dem der har slæbestederne også har mulighed for at
kontrollere hvis der er vilje til det. Hvis ikke de fornødne papire
haves, kan en nøgle ikke udleveres.
Så er der jo problemet med at de kan låne den ud, det kan der vel også
findes en løsning på.

Hvor der er vilje er der vej.

- Lars

Fra : BJ

Dato : 26-05-05 15:26

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Hvor der er vilje er der vej.

Sejlklubberne skal på ingen måde agere "vandpoliti".

Hvad ville du sige til at få et par på frakken af en sur "weekendsejler"..?

Skal klubberne så også agere "landpoliti" på de offentlige parkeringspladser
og kontrollere om folk har kørekort og forsikringer i orden..?

Det må og skal være statens opgave at overvåge at lovene overholdes.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-05-05 20:55

BJ wrote:
> [...]
> og kontrollere om folk har kørekort og forsikringer i orden..?
>
> Det må og skal være statens opgave at overvåge at lovene overholdes.

Det er da heller ikke "vandpoliti". Hvis du vil bruge havnens
faciliteter, må du indordne dig efter havnens relegment, der siger, at
alle skal have gyldig ansvarsforsikring og, hvis det kræves, de
nødvendige beviser. Hvis man ikke kan opfylde de krav, kan man ikke få
nøgle til slæbestedet. Det har da intet med vandpoliti at gøre!
Sådan er det da hos os, og så vidt jeg ved er der da ikke nogen der har
fået nogen på hoved.

Jeg siger blot at sejlklubberne også kan gøre en lille indsats ved at
besværliggøre det at finde et sted at sætte sin båd i. Det er da ikke så
svært.

- Lars

Fra : BJ

Dato : 26-05-05 21:04

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> man ikke kan opfylde de krav, kan man ikke få nøgle til slæbestedet. Det

Det har det dal sagtens.

På vores kommunalt ejede havn, kan du blot putte en "penge" i
automaten...vups og bommen går op.

Der står intet om forsikringer, speedbådskørekort eller deslignende.

Du har heller ikken nogen myndighed som privatperson til at forlange slige
ting.

> Sådan er det da hos os, og så vidt jeg ved er der da ikke nogen der har
> fået nogen på hoved.

Det er da godt for jer.

> Jeg siger blot at sejlklubberne også kan gøre en lille indsats ved at
> besværliggøre det at finde et sted at sætte sin båd i. Det er da ikke så
> svært.

Der findes mange ubevogtede steder at sætte en båd i vandet. Sejlklubberne
har bestemt ikke patent på slæbesteder.

Jeg kan ved Gud ikke forstå, voksne mennesker vil lege politi, når det er
statens opgave.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lars Kristensen

Dato : 26-05-05 21:42

BJ wrote:

> På vores kommunalt ejede havn, kan du blot putte en "penge" i
> automaten...vups og bommen går op.
>
> Der står intet om forsikringer, speedbådskørekort eller deslignende.

Det er jo så den måde kommunen har valgt at drive det på.

> Du har heller ikken nogen myndighed som privatperson til at forlange slige
> ting.

Havnefogeden kan håndhæve det der er angivet i havnens regelement og
klubbens vedtægter. Det er blot et spm. om at få det indført.
Havnefogeden har den nødvendige myndighed til at bortvise folk der ikke
overholder reglerne.

I er "uheldigvis" en kommunal havn. Der kan det selvfølgelig være svært
at gøre noget. Men det er jo en sag der kan drøftes med kommunen.

> Der findes mange ubevogtede steder at sætte en båd i vandet. Sejlklubberne
> har bestemt ikke patent på slæbesteder.

Næh, det lagde jeg vist heller ikke ud med at sige. Det er jo blot et
spørgsmål om at den forening, kommune eller person der har slæbestedet
nosser sig sammen og får det aflåst. Herefter kan der indføres nogle
regler for hvem der har lov til at benytte slæbestedet. Det er altså
ikke så svært.

> Jeg kan ved Gud ikke forstå, voksne mennesker vil lege politi, når det er
> statens opgave.

Det er der heller ikke nogen der gør. Derimod håndhæver havnefogeden de
regler der gælder i den pågældende havn. En person udvalgt af
bestyrelsen for en forening håndhæver de regler der gælder for
foreningen. Privatpersonen nægter at lade folk benytte hans slæbested.
Kommunen kan ligeledes sætte nogle regler for brug af slæbestedet og
udlevereing af nøgle. Intet politi er indblandet med mindre der folk,
som dig måske, der ikke vil indordne sig under de gældende regler for
området og som vil til at slås med havnefogeden, privatpersonen etc.
Politiet behøves normalt ikke at blandes ind i overtrædelser af en klubs
vedtægter med mindre de folk der bliver irettesat ikke respektere
irettesætterens myndighed.

- Lars

Fra : BJ

Dato : 26-05-05 22:44

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> klubbens vedtægter. Det er blot et spm. om at få det indført.
> Havnefogeden har den nødvendige myndighed til at bortvise folk der ikke

I en offentlig havn, tror jeg ikke det er muligt at kræve dokumentation for
nogen lovbelaede beviser af hvilken som helst art.

> I er "uheldigvis" en kommunal havn. Der kan det selvfølgelig være svært at
> gøre noget. Men det er jo en sag der kan drøftes med kommunen.

Jeg tror ikke kommunen kan gøre andet end bede politiet og andre
myndihedspersoner om at løse opgaven.

Jeg vil tro, man kan gøre dette i en privat havn.

> Næh, det lagde jeg vist heller ikke ud med at sige. Det er jo blot et
> spørgsmål om at den forening, kommune eller person der har slæbestedet
> nosser sig sammen og får det aflåst.

Nu behøver man ikke altid et decideret slæbested for at sætte en båd i
vandet.

> Herefter kan der indføres nogle regler for hvem der har lov til at benytte
> slæbestedet. Det er altså ikke så svært.

Omkring en afspæret slæbested har du ret.

> Det er der heller ikke nogen der gør. Derimod håndhæver havnefogeden de
> regler der gælder i den pågældende havn.

Han kan ikke optræde som politi, men må tilkalde dem såfremt han vil se
papirer.

Jeg sætter FUT til dk.videnskab.jura, da jeg føler mere kyndige personer
skal på banen.

Svar på dette indlæg kan efterfølgende kun ses der.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-05 08:13

> [...]
>da jeg føler mere kyndige personer
>skal på banen.
>
>Svar på dette indlæg kan efterfølgende kun ses der.

Det er da ikke nødvendigt at sætte FUT i dette emne.
Det hører da til her i gruppen.

Som sejler har man pligt til at sætte sig ind i de regler som
gælder for sejlads og anløb af havne.
Det kan gøres ved selv studium eller ved at deltage i de mange
navigationskurser.

