holdbarhed på RC36 motoren??
Fra : Pizzabager

Dato : 13-05-05 13:38

En VFR750 (RC36) der har kørt de ca 50.000 km er den ved at være udtjent
eller bare kørt godt til??

og hvis den Nu skulle have det skidt, hvad er så prisen på en donormotor fra
tyskland sådan ca?? :)

Kasper

Fra : Squish

Dato : 13-05-05 13:50

Pizzabager wrote:
> En VFR750 (RC36) der har kørt de ca 50.000 km er den ved at være udtjent
> eller bare kørt godt til??

Den er dårligt nok kørt til!

> og hvis den Nu skulle have det skidt, hvad er så prisen på en donormotor fra
> tyskland sådan ca?? :)

Har set dem fra 200-750€ på eBay.

--
Squish
VFR750F

Fra : Anders Thorup

Dato : 13-05-05 13:45

Pizzabager wrote:
> [...]
> udtjent eller bare kørt godt til??
>
> og hvis den Nu skulle have det skidt, hvad er så prisen på en

Nu er lige netop motorerne fra VFR750, både RC24 og RC36, kendt for at være
særdeles slidstærke.
Jeg har selv haft en RC24(RC36 motoren er næsten identisk, dog med et par
forbedringer). Min VFR750 havde da jeg solgte den gået 122.000km, og den
havde det stadigvæk godt. F.eks. kørte jeg 5000km i Norge og Sverige på
sommerferie, og der havde den brugt ca. 3dl olie. Den brugte dog nået mere
hvis den fik tæsk, men det gør de fleste motorcykler vist.
Jeg fik den rullet 2 gange på rullefelt i løbet af de 18.000km hvor jeg
havde den, og der var intet tegn på at den var træt. På den tyske motorvej
gik den 245km/t på speedometeret.

50.000km er intet for sådan en motor,,, de holder sagtens til 150.000km, og
sikkert meget længere.

Der var en gang en artikel om en englænder der havde kørt 400.000miles på
sammme VFR750 motor, men det vil jeg tro er lidt usædvanligt.

MVH / Best Regards
Anders Thorup
Ex. Honda VFR750F ejer
Http://www.dfmc.dk/Anders_Thorup

Fra : K

Dato : 13-05-05 14:55

"Anders Thorup" <anders@danbonet.dk> skrev i en meddelelse

> Der var en gang en artikel om en englænder der havde kørt 400.000miles på
> sammme VFR750 motor, men det vil jeg tro er lidt usædvanligt.

640000 km lyder for utroligt til at være sandt, bare tanken om hvor mange km
han har kørt pr. år, fortæller at han ikke har lavet andet end at køre

Fra : Peter B. Juul

Dato : 13-05-05 15:09

"K" <k@vip.cybercity.dk> writes:

> 640000 km lyder for utroligt til at være sandt, bare tanken om hvor mange km
> han har kørt pr. år, fortæller at han ikke har lavet andet end at køre

Hvis man har et dagligt kørselsbehov på 200 km og kører 200 dage om
året, vil det tage 16 år. Nu ved jeg ikke hvornår den motor blev til,
men selv om det er meget er det da ikke fuldkommen urealistisk.
--
Peter B. Juul, o.-.o "We haven't lost and we never will
The RockBear. ((^)) Today you came into our grasp

Fra : Squish

Dato : 13-05-05 15:25

K wrote:

> 640000 km lyder for utroligt til at være sandt, bare tanken om hvor mange km
> han har kørt pr. år, fortæller at han ikke har lavet andet end at køre

Stan Wilson, som manden hedder, arbejder som mc-bud. Se evt. maj-udgaven
af engelske Bike.

--
Squish
VFR750F

Fra : Brian Laursen

Dato : 13-05-05 16:36

Squish wrote:

> Stan Wilson, som manden hedder, arbejder som mc-bud. Se evt.
> maj-udgaven af engelske Bike.

En af vore DMC Instruktør ( Yellow) har kørt 1 mill km siden han startede,
så det kan da nok godt passe...

--
Virtually Yours

Brian laursen

Dobbelt X ( til salg )
Http://home1.stofanet.dk/cashman

http://dfmc.dk/brian_laursen

Fra : Squish

Dato : 13-05-05 22:06

Brian Laursen wrote:

> En af vore DMC Instruktør ( Yellow) har kørt 1 mill km siden han startede,
> så det kan da nok godt passe...

Ok- vidste ikke han kørte VFR? Tak for sidst i øvrigt (Bronze i Sorø
16/17. april). Det var mig på den røde viffer!

--
Squish
VFR750F

Fra : Richard

Dato : 13-05-05 17:58

Pizzabager wrote:

> En VFR750 (RC36) der har kørt de ca 50.000 km er den ved at være udtjent
> eller bare kørt godt til??

