Hvilken ville du vælge..?
Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 21:43

Hej gutter

Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
hvorfor..?

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=656704&page=1

Eller

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 21-05-05 21:48

> Hej gutter
>
> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
> hvorfor..?
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=656704&page=1

Nej tak! Det er en ok bil men så heller ikke mere.

> Eller
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1

Den ville jeg nuppe! Skøn motor.

Mvh
Claus

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 21:56

> Nej tak! Det er en ok bil men så heller ikke mere.

Personligt synes jeg, det er en fin bil - komfortabel til pengene - og med
en god del udstyr.

> Den ville jeg nuppe! Skøn motor.

Det spiller bestemt også en rolle - for kabinen lever slet ikke op til
406´erens...

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 22:04

> Nej tak! Det er en ok bil men så heller ikke mere.

> Den ville jeg nuppe! Skøn motor.

Der var jo også sådan en her - ældre - men med samme motor...:

http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=586736&page=5

/Jan W Nielsen

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 21-05-05 22:23

> Der var jo også sådan en her - ældre - men med samme motor...:
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=586736&page=5

Det var nok mere en bil efter mit temperament, men selv om det skulle være
markedsprisen for den så synes jeg personligt at den er for dyr. Den er jo 6
år gammel!

Mvh
Claus
Som har besluttet sig for at den gamle Golf (som jeg har haft fra ny) skal
skiftes ud med en fabriksny benzinturbo når den har rundet 350.000 km om 3
år. Den næste bil har jeg også tænkt mig at beholde lige så længe (+10 år)!

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-05 21:59

Jan W Nielsen skriver:

> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
> hvorfor..?
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=656704&page=1

Ja ja, nu har vi lige set Taxi......

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1

Tro det eller lad være, jeg er kedelig, men har prøvet den der
1,8T........ (den tager jeg)

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Mark Sandberg

Dato : 21-05-05 22:11

> Hej gutter
>
> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
> hvorfor..?

Peugeot 406 2,0 4d. ST uden et øjebliks betænkning. Den er galvaniseret og
kan køre de første 10 år uden rustbehandling overhovedet. Den er samtidig
fransk og har charme og den værste afskrivning er overstået.

Eneste fordel ved Skoda er, at emblemet har samme diameter som et fra BMW.
Men det var nok sjovere at køre i en BMW med et påklistret "understatement"
Skoda emblem, end omvendt

/Mark.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 22:17

> Peugeot 406 2,0 4d. ST uden et øjebliks betænkning. Den er galvaniseret og
> kan køre de første 10 år uden rustbehandling overhovedet.

Det kan Skoda´en jo også - og den er også galvaniseret - oven i købet med en
tykkere lag end Peugeots.

> Den er samtidig
> fransk og har charme og den værste afskrivning er overstået.

Personligt synes jeg også, at 406´eren er en meget fin vogn til pengene -
specielt har den en dejlig kabine med masser af udstyr til pengene, IMO.

> Eneste fordel ved Skoda er, at emblemet har samme diameter som et fra BMW.
> Men det var nok sjovere at køre i en BMW med et påklistret
> "understatement"
> Skoda emblem, end omvendt

Mange vil nok mene, at Skoda´en er klar understatement..

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 10:06

> Personligt synes jeg også, at 406´eren er en meget fin vogn til pengene -
> specielt har den en dejlig kabine med masser af udstyr til pengene, IMO.

Ja, så der er mere der kan svigte...

Fra : Lars L. Hansen

Dato : 25-05-05 16:28

Henrik B. wrote:

> Ja, så der er mere der kan svigte...

Ja, helt sikkert. Derfor er jeg også modstander af de der fire trins
gearkasser, selvstarter og andet moderne pjat. Næh du, håndsving og
dobbelt udkobling, det ved man hvad er!

Mvh.

Fra : Leonard

Dato : 21-05-05 22:20

>Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
>hvorfor..?

Aldrig om jeg vil eje en fransk bil, så hvis jeg ikke har råd til en
ægte VW, så bliver det Skodaen.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Lars Holst

Dato : 22-05-05 21:02

Leonard <usenet@leonard.dk> said in

> Aldrig om jeg vil eje en fransk bil, så hvis jeg ikke har råd til en
> ægte VW, så bliver det Skodaen.

Tja.
Men det vil jo så være et problem der vil følge dig til du ændrer holdning.

--
Lars Holst

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 10:09

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Ditto..

> Tja.
> Men det vil jo så være et problem der vil følge dig til du ændrer
> holdning.

Tværtimod. Mine tidligere genboer spurgte mig i januar '04, om de skulle
vælge en Octavia Stc. eller en 307 Stc. Mit svar: Vil I have bedre udstyr,
mest plads (i kabinen) og den bedst komfort: 307. Vil I holde mindst på
værksted: Octavia.

De valgte en sprit ny 307 Stc. 10 mdr. senere blev den skiftet ud med en
brugt Avensis Stc. da de var træt af at undvære bilen (værksted).

Fra : Anders Houmark

Dato : 21-05-05 23:10

Jan W Nielsen wrote:
> Hej gutter
>
> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe -
> og hvorfor..?
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=656704&page=1
Peugeot 406
> Eller
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1
Skoda etellerandet
> /Jan W Nielsen

Ville vælge Skodaen, pga. jeg tror det er den der holder bedst. Det kan godt
være at kabinen i 406'eren er pænest, men den i Skodaen knirker nok ikke...

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 21-05-05 23:15

> Ville vælge Skodaen, pga. jeg tror det er den der holder bedst. Det kan
> godt
> være at kabinen i 406'eren er pænest, men den i Skodaen knirker nok
> ikke...