Alle som færdes på havneområder må være bekendt
med "Standardreglement for overholdelse af orden i danske
lystbådehavne og mindre fiskerihavne".

Heri står bl.a.:

Føreren af ethvert fartøj i havnen samt havnens øvrige brugere har
pligt til at gøre sig bekendt med indholdet af dette reglement,
der gratis udleveres ved henvendelse til havnemyndigheden.

Havnemyndigheden skal i tjenestetiden være iført uniform eller
uniformskasket, men skal i øvrigt legitimere sig, hvis dette
forlanges.

Enhver, der befinder sig på havneområdet, har pligt til straks at
efterkomme havnenmyndighedens anvisninger og påbud, herunder også
at fjerne sig fra havnens område.

Ud over dette kan havnenes havnebestyrelser udforme lokale
reglementer som udfærdiges i medfør af § 15 i lov nr. 326 af 28
maj 1999 om havne, det godkendes af Kystinspektoratet ved brev i
overensstemmelse med § 5, pkt 4 i bekendtgørelse nr 1051 af 16.
dec. 1999 om henlæggelse af opgaver til Kystinspektoratet m.v.

Overtrædelse af bestemmelserne i dette ordensreglement straffes
med bøde.

Overtrædelse kan ligeledes medføre bortvisning fra havneområdet og
i påkommende tilfælde ved politiets hjælp.

Så er den hanekamp vist sat på plads.

Mvh/Harding
Medlem af en havnebestyrelse/udvalg

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 09:18

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> med bøde.
>
> Overtrædelse kan ligeledes medføre bortvisning fra havneområdet og
> i påkommende tilfælde ved politiets hjælp.

Det har intet med legitimation samt fremvisning af diverse papirer at gøre.

For at præcisere spørgsmålet:

1) Kan man kræve fremvist legitimation, duelighedsbevis, forsikringspapirer
mv. af gæster som benytter havnens faciliteter herunder specielt et
(bomstyret) slæbested..?

2) Muligheder for ovennævnte i private havne..?

3) Muligheder for ditto i offentlig ejede havne..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 15:29

KLIP

Besked til kamphanedommeren:

Den korte version er, politiet skal tilkaldes.

Politiet har den udøvende magt ifb med bl.a. speedsbådskørekort både på land
og til vands.

Jeg afventer videre svar, når politiet har tid igen.

Der vil nok gå en 8 til 10 dage, da havnemesteren skal spørges om
forskellige ting.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 27-05-05 17:06

In article <4296d79e$0$169$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>, BJ wrote:
> [...]

Alle skal kende alle danske love.

> For at præcisere spørgsmålet:
>
> 1) Kan man kræve fremvist legitimation, duelighedsbevis, forsikringspapirer
> mv. af gæster som benytter havnens faciliteter herunder specielt et
> (bomstyret) slæbested..?

Ja, såfremt det er en betingelse for at betjene udstyret. Ved at
benytte udstyret indgår du en aftale med ejeren. Analogien er
Carpark hvor du ved parkering foran deres skilt indgår en aftale
med dem.

> 2) Muligheder for ovennævnte i private havne..?
>
> 3) Muligheder for ditto i offentlig ejede havne..?

Det er muligt selv på en privat parkeringsplads på den jyske hede,
såfremt der er skiltet med det, så du kender betingelserne for at
færdes der.

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 21:12

KLIP

> [...]
> benytte udstyret indgår du en aftale med ejeren. Analogien er
> Carpark hvor du ved parkering foran deres skilt indgår en aftale

Det vil sige at en ansvarsforsikring som ikke en gang er lovbefale, kan
kræves..?

> Det er muligt selv på en privat parkeringsplads på den jyske hede,
> såfremt der er skiltet med det, så du kender betingelserne for at
> færdes der.

Jeg afventer alligevel politiets/deres juristers tilbagemelding.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-05 08:41

Da Bjørn valgte at skifte til dk.videnskab og jura rykker jeg én
streng tilbage for at bibeholde emnet i dk.sejlads.

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 09:14

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Da Bjørn valgte at skifte til dk.videnskab og jura rykker jeg én
> streng tilbage for at bibeholde emnet i dk.sejlads.

Så må vi opfordre alle jurakyndige/jurister, der læser med her at komme med
juridiske vurderinger til problematikken:

1) Kan man kræve fremvist legitimation, duelighedsbevis, forsikringspapirer
mv. af gæster som benytter havnen facilliteter herunder specielt et

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 10:00

KLIP

> [...]
> specielt et (bomstyret) slæbested..?
>
> 2) Muligheder for ovennævnte i private havne..?
>
> 3) Muligheder for ditto i offentlig ejede havne..?

Jeg har forelagt problematikken for det lokale politis jurister.

Jeg vender tilbage, når svaret foreligger.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 11:05

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev i

> 2) Muligheder for ovennævnte i private havne..?
> 3) Muligheder for ditto i offentlig ejede havne..?

Der er ingen forskel i reglerne, selv om en havn er privatejet. Hvis den er
offentilg tiltængelig, så hører den automatisk ind under standardreglement
for danske havne, og således gælder alle regler herfra.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 11:56

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> [...]
> offentilg tiltængelig, så hører den automatisk ind under standardreglement
> for danske havne, og således gælder alle regler herfra.

Hvilket bl.a. betyder, at det er *forbudt* at grille i båden i havn! - i
alle havne!

Netop det har været een af mine kæpheste i flere år, fordi det
sikkerhedsmæssigt er dybt uforsvarligt..

Claus

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 14:55

KLIP

> Hvilket bl.a. betyder, at det er *forbudt* at grille i båden i havn! - i
> alle havne!

Gælder det alle slags grill.... eks. en gasgrill..?

> Netop det har været een af mine kæpheste i flere år, fordi det
> sikkerhedsmæssigt er dybt uforsvarligt..

En trækulsgrill, så ubetinget ja.

PS: En bådansvarsforsikring er ikke engang lovpligtig.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 15:29

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Gælder det alle slags grill.... eks. en gasgrill..?

Ja, det vil jeg mene. Der tales om brug af åben ild, og det må også gælde en
gasgril, som jo også kan flamme op, når der er fedt og olie.

http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2002/0913905.htm

Citat

4.7 Følgende aktiviteter må kun finde sted inden for havnens område med
havnemyndighedens forudgående tilladelse:
b) Åben ild, herunder åben grill, om bord i fartøjet og på havneområdet i
øvrigt uden for eventuelle dertil indrettede grill-pladser.
Citat slut.

Den ordlyd mener jeg er forholdsvis ny, men jeg er ikke 100% sikker. Jeg
mener at kunne huske for år tilbage, at ordlyden var, at al brug af åben ild
i cockpittet var forbudt. Men jeg tvivler nu alligevel på, at en havnemester
vil give tilladelse til at grille i båden. Jeg anser det for farligt i en
havn, hvor bådene jo afte ligger ret tæt.

