bremser piber selv om jeg holder stille
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 14-05-05 15:07

Hej

JEg har et lidt underligt symptom på min Skoda Fabia fra 2004. Problemet
består i at når jeg laver en opbremsning opstår der en pibe/summelyd. lyden
fortsætter når jeg holder HELT stille. hvad kan det mon være?

Vh
Carsten

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 14-05-05 15:18

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev i en
meddelelse

.. lyden
> fortsætter når jeg holder HELT stille. hvad kan det mon være?

Også når du slipper pedalen, eller er den der kun når den er trådt ned?. Er
den "elektronisk", jeg tænker på om der er "bremseassistent" på sån' en
karl?, dvs. den føler på hvor hårdt/pludseligt du træder på pedalen= der er
noget elektronik&pumpe halløj som er aktivt når der bremses.

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 14-05-05 16:52

> [...]
> karl?, dvs. den føler på hvor hårdt/pludseligt du træder på pedalen= der
> er noget elektronik&pumpe halløj som er aktivt når der bremses.
Ja der er noget bremseassistent på i.f.t. din beskrivelse af
bremsetrykket... Og det er kun når pedalen er trykket ned, så snart den
slippes er lyden væk.

Carsten

Fra : Spangkuk

Dato : 14-05-05 19:23

> [...]

> Ja der er noget bremseassistent på i.f.t. din beskrivelse af
> bremsetrykket... Og det er kun når pedalen er trykket ned, så snart den

Det er ikke godt!

Bremsevæske er en særlig hærdet olie som er varmebestandig og
pneumatisk stabil.

Når væsken presses sammen af hydraulikken (bremseassistensten)
trykker den på bremsebakkerne, som dermed får kontakt med skiverne
under meget højt tryk!

Har du forkert væske/dårlig væske i bremserørene, vil den udvide sig
og langsomt få en temperatur der kan kaldes KRITISK....et af de
sikre tegn på forkert/dårlig væske er, at du kan høre hele mekanikken/
rørene gi' sig under en bremsning.

Bliver trykket for højt i rørene, som løber langs bilen til alle 4 hjul, vil
de spinkle rør simpelthen eksplodere som en 4 meter lang rørbombe!

KØR IKKE VIDERE!

Få den checket på værkstedet, for guds skyld.

Spang

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-05-05 00:19

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev i en meddelelse

> KØR IKKE VIDERE!
>
> Få den checket på værkstedet, for guds skyld.

Ro på sig, bilen er fra 2004 og så hurtigt bliver bremsevæsken ikke SÅ
dårlig :)). Men eftersom det er bremser, er det nok en god ide at lade en
med viden høre på det, det er måske ikke så slemt igen.

Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 15-05-05 14:40

> [...]
> og langsomt få en temperatur der kan kaldes KRITISK....et af de
> sikre tegn på forkert/dårlig væske er, at du kan høre hele mekanikken/

Nu er det ikke så meget en mekanisk lyd jeg kan høre - nærmere som når der
sendes prøvebillede på DR ( altså en konstant og vedvarende pibelyd)

> [...]
>
> KØR IKKE VIDERE!
>
> Få den checket på værkstedet, for guds skyld.

Skal jeg nok ;)

> Spang

Carsten

Fra : Spangkuk

Dato : 15-05-05 16:26

"Karen Stricker & Carsten Axelsen" <strixelsenfjern@get2net.dk> skrev

> Nu er det ikke så meget en mekanisk lyd jeg kan høre - nærmere som når der
> sendes prøvebillede på DR ( altså en konstant og vedvarende pibelyd)

Uffff....det er endnu værre. Det er rørene der går i resonans, ligesom når
du slår på et stemmejern.

De vedvarende og kraftige svingninger gør rørene varme og når trykket
er højt (du bremser), vil de rette sig ud som 4 stålspyd der stikker ud i
alle
4 verdenshjørner.

Pas på ved cykelstier, fodgængerfelter og flersporede veje - det kan
blive en dyr fornøjelse at se rørene gå igennem en BMW på den ene
side, en cyklist på den anden, en fodgænger foran dig og bussen bag
dig.

> Skal jeg nok ;)

Go' ide.

Hygge
Spang

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 15-05-05 16:55

"Spangkuk" <øæøæååæøæ@æøæåæø.dk> skrev i en meddelelse

> Uffff....det er endnu værre. Det er rørene der går i resonans, ligesom når
> du slår på et stemmejern.

ROFL...... resonans i et stemmejern?, jeg vil nærmere mene at, det nok
nærmest er lige som når en sletfil vrides til en krydsfil ;)). I køre bare
videre, det er usenet i en nøddeskal, nogle er seriøse, andre mangler et
liv.

Fra : Spangkuk

Dato : 15-05-05 17:18

"Jørgen M. Rasmussen" <j.m.rasmussen.tabort@os.dk> skrev

> [...]
> videre, det er usenet i en nøddeskal, nogle er seriøse, andre mangler et

HEY...du må ikke dømme mig for at ha' en go' fantasi.

Når jeg skriver sådanne indlæg, ser jeg en film for mit indre øje,
hvor Carsten står hos sin mekaniker og fortæller, hvad han har
lært om sit bremsesystem, og hvorfor han skal springe over køen
for at få det lavet hurtigst muligt....

Tilgiv mig.... ;-D

Spang

Fra : Lotus

Dato : 16-05-05 19:07

> JEg har et lidt underligt symptom på min Skoda Fabia fra 2004. Problemet
> består i at når jeg laver en opbremsning opstår der en pibe/summelyd.
> lyden fortsætter når jeg holder HELT stille. hvad kan det mon være?

Havde samme piben på min Fabia fra 2000, det viste sig at være en sten som
sad fast ved bremsekaliberne og bremseskiven.