Har du kørt den seneste version af 406´eren...? Jeg kender en, der har den
første model, og jeg kender en, der har den anden model.

Det er rét stor forskel - og i model 2 er der ikke meget der knirker..

Som jeg ser det, trækker motoren klart op for Skoda´en, men resten (måske
påmær pålidelighed) sgu nok op for Pegotten.

/Jan W Nielsen

Fra : Anders Houmark

Dato : 22-05-05 11:07

Jan W Nielsen wrote:

> Har du kørt den seneste version af 406´eren...? Jeg kender en, der
> har den første model, og jeg kender en, der har den anden model.

Jeg ved det faktisk ikke. Jeg har kørt i "en-eller-anden" 406'er, men årgang
ved jeg ikke.. Lagde nu ikke mærke til at noget knirkede, jeg var ikke i
stand til at køre bil selv såeh.. :)

> Det er rét stor forskel - og i model 2 er der ikke meget der
> knirker..

> Som jeg ser det, trækker motoren klart op for Skoda´en, men resten
> (måske påmær pålidelighed) sgu nok op for Pegotten.

Det er også det der fik mig til at vælge Skoda.. Min indstilling til biler
er, at det er et transportmiddel og, at den først og fremmest skal være
pålidelig... Det synes jeg ihvertfald det drejer sig om ved de nævnte biler,
som jo nok også skal bruges til daglig kørsel.. Det kan straks være en anden
sag når det er bil#2 som man kun skal bruge til weekend kørsel.

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 10:10

> Har du kørt den seneste version af 406´eren...? Jeg kender en, der har den
> første model, og jeg kender en, der har den anden model.
>
> Det er rét stor forskel - og i model 2 er der ikke meget der knirker..

Sikkert, men har så'n en 406 først kørt små 100.000 km. er den en noget
udtrådt træsko....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-05-05 12:09

> Sikkert, men har så'n en 406 først kørt små 100.000 km. er den en noget
> udtrådt træsko....

I hvert fald i første version.

Du kan slet ikke sammenligne tekstiler og plastmaterialer i en årgang 1995
og en årgang 2004.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 12:35

> I hvert fald i første version.
>
> Du kan slet ikke sammenligne tekstiler og plastmaterialer i en årgang 1995
> og en årgang 2004.

Jeg snakker ALT det mekaniske - gearkasse, undervogn m.v.

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 25-05-05 12:39

"Henrik B." skriver:

> Jeg snakker ALT det mekaniske - gearkasse, undervogn m.v.

Baghjulsophæng ?

Noget med nogle "kødben" der slides op, så den knager af h.. til.

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-05-05 15:27

> Jeg snakker ALT det mekaniske - gearkasse, undervogn m.v.

Det mekaniske..?

Har du belæg for at sige det..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 16:05

> Det mekaniske..?
>
> Har du belæg for at sige det..?

Ikke ud over de 4 - 5 stykker jeg har prøvet...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-05-05 17:29

> Ikke ud over de 4 - 5 stykker jeg har prøvet...

Var de i mere i stykker end alle mulige andre biler - og kan du finde noglet
egentlig statistisk grundlag for at sige, at den seneste udgave af 406 er
mere mekanisk slidt op end andre pris-tilsvarende biler, når den har kørt
100.000 km..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 25-05-05 19:26

> [...]
> noglet egentlig statistisk grundlag for at sige, at den seneste udgave af
> 406 er mere mekanisk slidt op end andre pris-tilsvarende biler, når den

Jeg snakker ikke om "mere i stykker". Jeg snakker om slasket gearskifte,
vuggende undervogn, støjende motorer og sæder der var sat "døde".

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 25-05-05 19:56

> Jeg snakker ikke om "mere i stykker". Jeg snakker om slasket gearskifte,
> vuggende undervogn, støjende motorer og sæder der var sat "døde".

Har det slået dig, at det, som du finder "slasket", måske bare er en anden
opsætning - for eksmpel af hvordan et gear skal føles..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 08:47

> Har det slået dig, at det, som du finder "slasket", måske bare er en anden
> opsætning - for eksmpel af hvordan et gear skal føles..?

Jeg véd godt at Pøsjø ikke formå at lave et letgående, præcist
gearskifte....

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 09:07

> Jeg véd godt at Pøsjø ikke formår at lave et letgående, præcist
> gearskifte....

Det er så din udlægning.. .-)

I alle tilfælde siger du så også, at det ikke er slid og "udtrådt kondisko"
efter 100.000 kilometer - men blot producentens generelle inkompetence - og
så fraviger du dit oprindelige udsagn - eller hvad..?

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 09:25

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> og
> så fraviger du dit oprindelige udsagn - eller hvad..?

*trækker på skuldrene* Jeg gi'r op...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 12:01

> *trækker på skuldrene* Jeg gi'r op...

Det ville jeg også gøre - for du har ikke nogen let sag.

Jeg medgiver, at Peugeot har været slemme - specielt på kabinerne - men jeg
er ikke sikker på, at den gamle sandhed stadig holder.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 21:02

> Det ville jeg også gøre - for du har ikke nogen let sag.

Ikke når man diskuterer med én, som bliver ved og ved, for kværuleringens
skyld.

Og jeg mener ikke kun hér, men også i Opel-tråden...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 21:54

> Ikke når man diskuterer med én, som bliver ved og ved, for kværuleringens
> skyld.

Jeg er totalt kold overfor det der æwl.

Sagen er, at jeg holder mig strengt til spørgsmål og argumenter - hvis folk
har et problem med det, så kan de finde en tude-klub og melde sig ind der.

