Biler på svenske plader
Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 20-05-05 20:18

Nu har jeg snart undret mig over, at der står en bil på parkeringspladsen
hvor jeg bor på svenske plader.

- er det mig der er er helt ude i hampen, men skal sådan en ikke stå i
sverige om natten?

Jeg undrer mig bare.

--
Morten Linder
Ingen lamme omskrivninger i min mail, og bryder du dig ikke om min post, så

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 20-05-05 20:30

Morten Linder (2600) wrote:
> Nu har jeg snart undret mig over, at der står en bil på
> parkeringspladsen hvor jeg bor på svenske plader.
>
> - er det mig der er er helt ude i hampen, men skal sådan en ikke stå i
> sverige om natten?

Næ. Må du ikke overnatte i Tyskland med din danske bil?

Hvis ejeren bor der - og det er postnummer 2600 må han ikke kører i bilen...

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 20-05-05 23:09

men den flytter jo pladser :)

/Morten

meddelelse news:428e3aac$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Henning

Dato : 21-05-05 07:21

On 20 May 2005 21:18:25 +0200, "Morten Linder \(2600\)"
<morten@linder.dk> wrote:

>Nu har jeg snart undret mig over, at der står en bil på parkeringspladsen
>hvor jeg bor på svenske plader.
>
>- er det mig der er er helt ude i hampen, men skal sådan en ikke stå i
>sverige om natten?

Svensk statsborger? Gift med svensk statsborger? Kontakt Told&Skat og
hør dem ad?

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 07:44

Henning wrote:
> Svensk statsborger? Gift med svensk statsborger? Kontakt Told&Skat og
> hør dem ad?

Lever vi i et stikkerland?

Fra : Michael

Dato : 21-05-05 11:35

meddelelse news:428ed952$0$79460$14726298@news.sunsite.dk...

> Lever vi i et stikkerland?

Hvad mener du?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 16:44

Michael wrote:

> Hvad mener du?

Det jeg skriver.
Lever vi i et land, hvor alle leger offentlige ansatte/politi, og skal
blande sig i alt.

En bekendt har et par gange udtrykt at han godt kunne finde på at køre i en
tysk indreg. bil.
Jeg har sagt at det vil være dumt - ikke fordi chancen for at blive nappet
af politiet er stort, men fordi at naboer eller kollegaer vil melde ham
meget hurtigt. Og det synes jeg er for lavt. Een ting er af man selvfølgelig
skal overholde gængse regler/love, men at danskerne generalt blander sig i
andres ting, synes jeg ikke om.

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-05 17:03

Morten Fruergaard wrote:

> Lever vi i et land, hvor alle leger offentlige ansatte/politi, og skal
> blande sig i alt.

Har du noget imod at folk blander sig hvis de observerer ulovligheder?

mvh
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 18:40

Peter Weis wrote:

> Har du noget imod at folk blander sig hvis de observerer ulovligheder?

Ikke hvis der er tale om noget hvor enkelt person eller enkelte personer kan
komme til skade/miste noget.
At en dansker kører i en svensk bil, kan ikke få mit pis i kog.

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-05 19:03

Morten Fruergaard wrote:

> Ikke hvis der er tale om noget hvor enkelt person eller enkelte personer kan
> komme til skade/miste noget.
> At en dansker kører i en svensk bil, kan ikke få mit pis i kog.

Så forbrydelser mod staten er OK?
Hvad med spionage?

Fartoverskridelser kan betyde at folk kommer til skade. Skal man blande
sig i dem?

Du må undskylde at jeg begynder at virke pernitten. Men jeg er
grundlæggende imod dit synspunkt, og er derfor interesseret i hvordan du
sætter dine grænser.
Personlige fortolkninger af lovene er grundlæggende en glidebane.

mvh
Peter

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 21-05-05 19:39

Peter Weis wrote:

> Personlige fortolkninger af lovene er grundlæggende en glidebane.

Jeg er helt enig i din sidste sætning. - Men det bliver stadig mere
udbredt.

Og Morten er vist godt på vej.

Han har vist bare ikke lige overvejet sagen tilstrækkeligt. - Forsøger
at få det til at se ud som om det er dig der er galt på den.

Mvh. Jørgen

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 20:57

Jørgen Rasmussen wrote:

> Jeg er helt enig i din sidste sætning. - Men det bliver stadig mere
> udbredt.

Jeg fortolker ikke lovene. Jeg ved godt at der er nogen der overtræder loven
hvis de kører i en svensk indreg. bil mens de har bopæl i DK. Jeg mener bare
ikke, at man skal blande sig i andre sager, når der er tale om førnævnt.

> Og Morten er vist godt på vej.

Nå.

> Han har vist bare ikke lige overvejet sagen tilstrækkeligt. - Forsøger
> at få det til at se ud som om det er dig der er galt på den.

Så det er forkert at have sin egen menig?

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 21:01

Peter Weis wrote:

> Så forbrydelser mod staten er OK?

Har jeg ikke sagt. Og nej.

> Hvad med spionage?

Heller ikke.

> Fartoverskridelser kan betyde at folk kommer til skade. Skal man
> blande sig i dem?

Kun hvis det er uforsvarligt.

> Du må undskylde at jeg begynder at virke pernitten. Men jeg er
> grundlæggende imod dit synspunkt, og er derfor interesseret i hvordan
> du sætter dine grænser.

OK

> Personlige fortolkninger af lovene er grundlæggende en glidebane.

Det handler ikke om fortolkning. Jeg siger ikke, at det ene eller andet er
lovligt. Jeg ved godt at jeg ikke må kører 140 km/t på motorvejen, men gør
det alligevel - ikke fordi jeg fortolker loven på en anden måde, men fordi
jeg ikke mener at det er udforsvarligt - når jeg gør det. Hvis jeg bliver
nappet, tager jeg min straf. Så lang tid min kørsel forgår forsvarligt
forventer jeg ikke og mener ikke, at andre privatpersoner skal blande sig.
Lige som at jeg ikke mener man skal blande sig, fordi en person bosat i DK
kører i en svensk indreg. bil.

Fra : Peter Weis

Dato : 21-05-05 21:18

Morten Fruergaard wrote:

> Lige som at jeg ikke mener man skal blande sig, fordi en person bosat i DK
> kører i en svensk indreg. bil.

Skal man så heller ikke blande sig hvis det lokale pizzaria ansætter
sort arbejdskraft?

mvh
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 08:12

Peter Weis wrote:
> Skal man så heller ikke blande sig hvis det lokale pizzaria ansætter
> sort arbejdskraft?

Nej.

Har du nogensinde fået udført sort arbejde?
Har du nogensinde kørt for stærkt?
Er din bil ALTID 100 % i orden - aldrig fået een anmærkning til syn?

Hvor går din grænse?

Hvis du har fået udført sort arbejde, skulle andre så have meldt dig for
det?
Hvis du har kørt bare 51 km/t hvor du måtte køre 50, skulle andre have meldt
dig for det?
Hvis din bil ikke har været 100 % i orden, fx kørt med een defekt pære,

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 10:29

Morten Fruergaard wrote:
> [...]
> Har du nogensinde kørt for stærkt?
> Er din bil ALTID 100 % i orden - aldrig fået een anmærkning til syn?