Det er vist baghjulslejet i monosvingeren længe før motoren

- ved ikke hvor længe lejet plejer at holde; men check det alligevel, nu
du ikke behøver bekymre dig om motoren...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Ronni Jensen

Dato : 13-05-05 18:45

> Det er vist baghjulslejet i monosvingeren længe før motoren
>
> - ved ikke hvor længe lejet plejer at holde; men check det alligevel,
> nu du ikke behøver bekymre dig om motoren...

Nu vi er ved det med monosvingeren, er der nogen der kan forklare hvorfor
de har produceret den - hvad er der galt med den traditionelle
dobbeltsidede (udover lidt mindre alu at holde rent) siden de har indført
mono?

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Snusken

Dato : 13-05-05 18:57

Til kardantræk er det super genialt, idet drivakselen
ligger inde i (alu-) svingeren..

mvh eric
---------

Fra : jesper

Dato : 13-05-05 19:20

Snusken wrote:

> Til kardantræk er det super genialt, idet drivakselen
> ligger inde i (alu-) svingeren..

Jo men nu er det jo ikke lige kardan den har, og det samme kan en
konventionel svinger også.
Den enkeltsidet svinger stammer fra RC30'eren. Det gjorde det hurtigere at
få baghjulet af og på under et pitstop i endurance-race. Men den er også
tungere end en konventionel gaffel.
Men de fordele gademodellen har er, at det er nemmere at få baghjulet af,
og på RC36'eren blev det muligt at få lydpotten tættere ind og de bagerste
fodhvilere kunne dermed rykkes længere ned.

/
Jesper

Fra : Ronni Jensen

Dato : 13-05-05 20:06

> [...]
> af, og på RC36'eren blev det muligt at få lydpotten tættere ind og de
> bagerste fodhvilere kunne dermed rykkes længere ned.

Og lige så holdbar som dobbelt? Umiddelbart virker det jo ikke så
holdbart/robust som dobbeltsidet gaffel.

Og havd med lejet? Er det så meget dyrere, når det engang skal skiftes? Og
hvor mange km holder sådan en fætter? Der må jo unægteligt være større
kilo-belastning/vrid på lejet?

--
Med venlig hilsen,

Ronni Jensen
Suzuki GSX 600 F
http://www.dfmc.dk/?id=649

Fra : Jesper

Dato : 13-05-05 22:21

Ronni Jensen wrote:

> [...]

> Og havd med lejet? Er det så meget dyrere, når det engang skal skiftes? Og
> hvor mange km holder sådan en fætter? Der må jo unægteligt være større

Det er jo bare et baghjulsleje, de er ikke så dyre igen.
Den VFR750F RC36 jeg havde fejlede ikke noget med lejet efter 75.000km men
det kommer vel også lidt an på kørestilen.
En VFR er jo ikke en racer og den bliver som regel også kørt pænere end en
ZX-!!! eller en GSXR-!!!, og den pænere kørsel er også med til at holde
den kørende i mange år.

/
Jesper

Fra : Squish

Dato : 13-05-05 22:53

Jesper wrote:

> Det er jo bare et baghjulsleje, de er ikke så dyre igen.
> Den VFR750F RC36 jeg havde fejlede ikke noget med lejet efter 75.000km
> men det kommer vel også lidt an på kørestilen.

Tror det er bagsvingerlejerne der bliver spurgt til.. MC-Nøglen siger
340 kr. for et sæt.

--
Squish
VFR750F

Fra : Richard

Dato : 14-05-05 08:01

Squish wrote:

> Tror det er bagsvingerlejerne der bliver spurgt til.. MC-Nøglen siger
> 340 kr. for et sæt.

Nej, min bemærkning om det dyre leje galdt nu det store baghjulsleje på
RC36, som en bekendt og VFR-kører havde våndet sig over prisen på at få
skiftet. Husker dog ikke ved hvilket km-tal det måtte skiftes; men det må
have været et pænt sykke før de 100 kkm efter hans VFR's pæne udseende at
dømme.

I VFR-kredse ved de sikkert, hvad man evt. kan gøre for at strække
holdbarheden af baghjulslejet og undgå at skifte det i utide, så prøv evt.
at spørge på vfr.dk

Akslen i baggaflen er vel lejret i begge sider, og selv om de formentlig
må være større og eller kraftigere pga det ensidige ophæng, antyder prisen
på 340 kr. IMHO, at det er gængse / normerede standardlejer. - ligesom
Honda også bruger i mange af deres andre modeller

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Pizzabager

Dato : 13-05-05 19:38

> Det er vist baghjulslejet i monosvingeren længe før motoren
>
> - ved ikke hvor længe lejet plejer at holde; men check det alligevel, nu
> du ikke behøver bekymre dig om motoren...