> PS: En bådansvarsforsikring er ikke engang lovpligtig.

Det er desværre rigtigt, men den gælder jo alligevel kun i direkte ulykker.
En ansvarsforsikring dækker jo ikke indirekte skader på andre både, så i
dette tilfælde er den alligevel intet værd. Jeg tror desværre, at mange vil
blive endog meget forbavset, når de nærlæser hvad deres bådforsikringer
dækker og navnlig ikke dækker.

Claus

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 15:38

KLIP

> [...]
> vil give tilladelse til at grille i båden. Jeg anser det for farligt i en
> havn, hvor bådene jo afte ligger ret tæt.

Det er jo en noget kryptisk forklaring.

Jeg har bl.a. kombineret spritblys/el-plader til madlavning installeret i
min båd.

Hvis brug af åben ild er forbudt, skal der sandelig indlægges en del mere
strøm ind på havnepladserne som normalt er 5 Amp.

Mange motorbåde har kombineret cockpit/kahyt, hvor kabyssen også er
placeret. Hvad gør de..?

Min egen gasgrill er blot et alm. gasapparat, hvor du kan påsætte selve
grillstegepanden.

Hvis man skal tolke loven 100% negativt, må der ikke anvendes kogeapparater
som brænder med flamme, men udelukkende el-aparater.

> [...]
> vil
> blive endog meget forbavset, når de nærlæser hvad deres bådforsikringer

Det har du helt og aldeles ret i.

Jeg har hele molevitten med i policen (se evt. Yachtpool.dk)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 16:28

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Jeg har bl.a. kombineret spritblys/el-plader til madlavning installeret i
> min båd.

Der gælder jo særlige regler for komfurer i lystbåde, herunder gas. Bl.a er
det jo forbudt at bruge gasapparater, som ikke har flammesikring..

> Mange motorbåde har kombineret cockpit/kahyt, hvor kabyssen også er
> placeret. Hvad gør de..?

Det ved jeg ikke, men et godkendt komfur går næppe under den regel.

> Hvis man skal tolke loven 100% negativt, må der ikke anvendes
kogeapparater
> som brænder med flamme, men udelukkende el-aparater.

Der er åbentlyst, at der er nogle modsigelser, det er der ingen tvivl om,
men hvordan man skal tolke dem, det tør jeg ikke sige.

Claus

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 16:37

KLIP

> Der gælder jo særlige regler for komfurer i lystbåde, herunder gas. Bl.a
> er
> det jo forbudt at bruge gasapparater, som ikke har flammesikring..

Der er ingen flammesikring ved sprit.

Benytter man et gasblus på eks. det åbne agterdæk, vil jeg mene at den
udstrømmende gas (hvis flammen blæse ud) er stort set umulig at antænde
nærmere end 5 cm, da trykket på disse indretninger er stærkt begrænset (de
bruges også af campister i telt f.eks.)

Jeg kan godt forstå flammesikring ved brug i lukkede rum såsom cockpit eller
rigtig kabys.

> Der er åbentlyst, at der er nogle modsigelser, det er der ingen tvivl om,
> men hvordan man skal tolke dem, det tør jeg ikke sige.

Enig og men kan i (lige netop) dette tilfælde naturligvis ikke være
interesseret i at tolke det 100% negativt..)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-05 10:03

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Der er ingen flammesikring ved sprit.

Nej, men sprit er jo en væske og ikke en gasart, og spritten er lukket inde,
så den ikke kan løbe ud. Måske er flammesikring et forkert ord, men jeg
kunne ikke lige finde bedre. Det jeg mener er, at gassen skal lukke
automatisk, hvis flammen blæser ud....

> [...]
> nærmere end 5 cm, da trykket på disse indretninger er stærkt begrænset (de

Man har jo ikke lavet reglen for de tilfælde, hvor det kan lade sig gøre,
reglen findes for alle de tilfælde, hvor det *ikke* kan lade sig gøre...

Jeg kender mindst een i lynetten, vis båd er røget i luften, mens han var
nede i kahytten (saxofon-jørgen), men det skyldes en utæthed ved flasken og
ikke at flammen gik ud.

Claus

Fra : BJ

Dato : 28-05-05 10:15

KLIP

> [...]
> nede i kahytten (saxofon-jørgen), men det skyldes en utæthed ved flasken

Føj, sikken en grim oplevelse.

Jeg kunne aldrig finde på at bruge gas nede om læ.

Af sikkerhedsmæssige årsager, burde det egentlig ikke forbydes og erstattes
af sprit/petroleum..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-05 11:11

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Af sikkerhedsmæssige årsager, burde det egentlig ikke forbydes og
erstattes
> af sprit/petroleum..?

Jeg har ikke noget statistisk belæg for det, men det er mit indtryk, at
efter de nye regler blev indført, så er antallet af gasulykker endog meget
lavt. Jeg tror simpelthen ikke, at gas er noget nævneværdigt problem i
lystbåde.

Petroleum er godt, men det er jo også under tryk, når man skal pumpe det op,
så der er jo også fare. Hvis en gasinstallation er lavet korrekt og hvis den
bliver efterset jævnligt, så er det min opfattelse, at der findes ikke noget
mere sikkert komfur. Det bliver jo også brugt i millioner af hjem uden
problemer, så de antageligvis få ulykker der er på både, vil jeg tro
skyldes defekt/forkert installeret udstyr og dårlig vedligeholdelse.

Problemet er nok nærmere, at der bare er nogle folk, som ikke er særlige
agtpågivende eller som ofte bare ikke tænker sig om, og der er det nok
ligegyldigt, hvilket brændstof de bruger.

Sprit kan jeg ikke lide, fordi når ulykken endelig er ude, så går det endog
grulig galt, hvis der er personskade. En spritflaske *eksploderer* på
uhyggelig vis, med store forbrændinger til følge. Når det går galt med
sprit, så er det ofte fordi flammen er meget vaskelig at se, og at folk slet
ikke er klar over, hvordan en spritflaske kan eksplodere.

Jeg har prøvet det to gange for at demonstrere for kammerater, hvor slemt
det er, når en spritflaske ryger i luften. De ville ikke tro på, hvor
farligt det var.

Claus

Fra : BJ

Dato : 28-05-05 20:57

KLIP

> Jeg har prøvet det to gange for at demonstrere for kammerater, hvor slemt
> det er, når en spritflaske ryger i luften. De ville ikke tro på, hvor
> farligt det var.

Når jeg fylder sprit i bådens spritprimus, har jeg aldrig været bange for at
flasken skulle eksplodere.

Det kan måske skyldes, jeg aldrig har forsøgt at flyde sprit på, når
primussen har været tændt.

