BMW R1100RT vs. Honda ST1100
Fra : Anders Mørk

Dato : 18-05-05 08:25

Jeg har tidligere i min karriere kørt en Yamaha XS1100 og kører i øjeblikket
Honda SCV100 (!), men hvis man nu skulle svinge sig op til en stor cykel
igen, hvad vil så være mest fornuftigt mht. driftsomkostninger når man
sammenligner en BMW R1100RT og en Honda ST1100?

Er der i øvrigt nogen der har en mening om BMW'en versus Hondaen?

../Anders

Fra : Jens Jensen

Dato : 18-05-05 10:01

"Anders Mørk @ moerk-nozohour.dk>" <anders<fjerndette> skrev i en meddelelse
> [...]
> når man sammenligner en BMW R1100RT og en Honda ST1100?
>
> Er der i øvrigt nogen der har en mening om BMW'en versus Hondaen?

Jeg tror ikke der er kvalitetsforskel men det er to meget forskellige
motorer. BMW 1100 er en rå motor fordi den er en stor to cylindret mc.
Motorgangen er mere grov, vibrationerne stærkere.

Man sidder perfekt på BMW'en men da jeg ikke har haft honda st kan jeg ikke
sammenligne.

Der har været nogle problemer med finishen på bmw r1100rt på de tidlige
årgange. (Lakken på kåben var dårlig).

Begge er gode langturs maskiner, så mit råd er det sædvanlige, prøv dem
begge og køb den du bedst kan lide.
Det er en hobby og ikke et fornuftskøb.

;vj Jens

Fra : TH

Dato : 18-05-05 20:23

"Anders Mørk @ moerk-nozohour.dk>" <anders<fjerndette> wrote in message
> [...]
> sammenligner en BMW R1100RT og en Honda ST1100?
>
> Er der i øvrigt nogen der har en mening om BMW'en versus Hondaen?

Hej Anders.

Jeg har ikke erfaring med ST1100, men jeg kan oplyse at en BMW R1150RT er
suveræn på autobahn pga. den store kåbe og det indstillelige vindspejl, men
dens motor er ikke særlig smidig og er en pestilens ved køkørsel, da den
helst skal have > 3000 rpm før den trækker jævnt.

Ydermere vil en ny ejer af BMW R-modeller typisk blive overrasket over
olieforbruget. Min R1150RT forbrændte 0,5 liter olie for hver 5.000 km, men
jeg har snakket med ejeren af en BMW R1150R, hvis motor forbrændte 0,5
l/1.000 km. Dertil skal siges at BMW ikke betragter førnævnte som en fejl,
da det er nævnt i instruktionsbogen!

Min BMW R1150RT var i øvrigt lidt af en mandagscykel, da den gentagne gange
viste fejl ved ABS-systemet, samt havde problemer med bremselyset, der
pludselig stoppede med at fungere under køreturene. Problemet kunne
afhjælpes med at slukke og starte motoren, hvorfor jeg aldrig fik overbevist
værkstedet om at fejlen fandtes. Jeg har efter salget af motorcykel læst på
Internettet, at fejlen er generel og skyldes en underdimensioneret generator
på R1150RT.

Min BMW havde i øvrigt en konstruktionsfejl med passager-fodhvilerne, der
bevirkede at fodhvilerne skrabede lakken af ophænget, når de blev vippet.

Til slut vil jeg bemærke, at kørekomforten med det højdejusterbare sæde var
perfekt. Den oprette siddestilling, samt det lave tyngdepunkt med
boksermotoren gør i øvrigt motorcyklen til en suveræn køremaskine i
hårnålesving, da den er meget nem at styre igennem svingene.

Jeg er i dag ejer af en BMW K1200RS, der til dato har kørt 27.500 km uden
problemer eller olieforbrug mellem de ordinære olieskift. Jeg kan derfor kun
anbefale BMWs K-modeller.

VH Tim.

Fra : Jan Petersen

Dato : 18-05-05 21:15

> [...]
> sammenligner en BMW R1100RT og en Honda ST1100?
>
> Er der i øvrigt nogen der har en mening om BMW'en versus Hondaen?

Nu har du fået 2 BMW indlæg, så her kommer et Pan indlæg.
Jeg kører en ST1100 '98 med ABS DCB TC.

Den kan ikke indstille vindspejlet, men med min højde passer det perfekt,
jeg får lidt på hjelmen, men man skal da også mærke at det er en MC.
Motormæssigt trækker den pænt i alle gearene, den går 120 i 2. og kan starte
i samme gear, så den flytter sig hurtigt fra rødt lys.
Jeg har prøvet at cruise med 160-170 i Tyskland med 2 personer og bagage,
ingen problemer. Desuden har jeg lige været i Harzen hvor den også klarer
sig til UG. Dette skyldes vel det lave tyngdepunkt.
Bremserne kan der ikke siges for meget om. Brug bagbremsen alene, den kan
uden besvær doseres til at bremse godt til på forhjulet.
Så jeg er ikke ked af at det ikke er BMW

Mvh Jan Petersen

Fra : Hans Posselt

Dato : 18-05-05 22:48

Jeg har haft en 1100rt og har nu en ST. BMWén svinger bedst og har den
bedste vindbeskyttelse. Den er utrolig omgængelig, nem at få op på
centralfoden og alting sidder rigtigt. Der bliver lavet meget ekstraudstyr
til den i Tyskland. Hondaen har den bedste motor, der trækker rent i hele
registeret. Den er og virker tungere, men det er nok mest en vanesag.
Kvalitet og vedligehold er nok til fordel for Hondaen. Valget er
subjektivt - prøv dem begge.