Min grænse går mellem vennetjenester og sort arbejde.
Så jeg synes at svindleren der kører på svenske nummerplader skal meldes
og have en regning på forskellen i afgift. Det er måske de 200.000 kr
som en børnehaven mangler for at slippe af med skimmelsvamp. Og
pizzariaet skal anmeldes for at bruge sort arbejde. Der er ingen grund
til at medarbejdere som samtidigt er på overføringsindkomst skal trykke
lønnen så andre ikke kan leve af et tilsvarende job.

Jeg har svært ved at se relevansen af dine andre spørgsmål i en
diskussion af ens pligt til at blande sig når man bevidner ulovligheder.
Det er irrelevant hvad jeg har begået af ulovligheder. Det bør ikke være
sådan at vi synes det er i orden at andre bliver straffet bare vi selv
slipper fri.
Det er sygt at binde diskussionen om "anmelder" contra "ansvarlig
borger" sammen med om man selv har forbrudt sig. Da jeg fx var spejder,
tilbragte vi en del af sommerferierne i uniform med butiksrapserier.
Ikke mange mistænkte de kære spejderdrenge. Men det betyder da ikke at
jeg synes det ikke må straffes og ikke må anmeldes.

Men nuvel:
1. Mine biler har endnu aldrig fået anmærkninger ved syn. Hvis ens bil
ikke er 100% sikkerhedsmæssigt i orden og man kører videre, så skal man
efter min mening straffes hårdt.

2. Det var i situationer hvor jeg ellers ikke kunne få det udført
hurtigt, da en officiel håndværker ikke var til at opdrive. Jeg havde
gerne betalt moms på jobbene, fordi det også havde tvunget håndværkeren
til at betale skat.
Forbrugere af sort arbejde er i mine øjne nogle idioter, fordi de sparer
alt for lidt. Og da pengene alligevel skal ind i statskassen, så stiger
de andre skatter bare i stedet. Det havde været i orden hvis det var
blevet meldt.

3. Jo jeg kører for stærkt - dog sjældent over laveste bødetakst, men
også det er sket. Og det er i orden hvis andre melder det. Det er i
øvrigt aldrig sket, og jeg har aldrig fået en fartbøde.
Fotofælderne er så synlige at alle kan få øje på dem. Hvis man ikke kan
se dem, er man så uopmærksom i traafikken at man burde have frataget
kørekortet.
De reklamefri politibiler gider sjældent stoppe en fartsynder hvis man
bare undlader at køre aggressivt. De to gange det er sket for mig,
checkede de bare mit kørekort (og lugten i bilen) og fik mig til at love
at jeg ville køre roligt på resten af turen. Jeg tror andre bilister har
det på samme måde. Hvis du blot kører stærkt, uden at tailgate og uden
at køre slalom, så tager de det meget roligt.

> [...]
> dig for det?
> Hvis din bil ikke har været 100 % i orden, fx kørt med een defekt pære,

Det er op til dem selv. Men de er hjerteligt velkomne. Det er i de
færreste af de nævnte tilfælde at det vil blive retsforfulgt. For hvis
min pære er defekt vil den være skiftet senest næste dag.

mvh
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 11:26

Peter Weis wrote:
> Min grænse går mellem vennetjenester og sort arbejde.

Det var ikke den grænse. Jeg mente grænsen for, hvornår man skal lege det
gamle Østtyksland og melde sine medmennesker.

> Så jeg synes at svindleren der kører på svenske nummerplader skal
> meldes og have en regning på forskellen i afgift.

Jeg synes, at han skal have regningen, men jeg mener ikke, at enhver dansker
skal lege betjent og melde ham.

> Og pizzariaet skal anmeldes for at bruge sort arbejde.

Ikke enig. Told&Skat må selv klare dette, da "man" i langt de fleste
tilfælde blot har en mistanke og ikke beviser.

> Jeg har svært ved at se relevansen af dine andre spørgsmål i en
> diskussion af ens pligt til at blande sig når man bevidner
> ulovligheder.

Som skrevet prøver jeg bare at finde ud af, hvor din grænse går for, hvornår
man skal lege betjent/Told&Skat medarbejder.

> Det er irrelevant hvad jeg har begået af ulovligheder.

Ja, men igen for at finde den grænse - om du mente at andre skulle melde dig
de gange du ikke har overholdt alle regler.

> Det er sygt at binde diskussionen om "anmelder" contra "ansvarlig
> borger" sammen med om man selv har forbrudt sig.

Det handler det heller ikke om.

> Men nuvel:
> 1. Mine biler har endnu aldrig fået anmærkninger ved syn. Hvis ens bil
> ikke er 100% sikkerhedsmæssigt i orden og man kører videre, så skal
> man efter min mening straffes hårdt.

Enig. Men skal "man" melde naboen, hvis man har kendskab til at hans
forlygter står for højt? En ting der vil medføre en anmærkning til syn?

Fra : John Sahl

Dato : 22-05-05 11:49

Morten Fruergaard wrote:

> Det handler det heller ikke om.

Problemet er i mine øjne, at man generelt ser at dem der stikker
andre ikke gør det af samfundmæssige grunde men udelukkende
fordi de er misundelige.

Jeg er, lige som Morten, ikke uenig i at man bør betale regningen
istedet for at snige sig udenom.

Jeg påstår ikke på nogen måde at være hellig selv, sort arbejde er
en del af samfundet, og uden det ville forbruget falde, lig med mindre
penge i statskassen, og uanset masser af underlige beregninger, tror
jeg på at det løber fint nok rundt sådan.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 12:05

John Sahl wrote:
> Problemet er i mine øjne, at man generelt ser at dem der stikker
> andre ikke gør det af samfundmæssige grunde men udelukkende
> fordi de er misundelige.

Nemlig ja... :-|

> Jeg er, lige som Morten, ikke uenig i at man bør betale regningen
> istedet for at snige sig udenom.

Nemlig igen. Det er blot ikke borgernes ansvar...

> [...]
> penge i statskassen, og uanset masser af underlige beregninger, tror
> jeg på at det løber fint nok rundt sådan.

Sådan har jeg aldrig set på det.
Men pengene bliver jo i den sidste ende brugt...

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 12:48

John Sahl wrote:

> Problemet er i mine øjne, at man generelt ser at dem der stikker
> andre ikke gør det af samfundmæssige grunde men udelukkende
> fordi de er misundelige.

Jeg tror det vil være nyttigt at erindre sig om forskellen på
"misundelse" og "indignation".
Mange indignerede mennesker bliver beskyldt for at være misundelige helt
uden grund og uden belæg på et spekulativt grundlag.

mvh
peter

Fra : John Sahl

Dato : 22-05-05 13:13

Peter Weis wrote:
> [...]
> Mange indignerede mennesker bliver beskyldt for at være misundelige
> helt uden grund og uden belæg på et spekulativt grundlag.