Det er faktisk også kropumuligt ... næsten.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-05-05 15:32

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> PS: En bådansvarsforsikring er ikke engang lovpligtig.

Jeg faldt lige over dette link, måske er der nogen, som kan få glæde af det.
Det er måske meget godt at putte i "foretrukne" eller en anden linksamling

http://www.kyst.dk/sw197.asp

Eller bare.. http://www.kyst.dk

Claus

Fra : N/A

Dato : 27-05-05 11:29

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-05-05 11:29

BJ <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev:

> [...]

Ad 1, 2 og 3:
Ja, det kan man.
Hver havn uanset om den er privat, kommunal eller statslig, har
lavet et reglement som er gældende for den specifikke havn.

Havnereglementet består af en individuel del som gælder specielt
for denne havn, samt en generel henvisning til "Standardreglement
for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og mindre
fiskerihavne".
Ændringer til standardreglementet er anført i den individuelle
del. Numre henviser til den paragraf i standardreglementet, hvis
oedlyd er ændret eller tile en tilføjelse til standardreglementet.

Lige netop et bomstyret slæbested som du skriver er havnens
ejendom og de regler som havnebestyrelsen har udarbejdet og som er
godkendt af Kystinspektoratet gælder, om det så er fremvisning af
den fornødne dokumentation som er krævet, og som havnefogeden er
sat til at administrere.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 27-05-05 14:51

"Harding E. Larsen (slet Y7T04)" <harding@Y7T04larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11171899100.373986278501437@dtext.news.tele.dk...

KLIP

Fra : Lars Kristensen

Dato : 28-05-05 01:26

BJ wrote:
> [...]
>
> KLIP
>
> Den korte version er, politiet skal tilkaldes.

Nej.
I "Bekendtgørelse om standardreglement for overholdelse af
orden i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne" står der i §1:

"§ 1. Det i bilag 1 anførte »Standardreglement for overholdelse af orden
i danske lystbådehavne og mindre fiskerihavne« gælder for lystbådehavne
og mindre fiskerihavne"

I "Standardreglement for overholdelse af orden i danske lystbådehavne og
mindre fiskerihavne" stpr der:

"1. Generelle bestemmelser

1.1 Føreren af ethvert fartøj i havnen samt havnens øvrige brugere har
pligt til at gøre sig bekendt med indholdet af dette reglement, der
gratis udleveres ved henvendelse til havnemyndigheden.

1.2 Overholdelse af orden inden for havnens område påses af
havnemyndigheden."

og:

"5.1 Enhver, der befinder sig på havneområdet, har pligt til straks at
efterkomme havnemyndighedens anvisninger og påbud, herunder også om at
fjerne sig fra havnens område.

Hvis en fartøjsejer eller en anden bruger af havnen ikke efterkommer
dette reglements bestemmelser eller de af havnemyndigheden givne pålæg
så hurtigt, som det skønnes nødvendigt af myndigheden, er denne
berettiget til at træffe de fornødne foranstaltninger til, at sådant
sker. For beskadigelser, som derved måtte blive påført fartøjet med
udstyr eller andre genstande, kan ejeren ikke forlange erstatning.
Ejeren er pligtig til at erstatte de udgifter, som de udførte
foranstaltninger måtte have medført.

5.2 Mener nogen sig forurettet af havnemyndigheden, kan sagen indbringes
for havnebestyrelsen/havneudvalget, men et påbud skal under alle
omstændigheder efterkommes."

og ikke mindst:

"5.5 Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes overtrædelse af pkt. 2.1-2.2, 2.5-2.7, 2.9-2.15, 2.17, 3.1,
3.5-3.6, 4.1-4.9 og 5.1, første afsnit, med bøde."

Dertil kan der så tilføjes til havnereglementet hvad man nu lyster og
kan få godkendt af Kystdirektoratet.

Her har du dokumentation for at havnefogedens (havnemyndighedens) ord er
lov i havnen. Adlyd eller forsvind.

EOD fra min side.

- Lars

Fra : BJ

Dato : 28-05-05 10:12

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Her har du dokumentation for at havnefogedens (havnemyndighedens) ord er
> lov i havnen. Adlyd eller forsvind.

Så ser jeg frem til at havnefogederne er i havnen samtlige dage med
speedbådsvejr (også weekender) fra solopgang til solnedgang.

Samtidig ser jeg frem til at bådansvarsforsikring bliver gjort lovpligtig
samt den pålagte skat for på kasko for motorbådejere bliver indført for
sejlbåde eller forsvinder helt.

Med det korrekt førte tilsyn på *alle* både, vil der også være rigeligt at
se til for samtlige af landets havnefogeder.

Vi kan jo ikke have, en bestemt type både bliver forfordelt i overholdelse
af havnereglementerne, hvilket du/I naturligvis vil give mig ret i.

Dem der ikke kan følge reglerne, skal med dine egne ord forsvinde.......

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 28-05-05 10:57

> [...]

> Samtidig ser jeg frem til at bådansvarsforsikring bliver gjort lovpligtig
> samt den pålagte skat for på kasko for motorbådejere bliver indført for

Hvad er det for en skat, du omtaler?

Mener du forsikringsafgiften, så gælder den alle fartøjer uden undtagelse og
ligegyldigt, hvordan fartøjet fremdrives.

Claus

Fra : BJ

Dato : 28-05-05 21:02

KLIP

> Mener du forsikringsafgiften, så gælder den alle fartøjer uden undtagelse
> og
> ligegyldigt, hvordan fartøjet fremdrives.

Hvis jeg skulle betale ren ansvar, koster den ca. 1.100 kr. om året.

Min kaskoforsikring koster ren ca. 5.000 kr.

Jeg er "elitesejler" og betaler efter skattepålæg ca. 12.500 kr. om året.

Det er differencebeløbet på ca. 6.400, jeg taler om.

Men jeg kan da have taget fejl, så alle betaler det samme ved samme
forsikringsbeløb..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-05-05 10:54

"BJ" <dkfritidbilSL@ETsurfpost.dk> skrev

> Men jeg kan da have taget fejl, så alle betaler det samme ved samme
> forsikringsbeløb..?

Statsafgiften er 1% af forsikringssummen, og afgiften går således på
forsikringen og ikke på fartøjet. Det er ligegyldigt hvilket lystfartøj, man
kaskoforsikrer, så er der afgift på.

Claus

Fra : BJ

Dato : 29-05-05 11:44

KLIP

> Statsafgiften er 1% af forsikringssummen, og afgiften går således på
> forsikringen og ikke på fartøjet. Det er ligegyldigt hvilket lystfartøj,
> man
> kaskoforsikrer, så er der afgift på.

O.k., jeg har så misforstået det.

