GSX-R 400 synkronisere karburator ved hvor~
Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 31-05-01 12:45

Hej

Jeg skal ha' synkroniseret karburator, men jeg ved ikke, ved hvor mange
rpm jeg skal gøre det? Er der nogen, der ved det?

Jeg har ringet til Suzuki-importøren, men det ville de ikke fortælle
mig...grrr. Er det deres sædvanlige indstilling til tingene, for så har
jeg da købt både min første og sidste Suzuki?

--
Susanne

GSX-R 400 R
What matters is not the size of the machine but the skills of the rider

Fra : Susanne Lund Pederse~

Dato : 31-05-01 12:51

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> skrev >
> Jeg skal ha' synkroniseret karburator, men jeg ved ikke, ved hvor
mange
> rpm jeg skal gøre det? Er der nogen, der ved det?

Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvilken betydning har det, om man
synkroniserer karburator ved et forkert antal rpm?

--
Susanne

Fra : Armand

Dato : 31-05-01 16:25

Susanne Lund Pedersen <susanne@groenjord.dk> skrev i en

> Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvilken betydning har det, om man
> synkroniserer karburator ved et forkert antal rpm?

Vacuum'et, som man måler og synkroniserer de enkelte karburatorer ind
efter hinanden ved hjælp af, opstår derved at motoren (stemplernes
nedadgående bevægelse i "indsugnings-takten") suger hårdt, og at
karburatoren er lukket, hvorved der foran karbuartorspjældet opstår et
vacuum!

Allerede når man giver blot lidt gas minimeres dette vacuum derved at
der slipper frisk luft forbi det åbnende gasspjæld!
Yderligere vil vacuum'et være næsten udlignet ved fuld gasgivning, lige
som at det derefter vil stige ved abrubt lukning af gassen fra højere
(end tomgang!) omdrejninger!

Når du først er i gang og har fået monteret vacuum-metrene vil du kunne
erkende disse begivenheder!
Men eftersom at synkroniseringen er en dynamisk justering, bliver man
nødt til at operere i det område som er nødvendigt for at få motoren til
at kunne holde sig i gang, og det kan jo fordre lidt højere tomgang :-/
I bedste fald kommer motoren efter en synkronisering selv ved højere
omdrejninger, til at gå bedre, hvorved at man vil kunne sænke tomgangen
og efterchecke synkroniseringen derefter!!

Tomgangsproblemer!?
Har du været efter chokerventilerne - At der ikke er én der "hænger" ?

--
Armand.

Fra : Brian Lænø

Dato : 01-06-01 08:40

"Armand" skrev
<snip>
> [...]
> omdrejninger, til at gå bedre, hvorved at man vil kunne sænke tomgangen
> og efterchecke synkroniseringen derefter!!

En karburator synkronisering, er det ikke en synkronisering af
tomgangsskruer og af gaskabeler?
Bør man ikke synkronisere tomgangsskruerne i mens gassen er taget helt af og
man har tjekket at der er frigang i gaskabelerne, og der efter synkronisere
gaskablerne ved en lille smule gasgivning?

--
Brian
Cagiva Elefant 750

Fra : Sand

Dato : 01-06-01 10:02

"Brian Lænø" <brianla@worldonline.dk> wrote in message
> En karburator synkronisering, er det ikke en synkronisering af
> tomgangsskruer og af gaskabeler?
Jo basalt set - om kablet er en del af synkronisering kan måske
diskuteres, da det under alle omstændigheder bør have en smule frigang i
tomgang.
Synkroniseringen hjælper til at opnå det samme indsugnings-vacuum, målt
ved tomgang, og dette kan ændres vha. tomgangsskruerne.

Mvh. Sand
|| Bol d'Or ||

Fra : Armand

Dato : 01-06-01 14:14

Brian Lænø <brianla@worldonline.dk> skrev i en

> [...]
> man har tjekket at der er frigang i gaskabelerne, og der efter
synkronisere
> gaskablerne ved en lille smule gasgivning?

Jo!
Men normalt(?) er det jo firecylindrede at snakken går på, hvilket det
især er i denne streng (jvf. subj!)!
En fircylindret kan udemærket kun have ét gaskabel, ligesom at
tomgangs-justerskruen er fælles og sidder monteret omkring gaskablets
montering på karburator-batteriet!
På et firedobbelt karburator-batteri er gasspjælds-akslen ikke
gennemgående; men delt imellem de enkelte karburatorer. Ved hver
"overskæring" er der indsat et justrings-led, hvorpå man kan indstille
den enkelte karburator i forhold til "naboen"!

Teknik-tip:
Som Sand er inde på med ordet "reference-karburator", så er der kun tre
justerings-muligheder, hvorved man forudsætter at én karburator ikke
skal/kan justeres - Og det vil altid være den som gaskablet "trækker" på
(oftest #2 (fra venstre)!)

--
Armand.

Fra : Sand

Dato : 01-06-01 07:30

> Jeg har lige et tillægsspørgsmål: Hvilken betydning har det, om man
> synkroniserer karburator ved et forkert antal rpm?
Som det også er skrevet er det ved tomgang, at vacuum'et er størst og
dermed også det mest ideelle sted at måle vacuum-forskelle mellem
indsugningsportene.
Det vil også fremgå tydeligt af de vacuum-metre du anvender til
synkroniseringen.
Hvis vi antager at der er synkroniseringen det er galt med på din
Gixx'er, stiller du tomgangen så lavt, så den stadig går jævnt, uanset
omdrejninger. Så aflæser du vacuumetrene, justerer een af karburatorerne
mod referencekarburatorens visning, hvorefter du igen stiller tomgangen
så lavt at den går jævnt.
Det jeg vil fortælle er, at du løbende ændrer omdrejninger under
synkroniseringen, helst fra høj tomgang til lavere, med jævn motorgang.

Mvh. Sand
synkroniseret "

Fra : origo@earthling.net

Dato : 31-05-01 12:53

"Susanne Lund Pedersen" <susanne@groenjord.dk> wrote in message
> Jeg har ringet til Suzuki-importøren, men det ville de ikke fortælle
> mig...grrr. Er det deres sædvanlige indstilling til tingene, for så har
> jeg da købt både min første og sidste Suzuki?

Jeg vet ikke hva som gjelder for 400'en, men på R1'en er det ved tomgang.
Forøvrig er det du skriver typisk for Suzuki DK. Prøv å ring til UK istedet,
der får du service - et begrep de ikke kjenner særlig godt hos Reinhardt.

JS

Fra : Søren Johansen

Dato : 31-05-01 13:17

"Susanne Lund Pedersen" skrev
> Jeg skal ha' synkroniseret karburator, men jeg ved ikke, ved hvor mange
> rpm jeg skal gøre det? Er der nogen, der ved det?

Normalt synkroniseres ved tomgang. Det man forsøger at opnå, er jo at alle
cylindre "trækker" lige meget, så det er også vigtigt at checke at de følges
ad, når man giver gas.

Man justerer som regel luftskruer (blandeskruer), tomgangshastighed,
synkronisering (og CO på indsprøjtningsmodeller) i samme omgang og prøver at
opnå det bedste kompromis.

I Ducati'ens værkstedshåndbog anbefales det at sikre at omdrejningtallet
falder lige meget ved tomgang (målt med ekstern elektronisk omdr.tæller) når
man kobler cylindrene fra enkeltvis (hurtigt overstået på en Ducati .
Ved denne øvelse skal man dog passe på elektronikken, da mange MC'er IKKE må
køre uden at spolen er forbundet til et tændrør med stelforbindelse.

Mvh,
Søren
888