Fjerne skaller
Fra : Jeppe Jensen

Dato : 03-05-05 20:39

Hvordan fjerner man skallerne fra sin motor, har en ældre speedmåd, har fået
de skaller af der stak ud. Men nu er der en masse hvide
pletter(forhøjninger) hvor skallerne har siddet. Har prøvet kalkfjerner. DEt
ser ikke ud til at virke. Nogen må have stået i ligende situation.

Tillægsspørgsmål, har fået at vide vi også skal give motoren bundmaling, dog
en anden slagt. Men hvordan med propellen. Den skal vel ikke males ?

vh
jeppe

Fra : Søren Lund

Dato : 04-05-05 09:33

Jeg har slebet dem af, men der skulle jo ikke gerne komme skaller på hvis
man maler med antibegroning på motorbenet. Her har jeg brugt Hempel
Alusafe,
ovenpå 1 x lightprimer. Det er på anbefaling af min bådtilbehørspusher.

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 09:37

"Søren Lund" <meylundFJERNDETTE@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> [...]
> Alusafe,
> ovenpå 1 x lightprimer. Det er på anbefaling af min bådtilbehørspusher.

Jeg maler ganske simpelt bundmaling på både drev og trimflaps.

Det har virket for mig uden problemer, dog kan der godt sætte sig skaller i
udstødningshullet i skrueakslen, hvis båden ligger stille længe.

Jeg anvender den sorte farve til bunden og de andre ting.

--
Bjørn J.

Fra : Lars Kristensen

Dato : 04-05-05 09:44

BJ wrote:
> [...]
> udstødningshullet i skrueakslen, hvis båden ligger stille længe.
>
> Jeg anvender den sorte farve til bunden og de andre ting.

Det er en dårlig idé at komme kobberbaseret maling på aluminium pga.
risiko for galvanisk tæring. Det er derfor der bliver anbefalet at bruge
noget specielt som f.eks. drevhvidt.

- Lars

Fra : BJ

Dato : 04-05-05 09:47

"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev i en meddelelse

KLIP

> Det er en dårlig idé at komme kobberbaseret maling på aluminium pga.
> risiko for galvanisk tæring. Det er derfor der bliver anbefalet at bruge
> noget specielt som f.eks. drevhvidt.

Jeg har aldrig haft problemer om så zinken forsvinder hurtigere, ved jeg
ikke.

--
Bjørn J.

Fra : JJ

Dato : 04-05-05 12:59

> [...]
> Alusafe,
> ovenpå 1 x lightprimer. Det er på anbefaling af min bådtilbehørspusher.

Motoren har ikke været malet før, derfor sidder der lidt sjkaller på den.
Men er der ikke nogen produkter der kan fjerne det ? ville da nødig skulle
til at bruge sandpapir..

vh
jeppe

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 04-05-05 19:22

> [...]
> Men er der ikke nogen produkter der kan fjerne det ? ville da nødig skulle

På med sikkerheds udstyr og mal så skallerne med ren saltsyre, og skyl med
rent vand så går de lige af, og drevet står som nyt.
Jeg bruger noget der heder prop-o-drev til at male drevet med, og det kan
man få i forskellige farver.

mvh Finn

Fra : Claus Tersgov

Dato : 05-05-05 09:14

"Finn Kristiansen" <fk(fjernes)@beskedboks.dk> skrev

> [...]
> rent vand så går de lige af, og drevet står som nyt.
> Jeg bruger noget der heder prop-o-drev til at male drevet med, og det kan

Er der ikke noget med, at saltsyre og aluminium ikke går så godt sammen. Der
er ingen tvivl om, at syre er effektivt, menn vær opmærksom på
aluminiummen...

Claus
--
Tyverialarm sælges! Kun kr 499,-
Indbygget telefon dialer. 3 styk trådløse rumfølere.

Fra : Finn Kristiansen

Dato : 05-05-05 17:11

> Er der ikke noget med, at saltsyre og aluminium ikke går så godt sammen.
> Der
> er ingen tvivl om, at syre er effektivt, menn vær opmærksom på
> aluminiummen...

Det er muligt, men jeppe skrev at det var et nyt drev og de er malet godt,
og jeg ved at der er rigtig mange der bruger saltsyre.
Mit drev er et år gammelt, og efter syre behandlingen lignede det et nyt.

mvh Finn

Fra : Martin [5220]

Dato : 05-05-05 17:24

> Er der ikke noget med, at saltsyre og aluminium ikke går så godt sammen.

Det er ikke nogen god blanding, især hvad angår misfarvning.
Aluminium bliver meget mørkt ved kontakt med saltsyre.

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : Jeppe Jensen

Dato : 05-05-05 15:46

> [...]
> rent vand så går de lige af, og drevet står som nyt.
> Jeg bruger noget der heder prop-o-drev til at male drevet med, og det kan

Der er ikke noget på drevet, kun på selve motor benet