Det er glædeligt alle betaler det samme, hvis man ellers kan glæde sig over
det.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Egon Stich

Dato : 28-05-05 19:37

> Jeg kan ved Gud ikke forstå, voksne mennesker vil lege politi, når det er
> [...]

Det er ganske enkelt en del af det at være samfundsborger.
Hjalp vi alle med at passe på hinanden, var der ingen der brød lovene. Som
jo er vedtaget, for at skabe et samfund, alle kan leve i uden forulempelser.
Jeg ved godt, at unge i dag ikke aner, hvad jeg taler om.
De er jo så egofixerede, at de ikke kender til begrebet "hensyntagen".
Synes "lille peter" det er sjovt at lave støj, skal alle omkring finde sig i
det.

MVH
Egon.

Fra : BJ

Dato : 29-05-05 21:46

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er ganske enkelt en del af det at være samfundsborger.

Det er det, men det koster ansvar og det er jeg sikker på du ikke vil tage.

> Hjalp vi alle med at passe på hinanden, var der ingen der brød lovene.

Når du tager ansvar, skal du være villig til at få et par på lampen og det
er jeg sikker på, du ikke tør risikere.

> Som
> jo er vedtaget, for at skabe et samfund, alle kan leve i uden
> forulempelser.

Det er i al fald den dybe mening.

> Jeg ved godt, at unge i dag ikke aner, hvad jeg taler om.

Nu er du vel ikke over 80 år gammel.

> De er jo så egofixerede, at de ikke kender til begrebet "hensyntagen".

Vor Herre bevare os.

> Synes "lille peter" det er sjovt at lave støj, skal alle omkring finde sig
> det.

Du er nok den første, der råber politi og brandvæsen, men kan du lokke andre
til at stå forrest, når øretæverne evt. bliver delt ud, er det jo
mageløst....

Alt dette sagt af en knægt på +50 år.

PS: Morsomt som folk kan hyle, når alle andre skal rette sig efter
lovene......

Du får lige et link til min signatur, hvis du da ikke er så gammel, du ikke
kan læse og forstå engelsk:

http://internettrash.com/users/chainbreak/schmsp.htm

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Egon Stich

Dato : 30-05-05 11:08

> "Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse
>
> KLIP

> Det er det, men det koster ansvar og det er jeg sikker på du ikke vil
tage.

Der tager du fejl. Jeg vedkender mig mit ansvar som samfundsborger.

> Når du tager ansvar, skal du være villig til at få et par på lampen og det
> er jeg sikker på, du ikke tør risikere.

Det er netop denne vattede holdning, for ikke at sige tøsedrengede, der gør
at de "uregerlige" har alt for frit spil.

> Du er nok den første, der råber politi og brandvæsen, men kan du lokke
andre
> til at stå forrest, når øretæverne evt. bliver delt ud, er det jo
> mageløst....

Der tager du også fejl.
Og sjovt nok, bliver der yderst sjældent "delt øretæver ud", når man påtaler
upassende opførsel.
Det er den frygt, som du jo giver udtryk for, der er overdreven.
Og som rødderne, ligesom hundehvalpe, er hurtige til at lugte.
Som sagt før: Vær passiv tilskuer, og rødderne bestemmer. Og det skal de
ikke...!!!

> Alt dette sagt af en knægt på +50 år.

Alt dedtte sagt af een over 60-

MVH
Egon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 26-05-05 10:40

> [...]
>som de søsætter fra?
>
>Iøvrigt kommer det til at koste
>klubben penge, hvis man skal udlægge den

I Kastrup, som er en kommunal havn, er der et indvendigt slæbested
med kortaktiveret bom.
Kortet kan købes som enkeltturskort eller overlængere perioder op
til et år.
For at få kortet skal man fremvise en kvittering på en
ansvarsforsikring.
Ulempen er at kortet kan lånes af andre.
For vandscooterejernes vedkommende så havde de været hos politiet
og fået tilladelse. En tilladelse som var givet på et forkert
grundlag.

Grundprincippet er at småbådsejere som ikke har plads i havnen,
ved benyttelsen af slæbestedt betaler lidt til havnens drift.

Vi har desuden et udvendigt slæbested beregnet på roere,
optimister og hobie-cats. Det er også blevet benyttet af
vanscooter ejere indtil det blev stoppet.

Lidt reklame:
På lørdag den 28. maj er der et stort arrangement i havnen. Det er
en Aktivitetsdag og Havnefest, som de betalende klubbers
samarbejdsorganisation SamKas arrangerer.
Der er mange aktiviteter i gang fra kl 12:00 - 17:00 for såvel
voksne som børn.
Arrangementet er et stort fællesarrangement med aktiv deltagelse
af havnens erhvervsdrivende.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 00:19

> [...]
> meddelelse
>
> KLIP

> Det har jeg ingen anelse om, men det er også bekosteligt

Bekosteligt? - måske - men kun for dem, der ønsker det ...
Ligesom jeg synes det er helt urimeligt, at almindelige
skatteborgere skal betale for at holde mange fodboldfans
adskilt, når de absolut vil slås osv. - finder jeg det ikke
rimeligt, at samfundet skal ofre en masse ressourcer på at
overvåge og holde 'ulydige' vandscooterkørere 300 m fra
kysten langs hele den danske kystlinie. Hvorfor er det så
problematisk eller odiøst at der indrettes specielle steder,
hvor man kan dyrke sin fartglæde på vandet? ... For mig at
se, er problemstillingen parallelt med
racerbaner/koncertarrangementer/forlystelser, teltslagning
på strande osv. Der gives tilladelse til bestemte
aktiviteter på bestemte steder på bestemte tidspunkter osv.
Og det er til at overvåge - hvad politiet jo også gør ...

> [...]
> kræve det håndhævet..?
>
> Hvis ikke, må kravet anses som værende en skjult
> skat/tilskudsordning til Søfartsstyrelsen.

Du skal have kørekort, du skal have VHF-certifikat, du skal
have din båd ansvarsforsikret for at ligge i mange havne
osv. osv. Endnu har ingen henvendt sig til mig for at
kontrollere, om jeg har det - men det gør vel ikke kravet
mindre relevant. Vi kan jo ikke finansiere al den kontrol
.... Hvem skal dog betale?

> PS: Jeg har heller ingen anelse om, hvor mange
> "landpolitibetjente" der kræves for at holde ro og orden.

Det har jeg heller ikke, men med en kystlinie på mange
tusind kilometre, kan jeg forestille mig, at det kunne blive
en overordentlig bekostelig affære med eet dedikeret
vandpoliti, hvis kontrollen skal være effektiv - se bare på
fiskerikontrollen ...

Kan vi begrænse tilladelserne til bestemte geografiske
områder er det vel mere overskueligt og lettere at
overvåge - og vi andre kan så holde os væk, hvis vi synes
støjen er generende at lægge øre til.

