Jeg mangler nogle gode råd
Fra : Preben Christensen

Dato : 05-05-05 23:22

Hejsa

Jeg mangler nogle gode råd vedrørende Østen finer
er der nogen der kender til dette matrieale til at lave dæk og styrehus i så
send mig lige en mail

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 06-05-05 12:38

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev

> Jeg mangler nogle gode råd vedrørende Østen finer
> er der nogen der kender til dette matrieale til at lave dæk og styrehus i

> send mig lige en mail

Hvorfor ikke bruge nyhedsgruppen?

Claus
--
Køb en KANONGOD ide!!
www.tersgov.dk/kanonide.htm

Fra : Preben Christensen

Dato : 06-05-05 21:54

Hej

Jo men det kan vi da godt
Jeg skal have lavet dæk ved siden af kabinen og nyt styrehus hvad ville i
lave det af?
Se evt billeder af båden på fordækket og agterdækket er ok
selve skroget er ok det er kun over skroget der er dårligt

www.toldkrydser.dyndns.dk

--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 06-05-05 22:46

Lav det i noget billigt, men godt, finer, fx gaboon og mahogni til rammer
mm. Det kan bejdses så det med efterfølgende lakering ligner team eller det
øvrige træ på båden. Enhver bådebygger har det i store mængder.

Bjarke

Fra : MAXI-87

Dato : 07-05-05 06:33

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal have lavet dæk ved siden af kabinen og nyt styrehus hvad ville i
> lave det af?
Hej
Det hele afhænger af om du vil restaurer båden til original stand, eller
bare vil lave en discount løsning - så du kan sejle igen.
Hvis du vil lave en billig løsning:
Umiddelbart ser skrog, spanter fint ud.
Brug noget vandfast limet finerplade - evt. østen finer af rimelig kvalitet.
Ryk det gamle klædning af, og skru noget nyt på - evt. 8 - 10 mm.
Gør godt rent på spanter - slibes - og lim med simson, også evt. samlinger.
Læg 2 lag 750 grams måtter godt vædet med polyester. spartel og slib.
Mal 2 - 3 gange med Epoxy - derefter topcoat.
Hvis du bruger en malerrulle med "struktur huller" til sidste lag, får
du et dæk med skridmønster som på std. både.
Du kan også undlade glasfiber, og så gå noget højre op i plade tykkelse, men
så er pladerne noget mere besværlig at forme i krumninger og buer.
Så skal du male Epoxy direkte på træpladen, og slutte med topcoat, eller
anden to komponent maling.
Jeg har set flere kanoer der var lavet på den måde, som så pæne
ud efter mange års brug.
Hård træ er dyrt, men du kan godt bruge alternativer metoder.
Hilsen
Hans

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-05 11:54

"MAXI-87" <ho@net.dk> skrev

> Læg 2 lag 750 grams måtter godt vædet med polyester. spartel og slib.
> Mal 2 - 3 gange med Epoxy - derefter topcoat.

1500 gram glasfiber?

Hvad mon ser sker med overfladespændingen, når man kun lukker den ene siden
af pladen og endda så effektivt?

Dernæst skal man være opmærksom på, at krydsfiner *ikke* kan dobbeltkrumme.
Så hvis der er dobbeltkrumninger, så er krydsfiner ikke brugbart.

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-05 12:21

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev

> Jeg skal have lavet dæk ved siden af kabinen og nyt styrehus hvad ville i
> lave det af?

På den båd ville jeg slet ikke bruge krydsfiner på dækket. Er der bare
antydningen af dobbeltkrumning, så kan du ikke bruge finer. Samtidig vil
almindelige planker arbejde bedre sammen med skroget.

Jeg ville bruge helt almindelige lærketræsplanker og så lægge epoxy på. Glem
alt om polyester, fordi det er for hårdt, og fordi det ikke på sigt kan
håndtere overfladespændningen tilfredsstillende. Når du lukker een side af
træ, så sker der noget med den anden side, hvis man ikke lukker den
tilsvarende. Derfor er epoxy langt at foretrække. Iøvrigt sidder det *meget*
bedre fast, fordi det trænger langt mere ind træet, og dermed holder det
også meget længere.

Et lag 300 gram glasfiber lagt i westepoxy er tilstrækkeligt. Der er slet
ingen grund til at lægge mere på, det er spild af penge og tid. Glasfiberen
skal udelukkende kun tjene som en vandbarierre og beskyttelse, og det skal
ikke indgå som en del af konstruktionen. 1500 gram som foreslået andet
steds er helt vildt overdrevet. Der er ikke tale om så store områder, så jeg
ville helt sikkert bruge epoxy. Det er langt mere fleksibelt, og kan bedre
arbejde sammen med skroget. Du skal også være opmærksom på, at du ikke skal
bruge nær så meget epoxy pr. kvm fiber som du skal med polyester, så
merudgiften er ikke så stor.

Men hensyn til kabinen, så ville jeg bruge noget god mahogni og ruffet ville
jeg lave med lærketræ, altså på samme måde som dækket. Jeg ville *ikke*
bruge finer til siderne, fordi du får alt for mange åbne kanter, du skal
beskytte, og hvor vand kan trænge ned i fineren. Desuden er der jo mange
vinduer, så det er nemt at lave en ramme i noget godt træ.

Selv om du beskytter alle disse kanter med lak, epoxy, lister eller hvad
ved jeg, så vil der på sigt trænge vand ned i fineren, og det er det værste,
man kan udsætter krydsfiner for. Desuden vil du have et stort spild, når man
tager ruderne i betragtning. Men hvis du endelig vil bruge krydsfiner, så er
der faktisk ingen grund til at komme glasfiber på. Hvis du bruger noget
ordentligt finer og en god to-komponent lak i de rigtige mængder, så holder
det såmænd lige så godt, bare du vedligeholder det.

Men jeg synes ikke, at krydsfiner vil klæde denne båd. Den bliver alt for
kasseagtig og det er ikke noget, som hæver værdien, tværtimod.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-05-05 12:23

"Preben Christensen" <dunder@pc.dk> skrev

> Jeg skal have lavet dæk ved siden af kabinen og nyt styrehus hvad ville i
> lave det af?

Hvis du vil være tro mod bådens historie og charme, så bruger du ikke
krydsfiner....

Claus