Så er den vist gal med dyretransporterne (~
Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-05-05 13:13

Fik lige denne link:
http://www.minff.dk/index.php?id=10213718

Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.

Hvad mon der sker nu?

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-05 13:42

"Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message
> Fik lige denne link:
> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>
> Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
>
> Hvad mon der sker nu?

Desværre næppe noget.

Hvad skete der efter det med hestene ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Robert Eriksen

Dato : 19-05-05 14:01

Christian B. Andresen wrote:
> "Uffe Bærentsen" <leitiNOSPAM@hotmail.com> wrote in message

> Desværre næppe noget.
>
> Hvad skete der efter det med hestene ?

Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på
landsdækkende TV.
Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 19-05-05 14:18

"Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> Marian Fischer Boel viste sin bløde side og lod tårene flyde på
> landsdækkende TV.
> Hendes hårde side fik vi dog aldrig rigtig at se

Nogenlunde på samme måde vil dette ende.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Lars B

Dato : 19-05-05 14:40

> "Robert Eriksen" <roeBLÅBÆRGRØD@adr.dk> wrote in message

> Nogenlunde på samme måde vil dette ende.
>

> --
> mvh / regards
>
> Christian

De skulle lave masser af stikprøver, og så dele massive bøder ud til alle
parter som har del i ansvaret. Nemli' ja.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-05 19:27

Lars B wrote:
> De skulle lave masser af stikprøver, og så dele massive bøder ud til alle
> parter som har del i ansvaret. Nemli' ja.

Det er kendt i erhvervet at transport af levende dyr kun sjældent bliver
kontrolleret. Såvidt jeg har forstået bliver den her da også kun opdaget
fordi private opdager at der er et eller andet galt og ringer til polizei.

Det er kun i de første 1-2 uger efter at der har været sager som denne
at der sker egentlig kontrol.

Resten af tiden får dyretransporterne lov at køre som det passer dem.
Hvorfor? Fordi hvis de stopper en dyretransport og der er problemer, er
det myndighedernes problem at finde "indkvartering" til dyrene.

--
MVH Finn

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-05-05 21:11

> [...]
> Hvorfor? Fordi hvis de stopper en dyretransport og der er problemer, er
> det myndighedernes problem at finde "indkvartering" til dyrene.

Vel nok også fordi den lovbefalede dyrlægekontrol i realiteten er ret
lemfældig (læs i praksis ikke eksisterende).

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 06:45

Hans L. Jørgensen wrote:
> Vel nok også fordi den lovbefalede dyrlægekontrol i realiteten er ret
> lemfældig (læs i praksis ikke eksisterende).

Jeg kender ikke kravene til den slags kontrol for en dyretransport. Så
længe transporten holder sig indenfor unionen tror jeg du har ret i at
den ikke er der.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 07:39

"Lars B" <lbm03@tnb.aau.dk> wrote in message

> De skulle lave masser af stikprøver, og så dele massive bøder ud til alle
> parter som har del i ansvaret. Nemli' ja.

Helt enig.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 16:52

> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.

Jeg håber inderligt, at man straffer svinet bag rattet (og de øvrige
bagmænd) lige så hårdt, som de svin, der omkom bag i bilen.

Føj for satan en omgang svineri...

/Jan W Nielsen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 19-05-05 18:44

"Jan W Nielsen" <intetsvar@nitetsvar.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber inderligt, at man straffer svinet bag rattet (og de øvrige
> bagmænd) lige så hårdt, som de svin, der omkom bag i bilen.

Det håber jeg ikke.
Hvis de dør, så kan de jo ikke føle straffen mere.
Kort sagt, dødsstraf kan IMO være for mild nogle gange.
De skulle hellere få lov til, at tage turen i transportkassen i 10 år.

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-05 19:16

Uffe Bærentsen wrote:
> Fik lige denne link:
> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
> Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.
> Hvad mon der sker nu?

Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
inden jeg afgør hvad jeg skal mene.

--
MVH Finn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 20:02

> Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
> inden jeg afgør hvad jeg skal mene.

Absolut - det er også de røvhuller, der maser aaalt for mange svin ind i een
lastbil. Det er ikke sikker, at chaufføreren nødvendigvis har vist, hvor gal
den var - men jeg menr bestemt også, at chauføreren har et ansvar.

Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 20:10

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
>skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.

Tror du på at det vil ske?
- jeg gør ikke.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 20:11

> Tror du på at det vil ske?
> - jeg gør ikke.

Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af forseelser/forbrydelser.

Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive
vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan
bidrage til den slags svineri.

/Jan W Nielsen

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 19-05-05 20:47

> Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive
> vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan
> bidrage til den slags svineri.

Du har helt ret Jan, og lovgrundlaget er tilstede.

Derudover har transportrådet barslet med stramninger over for transportører
som ikke overholder gældende lov.

