Hvor køber man fræsebor?
Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 07:18

Hej

Jeg skal lave noget badestige, og skal derfor bruge et 25mm fræsebor, men
kan ikke umiddelbart finde nogen, som har det liggende i denne størrelse.
Nogen her som ved, hvor i stor kbh man kan få det?

Når jeg skriver fræsebor, så er det sådan et her:
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?arenr=2668&n=10&KundeID=wVAejnUcF0LjKU9XU3mLcY1T8H8mD3e

og ikke det, mange leverandører sælger som noget der minder om et
forstnerbor, og som kun kan fræse med spidsen.

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-05-05 08:42

> [...]
>
> og ikke det, mange leverandører sælger som noget der minder om et
> forstnerbor, og som kun kan fræse med spidsen.

Det bliver nok ikke helt let, jeg har aldrig set sådan en bor i den
størrelse (mener max 18mm). Normalt er et bor i sådan en størrelse med "2-3
konus" og det ville kræve at man drejer konus ned til ø10-13.
Kan du ikke 'bore for' med et 5mm og så bruge et kopbor. Kopbor kan fåes til
både træ og metal.
Der udover er der Lysestagebor, Spadebor, Sneglebor.
Men jeg kan da godt se problemet hvis du skal lave et aflangt/ovalt hul :-/

-Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 09:16

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> [...]
> Der udover er der Lysestagebor, Spadebor, Sneglebor.
> Men jeg kan da godt se problemet hvis du skal lave et aflangt/ovalt hul
:-/

Jeg ved at det findes, fordi jeg har lige set det i tv for nogle dage siden

Men den med konus, tænkte jeg ikke lige over.......hmmmm..

Jeg skal bruge det til at lave rundingen i rustfrit rør, så jeg får en
samling (90°), som passer pænt til hinanden, og det er jo noget rørfolk
bruger meget, så dimsen findes med sikkerhed. Man kan naturligvis bruge
nogle sten, men dels tager det evigheder og dels slider det enormt på
stenen, når det er rustfrit. Samtidig er de rør, jeg har fået fat i ret
tykke i forhold til normalen på 1,25 mm, men det var det jeg lige kunne
finde til en tyver..

Men hensyn til at bore et almindeligt 25mm hul, så er det nok meget svært,
fordi hullet så bliver samme størrelse som røret, hvis du kan følge mig....

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 09:22

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Jeg ved at det findes, fordi jeg har lige set det i tv for nogle dage
siden

Det skal lige nævnes, at det ganske vist var en maskine, som tilsyneladende
var lavet lige til formålet. De lavede motorcykelstyr, og det tog ti
sekunder, så havde han fræset den rigtige runding for enden af et almindelig
rør.

Kanonsmart, ikke noget med at stå og fedte med forskellige slibeværktøjer.
Boret var fuldstændig magen til et almindeligt fræsebor som HN har, men dem
kan jeg ikke finde større end 12 mm. Jeg har ringet rundt til de
forhandlere, jeg kender.

Claus

Fra : Torben

Dato : 20-05-05 02:08

"

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 13:14

"Torben" <stnospam.tob@st.dk> skrev

> [...]
og
> jeg vil tro at prisen er omkring en femhundredemand.

Det var nemlig også det, jeg så. En endeplansfræser, så ved man det

> En endeplanfræser er totalt ubrugelig til at fræse med hvis man ikke har
en
> fræser (fræsemaskine) at spænde den og emnet man skal bearbejde op i.

Næh, men en remskive på konusen og så et kugleleje i hver ende monteret på
en lejebuk, og hvor det hele er svejset på et stykke 10 stålplade, hvor der
også er et modhold. Så kan den boltes fast på et arbejdsbord, og man har en
billig og stærk maskine, som kan fræse rør. Jeg har lavet mange af den slags
mærkelige maskiner, hvor jeg så har en opsætning, som kan trække dem.