Man kan godt have en holdning, Henrik - men hvis man bare fyrer noget af som
fakta, så "fanger bordet" - medmindre det er SÅ langt ude, at jeg ikke gider
kommentere det - eller mener modparten er for dum til at fatte det.

Ingen af delene var tilfældet her - ergo holdt jeg fast - og det gør jeg nok
igen.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 22:13

> [...]
> gider kommentere det - eller mener modparten er for dum til at fatte det.

Problemet er jo, at du ikke vil forholde dig tilfakta, når de serveres...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-05-05 06:40

> Problemet er jo, at du ikke vil forholde dig tilfakta, når de serveres...

I det daglige lever jeg af at kunne skelne fakta fra holdning.

Jeg kender som regel en holdning, når jeg ser den.

Men lad den nu bare liggge her så.

/Jan W Nielsen

Fra : Henrik B.

Dato : 27-05-05 08:23

> I det daglige lever jeg af at kunne skelne fakta fra holdning.
>
> Jeg kender som regel en holdning, når jeg ser den.
>
> Men lad den nu bare liggge her så.

*tsk tsk*

Fra : Thomas

Dato : 21-05-05 23:41

> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe -
> og hvorfor..?

Peugeot 406 2,0 4d. ST
... kedelig bil, ringe kabine, røv-kedelig motor, "familien Danmark bil"

Skoda Octavia 1,8 5d. T Elegance
... god motor, bedre rustbeskyttelse end Peugeot, jeg har ikke hørt om nogle
fejl på denne bil, kedelig bil, det er en Skoda (siger en del IMO),
"familien Danmark bil"

Jeg ville finde en Audi A4 1,8T eller en Golf/Bora 1,8T. Turbomotoren er
klart at foretrække, når det er 4 cyl. motorer. Alternativt kan du gå efter
en A4 2,8 30v, dog til omkr. 200 tkr. og lidt ældre.

Hvornår skal du handle? :)

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 08:26

> Peugeot 406 2,0 4d. ST
> .. kedelig bil, ringe kabine, røv-kedelig motor, "familien Danmark bil"

Eni i det hele - men i den faceliftede version er kabinen ikke "ringe".

> Skoda Octavia 1,8 5d. T Elegance
> .. god motor, bedre rustbeskyttelse end Peugeot, jeg har ikke hørt om
> nogle fejl på denne bil, kedelig bil, det er en Skoda (siger en del IMO),
> "familien Danmark bil"

Jeg er måske knap så negativt forblændet af navnet Skoda, som du er - og der
er en fejl et sted på bagklappen, hvor der kan komme en rustplet - ellers
enig i din beskrivelse.

> Jeg ville finde en Audi A4 1,8T eller en Golf/Bora 1,8T.

Audi og Golf er en mulighed - Bora er udelukket. Ganske enkelt på grund af
bilens udseende og stil, som jeg synes er direkte katastrofal.

> Hvornår skal du handle? :)

Som du ved, vil jeg ikke bruge ret mange penge på at have bil, og derfor
køber jeg formentlig ikke en næsten 10 år gammel luksusvogn - og jeg har
endnu ikke besluttet, om jeg skifter bil - den evige overvejelse, du ved..

...men jeg er meget forbløffet over, at der er flere, der pejer på Skoda´en
end Pegotten. Det havde jeg nu alliwl ikke troet.

/Jan W Nielsen

Fra : Thomas

Dato : 22-05-05 08:32

> Audi og Golf er en mulighed - Bora er udelukket. Ganske enkelt på
> grund af bilens udseende og stil, som jeg synes er direkte
> katastrofal.

Så har du vist ikke set Claus' VW Bora?
http://vwfanatic.dk/Galleri/Galleri_BoraV5.html

> ..men jeg er meget forbløffet over, at der er flere, der pejer på
> Skoda´en end Pegotten. Det havde jeg nu alliwl ikke troet.

Jo da - skulle jeg vælge mellem de to biler, blev det også den Skoda der :)

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 08:44

> Så har du vist ikke set Claus' VW Bora?
> http://vwfanatic.dk/Galleri/Galleri_BoraV5.html

Jo, den var helt unik - og fantastisk flot.

Men bilen i sig selv bryder jeg mig ikke om.

/Jan W Nielsen

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 08:33

> Peugeot 406 2,0 4d. ST
> .. kedelig bil, ringe kabine, røv-kedelig motor, "familien Danmark bil"

Enig i det hele - men i den faceliftede version er kabinen ikke "ringe". i
Hvert fald ikke i Bjarkes XS4. Betræk er helt anderledes, og det samme er
plastmaterialet på instrumentbrættet.

> [...]

endnu ikke besluttet, om jeg skifter bil - den evige overvejelse, du ved..

...men jeg er meget forbløffet over, at der er flere, der peger på Skoda´en

Fra : Hans Pedersen

Dato : 22-05-05 10:55

On Sun, 22 May 2005 00:40:58 +0200, "Thomas" <tkrath@SLEThotmail.com>
wrote:

>.. god motor, bedre rustbeskyttelse end Peugeot, jeg har ikke hørt om nogle
>fejl på denne bil, kedelig bil, det er en Skoda (siger en del IMO),
>"familien Danmark bil"

Min kollega har en Golf fra 97, der er ved at forsvinde mellem
hænderne på ham af rust. Jeg gi'r ikke en disse for VW antirust!
Tværtimod finder du ikke meget rust i franske biler.

