Radioantenne
Fra : Egon Stich

Dato : 10-05-05 11:57

Når man vil "følge med" opstår der stundom "moderne" problemer.
Jeg har udskiftet min gode gamle autoradio.
Med en ny, med "pladespiller" og FM, MW og LW.
Det var ikke nemt at finde en med de "gamle" bølgelængder.
Problemet er nu antennen.
Den stump ledning, den gamle radio var tilfreds med, virker ikke med den nye
radio.
Så: Hvad gør man nu?
Ikke flere antenner i masten, tak.

Er der mon nogen, der har gode fiduser til een eller anden indretning der
kan fungere som antenne?
Så radioen kan trække alle bånd?
Man vil jo nødig undvære vejrmeldingen.

MVH
Egon

Fra : Henrik B.

Dato : 10-05-05 14:26

On Tue, 10 May 2005 12:56:59 +0200, Egon Stich <stich-foto@stich-foto.dk>
wrote:

> [...]
> Ikke flere antenner i masten, tak.
>
> Er der mon nogen, der har gode fiduser til een eller anden indretning der

Du kan købe et filter, så du kan bruge din VHF antenne(?) til din
autoradio.
Dem jeg har set er ikke helt billige, og jeg ved heller ikke hvor godt de
virker på mellem- og langbølge.

Ellers kan du jo sætte en radioantenne på pulpitten.

Mvh,
Henrik.

Fra : Madsen

Dato : 11-05-05 11:12

Egon Stich wrote:
> [...]
> Så: Hvad gør man nu?
> Ikke flere antenner i masten, tak.
>
> Er der mon nogen, der har gode fiduser til een eller anden indretning

Hej Egon
Førhen var der er trimmer som der skulle justeres for at forbedre modtagelse
på MB og LB ( på nogle radio var der et hul til en tynd skruetrækker eller
adgang til trimmeren igennem hulet til kassette bånd)men hvor den er på din
radio kan du finde i din brugs vejledning/ manual.
--
Madsen

Fra : Ole Pagh

Dato : 11-05-05 18:20

Egon Stich wrote:
> [...]
> Så: Hvad gør man nu?
> Ikke flere antenner i masten, tak.
>
> Er der mon nogen, der har gode fiduser til een eller anden indretning

Jeg har antennen på min radio tilsluttet enden på en ca 1,5 lang alu.
gardinstang der sidder over kahytsvinduerne.
Det passer nogenlunde med en gl.dags udtrukket autoantenne.
Modtagelsen bliver lidt retningsbestemt på den måde, i hvertfald på FM, men
på langbølge (P1 - 243 KHz), fungerer modtagelsen fint over hele Danmark.
Det er rigtigt som Madsen skriver lidt længere nede, at modtagelsen kan
optimeres med en lille skruetrækker i hullet på radioens forplade.
Jeg ved dog ikke om denne funktion findes mere.
Min radio er en gammel ?? mærke med LB, MB og FM i mono, men den har gode
modtager egenskaber.

--
hilsen Ole