Men allerede ser jeg konturer af en sag der ender med at smuldrer i
beukrati, Ministeriet for Familie og forbrugeranliggender og
fødevarestyrelsen, senere vil du se at deres kobles flere ministeriellse
instancer på, resultat - sagen smuldrer mellem hænderne på mere eller mindre
inkompetente personer i de involverede instancer, for til sidst at lægge en
sag på bordet ved transportrådet så difus at den ikke kan genkendes som den
sag der startede, som værende rimelig klar, ca. 15 % døde grise under
transport.

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 20:58

> [...]
>
>Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive
>vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan

OK, jeg prøver lige igen:
Tror du på at de ansvarlige får nogen straf i et tilfælde som dette?
- jeg tror højst at chaufføren får en mindre bøde, måske får
vognmanden også en, men de virkelige skurke, de ringer da bare og
bestiller en ny transport til de næste 600+ svin.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 21:45

> [...]
> vognmanden også en, men de virkelige skurke, de ringer da bare og
> bestiller en ny transport til de næste 600+ svin.

Jeg prøver så også lige igen..

Jeg synes, de virkelige skurke er dem der fragter grisene, så grisene dør af
det.

Jeg synes, de skulle straffes så hårdt, at det ville ødelægge deres
forretning at gøre det igen.

/Jan W Nielsen

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 21:58

"Jan W Nielsen" <intetsvar@farvelogtobak.dk> wrote:

>Jeg prøver så også lige igen..

OK

>Jeg synes, de virkelige skurke er dem der fragter grisene, så grisene dør af
>det.

Jeg synes at de virkelige skurke er dem der betaler for at få fragtet
grisene og vælger den billigste løsning fremfor den rigtige.
Vognmanden der udbyder den billigste løsning er også en skurk, og hvem
der er den værste er ligeså svært at svare på, som hvad der kom først,
hønen eller ægget.

>Jeg synes, de skulle straffes så hårdt, at det ville ødelægge deres
>forretning at gøre det igen.

Deri er jeg helt enig.
Jeg tror bare ikke på at det sker.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 19-05-05 22:24

> Jeg synes at de virkelige skurke er dem der betaler for at få fragtet
> grisene og vælger den billigste løsning fremfor den rigtige.

Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at den
anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.

Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige
pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.

Hvem siger, at den mand, der tager en højere pris ikke bryder loven
alligevel - og så bare putter fortjenesten i lommen...? Og hvordan vil du i
det hele taget håndhæve en lovgivning, hvor du skal retsforfølge mennesker,
hvis eneste forbrydelse er at købe en tjenesteydelse, der i sig selv ikke er
ulovlig..?

Den tankegang holder ikke - hér må vi håbe på pressen og kampagner, der kan
"motivere" virksomhederne til at drive en moralsk og etisk forsvarlig
indkøbspolitik, hvor man chekker sine leverandører moralske habitus.

....dét vinder jo i øvrigt vid udbredelse i store koncerner, der ikke så godt
tåler ridser i lakken.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 07:41

Jan W Nielsen wrote:
> Det er da noget pjat - du kan ikke holde den ene mand ansvarlig for, at den
> anden mand gør noget, der er ulovligt og amoralsk.

Hvis man vil straffe for at skaffe nogle penge i den offentlige kasse
skal man bare følge din udlægning.

Hvis man vil straffe så man løser problemet skal man helt tilbage og
straffe den der tjener penge på at overtrædelsen sker.

> Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige
> pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.

Må man det? Har du hørt om det der hedder hæleri? Hvis du køber er varer
eller en tjensteydelse der er åbenlys for billig er du hjemfalden til straf.

> [...]
> hvis eneste forbrydelse er at købe en tjenesteydelse, der i sig selv ikke er

Hvis du får tilbudt at få din bil repareret til en værkstedstimeløn på
100,- ved du også godt at der er et eller andet galt.

Efter din model kan du bare sige "ja tak" og glæde dig over de penge du
sparer. Efter min model er du hjemfalden til straf som medvirkende til
ulovligheder.

> Den tankegang holder ikke - hér må vi håbe på pressen og kampagner, der kan
> "motivere" virksomhederne til at drive en moralsk og etisk forsvarlig
> indkøbspolitik, hvor man chekker sine leverandører moralske habitus.

End ikke "Ekstrablads-metoder" vil kunne få firmaerne til at sige fra
overfor tilbud der er åbenlyst for billig.

Men hvis de ved at de kan blive straffet for at vælge forkert skal de
nok gøre det nødvendige for at sikre sig at der ikke kommer ubehagelige
efterregninger.

> ...dét vinder jo i øvrigt vid udbredelse i store koncerner, der ikke så godt
> tåler ridser i lakken.

Det ser så smart ud at det og det firma står frem og siger at de går så
og så meget op i at deres underleverandørere overholder visse faglige og
moralske regler.