Derudover, hvis nogen skulle være interesseret i den, så er det min
egen subjektive opfattelse, at VAG-biler er overprissatte smagløse
wannabe-snob-biler. Hvornår har du sidst sagt til en tysker: "Hold
kæft, du har fed stil!"

Hans Pedersen

Fra : TDN

Dato : 22-05-05 11:25

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> egen subjektive opfattelse, at VAG-biler er overprissatte smagløse
> wannabe-snob-biler. Hvornår har du sidst sagt til en tysker: "Hold

Er det en overgemt Golf 3 ? Hvis det er Golf 4 er det godt nok første gang
jeg hører om en gennemrådden Golf 4 og har nok også svært ved at tro det med
mindre at den har holdt parkeret ude vesterhavet eller har været skadet og
bygget dårligt op igen. En Golf 3 er en anden ting, de er ikke galvaniserede
og kan sagtens finde på at ruste. Kunne du snuppe et par billeder af den
hvis det er en Golf 4 og smide i dk.binaer.motor for at underbygge din
påstand.

Mvh
Thomas

Fra : Hans Pedersen

Dato : 22-05-05 14:17

On Sun, 22 May 2005 12:24:46 +0200, "TDN"
<tdn.fjerndette@tele2adsl.dk> wrote:

>Er det en overgemt Golf 3 ?

Det er en Golf 3. Overgemt?

Hans Pedersen

Fra : TDN

Dato : 22-05-05 14:28

> Det er en Golf 3. Overgemt?

Der var modelskifte i 1997 så det har været en af de sidste Golf 3'ere. Og
ja Golf 3 ruster desværre selv en fra 1997, det plejer dog mest at være de
ældre Golf 3. Golf 3 er ikke galvaniseret og kan ikke sammenlignes med de
nye Golf, Passat og Polo som er galvaniserede og er dem der refereres til
når der tales god rustbeskyttelse ikke de gamle Golf 3, Passat før 1997 og
Polo før 2000(frit fra hukommelsen)

Mvh
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-05 19:19

TDN skriver:

> Der var modelskifte i 1997 så det har været en af de sidste Golf 3'ere. Og
> ja Golf 3 ruster desværre selv en fra 1997, det plejer dog mest at være de
> ældre Golf 3.

Jeg har lige afleveret en 97'er golf 3. Der var sku ingen rust i.

Fra : Thomas

Dato : 22-05-05 12:33

> Min kollega har en Golf fra 97, der er ved at forsvinde mellem
> hænderne på ham af rust. Jeg gi'r ikke en disse for VW antirust!
> Tværtimod finder du ikke meget rust i franske biler.

Det er vist et enkelttilfælde.

--
Thomas Krath

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 14:57

> Min kollega har en Golf fra 97, der er ved at forsvinde mellem
> hænderne på ham af rust.

VAG-koncernen skiftede totalt karosseri-strategi i 1997 - hvis han Golf
ruster, så er den ældre end Golf IV.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans Pedersen

Dato : 22-05-05 18:27

On Sun, 22 May 2005 15:56:49 +0200, "Jan W Nielsen"
<intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>VAG-koncernen skiftede totalt karosseri-strategi i 1997 - hvis han Golf
>ruster, så er den ældre end Golf IV.

Korriger mig hvis jeg tager fejl. Men var Audi ikke blandt de
allerførste production cars der var galvaniserede?

Op igennem 80'erne og 90'erne havde netop VAG-koncernen enormt travlt
med at hype sigselv som værende enormt velbeskyttede.
Hans Pedersen

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 18:42

> Korriger mig hvis jeg tager fejl. Men var Audi ikke blandt de
> allerførste production cars der var galvaniserede?

Jo! men det var jo så kun for Audi.

> Op igennem 80'erne og 90'erne havde netop VAG-koncernen enormt travlt
> med at hype sigselv som værende enormt velbeskyttede.

Nåh var de det? På hvilken måde? I brochuren - jeg tror alle mærker roser
deres egne produkter.
En golf 3 og vento ruster, det er ingen hemmelighed, men de skiller sig ikke
ud.
Prøv at tænke på hvor mange golf 2 der stadig er i live, fra og med 83
begyndte man med voksbehandling af hulrum længe før mange andre.
Problemet med Golf 3 og Vento var at man fik spareiver og fik lagt for tynde
lag maling på, specielt på kanter hvor der f.eks sad gummebælge og lister
osv. det tynde maling blev simpelt hen slidt af og så er rusten i gang.
Og det er træls, men det er oftest ikke noget der kommer indefra.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 21:34

> Korriger mig hvis jeg tager fejl. Men var Audi ikke blandt de
> allerførste production cars der var galvaniserede?

Jo - men jeg ved ikke helt, hvad du vil med det spørgsmål..?`

> Op igennem 80'erne og 90'erne havde netop VAG-koncernen enormt travlt
> med at hype sigselv som værende enormt velbeskyttede.

Som sagt:

VAG-koncernen skiftede totalt karosseri-strategi i 1997 - hvis han Golf
ruster, så er den ældre end Golf IV. Vi taler galvanisering, der sparker
røv, undervogne uden huller til smuds, der samler fugt, forbilledlig
voksbeskyttelse mv.

Statistikken er klar - sagen er klar - en Golf rusten Golf er fra før tiden
med Golf IV.

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 08:28

Jan W Nielsen wrote:
> Hej gutter
>
> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe -
> og hvorfor..?

Kommer an på hvad "man" sætter pris på. Jeg ville købe Skodaen, da de
alufælge, som, jeg har i overskud passer på...

For mig, er det sgu bagateller, der adskiller, om det skal være den ene
eller anden.

