Signalflag A
Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 08:42

Hejsa NG

Da sejlersæsonen nærmer sig med raske skridt vil jeg bare minde folk, der
evt har glemt det, om at flag A indikerer at der er en dykker i vandet ;)

Dette skal bare tages som en venlig påmindelse og er ikke ment som et oplæg
til en debat om nogle fritidsdykkeres manglende brug af flaget :)

--

med venlig hilsen
Thomas N. Andersen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-05-05 08:56

Thomas Andersen wrote:
> [...]
>
> Dette skal bare tages som en venlig påmindelse og er ikke ment som et oplæg
> til en debat om nogle fritidsdykkeres manglende brug af flaget :)

I Roskilde Fjord har jeg set dykkere bruge en bøje med hvidt/orange flag
hvor farverne var placeret som på signalflag O. Måske det var O de
brugte - betyder jo "Mand over bord" - hvor farverne var falmet...

- Lars

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 10:06

Det flag du har set er nok det man kan se et eksempel af her (dog uden det
hvide kors) http://www.diversalertnetwork.org/ (oppe i venstre hjørne).

Det er et dykkerflag der typisk bruges uden for Europa og det stammer
egentlig fra USA hvor det er lavet ud fra lanterneføringen rød over hvid
over rød. Dette flag er IKKE internationalt anerkendt... det er KUN
signalflag A der er det.

Dette er jo egentlig kun noget dykkere burde tænke på, da det er hos dem der
bruger det forkerte flag at problemet ligger. Men det er selvfølgelig godt
at sejlere er opmærksomme på at der kan findes nogle dykkere (kun
sportsdykkere) der bruger dette forkerte flag. For uanset om de bruger det
forkerte flag eller ej, vil man jo helst ikke deltage i en ulykke.

--

med venlig hilsen
Thomas N. Andersen

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-05-05 15:05

Thomas Andersen wrote:
> Det flag du har set er nok det man kan se et eksempel af her (dog uden det
> hvide kors) http://www.diversalertnetwork.org/ (oppe i venstre hjørne).

Nej. Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg har set. Det jeg så, havde
aftegning som signalflag O. Blot var farverne hvid og orange.

- Lars

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 18:18

Lyder mærkeligt.... de har da været totalt galt på den...

Fra : Lars Kristensen

Dato : 11-05-05 20:23

Thomas Andersen wrote:
> Lyder mærkeligt.... de har da været totalt galt på den...

Jep. Næste gang jeg ser det, skal jeg sejle hen og spørge hvad det flag
betyder og vende tilbage med det.

- Lars

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 10:26

Jeg fandt lige et link der forklarer brugen af rød/hvid/rød......

http://www.trygsejlads.dk/default.asp?id=574

Fra : Lasse Rønlev

Dato : 11-05-05 11:19

.....Men hvad har det med dykning at gøre?

- Dykkerbåde bruge da mig bekendt ikke "Begrænset i sin evne til at
manøvrere" til noget?
- Dagssignalet for rød/hvid/rød er ikke flag, men kugle, trekant,
kugle...(hvis du forveklser flag-farve?)

Måske er det bare mig
Lasse

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-05 17:43

"Lasse Rønlev" <spamlasse@roenlev.dk> skrev

> - Dykkerbåde bruge da mig bekendt ikke "Begrænset i sin evne til at
> manøvrere" til noget?

Måske hvis dykkeren skal afsøge et givent område på bunden og har
slanger/tovværk med, og båden skal følge med?

Måske lidt søgt, men næppe usansynligt, når man tænker på, hvor mange
opgaver en dykker jo reelt kan udføre.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Thomas Andersen

Dato : 11-05-05 18:17

Ved erhvervsdykning er man altid i fysisk kontakt med overfladen via sin
umbilical. Denne kan indeholde flere ting... såsom kommunikation...
videokabel... kabel til lys.. overfladeforsynet luft. Så derfor vil et
fartøj, hvorfra der foretages erhvervsdykning, _altid_ være begrænset
manøvredygtighed.

Hvis man laver erhvervsdykning fra et fartøj vil man oftest benytte sig af
den lanterneføring om natten samt kugle, diamant og kugle om dagen.
Lanterneføringen er simpelthen blevet "kopieret" over på det amerikanske
dykkerflag.