Lige som mange misundelige, dækker sig ind under at være indignerede

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 20:16

John Sahl wrote:

> Lige som mange misundelige, dækker sig ind under at være indignerede

Misundelse som i "din er større end min".
Så vi kan bare blive enige om at kun folk med dyre biler må melde andre.
For de kan da ikke være misundelige, vel?
Forslag: Alle med en årsindkomst under millionen har bare at holde kæft.

mvh
Peter

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 12:46

Morten Fruergaard wrote:

> Enig. Men skal "man" melde naboen, hvis man har kendskab til at hans
> forlygter står for højt? En ting der vil medføre en anmærkning til syn?

Ja. Men man kunne jo indlede med at tale med naboen om det og forklare
ham det sikkermæssigt problematiske i, at man blænder modkørende bilister.
Hvis han insisterer på sine "høje lygter" så bør en anmeldelse overvejes
alvorligt.

mvh
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 13:13

Peter Weis wrote:
> [...]
> ham det sikkermæssigt problematiske i, at man blænder modkørende
> bilister. Hvis han insisterer på sine "høje lygter" så bør en

Ok.

Så tror jeg at jeg ved hvor din grænse er...

Jeg kører fra Herning i morgen tidlig kl. 5:30. Jeg kører på motorvejen mod
Silkeborg, hvor jeg sparker lidt til bilen, så den bevæger sig med ca. 140
km/t. Bilen, jeg kører i, er i morgen en sort Honda Civic 1,6 VTI Vtec. Vil
du have nummerpladen også?

Du kan ikke snakke mig fra det, så du må hellere ringe til politiet...

EOD.

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 20:19

Morten Fruergaard wrote:

> Så tror jeg at jeg ved hvor din grænse er...

Jamen det er da godt. Det må være en dejlig tryg fornemmelse.

> [...]
> du have nummerpladen også?
>
> Du kan ikke snakke mig fra det, så du må hellere ringe til politiet...

Hvis din kørsel efter min vurdering er et problem, så vil jeg gerne
melde dig.
Hvis en anden med en anden opfattelse føler sig utryg ved din hastighed,
så er det rimeligt at de melder dig.

> EOD.

OK.

Peter

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-05-05 15:03

meddelelse news:42905e6e$0$79464$14726298@news.sunsite.dk...

> Det var ikke den grænse. Jeg mente grænsen for, hvornår man skal lege det
> gamle Østtyksland og melde sine medmennesker.

er det da MEDmennesker der gør,
at skattetrykket stiger,
at børnehaver og vuggestuer har for få midler,
at plejehjem er som de er,
at hospitalerne har får få midler

I mine øjne så er det nærmere MODmennesker

Men det er jo kun min egen lille mening.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 22-05-05 15:24

Uffe Bærentsen wrote:
> [...]
>
> er det da MEDmennesker der gør,
> at skattetrykket stiger,
> at børnehaver og vuggestuer har for få midler,

Jep. Det er nemlig hr. hansen, der har kører 1 km for stærkt, kører med for
højt lys o. lign, der er skyld i det...
Dette hører ikke til i denne NG, så EOD.

> Men det er jo kun min egen lille mening.

Som du har ret til at have...

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 20:21

Morten Fruergaard wrote:

> Jep. Det er nemlig hr. hansen, der har kører 1 km for stærkt, kører med for
> højt lys o. lign, der er skyld i det...
> Dette hører ikke til i denne NG, så EOD.

Så kunne du undlade at skrive det.

Men diskussionen handlede om skatteunddragelser i typisk 100.000 -
300.000 kr klassen. Det er åbenbart småting i dine øjne.

Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-05-05 21:55

Peter Weis wrote:

> Så kunne du undlade at skrive det.

Ja, derfor EOD.

Fra : Peter Weis

Dato : 24-05-05 17:49

Morten Fruergaard wrote:

> EOD.

Det skrev du også i dit forrige indlæg.

mvh
Peter

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 24-05-05 19:50

Peter Weis wrote:

> Det skrev du også i dit forrige indlæg.

Ja, men du forstår det jo ikke...

Fra : Peter Weis

Dato : 24-05-05 21:21

Morten Fruergaard wrote:

> Ja, men du forstår det jo ikke...

EOD betyder at man selv stopper. Man kan ved gud ikke tvinge andre.

Du har lovet at stoppe to gange i træk, og du har svigtet løftet begge
gange.

Peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-06-05 14:50

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

> [...]
> sætter dine grænser.
> Personlige fortolkninger af lovene er grundlæggende en glidebane.

Er du så stikkeren i jeres familie ? Har du oplyst din familie, venner,
naboer og bekendte med din stikker holdning, eller spiller du med
fordækte kort så du kan stikke nogle flere ?

I vores familie havde vi engang en stikker, (anonym licensoplysning) der
blev altid meget stille når hun var i nærheden

Stikker du også din kone/kæreste eller dine forældre som de gjorde i
Østtyskland.

Johnny Louis

Fra : Peter Weis

Dato : 05-06-05 16:36

Johnny Louis wrote:

> Er du så stikkeren i jeres familie ? Har du oplyst din familie, venner,
> naboer og bekendte med din stikker holdning, eller spiller du med
> fordækte kort så du kan stikke nogle flere ?

Du fordrejer diskussionen. Prøv i stedet at tage stilling til om du
synes skattesvig for 200.000 kr er i orden.

Svaret på dit spørgsmål kommer an på hvad du lægger i begrebet stikker.
Men det er ellers et klassisk moralsk dilemma, om man skal melde sine
nærmeste hvis de har begået forbrydelser, fx mord.
Til din oplysning har jeg endnu ikke meldt nogen for at køre for stærkt.

> Stikker du også din kone/kæreste eller dine forældre som de gjorde i
> Østtyskland.

Jeg ved ikke hvordan man gjorde i Østtyskland.

mvh
Peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-06-05 21:22

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

> Du fordrejer diskussionen. Prøv i stedet at tage stilling til om du
> synes skattesvig for 200.000 kr er i orden.

Nej jeg fordrejer ikke diskussionen, men prøv nu at svare i stedet for
at stille nye spørgsmål.

> Svaret på dit spørgsmål kommer an på hvad du lægger i begrebet stikker.

En stikker er en person der angiver en anden, hverken mere eller mindre.

> [...]
> Til din oplysning har jeg endnu ikke meldt nogen for at køre for stærkt.

> Jeg ved ikke hvordan man gjorde i Østtyskland.

Undskyld jeg troede at det var almen viden, i særdeleshed for en der går
ind for stikker virksomhed.

Johnny Louis

Fra : Peter Weis

Dato : 05-06-05 22:02

Johnny Louis wrote:

> Nej jeg fordrejer ikke diskussionen, men prøv nu at svare i stedet for
> at stille nye spørgsmål.

Hvis du ville gøre dig den ulejlighed at læse inden du svarer, ville du
se at jeg svarede længere nede.

> En stikker er en person der angiver en anden, hverken mere eller mindre.

Så er alle forhåbentlig stikkkere når situationen kræver det. Men du
ville måske ikke melde en pædofil eller en morder?

> Undskyld jeg troede at det var almen viden, i særdeleshed for en der går
> ind for stikker virksomhed.

Så forklar venligst hvordan "man" gjorde i Østtyskland.

mvh
Peter

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-06-05 22:27

Peter Weis <p.weis@email.dk.slet> wrote:

> Hvis du ville gøre dig den ulejlighed at læse inden du svarer, ville du
> se at jeg svarede længere nede.