Det er så heldigt, at jeg faldt over en masse en-tomme kuglelejer på et
loppemarked, så de kan passe fint med lidt westepoxy..

> [...]
> slibesten, eller i mangel af bedre en vinkelsliber, og tilpasse det sidste
> med en *god* halvrund fil, også selvom jeg havde adgang til en fræser.

Det kan man naturlivis også, men det er er lidt mere elegant, når rundingen
passer flot. Problemet er også, at de rør jeg altid får fat i er meget
tykkere end normalt.

Claus

Fra : Carsten Holck

Dato : 20-05-05 11:07

Claus Tersgov said the following on 20-05-2005 10:15:
> [...]
> fordi hullet så bliver samme størrelse som røret, hvis du kan følge mig....

Er det en T samling (til trinnene) du skal lave?
Jeg tror du får problemer med en 25mm fræser hvis du kun har en 13mm
borepatron - jeg er overbevist om at din fræser vil vakle hvis den ikke
er monteret i en morsekonus, men en 25mm hulsav kan vel gøre det hvis du
styrer den i underlaget.
Ellers er der nok ikke andet en håndfilen tilbage ;-(

/carsten

Fra : Morten Mikkelsen

Dato : 20-05-05 09:06

> [...]
>
> og ikke det, mange leverandører sælger som noget der minder om et
> forstnerbor, og som kun kan fræse med spidsen.

Hej

Det bliver ikke nemt

Tjek http://www.wallko.dk/ findes det. Bør de vide det.

Mikkel

Fra : klaus nielsen

Dato : 20-05-05 13:38

> [...]
> kan ikke umiddelbart finde nogen, som har det liggende i denne størrelse.
> Nogen her som ved, hvor i stor kbh man kan få det?

der findes en art kopbor der kan gøre det. men de kræver at blive spændt
fast på emnet for at styre det rigtigt. feks i en søjleboremaskine med en
maskinskruestik.. der findes specielle transportable maskiner til det. det
ligner en stor håndboremaskine i et stativ/skruestik der kan vinkles.
man kan også bruge en endefræser evt spændt op i en drejebænk.. så kan man
køre enden af røret imod fræseren. så laver den en pæn runding som er lige
til at svejse uden på et rundt rør. og den kan også lave hul i siden af
røret da den også kan fræse med enden.. men det er ikke næmt at flytte ud
på en båd
og ellers kan man lave det med en plasmaskærer. den laver et meget pænt
snit..hvis man altså ikke ryster på hånden..
jeg har en plasmaskærer der er ganske lille og let.. men skidtet er desværre
brændt af..

mvh klaus nielsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-05-05 16:42

"klaus nielsen" <klaus(vækmeddet)vfr@hotmail.com> skrev

> [...]
> maskinskruestik.. der findes specielle transportable maskiner til det. det

Almindelig bor og kopbor har jeg udelukket, fordi jeg antager, at det ikke
er muligt at bore et 25mm hul i et 25mm rør. Og det skal det være, eller
passer rundingen jo ikke.

Du kan godt selv forstille dig, at det går galt, når man skal bore helt ud i
kanten. Udtrykket endefræser har jeg aldrig hørt før, så nu har jeg lidt at
google med. Men alle, som laver noget med rør, må jo have sådan et fræsebor,
men som Leon siger, der er nok noget med konusen. Men kan jeg finde et, og
det ikke koster over kr 350,-, så kan jeg nok svejse en remsive på, så kan
det sidde i to eet tomme lejebukke, og blive trukket af min selvgjorte
specialmaskine. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg kommer til at
bruge sådan en fætter.

> røret da den også kan fræse med enden.. men det er ikke næmt at flytte ud
> på en båd

På en båd?! Det er da noget man laver i stuen!

Det er fordelen ved ikke at være underlagt et fruentimmer...

> [...]
> snit..hvis man altså ikke ryster på hånden..
> jeg har en plasmaskærer der er ganske lille og let.. men skidtet er

Hvad skal man egentlig bruge til den, når man skal plasmaskære i rustfrit?