Jeg er med på, at vi alle skal være her, men også at
hensynet til de få (specielt uansvarlige
vandscooterentusiaster) ikke skal gøre det surt og dyrt for
de mange sejlere, surfere, naturelskere, badegæster osv.
Derfor finder jeg en ordning som den nuværende som en
løsning, vi alle burde kunne acceptere ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

PS - Hvor mange vandscooterførere har du set *uden for* 300
m grænsen?

Fra : BJ

Dato : 26-05-05 00:43

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> PS - Hvor mange vandscooterførere har du set *uden for* 300 m grænsen?

Jeg har slet ikke set nogen.

Det er jo forbudt..;)

Jeg har dog set jetbåde fræse helt inde ved strandkanten.

I dette tilfælde ville et vandpoliti være på sin plads.

PS: Bør der ikke være tvungen "styrebrev" til sejl-sejlere også, f.eks. fra
en vis størrelse i fod eks. 14 fod..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 14:48

> [...]
>på landet for at få fred.
>
>Han klager over bonden arbejder på
>sine marker .... og det selv i weekenden.

Ja du har sikkert ret. Det har alt sammen noget med støjende
motorer og adfærd at gøre.
Uden at blive nostalgisk så kunne bonden bare holde fri i
weekenden, men vores samfund er efterhånden således at vi vil have
og gøre alt og vil intet give i respekt for andre.

Mvh/Harding

Fra : Carsten Holck

Dato : 25-05-05 15:11

Harding E. Larsen (slet 9XE6F) said the following on 25-05-2005 15:48:

> [...]
> weekenden, men vores samfund er efterhånden således at vi vil have
> og gøre alt og vil intet give i respekt for andre.

Det er faktisk et spørgsmål om "godt naboskab" så bonden ikke kører
gylle ud samme dag som familien holder konfirmation, f.ex. og naboerne
ikke brokker sig når han gør det på et mere passende tidspunkt.
Tilsvarende er det et spørgsmål om "godt sømandsskab" på havet.
At så ikke alle har fattet det er en anden sag.

/carsten

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 25-05-05 16:15

> Derfor kan der ikke laves en (bil-)racerbane på Sjælland.

jow jow den arbejder vi hårdt i NDCD og den skal nok blive til noget.
Pt kører vi i Holeby, Sindal og Vandel. og hvis det stod til mig også på
Værløse flyvplads , men den kartoffel er vist ret medievarm for tiden.

> Der er altid nogen som føler sig generet og det faktisk lige gyldigt.

Jo, og der er enligt også ok. Det er jo ens grundlovsikret ret.
Der hvor jeg tager mig til hovede er når folk brokker sig og ikke gider at
gøre noget ved det, så som at deltage i diverse høringer mm.

-Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 11:59

>Nu har sejl-sejlsport altid været en
>dejlig *drik*.

> Bjørn J.
>~~wear sunscreen~~

Hej,
Nu er der dog stadig nogle som ikke blander den cocktail.
Desværre er der også nogle som synes at køre bil er en dejlig
*drik*
Lad os da prøve at blive på sporet med meningerne omkring
vandscootere og deres lidt støjende, og generende ubehageligheder
for de omgivelser hvor de er til gene.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 25-05-05 12:03

"Harding E. Larsen (slet HW9C1)" <harding@HW9C1larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11170189400.408158576389802@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Nu er der dog stadig nogle som ikke blander den cocktail.
> Desværre er der også nogle som synes at køre bil er en dejlig
> *drik*

Det har du ret i, dog nok betydeligt færre.

> Lad os da prøve at blive på sporet med meningerne omkring
> vandscootere og deres lidt støjende, og generende ubehageligheder
> for de omgivelser hvor de er til gene.

Vi flyttes således igen fokus væk og over på "de andre".

Vi har udmærkede regler for planende fartøjer.

De skal blot håndhæves, men man vælger som vanligt den billigeløsning.

Borgerne kan angive hinanden og der indføres totalt forbud.

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 14:42

>Det har du ret i, dog nok betydeligt færre.

Det ved jeg ikke. Men det er da rigtigt at man overalt i havnene
ser folk som nyder en øl. Det er let på den baggrund at overføre
det at sejlsport er en dejlig drik.
Men ser man rundt i havnene så er der ikke mange lystbåde ude at
sejle.
I vores lokale motorbådsklub har der været en rundspørge om hvad
medlemmerne forventede sig af deres medlemskab af klubben.
Det overvejende svar var: Vi ønsker at sidde i båden eller i
klubhuset og så nyde en kop kaffe eller en øl, et par gange om
året sejler vi (5 Sm) til flakfortet for at grille og et par gange
ind til Lynetten for at spise på restauranten.

>Vi flyttes således igen fokus væk og
>over på "de andre".
>
>Vi har udmærkede regler for planende fartøjer.

> [...]

Selvfølge skal det østtyske riges regler og angiveri ikke
genopstå; men de indretninger som går under betegnelsen
vandscooter betragtes nok både blandt befolkningen og på "Borgen"
som lejetøj, der ikke har en heldig indvirkning på omgivelserne.
At anvende dem erhvervsmæssigt på Roskilde fjord af
redningskorpsene, for hurtigt at kunne komme frem, og det på lavt
vand, er helt i top; men det sker sjældent og fartøjet anvendes
ikke som lejetøj.

Kan der indrettes baner for vandscootere langt til havs, vil det
ikke genere nogen.
For at være fødselshjælper til nogle sådanne projekter, skal man
starte med at påvirke politikerne, når de skal udarbejde
regionsplaner. Den nuværende gælder fra 2005 til 2016, så der er
tid til at byggemodne projekterne.

Mvh/Harding

Fra : BJ

Dato : 25-05-05 23:47

"Harding E. Larsen (slet RK0AP)" <harding@RK0APlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:11170287200.0134085932254209@dtext.news.tele.dk...

KLIP

> Det ved jeg ikke. Men det er da rigtigt at man overalt i havnene
> ser folk som nyder en øl. Det er let på den baggrund at overføre
> det at sejlsport er en dejlig drik.

Lanballigau bliver nok ikke så ofte anløbet af danske sejlere mere.

Jeg har da intet imod folk nyder en øl eller et glas vin på vandet, det var
også blot for at vise, der findes flere ting at komme efter på vandet.

> [...]
> året sejler vi (5 Sm) til flakfortet for at grille og et par gange
> ind til Lynetten for at spise på restauranten.

De færreste ville nok nødig indrømme, de ønskede at drikke sig en fjer på
som medlem af klubben..

> [...]
> vandscooter betragtes nok både blandt befolkningen og på "Borgen"
> som lejetøj, der ikke har en heldig indvirkning på omgivelserne.

