Hej ny motorcykel
Fra : Michael Sandgaard

Dato : 16-05-05 19:37

Hej

Jeg skal have købt en ny motorcykkel, hvad skal jeg vælge?
Jeg har en Suzuki GZ250.
Den nye skal koste 50000 - 70000.
Det skal være en sport, turing, sportsturing eller street motorcykel.

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-05-05 19:50

Michael Sandgaard wrote:
> [...]
> Jeg har en Suzuki GZ250.
> Den nye skal koste 50000 - 70000.
> Det skal være en sport, turing, sportsturing eller street motorcykel.

Du kan få en yamaha fzs600 fazer for 70k i den blå avis.
Fin cykel der kan lidt af hvert.

mvh

Thomas Jensen
Yamaha FZ6S ´04
http://dkfritidmotorcykel.dk/?id=11

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 22:00

Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

> Du kan få en yamaha fzs600 fazer for 70k i den blå avis. Fin cykel
> der kan lidt af hvert.

Ja, den er glimrende! Nu har jeg snart kørt 50k km på min og den kører
stadig som en drøm. Måske jeg skulle få skrevet en anmeldelse til
dmcn.dk. Hmm...
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 16-05-05 22:52

Jes Vestervang wrote:
> Thomas Jensen <thomas@thomas-jensen.dk> writes:

yamaha fzs600 fazer

Måske jeg skulle få skrevet en anmeldelse til
> dmcn.dk. Hmm...
JA !

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-05-05 00:54

"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> writes:

> JA !

Nu har jeg så skrevet et udkast på 1600 ord Jeg vil lige læse det
gennem imorgen inden det ryger ind på dfmc.dk.

Generelt:

Jeg købte min Fazer fra '99 med 19.000 km på klokken i februar 2002 og
har siden da kørt små 50.000 km på den. Oprindeligt ville jeg have en
Honda CBR600F2 fra starten af 90'erne, der kan fås for 60.000,-,
pga. dens gode allround-egenskaber. Økonomien åbnede dog mulighed for
at købe en GSXR600 fra '97, hvilket jeg dog droppede igen af flere
grunde. Dels var kostede den lidt rigeligt, dels har '97'erne
angiveligt et ringe bundtræk og dels var den lidt for sportslig til
mit hverdagsprægede brugsmønster. Så kiggede jeg efter Honda Hornets
og Yamaha Fazere, som begge kostede fra 80.000,- dengang, hvilket også
var i overkanten.

Da jeg så fandt en Fazer 10.000,- under de billigste jeg tidligere
havde set, var jeg mest skeptisk. Det viste sig dog at det var en
politibetjent der havde den, og at den var blevet passet og plejet
perfekt. Det endte naturligvis med at jeg købte den, hvilket jeg ikke
har fortrudt ét sekund. Den passer glimrende til mit hverdagsprægede
brugsmønster, hvor kørslen er jævnt fordelt ud over alle typer veje og
alle årstider.

Kørestilling:

På Fazeren har man en ret opretsiddende kørestilling. Ikke så meget
som på en offroader, men nok til at man har et godt overblik ved
bykørsel uden at det dog bliver ubehageligt at toure med 150 km/t. Er
man vant til en regulær sportsmaskine føles kørestillingen sikkert
helt lodret, mens den føles halvsportslig, hvis man kommer fra en
offroader. Kåben giver læ til det meste af kroppen, med untagelse af
det øverste af skuldrene, når man er ca. 180 cm høj. Kåben giver i
øvrigt ingen mærkbar turbulens.

Køreegenskaber:

Nu har jeg ikke de store erfaringer med banekørsel eller lignende og
jeg kører generelt ret roligt gennem sving, så det er altså ikke en
racerkørers erfaringer du læser. Derudover vejer jeg med mine 100 kg
nok lidt mere end hvad japanerne kalkulerer med. Styringen er føles
hurtig sammenlignet med sportscykler som CBR600, hvilket dog også
afhænger af dækmonteringen. Hvor man på en CBR600F4 tænker en linje
gennem et sving og cyklen automatisk følger den, skal man være lidt
mere vågen på Fazeren. Ikke at den er ustabil eller noget, styringen
er blot lidt mere åben over for input fra køreren. Den hurtige styring
er til gengæld også med til at gøre cyklen meget sjov, for man kan
virkelig kaste rundt med den.