Den sidste plasmaskærer (S. Hansen) jeg havde, var i 1989, og den skulle
også bruge trykluft, men jeg antager, at der er sket en hel del siden? Jeg
kan i hvertfald huske, at jeg bandende og svovlede mere end jeg skar med det
møgapparat!

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 20-05-05 17:26

> Udtrykket endefræser har jeg aldrig hørt før, så nu har jeg lidt at
> google med. Men alle, som laver noget med rør, må jo have sådan et
fræsebor,

Nej det bruger ikke fræsebor, de bruger en 25mm skrub- eller slet-fræser
(endefræser), monteret i en fræser.
Det kan man godt glemme med "hjemmeværktøjet" for den er 25mm på skaftet.

Mvh
Leon

Fra : Preben Christensen

Dato : 20-05-05 20:59

Hej Claus

Prøv evt dem her
http://www.lmg.dk/Default.asp?ID=5092
De har mange års erfaring i værktøj
Og hvis du selv køber fræseboret er jeg rimelig sikker på det ikke koster
ret meget
hvis du finder et lille smedeværksted der evt kan hjælpe da de har fræsere
til formålet

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : klaus nielsen

Dato : 20-05-05 21:28

"> Almindelig bor og kopbor har jeg udelukket, fordi jeg antager, at det
ikke
> er muligt at bore et 25mm hul i et 25mm rør. Og det skal det være, eller
> passer rundingen jo ikke.

ja det bliver jo ikke ret nemt..(det 25mm rør er det ud eller indvendigt mål
? ).nu har jeg ikke helt nogen idé om det er nødvendigt at røret overhovedet
behøver at gå ind i det andet og om ikke det kunne klares med at svejse det
tilpassede rør ( så rundingen passer) ind på siden af det andet rør. jeg
har jo ikke set hvordan det skal se ud..

> [...]
> at
> google med. Men alle, som laver noget med rør, må jo have sådan et

en endefræser har man på alle maskinværksteder. de findes i mange
forskellige mål. hvis du evt har set OCC orange county choppers på tv
danmark tror jeg det bliver vist... der har de vist anvendelsen til at lave
noget til noget harley styr
normalt bruger man dem i fræsere.. men det kan også bruges i en drejebænk
som beskrevet tidligere.

> [...]
> det sidde i to eet tomme lejebukke, og blive trukket af min selvgjorte
> specialmaskine. Det er helt sikkert ikke sidste gang, jeg kommer til at

svejse remskiver på en endefræser,,, det tror jeg bliver noget fusk *griner*
men ellers kunne du måske løbe over en gammel drejebænk.. den kan jo bruges
til meget andet

> På en båd?! Det er da noget man laver i stuen!
>
> Det er fordelen ved ikke at være underlagt et fruentimmer...

ja okay, jeg troede der var noget i retning af et kæmpe gelænder som ikke
var til at flytte på som du skulle bore i.. sorry der misforstod jeg dig
vist

> [...]
> Jeg
> kan i hvertfald huske, at jeg bandende og svovlede mere end jeg skar med

ja jeg nåede ikke at bruge min ret meget inden den brændte af med et
ordenligt knald.. men jeg kan ikke se noget problem i at skære i rustfri med
den..

mvh klaus nielsen

Fra : EA 2730

Dato : 21-05-05 02:43

Claus Tersgov skrev i en nyhedsmeddelelse:

> [...]
Jeg
> kan i hvertfald huske, at jeg bandende og svovlede mere end jeg skar

Claus i stedet for, at bruge så meget tid på og skrive, kunne du skære
rørene til med en skæreskive på en vinkelsliber og så rette dem til med
en fil, det hele tager 5 min. måske 10, jeg er selv, at lave en
badeplatform med badestige til en af vennerne.
Hvis du vil bruge de tynde 25mm rør er jeg helt sikker på, at du ikke
kan fræse dem,(de er for tynde i væggen) men hvis du skal lave mange, så
vil jeg anbefale et lokkeværktøj til formålet ( jeg tror nok det hedder
et klinkeværktøj)