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=656704&page=1

Jeg kan personligt godt lide Peugeot - også 406'eren, klimaanlæg, synes
bilen køre godt, og ser stadig lækker ud med en lille sænkning, og pæne
fælge. Jeg synes at det er en dejlig kabine, hvor man føler sig tilpas. 2,0
motoren med 136 hk er en hæderlig motor, som vel ligger over gennemsnittet
for alm. biler i DK men heller ikke mere.

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1

Også en rigtig fin bil. Jeg har aldrig prøvet 150 hk, kun 180 hk. Det kørte
rigtig godt. Motoren kører bare, og det er utroligt lækkert at trykke
pedalen i bund for at lave en overhaling - i 5 gear, hvis man har lyst. Jeg
kan desværre ikke lige huske kabinen i den, men mener, at den er helt OK.

-----------
Mellem disse to biler, ville jeg nok vælge Skodaen, og det er pga.
motoren, som hurtigt kan få 180 hk,
at jeg ikke har noget imod at der skulle holde en moderne Skoda på min
p-plads,
at jeg pga. motoren kan acceptere airc. og undvære klima.
at jeg mener, at kabinen er helt OK.

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 08:34

> [...]
> p-plads,
> at jeg pga. motoren kan acceptere airc. og undvære klima.

Tak for god forklaring.

/Jan W Nielsen

Fra : TDN

Dato : 22-05-05 08:34

> Hej gutter
>
> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
> [...]

Skodaen helt klart, fin bil, fin motor mangler en let sænkning og en chip.
Derudover synes jeg en 0-100 på 10,8 er sløvt for en bil med 136 hk
(Peugeot), det er vel langsomere end din gamle Vectra. Herudover vil du
blive glad for det store bagagerum i Skodaen om ikke andet når du skal have
en barnevogn med Skoda ligger bedre i alle de forskellige kategorier jeg
kan komme i tanke om som f.eks tilfredshedsundersøgelser, ADAC statistiker
osv.

Skoda brugtbiltest fem stjerner *****
http://www.fdm.dk/motor/pdf/07-2001/brugtbiltest.pdf

Peugeot tre stjerner ***
http://www.fdm.dk/motor/pdf/04-2004/74-77.pdf

Mvh
Thomas

Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-05-05 08:56

> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
> [...]

Jeg ville vælge Pesjøen. Udfra mine erfaringer med stort set identiske
biler:

Jeg kan bedst lide udseendet på 406'eren, specielt med nogle flotte fælge og
en sænkning, så bliver det en lækker vogn at se på - Skodaen signalerer for
mig "blød hat", også når den får samme kur. Jeg har altid syntes at den er
udstyrret med lidt forkerte former.

Jeg har aldrig været vild med kabinens kvalitet i 406'eren i forhold til
Skodaen, men jeg synes stadig 406'eren er mere behagelig at opholde sig i,
blandt andet pga. af sæderne. At 406'eren skulle knage specielt meget har
jeg ikke oplevet. (Men jeg er jo også vandt til en gammel Fård!)

Motoren er så et større plus i Skodaen. Den er jo dog noget dyrere, og har
gået længere... Og _så_ meget bedre er den turbo motor altså heller ikke.
Nok noget en chip kunne gøre noget ved - Men det koster jo alt sammen.

Jeg ville tage 406'eren. Faktisk regner jeg med det bliver sådan en der skal
afløse Sierraen om få år...

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-05-05 10:30

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse
ård!)

> Motoren er så et større plus i Skodaen. Den er jo dog noget dyrere, og har
> gået længere... Og _så_ meget bedre er den turbo motor altså heller ikke.

Jeg er faktisk meget uenig med dig her!

Efter min mening kan de to motorer overhovedet ikke sammenlignes.

At mærke denne forskel behøver man i øvrigt heller ikke at chippe Skodaen
for at mærke. Karakteristikken på turbomaskinen er sugemotorens langt
overlegen.

Mvh
Claus

Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-05-05 11:03

"Claus Nygaard-Pedersen" <nomail@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg er faktisk meget uenig med dig her!

Det tænkte jeg nok der var nogen der ville være.

> [...]
>
> At mærke denne forskel behøver man i øvrigt heller ikke at chippe Skodaen
> for at mærke. Karakteristikken på turbomaskinen er sugemotorens langt

Selvfølgelig er den overlegen, det ved jeg da - Det startede jeg vist også
med at skrive. Og selvfølgelig kan man mærke forskel idet man vil lave en
overhaling på motorvejen uden at rode for meget i gearkassen. Den er
selvfølgelig også hurtigere fra stilstand. Den vil altid rykke godt igennem
i forhold til sugemotoren.

Men når jeg sammenligner med de oplevelser jeg har haft ved
"dagligdagskørsel" i en 406'er med 2.0 motor imod en Audi A4 1.8T - synes
jeg ikke Audien er voldsomt overlegen. 406'eren følger fint og flot med
traffiken uden at være nogen racer. Men hvis Jan vil have en hurtig bil går
han nok automatisk efter Skodaen. (Det kan være Audien jeg har kørt i er
væsentlig langsomere end Skodaen? Og mine oplevelser med motoren derfor er
blevet farvet.)

Det var ikke noget jeg ville give +10 kkm, +15 kkr for og samtidig få midre
udstyr, plads og udseende.

For mig er en motor med mange HK og dermed en hurtig bil ikke højst
prioriteret.

Hvad kører du selv i?

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-05-05 11:34

"Troels Pedersen" <troels_p[fjern]@[fjern]12mail.dk> skrev i en meddelelse

> For mig er en motor med mange HK og dermed en hurtig bil ikke højst
> prioriteret.