Ved nogle (nedslidte) dækmonteringer kan styringen godt blive lidt
nervøs, især hvis der er vægt på bagsædet. De viser sig ved at styret
blævrer lidt mellem 60 og 80 km/t. Hvis man kører uden hænder (hvis
man f.eks. lige skal lyne jakken ordentligt) kan styret blafre
meget. Cyklen kører dog stadig ligeud og styret kan bringes under
kontrol uden problemer. Generelt betyder det at man skal tænke lidt
over hvilke dæk man smider på. Jeg har kun oplevet problemer med et
Pirelli Sport Demon, et dæk jeg personligt finder meget ringe (dårligt
vejgreb, stor ubalance etc.). Med Michelin Pilot Sport og Pilot Road
har jeg ikke mærket antydninger af ustabilitet i styringen. Michelin
Pilot Road er i øvrigt et glimrende dæk, der passer godt til
cyklen. Et sæt fås til 1700,- hos reifenversand.com.

Rundt gennem sving med 80-90 km/t med noget nær maksimal nedlægning
mærker man en lidt gyngende fornemmelse, men affjedringen har jo også
kørt godt 65.000 km. En ny bagdæmper vil sikkert gøre underværker. Ved
halvkraftige nedlægninger med 140 km/t er fornemmelsen den samme, dog
lidt tydeligere. Mit bud på problemet er at dæmpningen ikke er kraftig
nok, hvilket passer fint med at fjederforspændingen er blevet strammet
op pga. min vægt, uden at det har været muligt at øge dæmpningen. Til
hverdag fungerer affjedringen dog perfekt, så kort sagt er
køreegenskaberne rigelige til al normal kørsel!

Motor/Teknik:

Fazeren er jo en pudsig blanding af andre Yamaha-cykler. Motoren
stammer fra YZF600R Thundercat, hvor cylindervinklen dog er mindsket
lidt for at den kan være i stålrørstellet. Forgaflen, der kritiseres
for at være rigeligt blød stammer også derfra.

Først og fremmest rækker de 95 hk fint til al fornuftig kørsel og de
rækker skam også til ganske heftigt ræs. Motoren trækker jævnt ved
alle omdrejningstal, hvilket er en stor fordel ved hverdagskørsel. Den
klarer det samtidigt uden at være kedelig, for der sker skam noget når
den kommer op i omdrejninger. Jeg havde den på rullefelt til
Skagen-træf, da den havde kørt omkring 40.000 km. Alt er standard,
selvom jeg ikke kan udelukke muligheden for at den tidligere ejer har
fået dyset den ind. Resultatet kan ses her:
<http://royal.flof.dk/mc-sager/fzs600_dyno.jpg>

Den har altid startet perfekt, selv i 10 graders frost, som den også
har været ude i nogle gange. Normalt får start-knappet kun et kort
tryk, der lige trækker motoren op i fart og derved skåner batteriet og
samtidig øger spændingen til tændingssystemet. Det er stort set altid
nok til at få motoren igang og samtidig er det nok forklaringen på at
batteriet stadig fungerer problemfrit efter 6 år og en del
vinterkørsel.

Den generelle finish er rimeligt god; stellet ruster ikke ved
vinterkørsel, lakken holder til en del og plastikken føles solid. Den
er dog ikke i Honda-VFR klasse, men nu er Fazeren jo også meget
billigere. Jeg prøvede forresten en ny VFR800 V-Tec et par hundrede km
og var egentlig rystet over hvor lidt ekstra den havde at byde på i
forhold til Fazeren. Kåben gav lidt bedre læ, cyklen var lidt
hurtigere og sikkert bedre kvalitet generelt. Køreegenskaberne var
også lidt bedre, men slet ikke noget, der kan forsvare en næsten
dobbelt så høj pris overhovedet.