Nej du svarer ikke på om du er stikkeren i jeres familie, du snakker om
klassiske moralske dilemmaer

> Så forklar venligst hvordan "man" gjorde i Østtyskland.

Det kan du læse alt om på nettet og du vil sikkert finde det
interessant.
Ud fra samme grundholdning som den du har stak børn deres forældre,
ægtefæller hinanden, naboer hinanden osv.

Johnny Louis

Fra : Robert Piil

Dato : 05-06-05 23:02

On Sun, 5 Jun 2005 23:26:43 +0200, bendatafjerndette@postman.dk
(Johnny Louis) wrote:

>Det kan du læse alt om på nettet og du vil sikkert finde det
>interessant.

Ja, man kan læse så meget på nettet. Fx
http://piil.org/blog/archives/50-Dont-feed-the-trolls.html
--
Robert Piil
http://piil.org/

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-05 22:17

Johnny Louis skriver:

> Nej jeg fordrejer ikke diskussionen, men prøv nu at svare i stedet for
> at stille nye spørgsmål.

Tør du da ikke svare på spørgsmålne han stiller ?

Er skattesvig til 200.000 kr i orden, eller ville du være "stikker" ?

Er skattesvig til 200.000.000 kr i orden, eller ville du være "stikker"
?

Er det at være stikker at anmelde en børnelokker ?

En morder ?

Hvor er din grænse for at være "stikker" ?

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-06-05 22:34

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> [...]
>
> Er det at være stikker at anmelde en børnelokker ?
>
> En morder ?
>
> Hvor er din grænse for at være "stikker" ?

Jeg er IKKE stikker men er du ?

Johnny Louis

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 05-06-05 22:35

Johnny Louis skriver:

> Jeg er IKKE stikker men er du ?

Min grænse var nået ved nogle af de nævnte tilfælde. Hvad med dig ?

Du må meget gerne svare på mine spørgsmål, i stedet for at stille
modspøgsmål, som du selv skrev 2 indlæg før dette: "men prøv nu at svare

Fra : .J.S...

Dato : 05-06-05 22:30

"Johnny Louis" <bendatafjerndette@postman.dk> skrev i en meddelelse

> En stikker er en person der angiver en anden, hverken mere eller mindre.

Sludder, en stikker er person som anmelder en af sine egne til fjenden..

Dvs. hvis din familie er en bande forbrydere, så fjenden er
politiet/staten(alle os andre) ja så er du stikker hvis du anmelder din mor
til politiet for et eller andet kriminelt.

Men hvis man er lovlydig, altså på politiets/staten(alle os andre) 's side,
så er man ikke stikker hvis man anmelder en forbryder, for det er dem som er
fjenden.

Fra : Johnny Louis

Dato : 05-06-05 22:43

..J.S... <mr_nobody@nowhere.com> wrote:

> "Johnny Louis" <bendatafjerndette@postman.dk> skrev i en meddelelse

> Sludder, en stikker er person som anmelder en af sine egne til fjenden..

Den definitation har du vist selv fundet på, den rigtige er
STIKKER : Person der angiver en anden.

Johnny Louis

Fra : Verner Olsen

Dato : 05-06-05 23:35

On Sun, 5 Jun 2005 23:43:26 +0200, bendatafjerndette@postman.dk
(Johnny Louis) wrote:

>Den definitation har du vist selv fundet på, den rigtige er
>STIKKER : Person der angiver en anden.

Så er jeg stikker - Jeg opdagede en gang at min lillesøster snød i
ludo, og jeg sagde til de andre vi spillede med!

Verner

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 06-06-05 05:23

Johnny Louis skriver:

> Den definitation har du vist selv fundet på, den rigtige er
> STIKKER : Person der angiver en anden.

Definitionen af et tudefjæs er ham der ikke tør svare på kritiske
spørgsmål.
http://www.kinagrill.dk/

Fra : Flemming V. Mortense~

Dato : 06-06-05 09:44

> Den definitation har du vist selv fundet på, den rigtige er
> STIKKER : Person der angiver en anden.

Pil over i Jura (eller et hvert andet sted) med denne latterlige
udveksling.

mvh fvm

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 10:25

"Johnny Louis" <bendatafjerndette@postman.dk> skrev i en meddelelse

| Den definitation har du vist selv fundet på, den rigtige er
| STIKKER : Person der angiver en anden.

En stikker er bla. en meddeler, hvad skal efter din mening ikke meddeles?.
BTW. En som bare hyler op, og undviger spørgsmål er en HYKLER. Hvad er
værst?, spis en tudekiks.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 06-06-05 10:28

Jørgen M. Rasmussen wrote:

> En stikker er bla. en meddeler, hvad skal efter din mening ikke meddeles?.
> BTW. En som bare hyler op, og undviger spørgsmål er en HYKLER. Hvad er
> værst?, spis en tudekiks.

Kunne I evt lokkes til at hive denne diskussion over i dk.konesnak (eller en lignende gruppe)?

Mvh
Roberto

Fra : Ukendt

Dato : 06-06-05 10:31

"Roberto Saldo" <rs@yahoo.com> skrev i en meddelelse

| Kunne I evt lokkes til at hive denne diskussion over i dk.konesnak (eller
en lignende gruppe)?

Det er hermed gjort, FUT news:dk.konesnak :))

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 23-05-05 07:46

Morten Fruergaard wrote:
> At en dansker kører i en svensk bil, kan ikke få mit pis i kog.

Hvad så med 100 tilfælde? 1000? Hvem betaler det manglende afgitsprovenu?

-dennis

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 23-05-05 21:56

Dennis Thrysøe wrote:

> Hvad så med 100 tilfælde? 1000? Hvem betaler det manglende
> afgitsprovenu?

Ikke nogen.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 08:06

Hej,

On Sat, 21 May 2005 08:20:45 +0200, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

>Svensk statsborger? Gift med svensk statsborger? Kontakt Told&Skat og
>hør dem ad?

Ja der er mange muligheder - og helt ærligt - var det måske ikke smart
at starte med at høre vedkommende m/k der nu bruger bilen ad - hvis
det er noget man er nysgerrig.

Den dér... Telefonen ringer eller der dumper et brev ind af
brevsprækken "Vi har fået oplyst, at .........." - specielt hvis
brugeren af bilen er 100% legal bruger af bilen - for dælen jeg ville
syntes det var en klam fornemmelse.

** Lars

Fra : Brizz

Dato : 21-05-05 08:40

> Jeg undrer mig bare.

Få dig en hobby isteddet for at gå op i småting.
Køb en hund fx.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 21-05-05 09:43

Skal du ikke ud og lege på motorvejen?

hvis man ikke har noget at bidrage med, synes jeg man skal lukke røven.

/Morten

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 16:45

Morten Linder (2600) wrote:
> Skal du ikke ud og lege på motorvejen?

Gider du?

> hvis man ikke har noget at bidrage med, synes jeg man skal lukke
> røven.

Så luk.

Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 21-05-05 16:57

Du skal vist også en tur i mit filter.

meddelelse news:428f5789$1$79464$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 21-05-05 18:41

Morten Linder (2600) wrote:
> Du skal vist også en tur i mit filter.

Takker...

Vil du ikke citere under det du kommenterer?

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-05 08:49

"Morten Linder (2600)" skriver:

> Nu har jeg snart undret mig over, at der står en bil på parkeringspladsen
> hvor jeg bor på svenske plader.
>
> - er det mig der er er helt ude i hampen, men skal sådan en ikke stå i
> sverige om natten?

Nej, den kan udemærket stå der om natten.

Såvel som du kan have en svensk kæreste og besøge hende.

Men prøv da at snakkemed manden der har bilen, er han dansker med
dækadresse adresse i Sverige, er han med til at højne skattetrykket for
alle os andre.

Det er jeg sikker på at ingen her i gruppen syntes om !

Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 21-05-05 09:46

Nu var jeg egentlig bare nysgerrig, og jeg aner ikke hvor manden bor - har
aldrig set nogen køre i bilen,
kun set den holde der. :)

mvh

Morten Linder

Fra : Brizz

Dato : 21-05-05 09:57

> Nu var jeg egentlig bare nysgerrig, og jeg aner ikke hvor manden bor - har
> aldrig set nogen køre i bilen,
> kun set den holde der. :)

og hvad er det så du har at bidrage med?

Du vil blot lege betjent over for nogen som måske har rent mel i posen
selvom du kriminaliserer dem allerede.

Derfor. Find dig en hobby

Mhv Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Morten Linder \(2600~

Dato : 21-05-05 10:14

Jeg vil IKKE lege betjent, og jeg har skam en hobby

Jeg spørger af ren nysgerrighed - hvis jeg var så ivrig efter lege bejtent
havde jeg jo nok ringet til toldskat for længe siden.

Det er vist dig selv der mangler en hobby

- Du er hermed på min ignoreliste.

Fra : Brizz

Dato : 21-05-05 10:21

> Det er vist dig selv der mangler en hobby

Er bare træt af at folk laver den samme mod mig når jeg parkerer et sted i
kbh med mine svensker nr. plader.
Find noget at gå op i isteddet for.

> - Du er hermed på min ignoreliste.

Dit problem

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : JS

Dato : 21-05-05 13:24

"Brizz" <rendmig@iroven.dk> skrev i en meddelelse

> og hvad er det så du har at bidrage med?
>
> Du vil blot lege betjent over for nogen som måske har rent mel i posen
> selvom du kriminaliserer dem allerede.

Øh, undrede han sig ikke bare? Må man ikke stille spørgsmål herinde bare af
nysgerrighed og uden at det nødvendigvis bunder i en lyst til at anmelde
folk?

Fra : Michael

Dato : 21-05-05 11:36

"Morten Linder (2600)" <morten@linder.dk> skrev i en meddelelse
> Nu var jeg egentlig bare nysgerrig, og jeg aner ikke hvor manden bor - har
> aldrig set nogen køre i bilen,
> kun set den holde der. :)

Jeg ville kontakte T&S.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 14:19

Hej,

On Sat, 21 May 2005 12:35:42 +0200, "Michael" <MM@iMM.com> wrote:

>Jeg ville kontakte T&S.

For klamt... Ja undskyld - men det er altså pisse træls at blive
mistænkelig gjort i tide og utide fordi man nu engang har valgt at
bosætte sig i Sverige med de fordele og ulemper - og tilfældigvis
tillader sig at besøge sin familie i Danmark, måske endda også
overnatte.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-05 18:02

Lars Knudsen skriver:

> [...]
> bosætte sig i Sverige med de fordele og ulemper - og tilfældigvis
> tillader sig at besøge sin familie i Danmark, måske endda også

Ja, overnatte i 5 måneder i træk ???

Fra : Jens

Dato : 21-05-05 18:54

Klaus D. Mikkelsen <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote:

> Lars Knudsen skriver:

> Ja, overnatte i 5 måneder i træk ???

Grænsen er faktisk lige under 6 måneder - 180 dage

I øvrigt behøver man ikke at køre rundt med et par "discount"-plader
(svenske). Man kan da blot leje/lease en valutavogn på danske plader.
Prestige i top - pris i bund (afgiftsfri).
Til gengæld skal man bo i udlandet - men p.g.a. de danske plader aner
naboerne ikke uråd - og sladrer ikke.
--

Jens F

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 19:55

Hey,

On Sat, 21 May 2005 19:53:57 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:

>Grænsen er faktisk lige under 6 måneder - 180 dage

Hihi.. Ja

>I øvrigt behøver man ikke at køre rundt med et par "discount"-plader
>(svenske).

Tjoh... Jeg må ikke have danske plader på bilen når jeg bor i Sverige.

>Man kan da blot leje/lease en valutavogn på danske plader.
>Prestige i top - pris i bund (afgiftsfri).
>Til gengæld skal man bo i udlandet - men p.g.a. de danske plader aner
>naboerne ikke uråd - og sladrer ikke.

Det var faktisk et ganske snedigt trick Det er dog nok stadig en
smule dyrt at lease den i længden tror jeg. På den anden side, hvis
man orker besværet med at blive opdaget, betale nogen for dækadressen
osv - bare for at kunne køre rundt i en dyr bil... Så måske...

Har så valgt den fulde pakke inklusive rigtig flytning, svensk
falukorv (hrm.. ikke så meget af lige det), storslået natur lige uden
for kontorvinduet, svenske naboer som ikke undrer sig over at der står
en bmw 530d i min garage (ved siden af en lille grøn Citroën Saxo
1.4i, dén undrer de sig til gengæld meget over!!), og alt det andet
der fulgte med at flytte herover.

** Lars

Fra : Jens

Dato : 21-05-05 22:12

Lars Knudsen <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

> Tjoh... Jeg må ikke have danske plader på bilen når jeg bor i Sverige.

Fokus var på folk i Danmark - og snyd med biler på svenske plader

> [...]
> man orker besværet med at blive opdaget, betale nogen for dækadressen
> osv - bare for at kunne køre rundt i en dyr bil... Så måske...

Naboerne undrer sig måske over den dyre vogn - men aner ikke
nødvendigvis, at ham der kører i den formelt bor i udlandet.
--

Jens F

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-05-05 08:34

Hej,

On Sat, 21 May 2005 23:11:49 +0200, spam@finds.dk (Jens) wrote:

>Fokus var på folk i Danmark - og snyd med biler på svenske plader

Nej, fokus var på en svensk indregisterert bil, der holdt parkeret om
natten på en dansk parkeringsplads.

>Naboerne undrer sig måske over den dyre vogn - men aner ikke
>nødvendigvis, at ham der kører i den formelt bor i udlandet.

Næææh.. Men tro mig - janteloven skal nok få snakken til at gå

** Lars

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-05-05 09:54

Lars Knudsen wrote:

> Tjoh... Jeg må ikke have danske plader på bilen når jeg bor i Sverige.

