At se forskel på vinder og sommer-dæk?
Fra : Jes Nielsen

Dato : 16-05-05 13:10

Hej

Jeg leder efter en måde at se forskel på om dæk er sommer eller
vinter-dæk. Har fundet flere steder på nettet der tolker dæk-koder, men
de lader ikke til at fortælle noget omsommer/vinter...

Er der en bombesikker måde at kende forskel på dem?

Bedste hilsener
Jes

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 16-05-05 13:44

"Jes Nielsen" <spandau@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en bombesikker måde at kende forskel på dem?

Vinter, helårsdæk er mærkede MS= Mud&Snow, mudder&sne. Og det står på dem.

Fra : Mark Sandberg

Dato : 16-05-05 13:53

"Jes Nielsen" skrev i en meddelelse:

> Jeg leder efter en måde at se forskel på om dæk er sommer eller
> vinter-dæk. Har fundet flere steder på nettet der tolker dæk-koder, men
> de lader ikke til at fortælle noget omsommer/vinter...

På vinterdæk sfår der M+S.

/Mark.

Fra : Morten Fruergaard

Dato : 16-05-05 13:31

Jes Nielsen wrote:
> [...]
> men de lader ikke til at fortælle noget omsommer/vinter...
>
> Er der en bombesikker måde at kende forskel på dem?

Vinterdæk er mærket M+S

--
Mvh. Morten Fruergaard
www.CF-OFFROAD.DK - Offroadudstyr samt alarmer o. lign

Fra : Brizz

Dato : 16-05-05 14:46

> Er der en bombesikker måde at kende forskel på dem?

På et rigtigt vinterdæk vil du kunne se der er en masse små riller i de lidt
større flader på dækket. Det er for at få bedre vejgreb. De findes ikke på
et vinterdæk.

Mvh Brian
---
www.fotob.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-05-05 14:57

Hej!

Brizz wrote:
> På et rigtigt vinterdæk vil du kunne se der er en masse små riller i de lidt
> større flader på dækket. Det er for at få bedre vejgreb. De findes ikke på
> et vinterdæk.
^^^^^^

'^' = sommer for det giver mening Rillerne er iøvrigt lameller.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

Fra : Per Beer Hansen

Dato : 16-05-05 15:31

Brizz wrote:
> [...]

Som mange andre allerede har skrevet, så står der M+S på vinterdækkene.

> På et rigtigt vinterdæk vil du kunne se der er en masse små riller i
> de lidt større flader på dækket. Det er for at få bedre vejgreb.

Det er kun på typen lamel dæk, der er alle de små riller (lameller).
Et "alm" vinterdæk behøver ikke at være et lamel dæk.

> De
> findes ikke på et vinterdæk.

Hmm, mener du ikke sommerdæk

--
Mvh Per
www.perbeer.dk - ingen Formel 1 videoer

Fra : Christensen

Dato : 16-05-05 14:56

"Jes Nielsen" <spandau@pc.dk> wrote in message
> [...]
> lader ikke til at fortælle noget omsommer/vinter...
>
> Er der en bombesikker måde at kende forskel på dem?

Der er vel ikke tværgående lameller på sommerdæk? (tror jeg)

/f christensen

Fra : Jes Nielsen

Dato : 16-05-05 22:41

Jes Nielsen wrote:
> [...]
> de lader ikke til at fortælle noget omsommer/vinter...
>
> Er der en bombesikker måde at kende forskel på dem?

Ok, Tak for svarene, selvom det viste sig at mine dæk har M+S mærke...
Det har så været mine og ikke dækkenes køreegenskaber, der har givet
slinger i valsen i vinters (der røg den undskyldning)

Bedste hilsener
Jes

Fra : Leonard

Dato : 17-05-05 09:13

> [...]

>Det har så været mine og ikke dækkenes køreegenskaber, der har givet
>slinger i valsen i vinters (der røg den undskyldning)

Du bør jo altid køre efter forholdene, herunder dækkenes evne til at
stå fast, men der er altså stor forskel på dæk også selvom de er
mærket med M+S.
På min Transporter er begge sæt dæk mærket med M+S, ifølge min lokale
dækmand er det noget med forsikringskrav i andre lande og dækkenes
dimension osv.
Det ene sæt sidder på alufælge og bruges om sommeren, det ligner et
ganske almindeligt dæk og er ret stille at køre på.
Det andet sæt sidder på stålfælgene, har lameller og huller til pigge,
det larmer ligesom en lastbils dæk og bruges kun om vinteren.
Forskellen på de 2 dæk er meget tydelig, i rigtigt vintervejr med sne
og is er det lameldækket der står fast og giver kontrol, i alt andet
vejr, tør vej eller regnvejr, sjap osv. så er det sommerdækket der er
bedst.

--
Leonard
::: http://leonard.dk/foredrag/