Bremseproblemer
Fra : Studen

Dato : 13-05-05 22:40

Så fik jeg årets første tur på den genopstandne katana :) Det var
fantastisk. Dog var der et par skår i glæden. Da jeg har problemer med
monteringen af min udstødning, foregik prøveturen kun med forrør... Det var
IKKE populært hos andre trafikanter og hos en hest, der gik AMOK i sin
indhegning (på trods af jeg koblede ud, da jeg kørte forbi)

Nå, desværre driller min forbremse. Inden turen havde jeg udluftet, det
bedste jeg har lært (hvilket i sig selv ikke er nogen garanti ;) men når jeg
skulle bremse, måtte jeg pumpe 3 gange på bremsen, inden den blev stram nok
til at virke :( Jeg har nu efter turen udluftet atter engang, og der kom da
også et par bobler fra den ene kaliper. Nu er det som om, jeg kan bremse
første gang, men først efter et "langt" træk i grebet. Dvs. grebets
"bremseområde" ligger meget langt inde (jeg tror dog godt, jeg kan blokere)
Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker
sig, eller har det noget at gøre med stemplerne? Jeg er ret sikker på, at
mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er
was?

Mvh
Studen - katanaskamferingen kan se ses her:
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=855 ;)

Fra : Hans Paulin

Dato : 13-05-05 23:07

Studen skrev:

> katanaskamferingen kan se ses her:
> http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallery.asp?gid=855 ;)

Fed motor!
Hans
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=286

Fra : Hekto

Dato : 13-05-05 23:23

In article <42851eb7$0$660$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
studenREM@gmail.com says...
> [...]
> mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er

Sikkert luft - hvis systemet ellers er tæt, og ikke suuuger luft!?

Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.
Gentag evt. nogl gange.
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 13-05-05 23:49

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> skrev
> Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
> sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.

Bobler stiger nu kun op ved undertryk, hvor de udvider sig. Men metoden
virker måske derved, at den luftfjernende egenskab ved bremsevæsken virker
bedre ved tryk, men ellers vil tiden arbejde for sagen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Hekto

Dato : 14-05-05 11:49

In article <42852eda$0$50615$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,
preben@esenet.dk says...
> Bobler stiger nu kun op ved undertryk, hvor de udvider sig. Men metoden
> virker måske derved, at den luftfjernende egenskab ved bremsevæsken virker
> bedre ved tryk, men ellers vil tiden arbejde for sagen.

Tjaaaaa ... om nogen hvisker boblerne noget i øret ved jeg ikke, men op
kommer de!
Det er en kensgerning at det fungerer!

Fra : Studen

Dato : 13-05-05 23:57

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
> [...]
>
> Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
> sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.

Tak for det tip. Havde faktisk hørt det før, men (u)lykkeligt glemt det
igen. Om systemet suuger luft vides ikke rigtigt. Tvivler på det. Der løber
i hvertfald ikke væske ud nogen steder.

Mvh
Studen - der også lige har læst i servicemanualen, at det er vigtigt at
slippe grebet laaangsomt, efter man har lukket udluftningsventilen!?? Er det
almen viden? Jeg har ikke benyttet mig af den teknik før, og det var de
gamle bremser bedøvende ligeglade med.

Fra : TA

Dato : 14-05-05 15:37

"Studen" <studenREM@gmail.com> wrote in message

> [...]
det
> almen viden? Jeg har ikke benyttet mig af den teknik før, og det var de

Har du da prøvet at slippe bremsegrebet hurtigt?

Når bremsegrebet slippes hurtigt risikerer du formentlig at der står en 10 -
20 cm høj søjle af bremsevædske op af bremsevædske-beholderen idet stemplet
i hovedcylinderen går retur. Been there ...

I værste fald risikerer du at få bremsevædske på mc-ens lak og plastik, hvor
det kan gøre skade, hvis det ikke omgående tørres bort eller vaskes af med
vand.

--
TA

Fra : Studen

Dato : 14-05-05 23:19

"Hekto" <urxgb@urxgb.qxROT13> wrote in message
> Sæt en kraftig elastik på bremsegrebet natten over. Så presses luften
> sammen, boblerne bliver mindre, og stiger til vejrs.
> Gentag evt. nogl gange.

