"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i
> Hvilke fordele er der ved at vælge en rustfri stålpropeller?
> Såvidt jeg kan forstå er der mærkbar forskel i acceleration og fart, men
er
> der andre fordele som opvejer den temmelig store prisforskel?
Hvor har du set, at der er mærkbar forskel på fart og acceleration?
Hvis ellers propellerne er identiske, skulle vægten så virkelig have så
meget at sige, at det ligefrem kan mærkes?
Men med mindre, du f.eks. skal sejle meget i isfyldte farvande eller farvand
med meget skidt/drivtømmer/affald what ever, så kan jeg ikke lige se fidusen
med en rustfristålpropel i danske farvande i en lystbåd. Var det mig, så
ville jeg hellere bruge pengene på et passende sikkerhedsgitter, dels af
hensyn til propellen, men mest af hensyn til eventulle folk i vandet. Det
får man antageligvis langt mere ud af...
Skal du derimod sejle meget i f.eks. grødis, så ville jeg helt sikkert vælge
en stålpropel. Men skal du mon det? Endelig handler det vel også lidt om,
hvordan båden skal bruges. Er det en hurtiggående eller langsomtgående båd.
Det har vel også en del indflydelse på, hvilken type propel, man skal vælge.
Umiddelbart ville jeg da mene, at en hurtiggående, planende båd har større
risiko for propelhaveri end en langsom båd, der hovedsagligt bare tøffer af
sted....
> Holdbarhed f.eks. ?
Der er næppe nogen tvivl om, at en rustfristålpropel vil holde længere, når
man kigger udelukkende på korrosion. Der vil aluminium ikke klare sig lige
så godt. Dernæst er der spørgsmålet om styrken. En stålpropel vil nok være
en del mere modstandsdygtig over for stød/slag. Men spørgsmålet er så, om
f.eks. en rustfristålpropel vil kunne rettes op, hvis den bliver slået skæv.
Rustfristål er ret hårdt at forarbejde, så det tør jeg ikke sige noget om,
men alt andet lige, så må man jo kunne lave bladene noget tyndere i stål
sammenlignet med dem i aluminium, som jo skal have en vis tykkelse for at
have en passende styrke.
Hvad taler vi om i priser?
Hvis en stålpropel er uforholdsmæssig dyr, så er spørgsmålet vel, om man
regner med, at den skal overleve resten af motoren. Jeg kunne forestille
mig, at der var masser af andre ting i/på motoren som bliver nedslidt langt
før en rustfripropel...
Claus
--
Sælges: Yamaha SW1000XG
Yamaha high-end lydkort med indbyggede midilyde
Formidabbelt lydkort med egen DSP processor
www.tersgov.dk/salg NU kun 1700,-