Det var et sidespring. Forrørene er langt fra rustfri, så er ret svære
at holde pæne. Jeg tror at modellen fik rustfri forrør i 2004. Potten
er i rustfrit stål hvilket holder perfekt.

Omkostninger:

Benzinøkonomien bestemmer man selv. Politimanden jeg købte den af
kørte 21 km/l, hvoraf halvdelen af km var med konen bagpå. Jeg kommer
meget sjældent over 20, men ligger alligevel tit på 19 km/l. Ved frisk
kørsel med masser af gas ryger den ned omkring 15 km/l, mens den ryger
under 10 km/l ved fuld gas på motorvejen. Normalt er det derfor ikke
noget problem at køre over 300 km på en tankfuld, der på '98- og
'99-modellerne rummer 18 liter. De efterfølgende år rummer den 20
liter, men jeg har alligevel fået mast 19 liter i min fra '99.

Generelt kræver cyklen ikke meget af det dyre vedligehold. Ventilerne
skal kontrollere for hver 42.000 km (eller 42 måneder). Derudover skal
der skiftes omkring tre liter olie hver 6000 km. Kæderne holder kun ét
år (én vinter) for mit vedkommende, men en automatisk kædesmører vil
sikkert gøre underværker. Ellers æder den bremseklodser og dæk som en
600 kubik sportmaskine.

I 2004 ved 50.000 km var der rustet hul i tanken på det laveste
sted. Det skyldes sikkert kondensvand, der aldrig er kommet ud, da det
tilsyneladende aldrig havde været nødvendigt at bruge
karburatorsprit. Problemet blev løst med en to-komponent epoxyblanding
kaldt Tank Cure, der blev købt hos Gorm Wæhrens i Skive. Se evt. her
<http://www.tankcure.com/Engels/indexuk.html> og her
<http://home4.inet.tele.dk/gtw/index.htm>. Det var nogenlunde let at
bruge, kostede små 500,- og virker fint her et år efter.

Kæden knækkede også, hvilket kostede en vandpumpe og en
koblingspind. Det fik jeg for 500,- hos MC Huset i Kølkær ved Ikast.

Gode råd:

Nærlyset benytter som standard kun den ene forpære, hvilket ikke giver
et særligt godt lys. Det problem er dog ganske let at løse, da
ledningsnettet tilsyneladende er forberedt på dobbelt nærlys. I en
samlebox med en flok multistik under tanken, er der et sted hvor en
grøn ledning går ind, uden at der er nogen ledning på det modstående
stik. Den grønne ledning rykkes ud, og forlænges med en kronmuffe, så
den kan nå ud til højre forpære. Stikket til pæren skal lige forsynes
med en ekstra klemmedims, men så kan man til gengæld nyde et glimrende
nærlys.

Topfart:

235 km/t på speedometeret med min 70 kg storebror. Med mig på ligger
den omkring 225 km/t. Opretsiddende kan den køre 210 km/t, men det er
ingen fornøjelse.

Køling:

Vandkøling. Det kombineret med en tilsyneladende sund konstruktion gør
at motoren snildt burde kunne køre 150-200.000 km uden at blive åbnet.

Bremser:

De samme som YZF-R1, så de er rigeligt kraftige. Cyklen kan let vippes
på forhjulet med to fingre på grebet. De skal dog renses ret ofte,
hvis stemplerne skal glide let. De hænger dog ikke, hvis man ikke
renser dem så tit, så det er ikke så stort et problem. Bremseslangerne
bliver lidt slatne med tiden, så jeg overvejer at skifte dem til nogle
nye stålarmerede for at slippe for en svampet fornemmelse i grebet.