Er du sikker? Mig bekendt er det kun danskerne der er hysteriske
med udenlandske plader, svenskerne føler sig jo ikke snydt for en
afgift, så de kan vel være kolde overfor hvor man har købt bilen?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 22-05-05 10:19

> Er du sikker? Mig bekendt er det kun danskerne der er hysteriske
> med udenlandske plader, svenskerne føler sig jo ikke snydt for en
> afgift, så de kan vel være kolde overfor hvor man har købt bilen?

Jeg tror du har helt ret, Thomas - jeg har selv kørt rundt med danske plader
i Finland i to år.
Jeg skulle ved ankomsten en tur forbi toldvæsnet, hvor jeg skrev under på et
dokument hvor der stod at opholdet var af midlertidig karakter, og at bilen
derefter ville blive udført igen - dette dokument gjaldt et år, hvorefter
det kunne fornyes. Man sagde mig at 3 år ikke var noget problem.
Jeg skrev også under på at kun jeg måtte køre i bilen, eller skulle være
passager i bilen.
De finske afgifter lå/ligger på højde med de danske....

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-05-05 14:49

Hej Thomas,

On Sun, 22 May 2005 10:54:05 +0200, Thomas Strandtoft
<thomas@carftp.com> wrote:

>Er du sikker? Mig bekendt er det kun danskerne der er hysteriske
>med udenlandske plader, svenskerne føler sig jo ikke snydt for en
>afgift, så de kan vel være kolde overfor hvor man har købt bilen?

Jo, det er jo også helt kolde overfor hvor jeg har købt den. Men loven
er faktisk sådan at hvis man bor derhoppe skal man sørge for at
omregistere og syne bilen i Sverige. Jeg tror så mere det er for at
sikre sig at det er de svenske retningslinjer der er gældende ved syn
og den slags ting. Men når man eksempelvis henter sin nye bil i
Tyskland er det heller ikke noget problem og fuldt lovligt at køre med
de tyske internationale prøveplader heroppe inden syn.

Det er til gengæld ikke ulovligt at for mig at køre i en bil med
danske nummerplader, heller ikke hvis jeg for eksempel lånte en af den
dansker eller som i den korte periode jeg kørte i den danske firmabil
jeg havde før jeg flyttede.

** Lars

Fra : Lars Knudsen

Dato : 21-05-05 19:49

Hej,

On Sat, 21 May 2005 19:02:01 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

>Ja, overnatte i 5 måneder i træk ???

Hvor kom de 5 måneder fra? Jeg tror måske jeg overnatter 4-5 nætter om
året i Danmark total set, plus eventuelt en uge eller to samlet hvis
jeg vælger at holde ferie dér også.

** Lars

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 21-05-05 21:55

Lars Knudsen skriver:

> Hvor kom de 5 måneder fra? Jeg tror måske jeg overnatter 4-5 nætter om
> året i Danmark total set, plus eventuelt en uge eller to samlet hvis
> jeg vælger at holde ferie dér også.

Det er så sandelig heller ikke dig vi snakker om, men en svensk bil på
en parkeringsplads der holder der i lang tid nok, til at nogen undrer
sig over det !

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-05-05 08:44

Hej,

On Sat, 21 May 2005 22:55:28 +0200, "Klaus D. Mikkelsen"

>Det er så sandelig heller ikke dig vi snakker om, men en svensk bil på
>en parkeringsplads der holder der i lang tid nok, til at nogen undrer
>sig over det !

Nu står der faktisk ikke i starten hvor længe den har holdt der. Nogen
gange skal der faktisk ret LIDT lang tid til at "nogen" undrer sig...

** Lars

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 22-05-05 09:49

"Klaus D. Mikkelsen" wrote:

> Men prøv da at snakkemed manden der har bilen, er han dansker med
> dækadresse adresse i Sverige, er han med til at højne skattetrykket for
> alle os andre.

Hvordan er det nu lige at det koster dig og mig penge at en anden
har en bil fra sverige? Du kan efter min mening ikke blindt
forudsætte at han ville købe samme bil hvis han kun kunne få den
på danske plader, det er ikke engang sikkert han ville købe en ny
bil hvis han havde været nødt til at betale danske afgifter..

"Fanden stå alle de mennesker der cykler til arbejde - staten
kunne sagtens bruge de afgiftskroner der ligger i hvis de i stedet
havde købt en bil og brændt noget benzin af. Den offentlige
transport ville også nyde godt af billetintægterne. Cyklister er
nogle associale røvhuller der er med til at holde skattetrykket
oppe!" - kan du se hvor jeg vil hen?

> Det er jeg sikker på at ingen her i gruppen syntes om !

Jeg bryder mig ikke om "dyneløfteri" og "gorillamatematik",
skattetrykket kan jeg godt leve med..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-05-05 14:22

"Thomas Strandtoft" <thomas@carftp.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> oppe!" - kan du se hvor jeg vil hen?

> Jeg bryder mig ikke om "dyneløfteri" og "gorillamatematik",

Elektronikteknik har et begreb der kaldes "selvsving", troede faktisk ikke
det skete i andre sammenhæng. Men det gør det tilsyneladende )

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 22-05-05 15:10

"Hans L. Jørgensen" <hansjo@XXXget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Elektronikteknik har et begreb der kaldes "selvsving", troede faktisk ikke
> det skete i andre sammenhæng. Men det gør det tilsyneladende )

Det er meget velkendt andre steder.
Der er dog visse forudsætninger der skal være opfyldt.

1) Personen skal være en med markante meninger.
2) Emnet skal være et der skubber nok til personen.

Så er der kun tilbage at iaggtage at personen går i selvsving.
Der kan også ske det at personen aktiverer en dominoeffekt,
dvs. får andre personer til også at gå i selvsving.
Dette sidste er set bla. i folketinget.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 22-05-05 15:59

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Der kan også ske det at personen aktiverer en dominoeffekt,
> dvs. får andre personer til også at gå i selvsving.

*ROFLMAO*

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 22-05-05 19:05

Thomas Strandtoft skriver:

> [...]
> på danske plader, det er ikke engang sikkert han ville købe en ny
> bil hvis han havde været nødt til at betale danske afgifter..

Nej, men han vil have en bil uanset hvad.....

> kan du se hvor jeg vil hen?

Nej

Fra : Peter Weis

Dato : 22-05-05 20:24

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> på danske plader, det er ikke engang sikkert han ville købe en ny
> bil hvis han havde været nødt til at betale danske afgifter..

Hvis bilen er på svenske plader er det vel ikke betalt så meget som en
krone til den danske statskasse. Så uanset prisklasse, vil det betyde et
provenutab i forhold til en bil på danske plader.

Sådan

mvh
Peter

Fra : Lars Knudsen

Dato : 22-05-05 21:35

Hej,

On Sun, 22 May 2005 21:24:15 +0200, Peter Weis <p.weis@email.dk.slet>
wrote:

> [...]
>krone til den danske statskasse. Så uanset prisklasse, vil det betyde et
>provenutab i forhold til en bil på danske plader.

Det kan du vel kun sige hvis man ville have købt den alligevel.

Hvis nu min rige onkel fra Sverige er på besøg i Danmark i sin
xyz-Mobil til en million kroner, så går staten da vel ikke glip af 2
millioner fordi jeg låner den af ham den uge han er på ferie - som tak
for at jeg kørte ham i lufthavnen....?