Et eksempel på et firma som siger det og gør det, men som ikke har så
meget at have det i er Cheminova (?). Ankommer man der til for at
afhente et læs farlig gods bliver man kontrolleret "i hoved og r*v". At
bilen er efter forskrifterne, at bilen har det rette udstyr, at
chaufføreren har den krævede uddannelse og det rigtige udstyr til
rådighed. Og at chaufføreren har skiverne i orden.

Når der så er læsset og bilen har forladt fabrikken ophører kontrollen.
Der er intet til hinder for at den chauffør der har læsset bliver afløst
af en underbetalt polak, der starter med at fjerne alle farlig gods
markeringerne og så ellers kører til den anden ende af Europa som om det
læs farlig gift han kører med er et læs sirup.

Nu er Cheminova så så heldig at de, som deres transportleverandør, har
valgt et firma der går lige så meget op i at gøre tingene seriøst rigtig
som de selv gør. Så den der med polakken bliver slet ikke aktuelt. Men
det betyder så også at den pris som de betaler for deres transport er
højere end ellers.

Der hvor det så halter er når godset bliver læsset i en container, der
under overholdelse af alle regler bringes til en terminal i Århus eller
i Hamborg.

Når denne container så kommer til en Mærsk-styret havn i Amerika (Nord-
Mellem- og Syd-) er forholdene pludselig helt anderledes.

Her får en underbetalt chauffør containeren læsset på en trailer der,
hvis han er heldig, også kan bremse. Og så er det ellers overladt til
ham at forsøge at få godset frem til bestemmelsesstedet uden at der sker
noget.

Som reglerne er i dag har Cheminova ingen indflydelse på hvordan Mærsk
kører deres terminaler "ovre there". Men hvis Cheminova kunne straffes
for hvad der skete under hele deres transport blev Mærsk sat til at
"bringe orden i deres hus". Eller de blev fravalgt som deltager i
transporten.

--
MVH Finn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 08:35

> Hvis man vil straffe så man løser problemet skal man helt tilbage og
> straffe den der tjener penge på at overtrædelsen sker.

Som tidligere påpeget, så er det ikke en juridisk farbar vej. Det holder
ikke, hvis man tænker tanken til ende.

> Må man det? Har du hørt om det der hedder hæleri?

Ja, men at du betlaer 17.000 og ikke 20.000 kroner for en transport kan
ikke danne grundlag for retsforfølgelse. Du svarer ikke på mit spørgsmål om,
hvordan køberen skulle kunne gøres ansvarlig for den handlemåde, som sælger
kan praktiserer for at omkostningminisere - helt uafhængig af prisen på
tjenesteydelsen.

> Hvis du får tilbudt at få din bil repareret til en værkstedstimeløn på
> 100,- ved du også godt at der er et eller andet galt.

For det første er det ikke ulovligt for en privat mand i Danmark at indkøbe
"sort" arbejde. Personen der køber arbejdskraften kan nemlig ikke vide, om
sælger betaler sin skat - og du kan jo ikke forfølge dene ene mand, fordi
den anden begår en forbrydelse, som du ikke har direkte indflydelse på.

For det andet forholder du dig stadig ikke til det juridiske problem i, at
du som køber kan blive holdt ansvarlig for ting, som du ingen indflydelse
har på.

> Efter din model kan du bare sige "ja tak" og glæde dig over de penge du
> sparer. Efter min model er du hjemfalden til straf som medvirkende til
> ulovligheder.

Din model vil fører til juridisk ragnarok - en bananrepublik.

> End ikke "Ekstrablads-metoder" vil kunne få firmaerne til at sige fra
> overfor tilbud der er åbenlyst for billig.

Ikke små virksomheder nej. Store virksomheder er langt mere lydhøre, da de
har et varemærke, der er på grund af dets store udbredelse er mere følsomt
overfor umoralsk virksomhed.

> Men hvis de ved, at de kan blive straffet for at vælge forkert, skal de
> nok gøre det nødvendige for at sikre sig, at der ikke kommer ubehagelige
> efterregninger.

Jep - men regningen skal sendes derhen, hvor der er folk, der har skyld.
Skyld og ansvar skal helst følge hinanden - sådan tilstræber vi det i vores
juridiske system.

> Nu er Cheminova så så heldig at de, som deres transportleverandør, har
> valgt et firma der går lige så meget op i at gøre tingene seriøst rigtig
> som de selv gør.

Interessant historie.

> [...]
> hvad der skete under hele deres transport blev Mærsk sat til at "bringe
> orden i deres hus". Eller de blev fravalgt som deltager i transporten.

Det har du ret i - men det ville medføre et ioverstigeligt juridisk problem,
IMO.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 11:58

Jan W Nielsen wrote:
> Som tidligere påpeget, så er det ikke en juridisk farbar vej. Det holder
> ikke, hvis man tænker tanken til ende.

Jeg er sådan set ligeglad med juraen. Hvis reglerne ikke passer til at
man kan gøre det må reglerne laves om.