--

med venlig hilsen
Thomas N. Andersen

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-05-05 19:08

> [...]
> den lanterneføring om natten samt kugle, diamant og kugle om dagen.
> Lanterneføringen er simpelthen blevet "kopieret" over på det amerikanske

Nja - sportsdykkere, der dykker fra båd på stor dybde, bruger som regel
ankertovet som "dykkertov". D.v.s. at de spotter stedet, sender en mand i
vandet for at finde det helt rigtige sted på bunden. Her bliver ankeret
kastet. De andre bruger ankertovet som retningsviser op og ned, og til at
holde pause ved ved evt. dekomprimering. Så selv sportsdykkeres skibe kan
efter min mening være begrænsede i deres manøvreevne. Derfor bør de sætte de
rette signaler (hvilket desværre aldrig sker).
Hilsen
Steffen
--
Fjern 1. & 2. ubekendt i adresse

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-05 19:42

"Steffen Skov" <XsskovY@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
de
> rette signaler (hvilket desværre aldrig sker).

Dykkerbåde, det være sig gummibåde eller andet. Er begrænset i deres
manøvreevne i den forstand at de ligger der for at servicere dykkeren og
markere at der dykkes. Så per defination vil en dykkerbåd være begrænset i
sin manøvreevne, det er vel også hvad A flaget implicit siger. Derfor vil
det vel være overflødigt om dagen at have kugle, diamant, kugle. Dog bør man
nok have en anker kugle når man har bundet på vraget.

mvh
Jonas

Fra : Steffen Skov

Dato : 11-05-05 20:44

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man
> nok have en anker kugle når man har bundet på vraget.

Enig
Hilsen
Steffen

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 11-05-05 20:53

> Enig
> Hilsen
> Steffen
Teknisk set kan man ikke være for ankers og begrænset i sen evne til at
manøvrere - man kan kun være begrænset i sin evne til at manøvrere når man
er let.

Det eneste man kan have oppe sammen med ankerkuglen er hæmmet af sin dybgang
og ankerkugle - så hedder det nemlig en grundstødning.

--
Mvh,

Martin Rise Christensen
Work is for people that don't know how to ski

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 11-05-05 21:56

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
dybgang
> og ankerkugle - så hedder det nemlig en grundstødning.

Spørgsmålet gik vist også nærmere på hvad man skulle have oppe sammen med
flag A når man dykker. Nogen argumenterede for at man have kugle, diamant,
kugle og jeg argumentere at flag A alene er nok, sammen med en kugle hvis
man ligger for ankers.

Fra : Carsten Holck

Dato : 12-05-05 07:53

Jonas Lüttichau said the following on 11-05-2005 22:56:
> [...]
> kugle og jeg argumentere at flag A alene er nok, sammen med en kugle hvis

Regel 27 siger:
(e) Såfremt et skib, der er beskæftiget med dykkerarbejde, har en sådan
størrelse, at det ikke er praktisk muligt at vise alle de i stk. (d) i
denne regel foreskrevne lys og signalfigurer, skal følgende vises:
(i) 3 lys, hvor de bedst kan ses, lodret over hinanden og synlige hele
horisonten rundt. Det øverste og det nederste af disse lys skal være
røde og det mellemste hvidt;
(ii) en mindst 1 m høj stiv gengivelse af det internationale signalflag
»A«. Der skal træffes foranstaltning til at sikre synligheden heraf hele
horisonten rundt.

og
(g) Skibe under 12 m i længde, bortset fra skibe der er beskæftiget med
dykkerarbejde, er ikke forpligtet til at vise de i denne regel
foreskrevne lys og signalfigurer.

heri ligger at 27d, der omhandler skibe beskæftiget med uddybning eller
undervandsarbejde, og som er begrænset i sin evne til at manøvrere, også
gælder dykkerarbejde.
endvidere 27d:
(iii) når det ligger til ankers, de i dette stykke foreskrevne lys eller
signalfigurer i stedet for de lys eller den signalfigur, der er
foreskrevet i regel 30.

Så RWR skal erstatte ankerlanternen.

/carsten

Fra : Claus Tersgov

Dato : 11-05-05 20:43

> [...]

> videokabel... kabel til lys.. overfladeforsynet luft. Så derfor vil et
> fartøj, hvorfra der foretages erhvervsdykning, _altid_ være begrænset

Sagt på en anden måde, min antagelse er rent faktisk mulig og bliver brugt?

Claus