Gearkasse:

Yamaha har aldrig formået at lave et perfekt gearskifte. På Fazeren
mærker man det især, når der skiftes fra 1. til 2. Med lidt føling med
gearskiftet, kombineret med at lægge et svagt pres på gearskifteren
inden koblingen tages, fungerer det dog upåklageligt. Jeg har hørt
rygter om at Thundercats 2. gear har problemer med at holde til ræs,
men det er nok ikke så sandsynligt at det bliver et problem på Fazere.

Modelhistorie:

De første kom i '98 og der blev ikke ændret noget tydeligt til
'99. Til '00 blev passager-grebet ændret til et glattere udseende og
der kom et ur og en ekstra triptæller i instrumentpanelet. Endvidere
blev ustødning og passagerfodhvilere sænket, ligesom bagsædet fik
tykkere polstring.

Konklusion:

Skal du bruge en cykel, der kan det hele, er det en Fazer du skal
have. Den klarer bykørsel, motorcejskørsel, landevejskørsel,
banekørsel og det hele ganske godt. Det samme kan sikkert siges om
Kawasaki Z750S og Honda CB600 Hornet (der dog ikke har kåbe).
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ole Hansen

Dato : 17-05-05 07:02

Jes Vestervang wrote:

> Nu har jeg så skrevet et udkast på 1600 ord Jeg vil lige læse det
> gennem imorgen inden det ryger ind på dfmc.dk.

<SNIP anmeldelse af Fazer>
Rigtig fin anmeldelse.. Man får jo helt lyst til at købe sådan en
radiobil :)

--
Ole Hansen

Fra : Armand

Dato : 18-05-05 01:02

Ole Hansen wrote:

> <SNIP anmeldelse af Fazer>
> Rigtig fin anmeldelse..

Til rette vedkommende:
Der er et kiks á manglende link til "Skagens-kurverne"!
De to henvisninger til tank-cure'n virker heller ikke!

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 17-05-05 22:52

Jes Vestervang wrote:
> [...]

Lige lidt korrektur

> grunde. Dels var kostede den lidt rigeligt, dels har '97'erne

et "var" formeget

> Køreegenskaber:

> nok lidt mere end hvad japanerne kalkulerer med. Styringen er føles

Et "er" for meget

> Ved nogle (nedslidte) dækmonteringer kan styringen godt blive lidt

forslag: ved montering af visse dækmærker/typer, kan deres nedslidning
medføre at styringen godt kan blive lidt

> blævrer lidt mellem 60 og 80 km/t. Hvis man kører uden hænder (hvis

Blævrer?? er det ikke buding der gør det ?
forslag:
blævere erstattes af "ryster"
Uden hænder erstattes af uden at holde ved styret

> man f.eks. lige skal lyne jakken ordentligt) kan styret blafre

blafre erstattes af slå

> har været ude i nogle gange. Normalt får start-knappet kun et kort

rettelse; knappet --> knappen

> [...]
> hurtigere og sikkert bedre kvalitet generelt. Køreegenskaberne var
> også lidt bedre, men slet ikke noget, der kan forsvare en næsten

dette afsnit syntes jeg ikke er relevant/kædeligt

Ellers vil jeg bare sige :
meget meget fin anmeldelse

håber du kan bruge kommentarerne

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-05-05 23:07

"J.C.Kløve" <DunantFjern@X.mail.tele.dk> writes:

> håber du kan bruge kommentarerne

Ja, jeg takker mange gange

Jeg har pt. glemt mit login til dmcn.dk og emailadressen, der er
registreret på siden, passer ikke, så der går lige et par dage inden
anmeldelsen ryger på siden.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 19-05-05 21:05

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Til rette vedkommende: Der er et kiks á manglende link til
> "Skagens-kurverne"! De to henvisninger til tank-cure'n virker
> heller ikke!