Et synspunkt jeg deler 100%. Det er heller ikke 150hk kontra 136hk der gør
forskellen for mig. Det der betyder noget er motorkarakteristikken og det
bundtræk som 1.8T maskinen har.

> Hvad kører du selv i?

Jeg kører stadig i min efterhånden gamle Golf III. Jeg købte den fra ny
tilbage i juni 1996 og den har nu rullet 1/4 million km. Den beholder jeg
endnu et par år til den har rundet 350.000km (måske nærmere 400.000km) og så
bliver den skiftet inden den begynder at ruste.

Jeg foretrækker moment frem for effekt, mener at oliebrændere kun er til
opvarmning og har en svaghed for motorere med flade momentkurver.

Da jeg ikke tror på elektromotorer i personbiler er der derfor for mig kun
ét alternativ og det er benzinmotorer med turbo.

Da jeg forventer at beholde min næste bil lige så længe som jeg har haft min
nuværende, er jeg så småt begyndt at overveje hvad det skal være.
Indtil nu er valget let: Audi A3 SportBack 2.0 tfsi Quattro med 6 trins
gearkasse. Det er ikke den billigste bil på danske nummerplader, men set
over en 10-12 års ejerperiode kommer jeg nok over det.

Mvh
Claus
http://vwgolf.nygaard-pedersen.dk/

Fra : Troels Pedersen

Dato : 22-05-05 12:13

> Et synspunkt jeg deler 100%. Det er heller ikke 150hk kontra 136hk der gør
> forskellen for mig. Det der betyder noget er motorkarakteristikken og det
> bundtræk som 1.8T maskinen har.

Ok, så er vi enige Jeg tog udgangspunkt i de to biler Jan spurgte om i
svarede ud fra dem. Men var det samme motor med eller uden turbo, viste jeg
godt hvad jeg havde sat mine penge i!

> [...]
> gearkasse. Det er ikke den billigste bil på danske nummerplader, men set
> over en 10-12 års ejerperiode kommer jeg nok over det.

Det er også en ganske lækker vogn, motoren er specielt spændende.

--
MVH Troels
Ford Sierra 2.0i DOHC '92

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-05-05 12:24

> Jeg tog udgangspunkt i de to biler Jan spurgte om i
> svarede ud fra dem.

Det gjorde jeg skam også!

> Det er også en ganske lækker vogn, motoren er specielt spændende.

Jeg mener faktisk at bilens største kvalitet er, at den på så overlegen vis
kan håndtere de relativt mange kræfter, som denne motor udvikler. Dette
hænger i øvrigt nøje sammen med firehjulstrækket, der på eminent vis kan
lede alle 200hk og 280Nm fra 1800-5000 omdr./min. ned i asfalten på en måde
så ikke engang min svigermor ville blive forskrækket hvis hun sad bag
rattet.

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-05 19:10

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Et synspunkt jeg deler 100%. Det er heller ikke 150hk kontra 136hk der gør
> forskellen for mig. Det der betyder noget er motorkarakteristikken og det
> bundtræk som 1.8T maskinen har.

Næsten som en diesel....

> Jeg foretrækker moment frem for effekt, mener at oliebrændere kun er til
> opvarmning og har en svaghed for motorere med flade momentkurver.

Du har en 1,08/90HK kan jeg regne ud

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-05-05 21:34

> Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Næsten som en diesel....

Nej!

Prøv engang at sammenligne momentkurven fra dit nye oliefyr med momentkurven
fra den 1.8T der ligger i den omtalte Skoda og du vil se at 1.8T har en helt
flad momentkurve fra omkring 1700 omdr til et pænt stykke over 5000 omdr.
det kan dit oliefyr vist ikke eftergøre!

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-05 21:36

Claus Nygaard-Pedersen skriver:

> Nej!

Jo

> [...]
> flad momentkurve fra omkring 1700 omdr til et pænt stykke over 5000 omdr.
> det kan dit oliefyr vist ikke eftergøre!

Kender godt kurven fra en 1,8t, den er helt flad, kender ikke den fra
min traktor, men den giver nogenlunde samme fornemmelse (blot knapt så
kraftigt). _Har_ prøvet begge motorer.

Din nuværende motor ?

Fra : Claus Nygaard-Peders~

Dato : 22-05-05 21:53

> Kender godt kurven fra en 1,8t, den er helt flad, kender ikke den fra
> min traktor, men den giver nogenlunde samme fornemmelse (blot knapt så
> kraftigt). _Har_ prøvet begge motorer.

Jeg har endnu til gode at se en momentkurve fra en turbodieselmotor der er
helt flad. Faktisk synes jeg ofte at de ligner alperne i klart solskin og
det kan absolut mærkes når man kører dem.

Nu ved jeg ikke helt nøjagtigt hvilket oliefyr der er i din nye Golf, men
jeg har efterhånden prøvet en del TDI'ere og jeg må konstatere at ingen af
dem endnu har givet den samme fornemmelse af helt rent træk fra kælderen som
1.8T'erne eller 2.0tfsi'en giver.

Så jeg er helt uenig med dig Klaus og så kan du
nej-ja-min-far-er-stærkere-end-din-far så meget du vil. Det ændrer ikke mit
synspunkt.

> Din nuværende motor ?

Som du allerede har gættet andet sted i tråden er det den gamle 1.8/66kw.
Relevansen for denne diskussion har jeg dog mere end svært ved at se!

