/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Vask af sejlertøj
Fra : Lars Kristensen


Dato : 02-05-05 10:21

Hejsa

Jeg købte sidste år et sæt udemærket åndbart sejlertøj fra GoTop i
Marstrand. Det er jo blevet noget beskidt og jeg vil jo derfor gerne
vaske det. En af mine kammerater har noget goretex tøj og til det skal
han bruge noget specielt vaskemiddel og impregnering. Derfor blev jeg
lidt usikker og skrev til GoTop i Tyskland og spurgte om hvordan jeg
skulle behandle mit. Jeg får et svar tilbage at jeg skal bruge
"Gallseife" som de har oversat til "bile soap". Hvis jeg skal oversætte
det til dansk får jeg det til gallesæbe, men det siger mig intet. Er der
nogen der ved hvad det er de taler om? Eller har andre fremgangsmåde?


Det komplette svar er her:

* We recommend as best way of washing these technical fabrics to do as
following:
- put the clothes into the bathtube in hand-warm water
- use bile soap (in German: Gallseife) which you put on parts of the
clothing which is dirty
(bile soap is available in every supermarket, it is cheap and it is a
natural product made of curd soap and bile (gall) of cattles)
- brush the dirty parts with the soap by hand, do not crinkle the fabric
- let it in the water for half an hour, brush it again
- put it into the washing machine without any other detergent and wash it
with the programm used for wool to get the soap out of the clothing.
- Hang it for drying around an airy place

That's all, isn't it easy ?

- Lars

 
 
Lars Holst (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Holst


Dato : 02-05-05 14:16

Lars Kristensen <spam@acdc.dk> said in news:4275f0c7$0$67257$157c6196
@dreader2.cybercity.dk:

> Hejsa
>
> Jeg købte sidste år et sæt udemærket åndbart sejlertøj fra GoTop i
> Marstrand. Det er jo blevet noget beskidt og jeg vil jo derfor gerne
> vaske det. En af mine kammerater har noget goretex tøj og til det skal
> han bruge noget specielt vaskemiddel og impregnering. Derfor blev jeg
> lidt usikker og skrev til GoTop i Tyskland og spurgte om hvordan jeg
> skulle behandle mit. Jeg får et svar tilbage at jeg skal bruge
> "Gallseife" som de har oversat til "bile soap". Hvis jeg skal oversætte
> det til dansk får jeg det til gallesæbe, men det siger mig intet. Er
der
> nogen der ved hvad det er de taler om? Eller har andre fremgangsmåde?
>
>
> Det komplette svar er her:
>
> * We recommend as best way of washing these technical fabrics to do as
> following:
> - put the clothes into the bathtube in hand-warm water
> - use bile soap (in German: Gallseife) which you put on parts of the
> clothing which is dirty
> (bile soap is available in every supermarket, it is cheap and it is a
> natural product made of curd soap and bile (gall) of cattles)
> - brush the dirty parts with the soap by hand, do not crinkle the
fabric
> - let it in the water for half an hour, brush it again
> - put it into the washing machine without any other detergent and wash
it
> with the programm used for wool to get the soap out of the clothing.
> - Hang it for drying around an airy place
>
> That's all, isn't it easy ?
>
> - Lars
>

Mon ikke der så er tale om en sæbe med en surhedsgrad i stedet for basisk
sæbe?

Jeg har selv vasket mit Aigle Actimum sejlertøj i almindelig sæbe, da
vaskeanvisningen i sættet intet sagde om andre forbehold.

Jeg håber sandelig ikke at vændtætheden er gået fløjten.

Det er også Gore-Tex.

--
Lars Holst

Bjarke Christensen (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 02-05-05 22:05

Det ville jeg straks hold op med hvis jeg var dig. Jeg har en 7-8 år gammel
goretex jakke, fra den gang man ikke kunne få dem under 5000 kr og ingen
viste hvorledes det skulle behandles ordentligt. Den vaskede jeg 3-4 gang i
vaskemaskinen (før jeg blev oplyst om noget andet), men det resultat, at
vandet løber lige igennem den i dag.

Hvis du bliver ved vil den ikke være vandtæt med mindre du imprægnerer den
*hver* gang, fuldstændig som billigt regntøj

Bjarke

"Lars Holst" <delfinerne@yahoo.com> wrote in message
news:Xns964A9B53DA6825689lh236589@62.243.74.162...
snip
>
> Jeg har selv vasket mit Aigle Actimum sejlertøj i almindelig sæbe, da
> vaskeanvisningen i sættet intet sagde om andre forbehold.
>
> Jeg håber sandelig ikke at vændtætheden er gået fløjten.
>
> Det er også Gore-Tex.
>
> --
> Lars Holst



Martin [5220] (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Martin [5220]


Dato : 03-05-05 14:11

"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
> Det ville jeg straks hold op med hvis jeg var dig. Jeg har en 7-8 år
> gammel goretex jakke, fra den gang man ikke kunne få dem under 5000 kr og
> ingen viste hvorledes det skulle behandles ordentligt. Den vaskede jeg 3-4
> gang i vaskemaskinen (før jeg blev oplyst om noget andet), men det
> resultat, at vandet løber lige igennem den i dag.