Mystisk, de virker for mig. Men inde på dfmc.dk virkede de ikke, men
det er der styr på nu.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : snusken

Dato : 16-05-05 19:51

Udgangspunktet er først: Hvor mange kubik ?

mvh eric
---------

fjern ii i email adressen

mvh eric

Fra : Michael Sandgaard

Dato : 16-05-05 19:56

mindst 600 ccm

Fra : Michael Sandgaard

Dato : 16-05-05 19:57

Mindst 600 ccm

Fra : KOP

Dato : 16-05-05 20:43

"Michael Sandgaard" <michael@sandgaard.org> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg skal have købt en ny motorcykkel, hvad skal jeg vælge?

.....enig med Thomas....en Fazer er bare super. Jeg købte én sidste sommer,
og er vildt glad for den. Kvik (0-100 på 3,8) fornuftig sejtræk, kører nemt
50 km/t i 6. med 3000 omdr. og trækker helt rent op. Rigtig gode
køreegenskaber.......

kop

http://dfmc.dk/?id=706

Fra : Knud Dam

Dato : 16-05-05 20:47

"KOP" <kop@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> 50 km/t i 6. med 3000 omdr.
>
> http://dfmc.dk/?id=706

Hej !

Er det korrekt med 50 km/t i 6. med 3.000 omdr./min ?

Mvh

KD

Fra : KOP

Dato : 16-05-05 21:09

yeps....
kop

Fra : Knud Dam

Dato : 16-05-05 21:31

> yeps....
> kop

OK !

Jeg synes blot, det var mange omdr.

; - )

KD

Fra : Richard

Dato : 16-05-05 21:44

Knud Dam wrote:

> OK !
> Jeg synes blot, det var mange omdr.

Er 50 km/t ikke snarere en lav hastighed at køre i topgear ved?

- den hastighed byder jeg dårlig nok min bil i næsthøjeste gear

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : KOP

Dato : 16-05-05 22:01

> Er 50 km/t ikke snarere en lav hastighed at køre i topgear ved?
>
> - den hastighed byder jeg dårlig nok min bil i næsthøjeste gear

....det er jo ikke en lav hastighed, hvis den trækker helt rent, uden
sejtræk. Min Passat TDI trækker iøvrigt ogås helt rent fra 50 km/t i 6.
gear.

kop

Fra : Richard

Dato : 16-05-05 22:07

KOP wrote:

> ...det er jo ikke en lav hastighed, hvis den trækker helt rent, uden
> sejtræk. Min Passat TDI trækker iøvrigt ogås helt rent fra 50 km/t i 6.
> gear.

Ja, så kan jeg ikke se, hvad den skal med så mange gear...

- så hellere nøjes med fem gear eller sprede/ændre gearingen, så motoren
løber langsommere ved motorvejskørsel i topgear IMHO

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Michael Sandgaard

Dato : 16-05-05 20:57

Hej igen

Hvordan er det at køre på en fazer hvis det er en langtur på motorvej?

Fra : Thomas Jensen

Dato : 16-05-05 21:07

Michael Sandgaard wrote:
> Hej igen
>
> Hvordan er det at køre på en fazer hvis det er en langtur på motorvej?

nu har jeg den nye model og den har det fint med det, men ved da at den
gamle model heller ikke har problemer.

Fra : KOP

Dato : 16-05-05 21:56

"Michael Sandgaard" <michael@sandgaard.org> skrev i en meddelelse
> Hej igen
>
> Hvordan er det at køre på en fazer hvis det er en langtur på motorvej?

...jeg har som sagt den gamle fra 98, og jo det går fint; men det er da klart
at der er noget vind. Jeg har monteret et touring-kåbeglas, og der virker
fint.

kop
http://dfmc.dk/?id=706

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 16-05-05 22:15

Michael Sandgaard wrote:

> Hvordan er det at køre på en fazer hvis det er en langtur på motorvej?