OG det leje er ekstra dyrt eller hva.. ?? :)

Kasper

Fra : Richard

Dato : 14-05-05 08:07

Pizzabager wrote:

> OG det leje er ekstra dyrt eller hva.. ?? :)

Ja, det har jeg hørt; hvis ingen af VFR-ejerne herinde melder sig med en
pris, så spørg en forhandler her i formiddag

- eller prøv at slå lejets pris op på www.partsfish.com eller
www.hondaonline.de - på sidstsnævnte skal du bruge et stelnummer for at få
fiche'n frem. Der skal formentlig skiftes nogle andre dele samtidig, så
formentlig har Honda et rep.kit med leje, pakdåse etc.

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Peter Winther

Dato : 14-05-05 11:33

Der er 3 lejer til baghjulet og prisen pr. stk. hos Honda er ca 800 kr.
Peter Winther
Rc 36

Fra : Richard

Dato : 14-05-05 12:16

Peter Winther wrote:

> Der er 3 lejer til baghjulet og prisen pr. stk. hos Honda er ca 800 kr.

Ok, jeg havde hørt baghjulslejet omtalt som eet stort, ret dyrt leje; men
prisniveauet passer jo

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Pizzabager

Dato : 13-05-05 19:41

> Det er vist baghjulslejet i monosvingeren længe før motoren
>
> - ved ikke hvor længe lejet plejer at holde; men check det alligevel, nu
> du ikke behøver bekymre dig om motoren...

Det er måske noget der er meget dyrt??

Kasper

Fra : Richard

Dato : 14-05-05 08:18

Pizzabager wrote:

> Det er måske noget der er meget dyrt??

Men husk at det blev nævnt i den kontekst, at motoren er kernesund og
holder rigtig, rigtig mange hkkm, før den skal renoveres

Set i det lys kan selv et par kkr til at skifte baghjulsleje jo være en
bagatel, uanset om det så skulle være nødvendigt for hver 50 - 75 - 125
kkm eller, hvad det nu er

Fx bliver fjedrene i gaflerne jo også trætte på et tidspunkt og skal
skiftes etc etc - det gælder alle cykler

Hvis prisen på baghjulslejet afskærkker dig, kan du jo blot vælge en sen
RC24 i stedet - den er heller ikke grim i mine øjne

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Armand

Dato : 14-05-05 12:16

[> Peter Winther wrote:]

> [...]
> Hvis prisen på baghjulslejet afskærkker dig, kan du jo blot vælge en sen
> RC24 i stedet - den er heller ikke grim i mine øjne

Ja, lad endelig være med at købe en RC36 - Baghjulslejerne er pisse dyre!!!

(håber du kan se ironien i det uholdbare argument)

--
Armand.

Fra : Richard

Dato : 14-05-05 12:19

Armand wrote:

> Ja, lad endelig være med at købe en RC36 - Baghjulslejerne er pisse dyre!!!

Netop, køb eller en Kwakker, Suzi-sub eller et Yamseben - med de ulemper,
der følger med

> (håber du kan se ironien i det uholdbare argument)

Ironi ?-)

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 13-05-05 18:05

50000km...

Så er den stadig ny... Hvis den da ellers ikke har været kørt tør for olie
eller lign.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Bjarnep

Dato : 14-05-05 10:36

"Pizzabager" <Ingenmail@adresse.dk> skrev i en meddelelse
> En VFR750 (RC36) der har kørt de ca 50.000 km er den ved at være udtjent
> eller bare kørt godt til??
>
> og hvis den Nu skulle have det skidt, hvad er så prisen på en donormotor
> fra tyskland sådan ca?? :)

Motorerne er billige (har set dem i Sverige til omkring 3-4.000 Skr) grunden
er, at de ikke kan sælges -der er så sjældent med et motorhavari på VFR
motorerne, min egen VFR 750 fra 91 er vel dårlig kørt til, den har nu gået
over 80.000 Km. Jeg har selv haft den i 3 år og i den periode har den
(udover alm. vinter service) kun kostet et sæt nye forfjedre (eget valg da
de var blevet lidt bløde) og da fortøjet var taget af, bad jeg om at få
skiftet pakninger og bøsninger ved samme lejlighed. Mit største problem med
VFR'en er når jeg kører på arbejde! Jeg starter med at sætte mig ind i
bilen, sidder et øjeblik, og går så op og tager MC tøjet på. Det er lidt
upraktisk med MC tøjet til nogle af de møder jeg skal til, men smilet kan de
godt nok ikke få af mit ansigt. Selvfølgelig er maskinen nu 14 år og
fabriksgarantien er måske løbet ud, så der er da ingen garantier for at der
ikke kan ske noget - selv med en VFR. HOV nej - jeg har også skiftet
ladeensretteren (til en Schnabel) og akkuen der døde da ensretteren gik. Se
og hør mere til VFR på http://www.vfr.dk/
mvh
BjarneP