Pletter "nedgroet" i skridmønster
Fra : Soeren Stidsholt Nie~

Dato : 04-05-05 22:29

Nogen, der kan give et godt råd om, hvordan man får fjernet meget
genstridige pletter, sandsynligvis lak eller lak-olie, fra
harlekin-mønstret, skridsikkert dæk i glasfiber....? Foreløbig har
jeg prøvet højtryksspuling, skuring med grundrens, Hempels Gelcoat
Cleaner, wienerkalk på stiv børste samt oxalsyre. Går det an med
opløsningsmidler og hvilke? Farve og skridsikkerhed skal naturligvis
bevares intakt.
Tak for råd - Sejlerhilsen fra Søren.

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-05-05 09:12

"Soeren Stidsholt Nielsen" <stidsholt@mac.com> skrev

> [...]
> Cleaner, wienerkalk på stiv børste samt oxalsyre. Går det an med
> opløsningsmidler og hvilke? Farve og skridsikkerhed skal naturligvis

Det lyder tåbeligt, men prøv evt. med Hempels Marine Custom Polish. Det har
en besynderlig evne til at fjerne sidt og pletter. Jeg har selv brugt det
flere gang med succes.

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 05-05-05 12:53

"Soeren Stidsholt Nielsen" <stidsholt@mac.com> skrev i en meddelelse
> Nogen, der kan give et godt råd om, hvordan man får fjernet meget
> genstridige pletter, sandsynligvis lak eller lak-olie, fra

Mnjaaa, ude på Lynetten forhandler de sådan noget (dansk produceret)
cremefarvet gelcoatrens uden slibemiddel. Det er hamrende effektivt!
Forleden rengjorde jeg møgbeskidte fendere, og jeg var forbløffet over det
gode resultat. Du kan evt. prøve det, og hvis det ikke virker, kan du helt
sikkert få glæde af det i anden sammenhæng

Hvis du ikke kan komme til skidtet med en klud ("nedgroet...") kunne du evt.
prøve at påføre ovennævnte produkt og så spule med en højtryksspuler (bemærk
to s'er)!

--
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Bianca 28 sejlere mødes også på:
http://www.cafecrema.dk

Fra : Peter Lauridsen

Dato : 06-05-05 04:47

> [...]
> genstridige pletter, sandsynligvis lak eller lak-olie, fra
> harlekin-mønstret, skridsikkert dæk i glasfiber....?

Jeg ville prøve at dække pletten med et tykt lag brun sæbe i et døgns tid og
derefter skrubbe det væk.
Brun sæbe opløser maling, lak osv.
Hvis det regner kan man lægge et stykke plastik over, så sæben ikke skyller
væk.

Hilsen Peter

Fra : Palle Klintrup

Dato : 06-05-05 09:10

Hej.

Prøv med Overtrol rens det har fjernet mange mærkelige pletter for mig.

Mvh.

Palle Klintrup.

Fra : Klaus P

Dato : 15-05-05 22:20

Marine polish opløser skidtet, men alligevel er det svært at få dækket rent.
Jeg har selv været der. Så prøvede jeg med acetone på en stiv
grøntsagsbørste. Det virker. Det er et slid, men det virker. Når så dækket
er rent, så giver jeg det Polytrol. Det giver en stærk, afvisende overflade.
Helt anderledes end diverse voksbaserede produkter.

Hilsen Klaus P