Mvh
Claus

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-05 22:01

> [...]
> helt flad. Faktisk synes jeg ofte at de ligner alperne i klart solskin og
> det kan absolut mærkes når man kører dem.

hmmmm - pas

> [...]
> dem endnu har givet den samme fornemmelse af helt rent træk fra kælderen som

1,9TDI 105 hk, har desværre ikke prøvet tfsi'en endnu....men 1,8T i en
A6 quattro avant i snevejr var meget sjovt

> Så jeg er helt uenig med dig Klaus

Det er også okay, har du evt et link til momentkurvern på min "traktor"
?
Jeg ville godt se den...

> Som du allerede har gættet andet sted i tråden er det den gamle 1.8/66kw.
> Relevansen for denne diskussion har jeg dog mere end svært ved at se!

Nej, det er faktisk yderst relevant.

Jeg har tildligere også haft forbehold overfor traktorer, lastbiler og
andet dieseldrevent. Men nu skulle det være ny bil og en ny benzinturbo
var der ikke lige råd til.

Den gamle 1,8/90hk har et dejlig bundtræk (omend ikke så stort) og jeg
har nu haft den motor i 2 biler i træk. Men at kigge på en 1,6fsi som i
følge de "kloge" nyvognssælgere" mener let kan erstatte den gamle
"en-otte" er bare at blive skuffet. Den nye 2liter fsi lider af samme
"jeg vil helst have 98 oktan" som 1,6'eren og en noget klogere
brugtvognssælger lokkede mig derfor over i en "traktor" (ja, den støjer
og jeg den går langt på literen og ja den er sjov nok at køre), det var
nærmest "kærlighed ved første køretur".

Jeg er nu blevet forfalden til diesel, men derfor forlanger jeg ikke at
andre skal være det

Klaus (omvendt ex-benziner)
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : NS

Dato : 22-05-05 11:56

Claus Nygaard-Pedersen wrote:
> [...]
>
> At mærke denne forskel behøver man i øvrigt heller ikke at chippe Skodaen
> for at mærke. Karakteristikken på turbomaskinen er sugemotorens langt

Man kan jo altså også få 406 med turbomotor.

NS

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 12:38

> Hvis du skulle købe en af disse to biler, hvilken ville du så købe - og
> hvorfor..?
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=656704&page=1

Efter tre franske biler er jeg blevet totalt antifrankofil - en PSA bil
ville aldrig komme i betragtning hos mig.

> Eller
>
> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1

Den ville jeg snuppe, jeg kender motoren, trods det at den har fået
prædikattet kedelig lyd så er det en kanon motor, med et godt potentiale.

Skoda er heller ikke lige mit favoritmærke, så hvorfor ikke gå efter en Seat
Leon eller G4 GTI?

Og den der med kabinen som du nævner andetsteds i tråden, jeg kan altså ikke
se at Skodaen kvailtetsmæssigt står tilbage for Peugeoten, så det må vel
bero på smag, eller ?

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : N/A

Dato : 22-05-05 15:56

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 15:56

"> Skoda er heller ikke lige mit favoritmærke, så hvorfor ikke gå efter en
> Seat Leon eller G4 GTI?

Pris og størrelse - her tænker jeg bagagerum.

> Og den der med kabinen som du nævner andetsteds i tråden, jeg kan altså
> ikke se at Skodaen kvailtetsmæssigt står tilbage for Peugeoten, så det må
> vel bero på smag, eller ?

Måske har jeg glemt at pointere, at jeg kun kigger efter ST-modeller med
fuld-aut-klima, det store Clarion-anlæg og det store andet knappanel i
midten (på grund af klima). Samtidig kigger jeg kun efter de faceliftede med
sorte kabiner.

Dermed overgår 406-kabinen efter min mening klart den almindelige Octavia
SLX Turbo i "lækkerhed" (ikke noget objektivt mål )- jeg kiggede lige ind i
Octaviaen igen i dag. Man skal op i RS-udgaven for at få noget, der rykker
kabinemæssigt, IMO.

Jeg ved som sagt slet ikke, om jeg skifter nu eller ej - jeg kører som regel
kun 10 km på arbejde, og jeg er sjældent i 4. og femte gear. På den anden
side "trænger jeg sådan" til "ny" bil..

/Jan W Nielsen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 16:29

Jan W Nielsen wrote:
> Jeg ved som sagt slet ikke, om jeg skifter nu eller ej - jeg kører
> som regel kun 10 km på arbejde, og jeg er sjældent i 4. og femte
> gear. På den anden side "trænger jeg sådan" til "ny" bil..

Jeg tror du vil blive mest glad for en 406'er...

Dels fordi at du ønsker klima, dels fordi du ikke kører langt, og derfor har
motoren ikke så stor betydning...
Og hvis du endelig kører langt, så er det sikkert motorvej, og når du først
er nået op på hastigheden, så har du ikke noget at bruge turbo motoren
til...

Fra : Ukendt

Dato : 22-05-05 18:33

> "> Skoda er heller ikke lige mit favoritmærke, så hvorfor ikke gå efter en
>
> Pris og størrelse - her tænker jeg bagagerum.

Hvad er det lige du skal have i baggagerummet der fylder så meget?
Jeg synes faktisk at jeg hører den ret tit den der med pladsen, lidt af
samme årsag købte jeg på et tidspunkt en Bora istedet for en Golf.
Men jeg fandt ret hurtigt ud af at baggerummet i en Golf er mere
anvendeligt.
Der er selvfølgelig plads til mere ferie oppakning, men i det
daglige......... Så jeg kører Golf igen.
Genboen har også skiftet hans Passat ud med en G5 + tagboks til
sommerferien.