For mig handler det om at politikerne indser at de ikke kan løse
problemerne med offentlig kontrol alene.

Hvis vi lige kigger på køre/hviletiderne så vil myndighederne skulle
indføre at hver lastbil skal kontrolleres hver dag for at opnå det samme
med kontrol som man vil opnå ved at gøre transportkøberen ansvarlig for
transportens lovlige gennemførelse.

Til orientering var der, før seneste udvidelse, 15 mill lastbiler i EU.
Og at anstille et apparat til daglig kontrol af dem vil blive omfattende.

> [...]
> kan praktiserer for at omkostningminisere - helt uafhængig af prisen på

Nu er dine beløb ikke de reelle. 10.000 og 20.000 ville passe bedre til
virkeligheden.

Transport er et marked med størrere udbud end efterspørgelse. Det giver
at priserne på transport er lave, ja endda lavere end godt er. Så dem
der tjener de store penge på det er transportkøberene. Derfor er det at
jeg vil have dem gjort ansvarlig. For så længe de kan sidde og kræve
billigere transport sker der ingen bedringer. Og så kan myndighederne
lave alle de kontroller de vil, det vil ikke løse problemet. Blot skæppe
lidt i den offentlige kasse.

Hvis man derimod gør transportkøber ansvarlig skal de nok sørge for at
overtrædelserne stopper. De vil naturligvis komme til at betale mere for
transporten. Men det er jeg kold og kynisk overfor. Transportraterne
burde være 75-100% højere hvis de skulle havde fulgt udviklingen over de
sidste 10-15 år.

> [...]
> sælger betaler sin skat - og du kan jo ikke forfølge dene ene mand, fordi
> den anden begår en forbrydelse, som du ikke har direkte indflydelse på.

Jeg siger ikke at det *er* ulovlig det transportkøberen gør i dag. Jeg
siger det *skal gøres* ulovligt. Ved samme lejlighed kan man jo køre køb
af sort arbejde ulovlig.

> For det andet forholder du dig stadig ikke til det juridiske problem i, at
> du som køber kan blive holdt ansvarlig for ting, som du ingen indflydelse
> har på.

Jeg forholder mig til juraen der hen at hvis reglerne ikke passer til
situationen er det reglerne der skal laves om.

Jeg forholder mig til juraen der hen at hvis man vil løse et problem
skal man placere det største bødeansvar der hvor de største penge tjenes.

> Din model vil fører til juridisk ragnarok - en bananrepublik.

Hvorfor det?

Tillad mig at gøre opmærksom på at juraen er til for samfundet, ikke
omvendt.

Er de to ude af trit er det, pr. definition, juraen der er galt på den.
Og har juristerne et problem med det bør de rejse sig og gå en tur rundt
om skrivebordet så der kan komme luft til de små grå.

> Ikke små virksomheder nej. Store virksomheder er langt mere lydhøre, da de
> har et varemærke, der er på grund af dets store udbredelse er mere følsomt
> overfor umoralsk virksomhed.

Landets største virksomhed, svjv, er aktiv deltager i at skabe forhold
der kun kan anses som umoralske.

> Jep - men regningen skal sendes derhen, hvor der er folk, der har skyld.
> Skyld og ansvar skal helst følge hinanden - sådan tilstræber vi det i vores
> juridiske system.

Jamen skyld har transportkøberen, såfremt reglerne indrettes så han har
det. En tidligere ordførende direktør hos vognmændene kaldte det
'medvirkeansvar'.

> Interessant historie.

Desværre er den ret enestående.

> Det har du ret i - men det ville medføre et ioverstigeligt juridisk problem,
> IMO.

Jeg kan ikke se det skulle være uoverstigelig. Det er blot at bestemme
at det er den vej man vil. Og er dem der skriver lovene ikke visionær
nok til at skrive de nødvendige regler skal de blot skiftes ud med nogen
som er.

Og så selvfølgelig få indført nogle internationale regler om
kontrolsamarbejde.

Seneste udvikling med de døde grise ser ud til at være at de var døde
allerede inden lastbilen kørte fra Danmark.

Det, allerfald delvist, frikender jo de to chaufførere som det halve af
landet nok opfatter som de skyldige.

En erfaren 'dyre'-chauffør ville nok havde opdaget at grisene ikke
reagerede som levende grise ville gøre. Og så ville transporten slet
ikke være kommet afsted.

Men vi mangler stadig at få viden om hvor den bil er læsset, af hvem og
nu også hvornår.

Jeg er nu sikker på hvad firma det er der ligger lastbil til, selvom de
har fjernet navnet på billederne. Og derfor undrer det mig at det er
sket. Deres faste chaufførere ved godt hvordan man behandler levende
dyr, for de laver stort set ikke andet.

--
MVH Finn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 13:57

> Jeg er sådan set ligeglad med juraen. Hvis reglerne ikke passer til at man
> kan gøre det må reglerne laves om.