Jeg har ikke haft problemer med at bruge sæbe til mit membrantøj.
Det eneste jeg er blevet frarådet at bruge af forhandleren var
skyllemidel/blegemiddel.
Det skulle ifølge ham være synderen som var ødelæggene overfor membranerne.

Jeg har brugt vaskepulver til uldvask, som antageligt skulle være noget af
det mildeste. Hvide sæbespåner skulle også anvendelige - jeg har dog ikke
brugt dem selv da uldvasken med efterfølgende skyldning mod Rodalonholdigt
vand gjorde det fint for mig.
--

.............
/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!
................................................................



Bjarke Christensen (04-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 04-05-05 21:56

Jamen det passer også fint med den forklaring jeg har fået, som går på at
der er enzymerne i alm. vaskepulver der er synderen. Mig bekendt er
uld-vaskepulver med nogle andre/uden enzymer.

Det er ikke skyllemiddel der har ødelagt min, for vi ejer ganske simpelt
ikke skyllemiddel og har aldrig brugt det.

/Bjarke


"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> wrote in message
news:4277783a$0$79452$14726298@news.sunsite.dk...
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>> Det ville jeg straks hold op med hvis jeg var dig. Jeg har en 7-8 år
>> gammel goretex jakke, fra den gang man ikke kunne få dem under 5000 kr og
>> ingen viste hvorledes det skulle behandles ordentligt. Den vaskede jeg
>> 3-4 gang i vaskemaskinen (før jeg blev oplyst om noget andet), men det
>> resultat, at vandet løber lige igennem den i dag.
>
> Jeg har ikke haft problemer med at bruge sæbe til mit membrantøj.
> Det eneste jeg er blevet frarådet at bruge af forhandleren var
> skyllemidel/blegemiddel.
> Det skulle ifølge ham være synderen som var ødelæggene overfor
> membranerne.
>
> Jeg har brugt vaskepulver til uldvask, som antageligt skulle være noget af
> det mildeste. Hvide sæbespåner skulle også anvendelige - jeg har dog ikke
> brugt dem selv da uldvasken med efterfølgende skyldning mod Rodalonholdigt
> vand gjorde det fint for mig.
> --
>
> ............
> /Martin
>
> People say i'm bad, but I sure feel good !!
> ...............................................................
>



Claus Tersgov (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-05 15:45


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> skulle behandle mit. Jeg får et svar tilbage at jeg skal bruge
> "Gallseife" som de har oversat til "bile soap". Hvis jeg skal oversætte
> det til dansk får jeg det til gallesæbe, men det siger mig intet. Er der
> nogen der ved hvad det er de taler om? Eller har andre fremgangsmåde?

Bile er ganske rigtigt galde eller som andre ynder at kalde det,
galdesyre...

Du finder det ikke alle steder i danmark, da vi ikke har den store
tradition for animalske sæbeprodukter, og navnlig ikke sæbe med galde. Det
var noget, man brugte i meget gamle dage, fordi galdesyre har en naturlig
evne til at nedbryde fedt, hvilket jo er det, både dyr og mennesker bruger
det til. Men da galde og tarme jo hænger sammen, har man tidligere ment, at
det var uhygiejnisk at bruge galde i sæbe. Mærkeligt nok, så er det i øvrigt
leveren, der producerer galde..

Mig bekendt, så har man ikke brugt det i danmark i desideret sæbe, selv om
man kalder det galdesæbe. Herhjemme er det et udpræget pletrensermiddel, og
du kan købe det her:

http://www.babynature.dk/babyshop.asp?choicekategori=diverse9&kategori=Diverse&


I danmark er sæbe hovedsagligt baseret på vegetabilske fedtstoffer, mens
man i udlandet stadig bruger en del animalsk sæbe.

Årsagen til, at de anbefaler denne pletfjernner er nok, at galde jo er
ekstrem fedtopløsende og nedbrydende, så du får sikkert fjernet alle de
fedtpartikler, der har sat sig i stoffets åndehuller og membraner. Jeg tror,
at jeg ville bruge et hvilket som helst vaskemiddel, der er effektivt til at
opløse fedt, og så ellers gøre som han skriver.