> [...]
> SLX Turbo i "lækkerhed" (ikke noget objektivt mål )- jeg kiggede lige ind
> i Octaviaen igen i dag. Man skal op i RS-udgaven for at få noget, der

Ja! point taken. Flade sæder er noget kedelige.
Derfor er der endnu mere grund til af finde en G4 GTI - Recaro sæderne er
bare i orden :)
Eller sådan en Seat sportsagtig ting.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 22-05-05 21:38

> Hvad er det lige du skal have i baggagerummet der fylder så meget?

Jeg bor af arbejdsmæssige årsager både i Århus og i København, og min
samlever og jeg rejser ofte frem og tilbage mellem vores to lejligheder. Vi
har en masse skrammel med, og vores kat...og måske et barn på et tidspunkt..

> Ja! point taken. Flade sæder er noget kedelige.
> Derfor er der endnu mere grund til af finde en G4 GTI - Recaro sæderne er
> bare i orden :)
> Eller sådan en Seat sportsagtig ting.

Jeg ved det..

Jeg ved slet ikke, om jeg skifter bil nu, eller om jeg skifter om et års
tid.

Til den tid skal min samlever måske pendle en del, og så køber vi måske en
helt anden bil...det kunne godt blive den nye Octavia TDi i stedet.. Det
kommer lidt an på, hvordan tingene udvikler sig..

....jeg har stadig ikke besluttet mig..

/Jan W Nielsen

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 24-05-05 21:04

> http://www.bilbasen.dk/biler/private/show.asp?id=616398&page=1

Hej Jan,

Synes du at prisen på skoda'en er rimelig ?
Hvad synes i andre ?

Mvh
Mikkel

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 24-05-05 21:24

> Synes du at prisen på skoda'en er rimelig ?
> Hvad synes i andre ?

Bestemt, ja - synes du ikke - og hvorfor ikke?

/Jan W Nielsen

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 25-05-05 21:17

> Bestemt, ja - synes du ikke - og hvorfor ikke?

Jamen det synes jeg skam også, faktisk synes jeg den er meget billig.

Mvh
Mikkel

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 12:01

> Jamen det synes jeg skam også, faktisk synes jeg den er meget billig.

Enig.

/Jan W Nielsen

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 26-05-05 14:41

> Enig.

Og nu har jeg faktisk købt den

Ved du hvilken chip der skal i ? Hvem leverer noget der virker ?

Mvh
Mikkel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-05 14:43

Mikkel Vitus skriver:

> Ved du hvilken chip der skal i ? Hvem leverer noget der virker ?

Bokstuning.dk

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 26-05-05 16:32

> Bokstuning.dk

Åbenbart kun til diesel ?

Mvh
Mikkel

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 26-05-05 16:39

Mikkel Vitus skriver:

> Åbenbart kun til diesel ?

Det har jeg slet ikke set after.

Ikke turbobiler er der næsten ikke noget at hante. De fleste diesel i
dag er turbo.

Fra : Henrik B.

Dato : 26-05-05 21:03

> Mikkel Vitus skriver:

> Det har jeg slet ikke set after.
>
> Ikke turbobiler er der næsten ikke noget at hante. De fleste diesel i
> dag er turbo.

Klaus, han skriver åbnebart kun til diesel - ikke til benzin (turbo'er)...

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 26-05-05 16:51

> Og nu har jeg faktisk købt den

Hvad saaatan... )

Så kan jég jo ikke længere købe den..?

> Ved du hvilken chip der skal i ? Hvem leverer noget der virker ?

Den "fineste" mærkevare får du fra www.abt-sportsline.de - men de er dyre.

De fleste laver chips til dén motor - men jeg har ikke set sammenligninger
af dem - den disciplin excellerer danske bilblade ikke i - det gør de ellers
i Tyskland.

Prøv at tale med dem inde på www.vagcars.dk

Tillykke med den - den er skideflot..!!

/Jan W Nielsen

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 27-05-05 05:48

> Hvad saaatan... )
>
> Så kan jég jo ikke længere købe den..?

I know..... Sorry

> Tillykke med den - den er skideflot..!!

Tak....Ja jeg synes faktisk også at det er noget af et scoop.

Mvh
Mikkel

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 27-05-05 06:41

> Tak....Ja jeg synes faktisk også at det er noget af et scoop.

Det er det - jeg har kiggt på den længe - og fattede ikke, den ikke blev
solgt.

/Jan W Nielsen

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 28-05-05 07:10

> Det er det - jeg har kiggt på den længe - og fattede ikke, den ikke blev
> solgt.

Og de satte den endda yderligere ned.... 165.900,- gav jeg, og hold fast den
kører godt.
De originale 16" turbofælge medfulgte og de skal så have vinterdæk på...

Mvh
Mikkel

Fra : Ukendt

Dato : 26-05-05 20:51

"Mikkel Vitus" <dur@ikke.dk> skrev i en meddelelse

> Og nu har jeg faktisk købt den

Tillyke med det :)

> Ved du hvilken chip der skal i ? Hvem leverer noget der virker ?

Har selv haft en 1,8T der blev chippet ved RH Motorsport.
Det virkede 112 %, den slog aldrig en forkert skid.
Dem kan jeg godt anbefale.

De holder til på Løgstør egnen i Nordjylland.

--
/Claus

Nu med ny Golf TDI.
http://vwfanatic.dk

Fra : Mikkel Vitus

Dato : 27-05-05 05:48

> Har selv haft en 1,8T der blev chippet ved RH Motorsport.
> Det virkede 112 %, den slog aldrig en forkert skid.
> Dem kan jeg godt anbefale.

Dem vil jeg prøve at kontakte. Tak.

Mvh
Mikkel