Tjoh... 1800 km. i et stræk (udover de 6-7 gange jeg var inde og tanke)
fra sydfrankrig sidste sommer gik uden problemer. Nu er min godt nok en
1000er men kørestillingen ml. den "lille" Fazer og storebroren er ikke
så forskellig endda. Næste gang sætter jeg nok den indkøbte touringskærm
på inden turen

I øvrigt - kig på VFR750 også. Super cykel med masser af kilometer i
motoren

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Dan T

Dato : 17-05-05 07:36

> I øvrigt - kig på VFR750 også. Super cykel med masser af kilometer i
> motoren

Enig til 70.000kr kan man sagtens finde en Honda VFR750F i god stand og
den kan bruges både til sport og touring. Jeg har haft min RC36-1 i 2
måneder og den er det bedste køb jeg har gjort, god til motorvej og
frisk på de små veje.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 22:02

"Knud Dam" <danteknikdetteskalvaek@tele2adsl.dk> writes:

> Er det korrekt med 50 km/t i 6. med 3.000 omdr./min ?

Nix, der kører den 2500 rpm. Det passer med 200 ved 10.000 rpm
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 22:09

"Michael Sandgaard" <michael@sandgaard.org> writes:

> Hvordan er det at køre på en fazer hvis det er en langtur på
> motorvej?

Forrige sommer kørte jeg 1500 km på en dag med en marchfart omkring
130, det var ganske afslappende. Det ville nok også have været fint
med 160, men jeg tror ikke at man vinder meget tid ved det alligevel.

Hvis du skal køre med bagsædepassager bør du gå efter en '00 eller
nyere, da de har lavere passagerfodhvilere og bedre polstring på
bagsædet. På min '99'er er det ikke sjovt at sidde bagpå mere en
50-100 km, selvom det da sagtens kan lade sig gøre. Det kommer
selvfølgelig også an på hvor langbenet man er.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 22:19

Richard <richardpunktumpade@Se-Epost.dk> writes:

> - så hellere nøjes med fem gear eller sprede/ændre gearingen, så
> motoren løber langsommere ved motorvejskørsel i topgear IMHO

Den betragtning er jeg ret enig i selvom topgearet nu passer fint, så
længe man ikke tourer med over 180.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Richard

Dato : 17-05-05 15:23

Jes Vestervang wrote:

> Den betragtning er jeg ret enig i selvom topgearet nu passer fint, så
> længe man ikke tourer med over 180.

Udmærket så, men er det vildt at forestille sig, at Fazeren så kunne nøjes
med 5 gear, når nu motoren tilsyneladende er så smidig?

Iblandt får man det indtryk, at ønsket om de mange gear, moderne køretøjer
har, skyldes marketingafdelingen mere end et reelt behov IMHO

På min egen VF750S er 6' gear så højt, at jeg kun bruger det, når VFS'en
sjælden gang kommer på motorvej - og trafikken på den ruller ved de
reglementerede 110 km/t, hvilket den jo sjældent gør herovre nær
Kø'strup...

Til provinsmotorvejenes 130 km/t passer 6'gearet sikkert fint

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Jes Vestervang

Dato : 17-05-05 16:18

rpaderichard@netscape.net (Richard) writes:

> Udmærket så, men er det vildt at forestille sig, at Fazeren så kunne
> nøjes med 5 gear, når nu motoren tilsyneladende er så smidig?

Det kan den sagtens.

> Iblandt får man det indtryk, at ønsket om de mange gear, moderne
> køretøjer har, skyldes marketingafdelingen mere end et reelt behov
> IMHO

Jeg er helt enig.

> [...]
> VFS'en sjælden gang kommer på motorvej - og trafikken på den ruller
> ved de reglementerede 110 km/t, hvilket den jo sjældent gør herovre

Hmmm, herovre ruller jeg normalt med 130-150 på motorvejen (æhh,
opgivet i 13/15 km/t .