Men som sagt vil det bryde med den måde, som vi har indrettet samfundet på.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 15:39

Jan W Nielsen wrote:
> Men som sagt vil det bryde med den måde, som vi har indrettet samfundet på.

Jeg er godt klar over at regelbyggerne helst ser at alle accepterer at
samfundet er en del af reglerne og ikke omvendt.

Men i den virkelige verden fungerer det nu bedst når det er omvendt.

Bare se på hastighedsgrænserne. Hvis nu blot alle tog grænserne knap så
højtidelig, og kørte efter forholdene, ville tingene trafikken meget bedre.

Desværre er vi belemret med et antal højtråbende regelryttere.

--
MVH Finn

Fra : Leonard

Dato : 20-05-05 09:07

> [...]

>Man må tillade en mand/virksomhed at købe varer til den billigst mulige
>pris - og så håbe at myndighederne komme efter dem, der bryder loven.

Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
overholder reglerne? - og så betale derefter?

Når det er en færge der sælges til skrot til Indien, så kan der godt
snakkes om at sælgeren er ansvarlig for at det går galt.

Hvis alle dyreavlere/handlere stillede krav til hvordan transporten
foregår, så ville vognmændene slet ikke tilbyde den ulovlige
transport.
Omvendt, hvis ingen vognmænd tilbød den billigere og ulovlige
transport af dyrene, så kunne avlerne/handlerne heller ikke købe det
billige produkt.

Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 09:19

> Hvorfor skulle griseavleren ikke kunne kræve af vognmanden at denne
> overholder reglerne? - og så betale derefter?

Jo - men det er ikke det samme, som at man skal kunne straffe "bagud".

> Når det er en færge der sælges til skrot til Indien, så kan der godt
> snakkes om at sælgeren er ansvarlig for at det går galt.

Ja - moralsk - og konventioner kan nu ikke altid sådan overføres til
almindelig civil lovgivning.

> Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
> hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.

Ok.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 12:17

Jan W Nielsen wrote:
> Jo - men det er ikke det samme, som at man skal kunne straffe "bagud".

Al straf er da 'bagud'.

Mener du derimod 'at straffe baglandet' er det jo det man forsøger med.
bl.a. narkoproblemet.

Men du mener måske at de "narkobaroner" der ikke har andet med det at
gøre end at investere nogle penge og så sidde og indkassere dem igen,
med en fed rente, heller ikke skal kunne straffes?

--
MVH Finn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 13:58

> Al straf er da 'bagud'.

Ja, ja - men du forstod mig godt, ikke..

> Mener du derimod 'at straffe baglandet' er det jo det man forsøger med.
> bl.a. narkoproblemet.

Fint nok - jeg orker ikke at forklare det yderligere.. Jeg hopper af her..

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 12:11

Leonard wrote:
> [...]
> Derfor mener jeg at de begge er skurke og bør straffes i forhold til
> hvad de tjener på det, og så kraftigt at de virkelig kan mærke det.

Min model er at bøden deles i 15 dele. 1 del til chaufføreren, 2 dele
til vognmanden, 4 dele til speditøren og 8 dele til transportkøberen. Så
står fordelingen lidt i mål med fortjenesten på ulovlighederne.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 12:55

"Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Min model er at bøden deles i 15 dele. 1 del til chaufføreren, 2 dele
> til vognmanden, 4 dele til speditøren og 8 dele til transportkøberen. Så
> står fordelingen lidt i mål med fortjenesten på ulovlighederne.

Det er måske rigtigt, når man ser på indtjeningen, men det er en meget lille
del til vognmanden.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 15:34

Christian B. Andresen wrote:
> Det er måske rigtigt, når man ser på indtjeningen, men det er en meget lille
> del til vognmanden.

Hvis det var indtjening alene skulle den være mindre til vognmanden end
til chaufføreren.

Man skal som vognmand op og have over 10 biler før de kan give så meget
at man ikke selv behøver at køre.

Derudover fungerer det, for langt de fleste, på den måde at en chauffør
får "udleveret" en bil og et telefonnummer til den speditør han skal
ringe til. Og så snakker man kun med vognmanden når der er noget galt
med bilen.

--
MVH Finn

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-05 22:38

Jan W Nielsen wrote:
> Nej, men jeg tror på, at vil nedsætte antallet af forseelser/forbrydelser.

Du skal ikke være sikker. Når det handler om transport er der ikke den
store vilje hos myndighederne til at gå længere end til at straffe
chaufføreren. Og det løser absolut ingen problemer.

Hvis man virkelig vil have løst problemet med ulovlige dyretransporter
skal man helt tilbage til landmanden med ansvaret.

Jeg ved godt at der er mange der siger at "Det kan man da ikke, for han
har jo ikke noget at gøre med hvor mange dyr der bliver læsset på
bilen." Måske måske ikke. Men det er ham der med sit valg af speditør
der bestemmer hvor seriøs transporten bliver. Og hans krav til
transporten betyder 100 gange mere end myndighedernes krav.