Claus
--
Bådtransport!
www.baadkranen.dk



Bjarke Christensen (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 02-05-05 22:02

Ja, men galde er jo også stoppet med enzymer og man siger at man skal bruge
et middel *uden* enzymer. Goretex kan i hvert fald ikke tåle enzymer ....

Du kan købe noget universelt i sejl/sportsbutikker og man kan også købe
imprægnering. Fås til goretex og non-goretex.

Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42763ca0$0$67257$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>
> "Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev
>
>> skulle behandle mit. Jeg får et svar tilbage at jeg skal bruge
>> "Gallseife" som de har oversat til "bile soap". Hvis jeg skal oversætte
>> det til dansk får jeg det til gallesæbe, men det siger mig intet. Er der
>> nogen der ved hvad det er de taler om? Eller har andre fremgangsmåde?
>
> Bile er ganske rigtigt galde eller som andre ynder at kalde det,
> galdesyre...
>
> Du finder det ikke alle steder i danmark, da vi ikke har den store
> tradition for animalske sæbeprodukter, og navnlig ikke sæbe med galde. Det
> var noget, man brugte i meget gamle dage, fordi galdesyre har en naturlig
> evne til at nedbryde fedt, hvilket jo er det, både dyr og mennesker bruger
> det til. Men da galde og tarme jo hænger sammen, har man tidligere ment,
> at
> det var uhygiejnisk at bruge galde i sæbe. Mærkeligt nok, så er det i
> øvrigt
> leveren, der producerer galde..
>
> Mig bekendt, så har man ikke brugt det i danmark i desideret sæbe, selv om
> man kalder det galdesæbe. Herhjemme er det et udpræget pletrensermiddel,
> og
> du kan købe det her:
>
> http://www.babynature.dk/babyshop.asp?choicekategori=diverse9&kategori=Diverse&
>
>
> I danmark er sæbe hovedsagligt baseret på vegetabilske fedtstoffer, mens
> man i udlandet stadig bruger en del animalsk sæbe.
>
> Årsagen til, at de anbefaler denne pletfjernner er nok, at galde jo er
> ekstrem fedtopløsende og nedbrydende, så du får sikkert fjernet alle de
> fedtpartikler, der har sat sig i stoffets åndehuller og membraner. Jeg
> tror,
> at jeg ville bruge et hvilket som helst vaskemiddel, der er effektivt til
> at
> opløse fedt, og så ellers gøre som han skriver.
>
>
> Claus
> --
> Bådtransport!
> www.baadkranen.dk
>
>



Claus Tersgov (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-05 22:08


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Ja, men galde er jo også stoppet med enzymer og man siger at man skal
bruge
> et middel *uden* enzymer. Goretex kan i hvert fald ikke tåle enzymer ....
>
> Du kan købe noget universelt i sejl/sportsbutikker og man kan også købe
> imprægnering. Fås til goretex og non-goretex.

Nu er det jo altså ikke mig, der påstår, at han skal bruge galdesæbe, men
producenten selv!

Man må da formode, at de kender deres egne produkter, når de skriver
sådan....

Claus

--
Søsætning & Bådtransport!
www.baadkranen.dk
Bådeværftet Lynetten A/S



Bjarke Christensen (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 02-05-05 22:35

Jeg forstår ikke det råd og tror de mener noget andet. Måske går der noget
galt i oversættelsen og/eller sproget. Der er jo heller ikke vin i vingummi.

Jeg er sikker på at bøtterne fra sportsforretningen er glimrende. Jeg er
sikker på at dansk, tysk og alt muligt andet regntøj laves af nogenlunde de
samme materialer.

Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:42769650$0$78286$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>> Ja, men galde er jo også stoppet med enzymer og man siger at man skal
> bruge
>> et middel *uden* enzymer. Goretex kan i hvert fald ikke tåle enzymer ....
>>
>> Du kan købe noget universelt i sejl/sportsbutikker og man kan også købe
>> imprægnering. Fås til goretex og non-goretex.
>
> Nu er det jo altså ikke mig, der påstår, at han skal bruge galdesæbe, men
> producenten selv!
>
> Man må da formode, at de kender deres egne produkter, når de skriver
> sådan....
>
> Claus
>
> --
> Søsætning & Bådtransport!
> www.baadkranen.dk
> Bådeværftet Lynetten A/S
>
>



Lars Kristensen (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Lars Kristensen


Dato : 02-05-05 22:55

Bjarke Christensen wrote:
> Jeg forstår ikke det råd og tror de mener noget andet. Måske går der noget
> galt i oversættelsen og/eller sproget. Der er jo heller ikke vin i vingummi.
>
> Jeg er sikker på at bøtterne fra sportsforretningen er glimrende. Jeg er
> sikker på at dansk, tysk og alt muligt andet regntøj laves af nogenlunde de
> samme materialer.