Alt med motor anses på Borgen som værende noget der skal enten forbydes
eller belægges med særlige afgifter.

Jeg betaler dramatisk mere i forsikring (kasko) end en sejlbåd til 2.500.000
kr. grundet statsafgiften for slet ikke at tale om afgifterne på brændstof
(benzin).

Man burde faktisk bukke for os, når vi møder op i havnen og efterfølgende
lægger fra land..

Hvad får jeg i grunden for dem..?

> At anvende dem erhvervsmæssigt på Roskilde fjord af
> redningskorpsene, for hurtigt at kunne komme frem, og det på lavt
> vand, er helt i top; men det sker sjældent og fartøjet anvendes
> ikke som lejetøj.

Enig.

> Kan der indrettes baner for vandscootere langt til havs, vil det
> ikke genere nogen.

Det skal du nu ikke sige. Her færdes også sejlere...;)

> [...]
> starte med at påvirke politikerne, når de skal udarbejde
> regionsplaner. Den nuværende gælder fra 2005 til 2016, så der er

Man kunne jo også indrette særlige rolige pladser for sejlere, der ønsker at
ankre op i rolige omgivelser..;)

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 00:34

> [...]
>
> Jeg har da intet imod folk nyder en øl eller et glas vin
> på vandet, det var også blot for at vise, der findes flere

Og på fodboldstadion, i kolonihaven, på havnen, til
halfesten ...
Kort sagt: Stoirt set alle stedere danskere mødes ...

> De færreste ville nok nødig indrømme, de ønskede at drikke
> sig en fjer på som medlem af klubben..

> Alt med motor anses på Borgen som værende noget der skal
> enten forbydes eller belægges med særlige afgifter.

Jeg menre, man bør holde tingene adskilt - en
problemstilling er den skattepolitiske og en anden er, om
det er rimeligt, at give tilladelse til at man stort set
alle steder i Danmark skal tillade leg med vandscootere, som
af gode grunde har et noget blakket ry. Ligesom vi hr
legepladser for de små, bør vi også have legepladser for
vandscootere ... for er det andet? For den sags skyld
ligesom en sejlbåd, en motorbåd osv., men de har ikke de
samme negative egenskaber, som
V8-drevne speedbåde eller vandscootere ...

> [...]
> ikke at tale om afgifterne på brændstof (benzin).
>
> Man burde faktisk bukke for os, når vi møder op i havnen

Det er en helt anden problemstilling, men jeg indrømmer, at
jeg også finder 1% afgiften på forsikringen skingrende
uretfærdig ... som det har været frøftet tidligere i denne
gruppe ...

> Enig.

Jep

> Det skal du nu ikke sige. Her færdes også sejlere...;)

Jo, men der er altså noget mere plads - og så kan
badegæsterne da bade i fred ...

> Man kunne jo også indrette særlige rolige pladser for
> sejlere, der ønsker at ankre op i rolige omgivelser..;)
>
> --
> Bjørn J.
> ~~wear sunscreen~~
Ja, det ville da være dejligt ... men er det ikke at vende
problemet på hovedet? ...
Skal det virkelig være en menneskeret for et mindretal at
larme så meget, at mange andre borgere ikke kan holde uroen
og larmen ud? Efter min mening er der ganske enkelt tale om
støjforurening, som bør begrænses i videst muligt omfang.

Fra : BJ

Dato : 26-05-05 00:47

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse

KLIP

> Efter min mening er der ganske enkelt tale om støjforurening, som bør
> begrænses i videst muligt omfang.

Jeg kan forstå på en del, de gerne ser speedbåd/jetski/jetbåde hen hvor
peberet gror.

PS: Min motorbåd har en topfart på ca. 45 knob. Mon jeg også kommer i
farezonen eller bør vi indføre en generel "vandhastighedsgrænse" på eks. 12
knob på åbent vand..?

--
Bjørn J.
~~wear sunscreen~~

Fra : Lasse

Dato : 23-05-05 20:53

Hey.

I sidste weekend blev vi forstyrret under hele aftensmaden på Tunø, da en
vandscooter valgte at fjolle rundt lige udenfor havnen.

Jeg synes lydbilledet i en vandscooter er ganske forfærdeligt, og meget mere
hidsigt lydende end de fleste motorbåde/speedbåde.

Gummibåde og andre små/store både med store motorer købes sjældent kun for
at trække vandski eller fjolle rundt udenfor havnen. De bruges ofte til
anden og mindre støjende ting, f.eks. fiskeri eller længere ture.

Vandscootere kan mig bekendt KUN bruges til sjov tæt ved kysten. Altså til
larm.

Derfor synes jeg det er en ganske fair dom, som jeg personligt i hvert fald
er godt tilfreds med!

Lasse

Fra : Bent Pedersen

Dato : 23-05-05 22:16

Der er kun en vej frem, forbyd lortet. Det er jo heller ikke tilladt at køre
motor-cross i skovene.

Ellers kan de henvises til de efterhånden meget øde industri- og
fiskerihavne. Jeg har hørt at Esbjerg snart bliver ledig

Konflikten vil nok bestå lige så længe der er vand at sejle på.

Bent

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 23-05-05 23:55

> [...]
> Nå så kom dommen, og de blev ikke tilladte.. skod lorte regler.. suk..

> hellere lade de unge race med biler inde i byen..

Uha... denne diskution bliver man nok aldrig enige om!!!

Det vil altid være sådan at interesse det enkete indived har er okay, men
de
andres skulle for bydes!!!

Forestil dig et kolonihave kvarter hvor man taler med hverandre over
hækken... her kan man i et hyggeligt laf og med gensidig forståelse
hurtigt
blive enige om at de støjende flyvemaskiner der flyver over området skulle
forbydes, ligesom alle de biler der kører ude på vejen er nogle være
støjsvin... når de så er blevet godt enige om det, starter de hver sin
motordrevne plæneklipper og støjer lystigt mens de nyder at slå deres
græs!!!

En anden bygger en garage hvorpå naboen bliver helt rundt på gulvet og
begynder at studere regler omkring hvor tæt man må bygge på skæl... finder
målebånd frem og checker om der findes en måde man kan forhindre naboen i
at
bygge sin garage på!!!

sådan kunne man liste eksempler op i timevis!!!

Vi må nok bare erkende at vi mennesker ikke længere er tolerente... og at
lovene stramer garnet for hvad vi borgere må og ikke må.... og om få år er
det gansle enkelt forbudt at være pioner!!!

Jeg sejler selv sejlbåd og motorbåd... og ja.. jeg bliver sgu også
irriteret
når der kommer en stor motorbåd susende forbi tæt på... for så har man kun
et øjeblik til at få styr på unger, passagerer, kaffekopper og hvad har
vi,
før båden kommer ind i en mindre orkan!!!