> Om ikke andet så må vognmanden have frataget sin tilladelse til at drive
> vognmandsvirksomhed - så er der jo grænser for, hvor meget han mere kan
> bidrage til den slags svineri.

Såvidt jeg kan se kom bilen fra den største danske transportør af
levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i
stedet tror jeg ikke er bedre.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 07:48

> [...]
> levende dyr til udlandet. Stopper man ham stopper man størstedelen af
> dansk transport at levende dyr til udlandet. Og det der så kommer i

Niels Vinderup ved Randers ?

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 10:53

Christian B. Andresen wrote:
> Niels Vinderup ved Randers ?

Han kører vist ikke meget eksport med levende dyr.

Til mig at se kom den pågældende bil fra Fyn.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 11:33

> Han kører vist ikke meget eksport med levende dyr.

OK, hvad er så en funktion af en eksportstald ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 15:27

Christian B. Andresen wrote:
> OK, hvad er så en funktion af en eksportstald ?

Det er der man samler de dyr man henter rundt omkring hos bønderne. Og
hvor andre, typisk udenlandske, så kommer og henter dem for at køre dem
ud af landet.

For hver dansk dyretransport ud af landet man ser hernede er der typisk
3-5 udenlandske.

Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og
det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-05 08:22

> [...]
>
> Den største eksport af levende grise går til slagtning i Tyskland. Og
> det er tyskerne selv der kommer op og henter dem.

Utroligt at det kan betale sig, det burde være mere rentalbelt at slagte dem
her og så kan man fragte meget mere køb ubegrænset langt væk.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-05 09:14

Christian B. Andresen wrote:
> Utroligt at det kan betale sig, det burde være mere rentalbelt at slagte dem
> her og så kan man fragte meget mere køb ubegrænset langt væk.

Meget kan betale sig når man kan få en polsk slagter til 50-100 kr/time
i Tyskland i stedet for en dansk til 150-200 kr/time.

Paradokset er at det er det danske slagteri der ejer det tyske. Så
overskudet ender hos de samme danske svineavlere uanset om det er den
ene måde eller den anden.

Hvorfor tror du de heste der var i medierne skulle køres til Syditalien
inden de skulle slagtes?

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-05 10:08

> Meget kan betale sig når man kan få en polsk slagter til 50-100 kr/time

Så meget tror jeg desværre ikke de får.

> [...]
> ene måde eller den anden.
>
> Hvorfor tror du de heste der var i medierne skulle køres til Syditalien

Betalingen for hestekød er meget højere i Syditalien, da det betragtes som
en delikatesse (utroligt, når man så de heste).
Det er folk som Hestehandler Palle Ellehammer Nielsen i 6933 Kibæk som laver
sådanne numre.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Ukendt

Dato : 23-05-05 13:51

"Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> wrote in message

> dem

> Så meget tror jeg desværre ikke de får.

De får omkring 15-20 Kr i timen, hvilket er skidt for os alle.
Han udkonkurrerer os, han har ingen købekraft til vores varer, han har ikke
råd til andet end holde sig i live.

--
Tom

Fra : Finn Guldmann

Dato : 23-05-05 18:02

Christian B. Andresen wrote:
> Så meget tror jeg desværre ikke de får.

De skal nu nok få mere end 50 kr/time. De er dog ansat i en tysk
afdeling af et dansk firma.

Men havde det været hjemme i Polen har du sikkert ganske ret.

> Betalingen for hestekød er meget højere i Syditalien, da det betragtes som
> en delikatesse (utroligt, når man så de heste).

Og en slagteriarbejder får væsentlig mindre end en dansk.
Så da transportraterne er alt for lave kan det rigeligt betale sig.

--
MVH Finn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 08:36

> Du skal ikke være sikker. Når det handler om transport er der ikke den
> store vilje hos myndighederne til at gå længere end til at straffe
> chaufføreren.

Det er slet ikke det, jeg taler om. Starf den virksomhed, som chaufføreren
arbejder for - og staf den så hårdt, at den går ruin, hvis den overtræder
loven ret mange gange.

Så garanterer jeg, at der ikke går ret længe, før vi har væsentligt færre
sager.

/Jan W Nieslen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 12:07

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> loven ret mange gange.
> Så garanterer jeg, at der ikke går ret længe, før vi har væsentligt færre

Jeg kan garantere dig for at det ikke vil have den virkning du påstår.

En ny chauffør er kun et telefonopkald væk. Det samme gør sig gældende
for en ny vognmand.

Når vi snakker om slagtede dyr er den altdominerende eksportør i den
situation at de selv aftaler aflæssetider med deres kunder, og ud fra
det sætter de selv deres egne læssetider. Og de speditører, vognmænd og
chaufførere der ikke vil være med til at opfylde kravene, uanset
reglerne, kan godt begynde at kigge sig om efter noget andet arbejde.

