Jes Nielsen <spandau@pc.dk> wrote:
>Ok, Tak for svarene, selvom det viste sig at mine dæk har M+S mærke...
>Det har så været mine og ikke dækkenes køreegenskaber, der har givet
>slinger i valsen i vinters (der røg den undskyldning)
Du bør jo altid køre efter forholdene, herunder dækkenes evne til at
stå fast, men der er altså stor forskel på dæk også selvom de er
mærket med M+S.
På min Transporter er begge sæt dæk mærket med M+S, ifølge min lokale
dækmand er det noget med forsikringskrav i andre lande og dækkenes
dimension osv.
Det ene sæt sidder på alufælge og bruges om sommeren, det ligner et
ganske almindeligt dæk og er ret stille at køre på.
Det andet sæt sidder på stålfælgene, har lameller og huller til pigge,
det larmer ligesom en lastbils dæk og bruges kun om vinteren.
Forskellen på de 2 dæk er meget tydelig, i rigtigt vintervejr med sne
og is er det lameldækket der står fast og giver kontrol, i alt andet
vejr, tør vej eller regnvejr, sjap osv. så er det sommerdækket der er
bedst.
--
Leonard
::: Never drive faster than Your Angels can fly :::
:::
http://leonard.dk/foredrag/