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 13:22

"EA 2730" <OZ2ESA@xxwebspeed.dk> skrev

> [...]
> kan fræse dem,(de er for tynde i væggen) men hvis du skal lave mange, så
> vil jeg anbefale et lokkeværktøj til formålet ( jeg tror nok det hedder

Og det er det, jeg netop ikke vil. Jeg kan lave alt med en vinkelsliber, men
jeg gider ikke stå og fedte med diverse maskiner og håndværkstøj, hvis jeg
for kr 500,- kan lave en lille opstilling, som kan klare arbejdet perfekt og
tilmed gøre det igen og igen på næsten igen tid. Samtidig vil jeg undgå alt
file og slibearbejde i hånden, fordi jeg har gigt i fingre og led, så det
kommer til at tage alt for langt tid. Sluttelig er de rør, jeg skal bruge,
og som jeg ofte får fat i, altid meget tykkere end 1-1,25 mm, så det er
noget helt andet at arbejde i.

Der er intet galt i at planlægge og tænke fremad..

Claus

Fra : EA 2730

Dato : 26-05-05 02:20

> [...]
er
> noget helt andet at arbejde i.

> Der er intet galt i at planlægge og tænke fremad..

Det kan der jo være noget om, men du får ikke engang en fræser til kr.
500,- og så skal du så lave en opstilling du kan spænde dine rør op i og
her må du ikke bruge en almindelig maskinskruestik, du skal bruge et
værktøj der holder hele vejen rundt om røret.
Du skal også lave en opstilling til selve fræseren og du skal lave en
fremføring til holderen og du skal vide, at der må ikke være slør i, for
så har du hurtigt ødelagt både fræser og rør.

De bedste du kan gøre, er at finde en brugt fræsebænk på en
maskinauktion, så får du nok det bedste resultat.
Men så skal du også have pungen frem.

Ellers så skal du have en langsigtet planlægning.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 21-05-05 01:19

> Jeg skal lave noget badestige, og skal derfor bruge et 25mm fræsebor, men
> kan ikke umiddelbart finde nogen, som har det liggende i denne størrelse.
> Nogen her som ved, hvor i stor kbh man kan få det?

Jeg "gruplede" lige lidt... hvis du nu har en stabil søjleboremaskine med
stor spændepatron og mulighed for at spænde skruestikket fast på planet, så
ville du kunne bruge et kopbor.
Der drejer sig jo kun om at få lavet radius 12.5
Man placerer bare røret 5mm længere inde, så bore man for med et lille bor
og så med med et bor der har kopborets styrs størrelse. Dette vil fungerer
fint ind til du er lige ved at være igennem med kopboret, hvor det vil bøje
af, det må du så rette med en rundfil eller en 25mm slibesten eller rundel
på hurtig sliberen.

Jeg så længere nede i tråden noget om OCC, det er rigtigt , de bruger en
skrub-endefræser til at lave indvendige rundinger i en dertil speciel
konstueret maskine.

Er man mere nysgerig vedr. metal faget og spåntagende bearbejdnings
muligheder så brug lidt tid på www.fagteori.dk

Men Claus's næste problem er vel så at det skal TIG svejses med den korrekte
tilsatstråd.

Mvh
Leon

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-05-05 10:45

>Er man mere nysgerig vedr. metal
>faget og spåntagende bearbejdnings
>muligheder så brug lidt tid på
>www.fagteori.dk

Hej Leon,

Tak for linket som førte mig til hjemmesiden om South Bend
drejebænke, og dermed historien om den amerikanske fabrik som i et
halvt århundrede satte sit kraftige fingeraftryk på produktionen
af drejebænke.
Jeg har bl.a. en South Bend Precision model A og tilhørende Arboga
fræser på mit værksted.
De to maskiner med et utal af tilbehør er enhvers drøm, som
arbejder i metal og plast.

