Xenonkits?
Fra : Lars B

Dato : 16-05-05 12:16

Hej,
Jeg overvejer lidt at montere sådan et xenonkit på mc. Sagen er bare den at
jeg kun skal bruge den ene halvdel af sættet (jeg har en pære til nærlys og
en til langt lys, hh H3 og H1). Så jeg tænkte på om der måske var nogen som
stod i samme situation og er interesseret i at dele et kit?

Mvh,
Lars

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 16-05-05 12:48

Lars B wrote:
> [...]
> en til langt lys, hh H3 og H1). Så jeg tænkte på om der måske var nogen som
> stod i samme situation og er interesseret i at dele et kit?

Jeg har selv gået og gerne ville "opgradere" men det gik lidt i sig selv
igten da jeg hørte og så hvor dyrt det er, og at det endda ikke var helt
lovligt... (Og så har jeg kun een lygte som peger frem...)

Fra : Lars B

Dato : 16-05-05 13:47

"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har selv gået og gerne ville "opgradere" men det gik lidt i sig selv
> igten da jeg hørte og så hvor dyrt det er, og at det endda ikke var helt
> lovligt... (Og så har jeg kun een lygte som peger frem...)

Tja, et sæt med 2xH3 koster ca 3000 så delt med to er det jo ikke
astronomiske tal vi har at gøre med. Angående lovligheden, så er en meget
stor del af alle mc-udstødninger heller ikke. Men det afholder vel de
færreste?

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 16-05-05 14:19

Lars B wrote:
> [...]
> astronomiske tal vi har at gøre med. Angående lovligheden, så er en meget
> stor del af alle mc-udstødninger heller ikke. Men det afholder vel de

Det har du så helt ret i, men en udstødning er måske mindre iøjnfaldende
end disse nye pærer, der skal kun et utrænet øje til for at se hvilke
pære man kører med, desværre...

Fra : Schlæger

Dato : 16-05-05 15:29

Lars B wrote:

> [...]
> astronomiske tal vi har at gøre med. Angående lovligheden, så er en meget
> stor del af alle mc-udstødninger heller ikke. Men det afholder vel de

Grunden til at det ikke er lovligt på MC er, at Xenon pærer kan være
voldsomt generende for modkørende. De må derfor kun monteres på køretøjer
med automatisk niveauregulering eller automatisk nivellering af
forlygterne.

Du risikerer derfor at komme til at genere en del trafikanter med din
planlagte udskiftning, og det er der jo ikke nogen grund til - vel ?

Med hensyn til larmende udstødninger er situationen vel den samme. Hvorfor
i alverden skulle man dog bevidst indrette sit køretøj, så det generer
andre mennesker ?? Det er i hvert fald et dårligt udgangspunkt for at
blive taget alvorligt.

Mch Schlæger

Fra : Lars B

Dato : 16-05-05 15:49

snip

> [...]
> i alverden skulle man dog bevidst indrette sit køretøj, så det generer
> andre mennesker ?? Det er i hvert fald et dårligt udgangspunkt for at

snip

Hmm, ja jeg er godt klar over alt den elektronik der skal til for at kunne
køre med xenon lovligt. Det er som nævnt fordi lyset er skarpere, og derfor
er der højere risiko for at det blænder. Så derfor er der en masse
elektronik til at indstille lyset for føreren, netop fordi det er så
katastrofalt hvis det står forkert. Det går jeg ud fra at vi er rørene enige
om.
Men hvis jeg stillede lysene perfekt, måske endda med vilje en tand for lavt
så er risikoen for at jeg blænder nogen lav. Ydermere, så er lyset så ringe
på min cykel at jeg synes det er chancen værd.
Med hensyn til udstødningen, så er det de færreste der køber en anden
udstødning, som har til hensigt at være til gene for sine omgivelser.

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 16-05-05 18:32

> [...]
> Med hensyn til udstødningen, så er det de færreste der køber en anden
> udstødning, som har til hensigt at være til gene for sine omgivelser.

Ud over niveau-regulering skal der også være lygtevasker monteret. Det
findes vel næppe til mc?
Hvis du ikke justerer lygten til at lyse noget nedad, vil den komme til at
blænde, når du kører med passager eller stor oppakning bagpå. Ved nærlys
forstås. Jeg har haft Xenon monteret på en Honda VFR 800. Den fik et godt
nærlys, men fjernlyset blev ikke bedre end standart. Xenonlys er ikke ret
godt til at lyse langt. Jeg afmonterede det igen, da det blænder lige så
snart man køre med passager.
Hilsen Matthias

Fra : Lars B

Dato : 16-05-05 19:11

> [...]
> godt til at lyse langt. Jeg afmonterede det igen, da det blænder lige så

Lygtevaskeren, kan jeg desværre ikke gøre noget ved :(
Men jeg har tilgengæld så godt som aldrig nogen bagpå eller tung oppakning.
Og mit fjernlys er fint, så det lader jeg fortsætte som halogen.