Men jeg synes der skal være plads til alle, så må vi hjælpe hindanden til
at
påpege dårlig opførsel... for der er faktisk mange som opfører sig pænt!!!

mvh
JR **positiv **

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Ukendt

Dato : 24-05-05 06:59

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-05-05 10:42

Juel <xSnAbElAstarchild.dk> skrev:
>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.ias
>p?PageID=294568

Nej det er ikke korrekt, sagen vil blive forsøgt anket.

Det afhænger af flere juridiske forhold om sagen kan/vil blive
anket.

Hvis der er et behov for flere end de baner som amterne allerede
har givet tilladelse til, er proceduren at påvirke politikerne ved
at deltage i arbejdet med at lave regionplaner.
De nugældende regionsplaner med retsvirkning gælder for tidsrummet
2005 - 2016.
I den forudgående høringsperiode har der været mulighed for
indsigelser vedr. forslagene til regionsplanerne.

Det har jeg gjort i et tæt samarbejde med DS for begrænsning af
skydebaner med skudretning ud over vand, med det formål at
beskytte os sejlere og påvirke politikerne til at lave regler
således at der kun laves skydebaner med fuld beskyttelse af
omgivelserne.

Det samme kunne være gældende for vandscooter baner. anlægges de
korrekt således gener til omgivelserne undgås, er der vel ikke
noget problem.

I mindre målestok anlægges/tillades etablering af kajakboldbaner,
det er for mange en interessant fritidsfornøjelse; men at anlægge
den lige uden for en havn er ikke fornuftigt, det giver også
problemer.

Hvis man vil have den fritidsinteresse at sejle på vandscooter så
må man gøre det på de anlæg som er anlagt til formålet.

Mvh/Harding

Fra : Gert Jacobsen

Dato : 24-05-05 19:09

Hej Ng
Jeg mener helt enkelt vandscootere skal være lovlige. Omfattet af gældende
regler om sejlads.
Kørekort og alt hvad hører til. Gerne incl. nummerplade.
Frem for alt nogen med myndighed og mulighed for at se til at reglerne
overholdes. Der kan ikke laves regler uden en reel mulighed for poitimæsig
myndighed der håndhæver lovene. Jeg har fremført ideen om at
fiskerikontrollen fik udvidet beføjelser og mandskab til at udføre den
kontrol. Vi skal alle være her med skyldig hensyntagen til vore omgivelser
både mennesker og den natur vi omgiver os med.
Jeg er også over 50 og synes at det er fedt at få noget fart over feltet en
gang i mellem. Det er også fedt med noget stilhed en gang i mellem? Hvem kan
lukke munden på konen hver gang man synes hun larmer for meget?
Fri mig for de selvbestaltede politifolk på vandet og i trafikken
Hilsen
Gert

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-05-05 10:46

Gert Jacobsen <engvang@jacobsen.tdcadsl.dk> skrev:
> [...]
>er fedt at få noget fart over feltet en
>gang i mellem. Det er også fedt med
>noget stilhed en gang i mellem? Hvem kan

Ja fuldstændig i stil med racerkøretøjer...til banebrug.
Det er også rigtigt at vi er nødt til at have kontrolinstandser om
man giver tilladelser på de almindelig vandområder.
Det er desværre dette som vil være nødvendigt om vi ikke selv kan
styre vores udfoldelser.
Vi ser det dagligt at der ankommer ejere af vandscootere. Betaler
for at anvende slæbestedet i havnen. Ejerne har været på
politistationen for at spørge om tilladelse og her fået et ja!
Politiet har ikke det fornødne kendskab til love og regler som
sætter dem i stand til at håndhæve reglerne. Bådene sættes i
vandet og der fræses rund både indenfor- og uden for havnen.
Som det er nu er der ikke opbygget nogen organisation som vil
varetage denne interessegren og opbygge det fornødne omkring de
godkendte baner.
For at være helt ærlig så appelerer disse fartøjer og deres ejere
kun til hurtige race og manøvre tæt på land, således at de kan
blive set og beundret.
En bane som ligger 300 meter fra land og herfra ud i havet har
ingen interesse. Det vil efter få minutter være som "Palle alene i
verden" sejlads. Ensom og forladt. Men har man den interesse at
fare afsted med høj hastighed på en beskyttet bane så er det helt
i orden for mig. Bare andre ikke kan komme til skade.

Mvh/Harding

Fra : Egon Stich

Dato : 23-05-05 19:59

> [...]
> Nå så kom dommen, og de blev ikke tilladte.. skod lorte regler.. suk.. så
> hellere lade de unge race med biler inde i byen..

Jamen, jeg synes da, det er glædeligt.

MVH
Egon

Fra : Brian S Jensen

Dato : 27-05-05 14:30

> [...]
> Nå så kom dommen, og de blev ikke tilladte.. skod lorte regler.. suk.. så
> hellere lade de unge race med biler inde i byen..

Hej

Se her hvor galt det kan gå

http://www.funpic.hu/en.picview.php?id=18663

Mvh.
Brian S Jensen

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 31-05-05 13:13

Brian S Jensen <m3m5@hotmail.com> skrev:

>"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i
> [...]

Hej Brian,

Ja de er helt towlige de vandscootere.

I Sverige har man nu også indført begrænsninger i udfoldelsen.

Mvh/ Harding

Vattenskotrar bara i allmänna farleder
23.5.2005

Länsstyrelsen har beslutat att vattenskotrar bara får färdas i
allmänna farleder i skärgården. Det blir tillåtet att åka 300
meter på var sida om farledens mitt men inte närmare land än 100
meter, om inte farleden går genom ett smalt sund.

De nya reglerna träder i kraft den 15 juni 2005. I länken nedan
hittar du kartor som visar var det är tillåtet att köra skoter.

I beslutet skriver Länsstyrelsen: "Regeringen har i 2 §
förordningen om användning av vattenskoter bestämt att
vattenskotrar får framföras i de allmänna farlederna.
Länsstyrelsen anser att därutöver bör stor restriktivitet gälla
för användning av vattenskotrar i Stockholms län."

Beslutet motiveras bland annat så här: "Den körteknik som många
förare använder, inte minst i anslutning till strandnära
bebyggelse, åstadkommer stora störningar för närboende och för
annat friluftsliv. Utöver bullerstörningar kan skotrarna ge höga
utsläpp av bl.a. kolväten och kväveoxider. Dessutom har
vattenskoteranvändningen negativa effekter på det marina
djurlivet".

I det första förslaget till nya bestämmelser som gick ut på remiss
i december 2004 föreslogs även tillåten skoteråkning i fem större
skärgårdsfjärdar. Efter kritik från flera remissinstanser backade
Länsstyrelsen.

För mer information kontakta:
Leif Dufwa, juridiska enheten, tfn 08-785 54 85