Jeg skrev til producenten i Tyskland og svaret var bile soap eller
Gallseife som han også skrev i mailen. Hans påstand er at det er noget
der kan købes i et hvert supermarked. Jeg har da også søgt på det og
fundet en producent. Men ikke noget jeg også kan finde i DK. Det jeg
læser om det, skulle det være et rent vidundermiddel til pletfjernelse.
Et tilsvarende produkt i DK kan jeg ikke lige komme i tanke om. Da jeg
først læste om gallebaseret sæbe blev jeg da også lidt kvalm ved tanken.
Men som sagt: Det skulle være et vidundermiddel.

Claus Tersgov (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-05 23:15


"Lars Kristensen" <spam@acdc.dk> skrev

> der kan købes i et hvert supermarked. Jeg har da også søgt på det og
> fundet en producent. Men ikke noget jeg også kan finde i DK. Det jeg
> læser om det, skulle det være et rent vidundermiddel til pletfjernelse.
> Et tilsvarende produkt i DK kan jeg ikke lige komme i tanke om. Da jeg
> først læste om gallebaseret sæbe blev jeg da også lidt kvalm ved tanken.
> Men som sagt: Det skulle være et vidundermiddel.

http://www.shop.purebaby.dk/product.asp?product=878&lang=dk

http://www.verde.dk/product.asp?product=2020&page=1

http://www.sundtkost.dk/shop/productinfo.asp?id=1354

Der er sikkert flere...

Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1700,-



Claus Tersgov (02-05-2005)
Kommentar
Fra : Claus Tersgov


Dato : 02-05-05 23:07


"Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev

> Jeg forstår ikke det råd og tror de mener noget andet. Måske går der noget
> galt i oversættelsen og/eller sproget. Der er jo heller ikke vin i
vingummi.

Nej, men der er nok en vis logik i det alligevel. Jeg kan ikke lige komme i
tanke om et stof, der er lige så effektivt som galde til at opløse fedt,
bortset fra opløsningsmidler og enkelte tensider, som antageligvis ikke er
særligt sunde over for syntetiske stoffer. Han understreger jo netop, at
galdesæbe er et naturprodukt, og der er nok ingen tvivl om, at mange af
disse syntetiske produkter ikke tåler skrappe midler...

Sluttelig er der vel en grænse for, hvor meget man kan misforstå denne
sætning:

"bile soap is available in every supermarket, it is cheap and it is a
natural product made of curd soap and bile (gall) of cattles)"

Kogalde, det er ikke noget, der opstår i en tilfældig sammenhæng...

Claus
--
Søsætning & Bådtransport!
www.baadkranen.dk
Bådeværftet Lynetten A/S



Bjarke Christensen (03-05-2005)
Kommentar
Fra : Bjarke Christensen


Dato : 03-05-05 06:37

Ja, det er ikke utænkeligt at det er som "pålydende". Der er jo også stadig
en masse lande hvor man kan købe håndsæbe der er lavet på den gamle facon
(af døde dyr)

Der må da være en gruppen der har en nært forestående tur til tyskland
(efter sæsonens blå cola'er) som lige kan kigge i et af deres supermarkeder
....

/Bjarke


"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> wrote in message
news:4276a425$0$78284$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>
> "Bjarke Christensen" <BjarkeMC@(IngenSpam)grevestrand.dk> skrev
>
>> Jeg forstår ikke det råd og tror de mener noget andet. Måske går der
>> noget
>> galt i oversættelsen og/eller sproget. Der er jo heller ikke vin i
> vingummi.
>
> Nej, men der er nok en vis logik i det alligevel. Jeg kan ikke lige komme
> i
> tanke om et stof, der er lige så effektivt som galde til at opløse fedt,
> bortset fra opløsningsmidler og enkelte tensider, som antageligvis ikke er
> særligt sunde over for syntetiske stoffer. Han understreger jo netop, at
> galdesæbe er et naturprodukt, og der er nok ingen tvivl om, at mange af
> disse syntetiske produkter ikke tåler skrappe midler...
>
> Sluttelig er der vel en grænse for, hvor meget man kan misforstå denne
> sætning:
>
> "bile soap is available in every supermarket, it is cheap and it is a
> natural product made of curd soap and bile (gall) of cattles)"
>
> Kogalde, det er ikke noget, der opstår i en tilfældig sammenhæng...
>
> Claus
> --
> Søsætning & Bådtransport!
> www.baadkranen.dk
> Bådeværftet Lynetten A/S
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste