Er de små DK landeskilte lovlige?
Fra : Nielsen

Dato : 18-05-05 13:31

Hej NG

De små hvide (med sort DK) skilt som vi kan sætte på vores biler, ca 10-12
cm - er de lovlige i Europa?
Ved at de store DK landeskilte på ca 15-17 cm er lovige.

Vh Nielsen

Fra : John N. H.

Dato : 18-05-05 19:25

"Nielsen" skrev:

> De små hvide (med sort DK) skilt som vi kan sætte på vores biler, ca
> 10-12 cm - er de lovlige i Europa?

Jamen, det kan vel aldrig være ulovligt at køre med sådant et skilt,
bare du samtidig husker det lovlige/påbudte.

> Ved at de store DK landeskilte på ca 15-17 cm er lovige.

Bevæger du dig udenlands, skal du altid overholde Wien-konventiones
bestemmelser af 1968, og den siger:
Nationalitetsmærket skal være ovalt, sorte bogstaver på hvid bund.
Størrelse 17,5cm x 11,5cm. Stregtykkelsen af bogstav skal være 1 cm.

Mvh
John

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-05-05 19:53

Hej,

On Wed, 18 May 2005 20:24:52 +0200, "John N. H." <crazy7dog@pxc.dk>
wrote:

> [...]
>Nationalitetsmærket skal være ovalt, sorte bogstaver på hvid bund.
>Størrelse 17,5cm x 11,5cm. Stregtykkelsen af bogstav skal være 1 cm.

Gælder det også inden for EU? Jeg syntes efterhånden man ser rigtig
mange der "kun" har landekoden i nummerpladen (som vel de fleste lande
lige bortset fra DK har implementeret for længst)... Så enten må det
vel være lovligt - eller også ser politiet igennem fingre med det.

Jeg har ihvertifælde ikke fået det påtalt den ene gang jeg er blevet
standset i min svensk indregisterede bil i DK, hvor han blot skulle
vide om jeg nu rent faktisk boede i SE...

** Lars

Fra : John N. H.

Dato : 18-05-05 20:55

"Lars Knudsen" skrev:

> [...]
> lige bortset fra DK har implementeret for længst)... Så enten må det
> vel være lovligt - eller også ser politiet igennem fingre med det.

Danmark har som bekendt ikke EU-nummerplader. Derfor skal danske biler
opfylde Wien-konventionens krav, når de kører udenlands.

Det er rigtigt, at biler med EU-nummerplader kan nøjes med denne.
Det store nationalitetsmærke på 17,5 x11,5 er just heller ikke noget
kønt syn.
Men der er da håb om, at Danmark indfører EU-plader fra 2008, sikkert
samtidig med indførelse af en anden bogstav/tal kombination end den
nuværende på to bogstaver og fem talcifre. Både for at opnå en vis
harmonisering og for at opnå flere kombinationsmuligheder mht.
reg.nummer.

Mvh
John

Fra : Lars Knudsen

Dato : 18-05-05 21:10

Hej,

On Wed, 18 May 2005 21:54:32 +0200, "John N. H." <crazy7dog@pxc.dk>
wrote:

>Danmark har som bekendt ikke EU-nummerplader. Derfor skal danske biler
>opfylde Wien-konventionens krav, når de kører udenlands.
>Det er rigtigt, at biler med EU-nummerplader kan nøjes med denne.

Ah.. OK! Cool nok.

>Det store nationalitetsmærke på 17,5 x11,5 er just heller ikke noget
>kønt syn.

Nej.. Det ser ud ad h-til...

> [...]
>nuværende på to bogstaver og fem talcifre. Både for at opnå en vis
>harmonisering og for at opnå flere kombinationsmuligheder mht.

Ja, jeg undrer mig nu stadig... Sverige kom jo med i EU en del senere
end Danmark, og her tilføjede man så vidt jeg ved bare den lille blå
stribe med lande-bogstav til de eksisterende nummerplader. Hvor man af
en eller anden grund ville lade den nuværende serie køre "færdig" i DK
først. I princippet var det vel bare at ændre designet en smule så der
så DK i venstre side af nummerpladen?!?