> Til provinsmotorvejenes 130 km/t passer 6'gearet sikkert fint

Det giver 6500 rpm på Fazeren og passer ganske fornuftigt. Ved 180
kører den med 9000 (af 12.500) rpm, hvilket måske er lidt rigeligt,
men pyt. Jeg gider alligevel ikke at køre med den fart gennem længere
tid.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Richard

Dato : 17-05-05 16:55

Jes Vestervang wrote:

> [...]
> kører den med 9000 (af 12.500) rpm, hvilket måske er lidt rigeligt,
> men pyt. Jeg gider alligevel ikke at køre med den fart gennem længere

VFS'en roterer lige knap 5.200 rpm ved 130 ægte km/t i 6', så den udnytter
sine 6 gear bedre IMHO - også selv om man næppe orker køre langt ved den
hastighed på en nøgen cykel med så opret siddestilling som VFS'ens. Men
rart at vide, hvis man skulle finde på at montere en vindskærm af en slags
;-(

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 18-05-05 08:18

Richard wrote:

> [...]
> langt ved den hastighed på en nøgen cykel med så opret siddestilling som
> VFS'ens. Men rart at vide, hvis man skulle finde på at montere en

Nåeh - en del af turene til nordkap og ardennerne blev det da
effektueret. Men en massør undrede sig godt nok over de
overdimensionerede nakkemuskler ikke så længe efter

At den vindskærm jeg senere fandt til den var mindre "heldig" kan ses i
Viffergalleriet i min profil.

--
vh
Torben - eks. VFS-ejer

Fra : Richard

Dato : 18-05-05 15:43

Torben Scheel wrote:

> Nåeh - en del af turene til nordkap og ardennerne blev det da
> effektueret. Men en massør undrede sig godt nok over de
> overdimensionerede nakkemuskler ikke så længe efter

Vel ikke med 130 i timen til Norkap ad de norske fjeldveje

Op til omkring 110 km/t synes jeg det er til at holde ud at sidde så
opret i fartvinden - især efter jeg skiftede det vildt blafrende
Cordura-tøj ud med læder. Men derover er det ubehageligt IMHO

> At den vindskærm jeg senere fandt til den var mindre "heldig" kan ses i
> Viffergalleriet i min profil.

Næ dog, en gammel Windjammer eller hur? - ja det er et stort skrummel,
omend den har sin egen stil og i mine øjne passer bedre optisk til
VFS'ens lige linier end fx en buttet Pichler.

Men mon ikke allerede en styrmonteret skærm gør underværker her også;
det vil jeg nok satse på, hvis det bliver aktuelt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 19-05-05 07:24

Richard wrote:

> Vel ikke med 130 i timen til Norkap ad de norske fjeldveje

Næh - det havde jeg mit kørekort (og livet) for kært til. Vi kørte til
Kiruna gennem sverige, så der var rig mulighed.

> Op til omkring 110 km/t synes jeg det er til at holde ud at sidde så
> opret i fartvinden - især efter jeg skiftede det vildt blafrende
> Cordura-tøj ud med læder. Men derover er det ubehageligt IMHO

Cordura var ikke rigtigt opfundet da jeg havde min - man kunne få en
sexet foret motomod heldragt i blå eller blå. Jeg kørte (og kører stadig
i nostalgiske stunder (det er sådan en god reminder om at jeg skal
slanke mig )) i Jaguar Gloveco Læder.

> Næ dog, en gammel Windjammer eller hur? - ja det er et stort skrummel,
> omend den har sin egen stil og i mine øjne passer bedre optisk til
> VFS'ens lige linier end fx en buttet Pichler.

Right on. En windjammer jeg hjalp en fyr af med for den uforskammede sum
af 2200kr. Mange penge for skrot i 90'erne. Jeg skar ca. 10cm af glasset
bare for at kunne se over (jeg er 195cm) - det kunne være blevet OK hvis
kåben havde været i bedre stand, og jeg havde brugt mere tid på
kåbebeslagene. Jeg fik heldigvis fortalt svejseren at der var kølevand i
det stelrør han var klar til at svejse beslaget på inden det var for
sent

> Men mon ikke allerede en styrmonteret skærm gør underværker her også;
> det vil jeg nok satse på, hvis det bliver aktuelt

Jeps - jeg så en VFS med skærm i Paris der bare var helt rigtig - tonet
acryl fra lygten og lidt op - bare lige til det værste.