"Hvad er et hjem uden en drejebænk"!

Mvh/Harding

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 18:19

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Der drejer sig jo kun om at få lavet radius 12.5

Jeg kan ikke lige gennemskue, hvordan du i praksis bruger dette tal, men det
er da rigtigt, at det er halvdelen af 25 mm i diameter

> Man placerer bare røret 5mm længere inde, så bore man for med et lille bor

Der er ingen problemer i at lave det nogle få gange, der har jeg før bare
brugt et trapezbor, rival eller trinbor eller hvad man nu vil kalde det.
Problemet er bare, at disse holder ikke ret lang tid i 2-3 mm rustfrit, så
jeg vil gerne have en noget mere langtidsholdbar løsning. Jeg har brugt al
for mange penge på trinbor, og spørgsmålet er nok, om et kopbor holder
længere?

> Men Claus's næste problem er vel så at det skal TIG svejses med den
korrekte
> tilsatstråd.

Det er nu ikke noget problem, man kan jo også bare bore et hul igennem eller
fræser en spændeflade eller noget tilsvarende. Men hvis jeg finde en sådan
endefræser evt. en som er titanbelagt, hvor mange omdrejninger taler vi så
om? 40-100?

Claus

Fra : Leon Hulstroem \(422~

Dato : 21-05-05 19:07

> [...]
> jeg vil gerne have en noget mere langtidsholdbar løsning. Jeg har brugt al
> for mange penge på trinbor, og spørgsmålet er nok, om et kopbor holder

Intet skærene værktøj holder evigt, heller ikke proff. udstyr og slet ikke i
rustfri

> [...]
> endefræser evt. en som er titanbelagt, hvor mange omdrejninger taler vi så

Jeg tvivler meget på at du finder en belagt 25mm endefræser til under 1000,-

Hastigheden kommer an på om den skal bore eller fræse, stabililiteten af din
opstilling og hvormeget køle/smøre/skære-middel vedvarende du kan komme på.
Et bud ville være 8 skæremeter på en hjemme opstilling (8x1000/3,14/25=101.9
omdr/min)

Husk at sådan en endefræser er voldsomme sager man skal have respekt for.
Klassikeren blandt lærlinge er at man lige vil feje spånerne væk med
håndkosten og vupti så ligger den på gulvet i 10 stykker.
Hvis du beslutter dig for at fræse rundingen er det fint med 4 eller flere
skær, men hvis den skal bore så vælg en 3-skær fræser. Man kan godt bore med
en 4+skæret fræser men den skal være slebet til det

Mvh
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-05-05 19:44

"Leon Hulstroem (4220)" <LeonSPAMME@fourwinds.dk> skrev

> Jeg tvivler meget på at du finder en belagt 25mm endefræser til under
1000,-

Det skulle ikke under mig, at de er så dyre

Den jeg så i OCC var magen til denne: www.myboat.dk/fraesebor.jpg og jeg vil
tro, at den var 250-300 mm lang.

Denne er den billige fra HN til 49,-

Det er sådan een, jeg forestiller mig, bare i 25 mm og så en passende
længde, så jeg kan sætte den i par lejer. Hvor skal man mon finde sådan een
i den størrelse. Er den ikke belagt, så gør det ikke så meget, sålænge
prisen står mål med kvaliteten.

Alternativet er evt et titanbelagt trappebor, men de koster kr 1300,- i den
størrelse, og hvorlænge holder de mon så?

Claus

Fra : MAXI-87

Dato : 22-05-05 07:01

> [...]
> kan ikke umiddelbart finde nogen, som har det liggende i denne størrelse.
> Nogen her som ved, hvor i stor kbh man kan få det?
Prøv at se på denne side:
http://www.vcfyn.dk/
Han er meget flink og til at "tale med"
Han sender også gerne, jeg har købt meget hos ham, både nyt og brugt.
Hilsen
Hans