Og så kan du komme med al den jura og alle de kontroller du vil. Så
længe du ikke vil være med til også at straffe transportkøberen løser du
ikke problemet.

--
MVH Finn

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 13:59

> Jeg kan garantere dig for at det ikke vil have den virkning du påstår.

Sådan plejer det ellerd at virke generelt i samfundet - men ok - jeg hopper
af her.

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-05 22:07

Jan W Nielsen wrote:
> [...]
> lastbil. Det er ikke sikker, at chaufføreren nødvendigvis har vist, hvor gal
> den var - men jeg menr bestemt også, at chauføreren har et ansvar.

Naturligvis har chaufførene (der var to) et ansvar. Men med det de
oplyste i nyhederne er det helt sikkert ikke kun dem der har ansvar.

Man kan jo ikke komme ud for at nogle chaufførere læser 50-100 grise for
meget på en bil uden at speditørene ved det.

En medvirkende årsag er det sikkert også at det var to polakker der
kørte. De fleste af dem taler og forstår ikke meget andet end polsk. Så
instruktionen er nok ret besværlig. Jeg tror ikke der er mange danske
speditører eller vognmænd der kan noget som helst på polsk.

Derudover er det også begrænset hvad man kan tillade sig at forvente når
man kun betaler de to chaufførere 2/3 af hvad en enkelt dansk chauffør
skal have. Tilsammen altså. En rimelig standard løn at give en
østeuropæisk chauffør på en dansk bil er 1200-1500 Euro om måneden. En
dansk chaufførs løn ender i omegnen af 4500 Euro/md.

> Måske bør det i virkeligheden være de ansvarlige, der skal straffes - de
> skal simpelthen have bøder, der er så store, at de ALDRIG gør det igen.

Chaufførene havde oplyst til polizei at de havde overtaget bilen i
Præstø efter at den var læsset. Og at de havde kørt "uafbrudt" i 14
timer. Det har nok foregået på den måde at de blot har holdt ind og
byttet plads for hver 4 timer.

En ting som kan være årsagen til de døde grise /kan/ være hvis den der
har læsset (hvem det så end er) ikke har fået grisene rigtig fordelt på
etagerne.

En læsning foregår ved at et antal grise læsses ind på en hylde. Denne
hæves så op. Et nyt antal grise læsses ind på en anden hylde, der også
hæves op. Og resten læsses så ind i bunden af bilen. Hvis der så ikke er
læsset grise nok på hylderne bliver der for mange i bunden.

Og disponenten har jo bestemt at der skal så og så mange med.

Grise opfører sig i øvrigt på den måde at de holder et h****des hus. Men
ret kort efter at bilen er begyndt at køre ligger de sig ned og falder i
søvn. Og en gris der ligger ned optager mere plads end en gris der står
op. Er der så læsset så mange ind at de står presset bliver der for lidt
plads når de begynder at ligge sig.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 10:23

> [...]
> søvn. Og en gris der ligger ned optager mere plads end en gris der står
> op. Er der så læsset så mange ind at de står presset bliver der for lidt

Sådan som disse:

http://galleri.tv2.dk/2376459/

http://galleri.tv2.dk/Nyhederne/2376459/5.html

http://galleri.tv2.dk/Nyhederne/2376459/6.html

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 12:31

Christian B. Andresen wrote:
> "Finn Guldmann" <n@a.invalid> wrote in message

> Sådan som disse:
> http://galleri.tv2.dk/2376459/

Alle de firkanter der er hen af siden er luger der kan åbnes. De kan
ikke lukke så tæt at der ikke sker udskiftning af luften under kørsel.

> http://galleri.tv2.dk/Nyhederne/2376459/5.html

På det her kan man se at en af lugerne er blevet åbnet. Ude til venstre.

Den ventilation de snakker om der skulle være gået i stykker sidder i
den runde ring der er i samme højde lidt nærmere midten af billedet. Dem
sidder der to af for hver etage af for og to andre af bag.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 07:40

> Vil godt lige høre mere om hvad der er sket under *hele* den transport
> inden jeg afgør hvad jeg skal mene.

Tror du grisene har formeret sig ?

--
mvh / regards

Christian

Fra : John Sahl

Dato : 20-05-05 07:53

Christian B. Andresen wrote:
> Tror du grisene har formeret sig ?

Tvivler på at der var plads til begejstring.

--
John Sahl,
www.bilstereobladet.dk / Lad der være lyd!

Fra : Jan W Nielsen

Dato : 20-05-05 08:42

> Tror du grisene har formeret sig ?

*ROFLMAO*

)

/Jan W Nielsen

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 10:51

Christian B. Andresen wrote:
> Tror du grisene har formeret sig ?

Nej, men hørte lige en repræsentant for svineproducenterne have travlt
med at påstå at det var på grund af et defekt ventilationsanlæg,
samtidig med at han havde travlt med ikke at svare på hvad de 100 grise
for meget betød.