** Lars

Fra : John

Dato : 22-05-05 22:42

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote in message

> [...]
> millioner fordi jeg låner den af ham den uge han er på ferie - som tak
> for at jeg kørte ham i lufthavnen....? ´

Nu er det jo heller ikke det der er problemet her.

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-05-05 08:26

Hej,

On Sun, 22 May 2005 23:41:41 +0200, "John" <no@spam.com> wrote:

>Nu er det jo heller ikke det der er problemet her.

Det kunne da godt være hans onkels bil, som han havde lånt Men det
ville stadig være skatteundragelse

** Lars

Fra : Peter Weis

Dato : 23-05-05 19:39

Lars Knudsen wrote:

> Det kan du vel kun sige hvis man ville have købt den alligevel.

Ikke "den", men også en anden.

Hvis man køber en vogn i Sverige går den danske stat glip af indtægten
fra en anden vogn købt i Danmark. Dette uanset om den svenske vogn
koster 1 mil og den danske 100k.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 26-05-05 20:45

Peter Weis wrote:

> Hvis man køber en vogn i Sverige går den danske stat glip af indtægten
> fra en anden vogn købt i Danmark. Dette uanset om den svenske vogn
> koster 1 mil og den danske 100k.

I den prisklasse jeg køber biler er det ikke mig, men de tidligere
ejere der spytter i statskassen. Nu kan du selvfølgelig påstå, at
selv den smule jeg betaler indeholder en lille rest af den
oprindeligt betalte afgift, men det holder heller ikke, når
tilsvarende afgiftsfrie biler i fx. tyskland koster det samme
eller nogen gange mere end det jeg giver.

Som ny koster en dansk bil tre gange så meget som en tysk, men jo
ældre bilerne bliver, des tættere kommer den danske og tyske
brugtpris på hinanden. Når priserne når samme niveau, kan den
danske bil købes "afgiftsfrit"..

At man så ikke slipper for at betale afgift af brændstoffet,
afgift af nummerpladerne, afgift af forsikringen osv. osv. er en
helt anden snak..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 26-05-05 21:38

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> tilsvarende afgiftsfrie biler i fx. tyskland koster det samme
> eller nogen gange mere end det jeg giver.

Men hvis du køber bilen i Sverige på svenske plader, så vil det jo ikke
generere et nyindkøb af en anden bil i Danmark. Og dermed går staten
glip af et provenu.

mvh
Peter

PS. Jeg tør naturligvis ikke antyde, at dine biler alligevel ikke hører
til typen der vækker misundelse derhjemme på villavejen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 29-05-05 08:30

Peter Weis wrote:

> Men hvis du køber bilen i Sverige på svenske plader, så vil det jo ikke
> generere et nyindkøb af en anden bil i Danmark. Og dermed går staten
> glip af et provenu.

Det holder ikke det der. Du kan ikke konkludere at et salg af en
ny bil i Sverige automatisk erstatter salget af en ny bil i
Danmark. Lad os sige at jeg bare ønsker basal transport. Jeg
finder en gammel Kadett til 15.000. Et halvt år senere flytter jeg
til Sverige (proforma eller ej), og selv om Kadetten opfylder
transportbehovet, lader jeg mig alligevel friste af en fabriksny
Suzuki Alto til 35.000 kr. Ingen af de to køb genererer et provenu
til den danske stat, Alto'en fordi den er købt i Sverige og
Kadetten fordi den er så gammel, at der ikke er flere
afgiftskroner i den. Du kan ikke bare konkludere, at fordi jeg er
villig til at købe en fabriksny bil efter svenske afgiftsregler,
så vil jeg også være villig til at købe den efter danske
afgiftsregler og at den danske stat dermed er snydt for et
provenu.

> PS. Jeg tør naturligvis ikke antyde, at dine biler alligevel ikke hører
> til typen der vækker misundelse derhjemme på villavejen

Det gør de ikke, og det rager mig en høstblomst..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 29-05-05 09:25

Thomas Strandtoft skriver:

> Ingen af de to køb genererer et provenu
> til den danske stat

Grøn ejer afgift ?

Fra : Peter Weis

Dato : 29-05-05 21:21

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> så vil jeg også være villig til at købe den efter danske
> afgiftsregler og at den danske stat dermed er snydt for et

Du kan vel godt selv se at du efterhånden er lidt langt ude i forhold
til udgangspunktet for diskussionen.
Det eneste jeg konkluderer er at en bil som uretmæssigt kører i Danmark
på svenske nummerplader betyder et provenutab for den danske stat. Og
det berøres jo slet ikke i dit konstruerede eksempel.

Om igen

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 01-06-05 15:33

Peter Weis wrote:

> Du kan vel godt selv se at du efterhånden er lidt langt ude i forhold
> til udgangspunktet for diskussionen.

Udgangspunktet for diskussionen er, at Morten undrer sig over at
der holder en bil på svenske plader her i Danmark. Det kan godt
være det er en eller anden "eksotisk" bil, men det kan også være
at der bare er tale om en "husholdningsbil", en bil der for
brugeren opfylder et basalt transportbehov.

For mig er det ligegyldigt om det er det ene eller det andet, jeg
pointerer blot at du ikke automatisk kan sætte lighedstegn mellem
at køre på svenske plader i dk og det at unddrage staten et
provenu. Ja, staten unddrages provenu, hvis du kan bevise at
vedkommende i stedet for sin svensk indregistrerede bil ville have
købt en på danske plader.

Hånden på hjertet, hvis du en dag får mulighed for at købe biler
afgiftsfrit, vil du så ikke kigge efter nogle lidt andre biler end
dem du kører i idag? Hvis du fx. er villig til at smide 300.000
efter en afgiftsfri Audi A6 med hele svineriet, kan jeg så også
konkludere at du ville være ville til at købe sådan en med
afgifter og give 900.000 for den? Nej, vel?

> Det eneste jeg konkluderer er at en bil som uretmæssigt kører i Danmark
> på svenske nummerplader betyder et provenutab for den danske stat. Og
> det berøres jo slet ikke i dit konstruerede eksempel.

...og jeg fortæller dig at din konklussion er forkert, den er
baseret på nogle forudsætninger der måske ikke altid er til stede.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 01-06-05 18:26

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> provenu. Ja, staten unddrages provenu, hvis du kan bevise at
> vedkommende i stedet for sin svensk indregistrerede bil ville have

OK, kun hvis vedkommende i stedet kører på cykel eller med offentlig
transport, så tjener staten jo ikke noget på det.
Men det vil ikke være så forfærdeligt mange tilfælde.

> [...]
> konkludere at du ville være ville til at købe sådan en med
> afgifter og give 900.000 for den? Nej, vel?

Ork jo, selvom det næppe blev aen A6'er. men det betyder jo ikke at jeg
bifalder skatteunddragelse.
Hvis man vil bo her i landet så skal man også spille efter reglerne vi
har sat op.

> ..og jeg fortæller dig at din konklussion er forkert, den er
> baseret på nogle forudsætninger der måske ikke altid er til stede.

Det synes jeg nu ikke du havde gjort.
Kan vi ikke blive enige om at det for de fleste bare vil være et middel
til at købe en større bil?