Så er det prøvet et lille døgns tid, og jeg syntes det hjalp en lille smule.
Nu sidder elastikken der hele tiden :) Jeg kører alligevel ikke, da jeg har
nogle dumme problemer med bagbremse og udstødning. Var der forresten ikke
noget med, at du har fået lavet udstødning i mejerirør eller noget? Jeg er i
7 sind mht til udstødning. Hvis jeg skal have nuværende system (som er noget
gennemtæret skidt, der kun er pænt, fordi jeg har malet det i vinters)
monteret, skal det modificeres på en eller anden måde. Alternativt, skal jeg
have pengepungen godt op af lommen, og købe et af de nyere systemer, men det
er jo ikke hyldevare i DK, og kan derfor ikke være sikker på at det passer
eller lyder godt :(

Mvh
Stud

Fra : Hekto

Dato : 15-05-05 06:55

In article <42867938$0$673$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>,
studenREM@gmail.com says...
> [...]
> er jo ikke hyldevare i DK, og kan derfor ikke være sikker på at det passer

Jo, min udstødning er 'håndlavet'.
Hvis du skal have lavet sådan een, er det heller ikke helt billigt.
Hvad med Motad eller noget lignende? Eller passer forrørene fra en
anden model ikke? Suzuki plejer at hylde 'modul-princippet'.

Fra : TA

Dato : 14-05-05 00:46

> [...]
> mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er

Det kommer nok lidt an på hvordan du har udluftet bremserne.

Er der lidt luft i systemet og man pumper kraftigt med bremsegrebet, kan
turbulensen i vædsken danne tusindvis af bittesmå luftbobler, der holder sig
svævende længe i vædsken og derfor ikke kan luftes ud lige med det samme.
Efter nogen tid 'samles' boblerne dog øverst i bremsevædsken og kan så
luftes ud på vanlig vis.

Derfor er det som regel en god ide at pumpe stille og roligt når bremserne
udluftes, ligesom det er en god ide at følge op med en ekstra udluftning et
par dage senere. Den ekstra udluftning kræver blot at udluftningsskruen lige
løsnes en anelse og en dråbe vædske klemmes ud. Det kan godt gøre forskellen
på et helt fast og et lidt svampet bremsegreb.

--
TA

Fra : AW på ZRX

Dato : 14-05-05 09:57

> [...]
> mine skiver ikke er skæve (det kunne vel også være forklaringen, eller er

Jeg plejede at have problemer med luft oppe ved håndtaget. Når jeg lufter ud
forneden kommer der ikke luft, og jeg kan blive ved nærmest uendeligt uden
at det bliver godt. Så kom G. Gearløs i i funktion, og nu er det standard
procedure, at jeg monterer en slange med en sprøjte (sådan en
injektionssprøjte) på udluftningsskruen. Lufter ud, så der kommer væske op i
slangen, og presser herefter dette retur. Og vupti der kommer luftbobler
oppe i reservoiret.

Husk at spænde slangen ordentligt fast på udluftningsskruen, så den ikke
pludselig falder af og sprøjter bremsevæske ud over det hele (...det er
selvfølgelig ikke af erfaring at jeg kommer med dette råd...).

Alternativt, så luk udluftningsskruen, og pres bremseklodserne tilbage med
en stor skruetrækker. Så skubber du også væske baglæns.
Pas på at reservoiret ikke løber over.

Ved ikke om dette er dit problem, men du kunne jo prøve.

Allan
ZRX 1200 S

Fra : Studen

Dato : 14-05-05 23:14

"AW på ZRX" <allanfjern@malwis.dk> wrote in message
> [...]
> Pas på at reservoiret ikke løber over.
>
> Ved ikke om dette er dit problem, men du kunne jo prøve.

Hej Allan

Tak for de tip. De prøver jeg, selvom det lyder mærkeligt, at man skulle
kunne presse luften ud den vej :)

Mvh
Studen

Fra : Armand

Dato : 14-05-05 12:03

Studen wrote:
> [...]
> Hvad kan forklaringen være? Er der endnu mere luft, der sidder og trykker
> sig, eller har det noget at gøre med stemplerne?

Ganske giver stadig luft i systemet!
Hvordan sidder hovedcylinderen monteret? Er det sådan at
slangemonteringen á banjobolten i praksis er det højeste sted på hele
systemet? I givet fald er der en luftfælde dér
Er du opmærksom på at udluftning vil være mest effektiv med helt
tilbagetrykkede stempler (á minimum af volumen bag stemplet)!?
Ellers er der også den mulighed at prøve at bevæge vædsken(med luft)
baglæns og op i reservoiret blot ved at trykke alle bremsestemplerne ibund!
Hvordan med kædekit fra .jp? Hvad blev prisen og hvor meget blandede T&S
sig?