Det ventilationsanlæg han snakker om sidder der kun for at kunne skabe
lidt flow i luften hvis lastbilen holder stille en sommerdag. Siderne på
sådan en dyretransport er så utæt at det ingen virkning har under kørsel.

Hvad jeg endnu mangler at få at vide er hvor den bil er læsset og af hvem.

--
MVH Finn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 11:33

> [...]
> med at påstå at det var på grund af et defekt ventilationsanlæg,
> samtidig med at han havde travlt med ikke at svare på hvad de 100 grise

Det kan ikke undre nogen.

> [...]
>
> Hvad jeg endnu mangler at få at vide er hvor den bil er læsset og af hvem.

Sandsynligvis læsset på gården eller en samlestald.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 15:22

Christian B. Andresen wrote:
> Sandsynligvis læsset på gården eller en samlestald.

Er det bondemanden selv der har læsset, og han har set fidusen ved at
læsse lidt ekstra på de fem biler for at spare den sidste, kan jeg
egentlig godt se hvorfor hans organisationsrepræsentant har travlt med
at vaske hænder, og aflede opmærksomheden.

--
MVH Finn

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 19-05-05 21:28

Uffe Bærentsen wrote:
> Fik lige denne link:
> http://www.minff.dk/index.php?id=10213718
>
> Rystende at 100 ud af 640 svin (grise) var døde.

Du har da vist ramt den forkerte gruppe.?

Slet dit indlæg, og prøv den rette.

Hvis du er ny i nyhedsgrupper, så kig på www.usenet.dk eller stil
spørgsmål i dk.velkommen.

Mvh. Jørgen

Fra : Uffe Bærentsen

Dato : 20-05-05 10:06

"Jørgen Rasmussen" <jorgen-rasmussen@aa.bb> skrev i en meddelelse

> Du har da vist ramt den forkerte gruppe.?

Hvorfor mener du det?

> Slet dit indlæg, og prøv den rette.

Da indlægget i høj grad har relation til lastbiler, så er denne den rette
gruppe.

--
mvh Uffe
Sierra 2,0i DOHC

Fra : Finn Guldmann

Dato : 20-05-05 12:20

Uffe Bærentsen wrote:
> Hvorfor mener du det?
> Da indlægget i høj grad har relation til lastbiler, så er denne den rette
> gruppe.

Nu har Jørgen sådan set ret.

Egentlig burde tråden havde været i dk.politik.trafik.

Men den gruppe er næsten død, og så havde emnet jo ikke fået den debat
det fortjener.

--
MVH Finn

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 11:32

"Uffe Bærentsen" skriver:

> Hvad mon der sker nu?

Intet

Jeg undrer mig stadigt over at det ikke kan betale sig at slå dyrene
ihjæl i DK og så transportere døre kroppe i stedet......

Klaus
http://home6.inet.tele.dk/moppe

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-05-05 12:08

"Klaus D. Mikkelsen" <Er.du.saa.klog@du.kan.finde.den> wrote in message
> "Uffe Bærentsen" skriver:

> Intet
>
> Jeg undrer mig stadigt over at det ikke kan betale sig at slå dyrene
> ihjæl i DK og så transportere døre kroppe i stedet......

Det samme gør jeg.
Så kan de lynfryses eller nedkøles eller hvad der nu er bedst, og så kan de
slagtes (parteres) i et lavtlønsland hvis det er det som bekymrer
landbruget.

--
mvh / regards

Christian

Fra : Hans L. Jørgensen

Dato : 20-05-05 18:25

> [...]
de
> slagtes (parteres) i et lavtlønsland hvis det er det som bekymrer

Jae - bl.a. Danish Crown har store interesser i tyske slagterier, disse
slagterier ansætter polske arbejder som arbejder til under det halve af hvad
ën dansk slagteriarbejder tjener, så simpelt er det vist nok..

--
Hans L. Jørgensen
8660 Skanderborg

Fra : Klaus D. Mikkelsen

Dato : 20-05-05 18:26

"Hans L. Jørgensen" skriver:

> Jae - bl.a. Danish Crown har store interesser i tyske slagterier, disse
> slagterier ansætter polske arbejder som arbejder til under det halve af hvad
> ën dansk slagteriarbejder tjener, så simpelt er det vist nok..

Men tænk på, hvor mange kroner man kan spare, ved blot at sætte
boltpistolen for panden af dyrene, sælde blodet fra og smide dem i en
bil, hvor der er plads til langt flere dyr og hvor inden dør
undervejs....

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 23-05-05 08:24

> [...]
> boltpistolen for panden af dyrene, sælde blodet fra og smide dem i en
> bil, hvor der er plads til langt flere dyr og hvor inden dør

Enig, det er utroligt at det kan betale sig.
Desværre kan vi i DK ikke lægge afgifter på dyr som eksporteres levende til
EU lande.

--
mvh / regards

Christian