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-06-05 20:45

Peter Weis wrote:

> OK, kun hvis vedkommende i stedet kører på cykel eller med offentlig
> transport, så tjener staten jo ikke noget på det.

Staten tjener heller ikke noget hvis vedkommende vælger at køre
rundt i en gammel slæde, hvor afgiften for længst er væk..

> Men det vil ikke være så forfærdeligt mange tilfælde.

Efter der er kommet gang i forbrugslånene, har du ret i at man
ikke ser så mange gamle baljer på vejene mere..

> Det synes jeg nu ikke du havde gjort.

Sådan er livet..

> Kan vi ikke blive enige om at det for de fleste bare vil være et middel
> til at købe en større bil?

Det kan vel også være et middel til bare at købe en nyere bil,
right?

Men jo, fuskeriet bliver nok ofte gjort for at skifte til noget
mere "eksotisk"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 07-06-05 21:05

Thomas Strandtoft wrote:

> Staten tjener heller ikke noget hvis vedkommende vælger at køre
> rundt i en gammel slæde, hvor afgiften for længst er væk..

Afgiften er jo ikke væk,så længe bilen har en handelspris som er større
end skrotværdien. Og når det sker man kører videre i sådan en bil, så
gavner det beskæftigelsen blandt mekanikere samt betalingsbalancen

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 08-06-05 20:57

Peter Weis wrote:

> Afgiften er jo ikke væk,så længe bilen har en handelspris som er større
> end skrotværdien.

Afgiften er væk så snart en bil på danske plader koster det samme
eller mindre end en tilsvarende udenlandsk.

For eksempel koster en Alfasud på danske plader omkring 20-25.000
hvis den er velholdt. I Tyskland giver man 3000-3500 euro for det
samme. Når prisen er ens, er der reelt ikke mere afgift tilbage på
den danske bil.

> Og når det sker man kører videre i sådan en bil, så
> gavner det beskæftigelsen blandt mekanikere samt betalingsbalancen

Det er der vel også på en svensk bil der kører i Danmark, den
tanker vel også dansk benzin, bruger danske værksteder og den
slags?

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 08-06-05 21:44

Thomas Strandtoft wrote:

> Det er der vel også på en svensk bil der kører i Danmark, den
> tanker vel også dansk benzin, bruger danske værksteder og den
> slags?

Var vi ikke enige om at man ikke købte skrotbiler hjem på svenske plader?
Du har jo lige hævdet at en dansk Sud er billigere end en udenlandsk. Så
den svenske bil vi snakker om, vil ikke kræve specielt meget
mekanikerhonorar.

Man vil typisk bruge den lavere afgift til at købe flere eller dyrere
biler end med den nuværende danske afgift. Det koster på deb danske
betalingsbalance.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 10-06-05 19:51

Peter Weis wrote:

> Var vi ikke enige om at man ikke købte skrotbiler hjem på svenske plader?

Jo.

> Du har jo lige hævdet at en dansk Sud er billigere end en udenlandsk.

Ja.

> Så
> den svenske bil vi snakker om, vil ikke kræve specielt meget
> mekanikerhonorar.

Hvordan hulen regner du den ud? Jeg kan ikke følge din logik..

> Man vil typisk bruge den lavere afgift til at købe flere eller dyrere
> biler end med den nuværende danske afgift.

Det er en antagelse der nok tit er korrekt, ja.. At folk er
villige til at finde fx. 300.000 til en stor, ny og afgiftsfri
bil, er dog ikke ensbetydende med at budgettet også hedder 300.000
hvis de er nødt til at nøjes med en ældre, mindre og afgiftsplaget
dansk bil. "Herlighedsværdien" kan sagtens gøre at folk er villige
til at strække sig langt længere end hvis de må nøjes med en brugt
husholdningsæske..

> Det koster på deb danske
> betalingsbalance.

Det kommer an på hvilken bil folk køber i stedet for den
afgiftsfrie svenske bil de ikke må få.. Det bliver spændende at
se, hvad dem der fusker med svenske plader og proformaadresser
vælger af bil, når de engang bliver nappede for
skatte/afgiftsfusk. Personligt tror jeg de vælger at bruge langt
færre penge på en dansk bil, end de var villige til at bruge på en
svensk "drømmebil"..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 10-06-05 22:14

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> dansk bil. "Herlighedsværdien" kan sagtens gøre at folk er villige
> til at strække sig langt længere end hvis de må nøjes med en brugt

Jep.
Men trods dette, så går staten altså glip af fx 60.000 kr i afgift, hvis
man undlader at køve en dansk-pladet Panda i stedet for en svansk-pladet
Audi.

mvh
Peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 11-06-05 11:13

Peter Weis wrote:

> Men trods dette, så går staten altså glip af fx 60.000 kr i afgift, hvis
> man undlader at køve en dansk-pladet Panda i stedet for en svansk-pladet
> Audi.

Enig, men hvis valget står mellem en svenskpladet 2003-2005 Audi
eller en danskpladet 1992 Corolla, så er jeg ikke overbevist om at
staten behøver føle sig snydt..

Hvis du mener det er urealistisk at opstille valget mellem en 1992
Corolla og en 2003+ Audi, så prøv at læse tilbage i gruppen her og
se hvad folk der er emigreret til Sverige har lavet af skift. Vi
har en del skribenter der bor på den anden side af Øresund, en af
dem jeg kan huske skiftede sin Sierra ud med en BMW 330. Jeg
starter lige en tråd om emnet, for at få et indtryk af hvad folk
skifter fra og til når de flytter udenlands..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Peter Weis

Dato : 11-06-05 12:56

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> starter lige en tråd om emnet, for at få et indtryk af hvad folk
> skifter fra og til når de flytter udenlands..

Jeg mener at din præmis er forkert. Selv om de kører i en brugt Sierra,
så betyder det at bilen er byttet ud med en importeret et eller andet
sted i "fødekæden". Og der svares afgift.

Mht den nye tråd, så få også lige folk til at oplyse om de alligevel
stod for at skifte bil.
I øvrigt kan der være mange andre grunde til at flytte til Sverige.
Huspriserne er også noget lavere hid end hisset.

mvh
peter

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 12-06-05 19:36

Peter Weis wrote:

> Jeg mener at din præmis er forkert. Selv om de kører i en brugt Sierra,
> så betyder det at bilen er byttet ud med en importeret et eller andet
> sted i "fødekæden". Og der svares afgift.

Nu er det vist din tur til at være langt ude..

> Mht den nye tråd, så få også lige folk til at oplyse om de alligevel
> stod for at skifte bil.

Det må du selv spørge om, for mig interesserer det egentlig ikke..
Man må formode at folk ikke flytter til Sverige blot fordi deres
gamle bil er udtjent, men at der også er andre årsager.

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 12-06-05 20:08

>Vi
> har en del skribenter der bor på den anden side af Øresund, en af
> dem jeg kan huske skiftede sin Sierra ud med en BMW 330.

Var der ikke tale om privat Sierra.
Der blev erstattet af en firma Bimmer?
Det mener jeg at kunne erindre noget om.

Så det eksempel kan vist ikke bruges.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC