VHF Kanal 16 / 3
Fra : Poul Bak

Dato : 16-05-05 16:47

Det kan godt være det er elementært men så sov jeg i den time de gennem gik
det.
I Søndags faldt en mand overbor ved Livø, vi deltog ikke selv i
eftersøgningen da vi var kommet igennem Aggersundbroen, men fulgte
interesseret med på en lytter da vi kender den båd der "ledte"
eftersøgningen. Her kommer så spørgsmålet, Hvorfor kunne vi høre alt
tydeligt når det foregik på kanal 16 men når der skiftes til kanal 3 kunne
vi kun høre Lyngby? Der blev ikke sendt på lav efekt fra båden.

MVH

Poul Bak

Fra : Madsen

Dato : 16-05-05 19:02

Poul Bak wrote:
> [...]
> tydeligt når det foregik på kanal 16 men når der skiftes til kanal 3
> kunne vi kun høre Lyngby? Der blev ikke sendt på lav efekt fra båden.

Hej Poul
Kanal 3 er en Dupleks kanal.
Kyststation sender på 160,750MHz
Skib sender på 156,150MHz
Så hvis du vil lytte på skib er det nødvendig at din vhf kan lytte på
156,150MHz, det mener jeg ikke er standard på alle VHF'er men, radiopejler
har normalt en funktion så det er muligt at lytte på "skib" på alle Dupleks
kanaler.
--
Madsen

Fra : Poul Bak

Dato : 16-05-05 19:20

Logik for høns jeg må se om min radio (Navman 7100) har denne funktion,
mange tak

MVH

Poul

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 17-05-05 21:42

Hør, endte redningsaktionen lykkeligt?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Jens Mogensen

Dato : 17-05-05 22:12

nej ...

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-05-05 22:15

Jan Rasmussen said the following on 17-05-2005 22:41:
> Hør, endte redningsaktionen lykkeligt?

Ikke ganske - ifølge http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/SAR+095-05.htm
omkom den pågældende.

Iøvrigt kører SAR kommunikation normalt på kanal 16, netop af hensyn til
at alle skal høre hvad der sker - så hvad de har lavet på kanal 3 ved
jeg ikke.

/carsten

Fra : Carsten Holck

Dato : 17-05-05 22:26

Carsten Holck said the following on 17-05-2005 23:14:

> Ikke ganske - ifølge http://forsvaret.dk/SOK/S%C3%B8redning/SAR+095-05.htm
> omkom den pågældende.
Rettelse det var på NOrdjyske at jeg så resultatet:

------------------------
Mand druknet ved Livø

En 54-årig mand blev søndag aften fundet død i Limfjorden, efter at han
tidligere på dagen faldt over bord fra en jolle, oplyser Søværnets
Operative Kommando (SOK).

Manden var sejlet fra Thisted sammen med to andre personer, der
alarmerede myndighederne, da den 54-årige faldt over bord, og det
mislykkedes for dem at få ham reddet op i jollen igen. SOK sendte en
redningshelikopter, mens en Falck-redningsbåd fra Løgstør og en båd fra
beredsskabcenteret i Thisted også deltog i eftersøgningen af den savnede
mand. Det blev til sidst en fritidssejler, der fandt manden drivende
livløs i vandet nær Rønbjerg. Den 54-årige blev konstateret død ved
ankomsten til Farsø Sygehus.
----------------------
http://www.nordjyske.dk/index.aspx?page=2&action=SektionId%3D1&sender=348&target=240&data=Id%3D1590195%26TelegramType%3D3

----------------------

/carsten

Fra : Lili-Merete Lercke M~

Dato : 18-05-05 18:36

kære poul bak..... du kunne "kun" få lyngby radio find fordi kanal 3
er en duplex kanal, d.v.s.
den består af to frekvenser - en til skib - en til kyst - det betyder
at kyst kan opfatte skib
samt omvendt. Kanal 16 er simplex. d.v.s. samme frekvens både til skib
samt kyst, derfor
altid skiftetale på 16. på duplex kan der tales uden at skifte. Man
skal ALTID slippe tasten
på 16, når man skal lytte, ellers kan modpartens tale ikke opfattes da
din carrier spærrer 16
Lili-Merete L. Munk lml@munk.mail.dk

Fra : Lars Kristensen

Dato : 18-05-05 22:10

Lili-Merete Lercke Munk wrote:

> [...]
> skal ALTID slippe tasten
> på 16, når man skal lytte, ellers kan modpartens tale ikke opfattes da

Du skal nu nok også slippe tasten på ch. 3 på de fleste radioer. Men det
er mest på grund af radioens opbygning - rent elektronikmæssigt.

- Lars