--
Armand.
(spændt på at høre hvorledes gearingen passer efter forventning)

Fra : Studen

Dato : 14-05-05 23:58

> [...]
>
> --
> Armand.
> (spændt på at høre hvorledes gearingen passer efter forventning)

Hej Armand
Ja nu du nævner det. Det er jo lige før det er, som du siger. Men det kan jo
ikke rigtigt sidde anderledes. Måske kan du lige ane det.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=11131&m=full

Hekto's råd med elastikken hjalp en lille smule, men det er nu alligevel
irriterende.

Mht til mine japanske indkøb, var priserne således:
GSX750S/1100S 17T 10mm OFFSET part nr:25002 : Yen3,500 (25EUR)
GSX750S/1100S 17T 13mm OFFSET part nr:25003 : Yen3,500 (25EUR)
GSX750S/1100S 16T 13mm OFFSET part nr:25003 : Yen3,500 (25EUR) - This one by
accident. Mr Oshiro, send the package before I could confirm the order - He
send me the desired 10mm 17T free of charge.
CBR600 530 rear sprocket 47T part nr:11508 : Yen 8,500
(60EUR)
Shipping: Yen4,150 (29.59EUR)

Copy/paste fra et andet forum jeg bruger (http://oldskoolsuzuki.info/) -
Desuden vedlagde Hr.Oshiro en fragtseddel med en samlet pris på under 50EUR.
Ikke så ringe endda. T&S så ikke røgen..

Jeg har jo ikke fået kørt så langt endnu, ca. 20km, men hvilke 20km....
Gearingen virker bare iorden. Den er jo også nærmest standard (15/41 - 17/47
mener jeg). Kæden købte jeg i Tyskland
(http://www.seedorf-racingparts.de/shop/detail.asp?wkid=&navi=&page=1&artikel=981)
Den var dyr, bla. fordi jeg var nødt til at købe den lidt for lang, da jeg
ikke kunne vide hvor lang den skulle være. Købte 124led, men endte med 116
:( Til gengæld er kvaliteten bare i orden...

Mvh
Studen

Fra : Armand

Dato : 15-05-05 01:11

Studen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> Ja nu du nævner det. Det er jo lige før det er, som du siger. Men det kan jo
> ikke rigtigt sidde anderledes.

Måske ikke; men ved at dreje styret helt mod vnestre vil man genvinde en
anelse af denne vinkel - Kommer banjo-monteringen blot i vandret niveau
skulle det række!

Og ligger mistanken på dét sted er en udluftning ved "baglæns" flow á
tricket med at trykke bremssstemplerne i bund måden at eliminere den
smule luft på!

> Gearingen virker bare iorden. Den er jo også nærmest standard (15/41 - 17/47
> mener jeg).

Standard! Hvilken standard?
- Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)
- CBR'en kører med 16-45 (0,35:1)
I forskellen skal læses at der dels kan være forskel på udgangsakslens
hastighed i forhold til krumtappens og at CBR'en er udlagt til at kunne
køre 220 med ca. 15.000rpm hvor Katana'en skal kunne køre ca. 200 med
under 10.000 rpm. Forskellen på de to's dækomkreds er indbefattet i
denne anskuelse.
Når jeg skriver at jeg er spændt på at høre om gaeringen er det fordi
jeg ikke kan gennemskue forholdene mere end at jég ville benytte den
originale Katana-gearing, måske med en enkelt tand mindre bagpå til
kompensation for det mindre CBR-baghjul:
15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på 0,36:1, hvilket jeg finder
meget højt

--
Armand.

Fra : Studen

Dato : 15-05-05 01:33

> Måske ikke; men ved at dreje styret helt mod vnestre vil man genvinde en
> anelse af denne vinkel - Kommer banjo-monteringen blot i vandret niveau
> skulle det række!

Ja, det blev jeg også opmærksom på lige efter jeg havde postet :|

> Og ligger mistanken på dét sted er en udluftning ved "baglæns" flow á
> tricket med at trykke bremssstemplerne i bund måden at eliminere den smule
> luft på!

OK, det prøver jeg i morgen

> Standard! Hvilken standard?

Katana standard

> [...]
> det mindre CBR-baghjul:
> 15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på 0,36:1, hvilket jeg finder meget

Ja, du har formentligt fuldstændigt ret. Godt nok er jeg matematisk student
men ganske sprogligt anlagt ;)
Jeg har simpelthen valgt at spørge en masse steder, og efterhånden fundet ud
af hvad "gennemsnittet" blev. Dog fik jeg et svar fra en tysk off-set
tandhjulsproducent http://www.motorradschwingen.de/html/versatzritzel.html
og han anbefalede 18/49. Tror han ved hvad han taler om. Desværre havde mine
japanske "forretningsforbindelser" ikke 18tænder, men de lovede at tage det
op på deres kommende produktionsmøde :) Så indtil videre har jeg stolet
(blindt?) på de diverse suspekte kilder. Det virker som om det funker
glimrende.

Mvh
Studen

Fra : Armand

Dato : 15-05-05 14:55

Studen wrote:
> "Armand" <armand@mc-chaufforerne.dk> wrote in message

> OK, det prøver jeg i morgen

Tillægstip:
Er caliberne af den såkaldt flydende type hvor stemplerne kun befinder
sig på ydersiden af skiven, kan man presse stemplerne i bund v.h.a. et
tungt knæ's pres direkte på de monterede calibere!!

> [...]
> men ganske sprogligt anlagt ;)
> Jeg har simpelthen valgt at spørge en masse steder, og efterhånden fundet ud

Ved nærmere kig på de to baghjulsomkredse er CBR'erens 160/60-17 7%
mindre i rulleomkreds. Og da det i grunden kun er dén forskel at
Katana'en skal kompenseres for (uanset hvilken gearing at CBR har brugt
baghjulet med) hvorved at dét svarer til en gearingsændring til 0,396:1
hvilket igen matches bedst af en 16-40 gearing (=0,40:1)

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 08:11

Armand skrev i meddelelsen ...

>Standard! Hvilken standard?
>- Katana'en kører med 15-41 (0,37:1)

Eller rettere et udvekslingsforhold på 2,733

>- CBR'en kører med 16-45 (0,35:1)

Glem CBR'en, den er fløjtende ligegyldig i den her sammenhæng !

> [...]
>køre 220 med ca. 15.000rpm hvor Katana'en skal kunne køre ca. 200 med
>under 10.000 rpm. Forskellen på de to's dækomkreds er indbefattet i

Fuldstændigt ligegyldigt

>15-40 = 0,375:1, hvorimod 17-47 ender på **0,36:1**, hvilket jeg finder
>meget højt

Næeh, faktisk en smule lavere 2,765 mod originalt 2,733, og så er hjulet vel
en smule mindre, alt i alt en smule lavere gearing.

Hint: 47/17, ikke 17/47

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 15-05-05 15:05

Orla Pedersen wrote:

> Eller rettere et udvekslingsforhold på 2,733
>

> Hint: 47/17, ikke 17/47

Øhhh :-/

Nu er jeg ikke matematiker, men jeg mener da bestemt at udvekslingen,
som den er monteret på motorcyklen, tydeligt er 17:47, hvorved
omregningen må blive 0,37:1.

Hvis man regner videre på det vil man også kunne få tallet 1:2.733, men
hvorfor ulejlige sig dermed når tallene i forvejen er direkte
sammenlignelige ??

--
Armand.

Fra : Ukendt

Dato : 15-05-05 19:50

Armand skrev i meddelelsen ...

>Hvis man regner videre på det vil man også kunne få tallet 1:2.733, men
>hvorfor ulejlige sig dermed når tallene i forvejen er direkte
>sammenlignelige ??

Fordi at du selv rodede rundt idet ved opgivelsen Men det er ingenting
mod Haynes som opgiver 2.562 to 1 (41/16)

mvh
Orla

Fra : Armand

Dato : 17-05-05 01:36

Orla Pedersen wrote:

> Fordi at du selv rodede rundt idet ved opgivelsen

Jeg bruger bevidst opstillingen xx - xx á forreste hhv. bageste gearing,
som man oftest vil omtale dem.
At bruge xx/xx er det samme som at skrive xx:xx og dér er regnestykket
rigtigtnok lige til foden!

> Men det er ingenting mod Haynes som opgiver 2.562 to 1 (41/16)

Ohh

--
Armand.