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 14:58

"Lars B" <lbm03@tnb.aau.dk> writes:

> Tja, et sæt med 2xH3 koster ca 3000 så delt med to er det jo ikke
> astronomiske tal vi har at gøre med. Angående lovligheden, så er en
> meget stor del af alle mc-udstødninger heller ikke.

Til gengæld er blændende forlygter farlige og ubehagelige i trafikken
:-|
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Lars B

Dato : 16-05-05 15:05

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Til gengæld er blændende forlygter farlige og ubehagelige i trafikken
> :-|
> --
> mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Det kan de være, men indstillet rigtigt blænder de ikke mere end så meget
andet. Desuden har jeg været tæt på at tygge asfalt et par gange i denne
sæson, takket været bilister der overser mig hen på aftenen.. Så vil jeg
trods alt hellere køre med for skarpe lamper..

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 15:13

"Lars B" <lbm03@tnb.aau.dk> writes:

Hej, endnu en aau-gut Sikke mange vi er efterhånden.

> [...]
> gange i denne sæson, takket været bilister der overser mig hen på
> aftenen.. Så vil jeg trods alt hellere køre med for skarpe lamper.

Nåja, men man kan jo også lige starte med at sætte et par kraftigere
pærer i, og i øvrigt sikre sig at skidtet fungerer optimalt. På min
Fazer har jeg f.eks. selv sørget for nærlys i begge forlygter, hvilket
gør cyklen væsentligt meget tydeligere i trafikken uden at blænde.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Lars B

Dato : 16-05-05 15:23

snip

> Hej, endnu en aau-gut Sikke mange vi er efterhånden.

Ja nemli'

snip

> [...]
> Fazer har jeg f.eks. selv sørget for nærlys i begge forlygter, hvilket
> gør cyklen væsentligt meget tydeligere i trafikken uden at blænde.

Nu har jeg været ude og skaffe mig en af de bedre fra Phillips uden at det
rykker det vilde :(
Derudover så kan jeg ikke se hvordan jeg skal montere dobbelt nærlys, når
der kun er en forlygte med to sokler til en H1 og H3 (det er en szr660)?

ps.
Så må jeg nok også lige hellere indrømme at jeg synes xenon ser lidt smart
ud. Selvom det er lidt dumt

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 15:34

> [...]

> skal montere dobbelt nærlys, når der kun er en forlygte med to
> sokler til en H1 og H3 (det er en szr660)?

Nåja, lyset på en SZR stinker mildest talt (no offence . Min
bofælle (også aau-gut) har også sådan en (med de eventyr det så
medfører).

> ps. Så må jeg nok også lige hellere indrømme at jeg synes xenon ser
> lidt smart ud. Selvom det er lidt dumt

Jaja, det er da vældigt popsmart
--
mvh Jes Vestervang - der nakkede en fasan med 120 imorges, av min
skulder Prøvede det med 80, det var nu rigeligt slemt, det er ikke

Fra : Jacob Larsen

Dato : 16-05-05 15:55

"Jes Vestervang" <jes.vestervang@gmail.com> wrote in
message news:87u0l3dyuf.fsf@dellen.royal.flof.dk
> mvh Jes Vestervang - der nakkede en fasan med 120
> imorges, av min skulder Prøvede det med 80, det var
> nu rigeligt slemt, det er ikke bedre med 130

Av for satan. Håber den smagte godt så.
--
Mvh. Jacob Larsen
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Jes Vestervang

Dato : 16-05-05 21:16

"Jacob Larsen" <jacobl@[{[--FJERNDETTE--]}]cs.aau.dk> writes:

> Av for satan. Håber den smagte godt så.

Ja, hvis bare jeg havde forstand på at rense sådan en fugl - det ville
være god stil at æde den

Men jeg er nu også glad for at den ramte mig og ikke cyklen, jeg er
ret sikker på at det kunne have ødelagt kåben :-/ Det pudsige er at
den ramte nøjagtigt samme sted som den sidste, lige neden for venstre
skulder. Det er lidt ømt, men sådan skal det vist være, halvandet kg
med 120-130 km/t skal kunne mærkes
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ronni

Dato : 17-05-05 19:32

Lars B wrote:

> [...]
> en til langt lys, hh H3 og H1). Så jeg tænkte på om der måske var nogen som
> stod i samme situation og er interesseret i at dele et kit?

Jeg er med, smid mig en mail på rhessellund (at) gmail.com

Fra : Lars B

Dato : 17-05-05 20:13

"Ronni" <ronnih@mailinator.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er med, smid mig en mail på rhessellund (at) gmail.com

Hermed gjort