> --
> Richard Pade, Sorgenfri, DK

Du skal have et mellemrum efter -- for at det bliver en signatur i
Thunderbirds øjne.

--
vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 19-05-05 18:02

Torben Scheel wrote:

> Næh - det havde jeg mit kørekort (og livet) for kært til. Vi kørte til
> Kiruna gennem sverige, så der var rig mulighed.

Men er det ikke en kedelig, lang og lige vej? - eller er kystvejen
gennem Norge simpelthen for lang til en alm. dansk sommerferie?

> Du skal have et mellemrum efter -- for at det bliver en signatur i
> Thunderbirds øjne.

? Du mener for at den bliver vist i grå i stedet for sort? kender ikke
finten, kan heller ikke se fidusen; men jeg kan da godt skrive min
AllChars-tastaturmakro om, hvis du synes

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Torben Scheel

Dato : 20-05-05 09:16

Richard wrote:

> Men er det ikke en kedelig, lang og lige vej? - eller er kystvejen
> gennem Norge simpelthen for lang til en alm. dansk sommerferie?

Jo, men vi var lige nød til at se det med egne øjne. Jokkmokk,
Vilhelmina og Kiruna var da en oplevelse værd. Vi var afsted i 2½ uge
med de gode veje primært på hjemturen. Der var ikke nogen hviledage SVJH
- og heller ingen penge i overskud da vi kom hjem (vi vendte hjem med 7
kr. og tom tank )

> ? Du mener for at den bliver vist i grå i stedet for sort? kender ikke
> finten, kan heller ikke se fidusen; men jeg kan da godt skrive min
> AllChars-tastaturmakro om, hvis du synes

Ikke kun - thunderbird sletter automatisk signaturen når man svarer.
Tænk på hvad det giver af båndbreddebesparelse/mindre slid på DEL tasten

--
vh
Torben

Fra : Richard

Dato : 20-05-05 14:33

Torben Scheel wrote:

> [...]
> med de gode veje primært på hjemturen. Der var ikke nogen hviledage SVJH
> - og heller ingen penge i overskud da vi kom hjem (vi vendte hjem med 7

Og det kalder I ferie .-) - men ok, alt skal prøves een gang - næsten
alt...

Iøvrigt, længe leve de fællesnordiske benzinkontokort - ikke for at
reklamere for lige dem, men et dansk Statoil + et Hydro-Texaco i
muldvarpeskindspungen giver masser af steder at tanke i både FI, N, og S

<snip>
> Ikke kun - thunderbird sletter automatisk signaturen når man svarer.
> Tænk på hvad det giver af båndbreddebesparelse/mindre slid på DEL tasten

Ja, sikkert mange bytes på årsplan; men indlægget der besvares skal jo
beskæres alligevel, ikke sandt

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK
- ment som en slet skjult henvisning til de mange, der ikke beskærer...

Fra : Jesper

Dato : 17-05-05 09:21

Michael Sandgaard wrote:

> [...]

> Jeg har en Suzuki GZ250.
> Den nye skal koste 50000 - 70000.
> Det skal være en sport, turing, sportsturing eller street motorcykel.

Der er den her
www.nedergaard.com/motorcykel
Er sikker på du godt kan presse prisen lidt....

Kender både ejeren og MC'en og den er virkelig velplejet, og nej jeg får
ikke en kasse øl for at hjælpe ham med at sælge den.
Den er behagelig at køre på, også når hastigheden ikke er så stor at
vinden kan holde dig oppe. 2 personer kan den også klare, bagsædet er
efter min mening ganske udemærket.

/
Jesper

Fra : Michael Sandgaard

Dato : 18-05-05 19:24

Tak for de mange svar.

Jeg tror det bliver en fazer, hvis det er til at finde en til den rigtige
pris

Hilsen

Michael Sandgaard