Forresten er der valgfrihed, man kan bestille begge typer (altså både
med og uden S i blå stribe) - primært fordi dem med S'et er en smule
bredere og der er nogen biler, hvor de er for brede.

** Lars

Fra : phk

Dato : 19-05-05 06:12

"Lars Knudsen" <larsnospam@landligtxxx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

Man kan købe magnetisk DK-mærke - så slipper man for at se på det når man
ikke skal bruge det ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Leonard

Dato : 18-05-05 21:24

"John N. H." <crazy7dog@pxc.dk> wrote:

>Men der er da håb om, at Danmark indfører EU-plader fra 2008,

Hvorfor skal det hele være så ens?
Da jeg var ung og arbejdede i turistbranchen kunne jeg genkende langt
de fleste bilers nationalitet bare ved at se nummerpladen foran på
bilen uden at skulle se kendingsbogstaver og andet. Meget praktisk at
være forberedt på hvilket sprog kunden kunne snakke.
De små bogstaver i de blå felter er umulige at læse på særlig lang
afstand, så man har ikke en chance for at se om det er en turist eller
en lokal.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-05-05 10:30

Hej,

On Wed, 18 May 2005 22:24:13 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Hvorfor skal det hele være så ens?

Det er da det nemmeste... Man slipper for at skulle plaste diverse
andre mærker bag på bilen - det ser altså ikke for kønt ud.

> [...]
>bilen uden at skulle se kendingsbogstaver og andet. Meget praktisk at
>være forberedt på hvilket sprog kunden kunne snakke.

Og i dag kan man så i mange tilfælde være helt sikker, for der står så
landets kendingsbogstaver ude i venstre side.

>De små bogstaver i de blå felter er umulige at læse på særlig lang
>afstand, så man har ikke en chance for at se om det er en turist eller
>en lokal.

Ahhhhh... Jeg skulle nu nok mene at man kan se dem på en rimelig
afstand - selvfølgelig ikke så langt som 5 centimeter høje bogstaver,
men jeg syntes nu de er OK læsevenlige.

** Lars

Fra : Leonard

Dato : 19-05-05 14:11

Lars Knudsen <larsnospam@landligtxxx.dk> wrote:

>Ahhhhh... Jeg skulle nu nok mene at man kan se dem på en rimelig
>afstand - selvfølgelig ikke så langt som 5 centimeter høje bogstaver,
>men jeg syntes nu de er OK læsevenlige.

Jeg vil påstå at jeg for det meste kan genkende en "gammel udenlandsk"
nr-plade på ca. 100 meter, de nye EU-plader kan jeg først læse
nationaliteten når jeg er tæt på (vel ca 20 meter fra).

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/

Fra : Lars Knudsen

Dato : 19-05-05 15:33

Hej,

On Thu, 19 May 2005 15:10:52 +0200, Leonard <usenet@leonard.dk> wrote:

>Jeg vil påstå at jeg for det meste kan genkende en "gammel udenlandsk"
>nr-plade på ca. 100 meter, de nye EU-plader kan jeg først læse
>nationaliteten når jeg er tæt på (vel ca 20 meter fra).

Hehe.. Men 20 meter er vel også nok til at du kan nå at indstille
sprogøret inden de stiger ud af bilen og træder ind i butikken?

Der er da i øvrigt stadig lidt forskel... De tyske plader er da for
eksempel anderledes end de svenske....

** Lars

Fra : Finn Guldmann

Dato : 19-05-05 19:11

Lars Knudsen wrote:
> [...]
> sprogøret inden de stiger ud af bilen og træder ind i butikken?
>
> Der er da i øvrigt stadig lidt forskel... De tyske plader er da for

Til gengæld ligner de svenske og de belgiske hinanden. Jeg mener også at
der mindst et af de nye unionslande der bruger kombinationen af tre
bogstaver og tre tal.

Italienske og spanske har også stor lighed.

--
MVH Finn