GPS
Fra : Vagn Schultz

Dato : 30-04-05 21:18

Jeg har på nettet set en garmin gps 76 c, der herhjemme koster 5400 kr, til
den ringe sum af 418 dollars. Altså en besparelse på ca 3000 kr. Nogen der
har prøvet at handle sådan? Og i givet fald hvad skal man være opmærksom på?
Den er fundet på
http://www.everything-mobile.com/products/ccProdDetail.asp?itemno=314

På forhånd tak
Vagn

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-04-05 21:37

Vagn Schultz said the following on 30-04-2005 22:18:
> [...]
> har prøvet at handle sådan? Og i givet fald hvad skal man være opmærksom på?

som tommelfingerregel brug en dollarkurs på 10.- så er der til told,moms
og gebyrer og husk også fragtomkostninger. Tænk derefter på eventuelle
problemer i tilfælde af reklamationer.

Så besparelse ja, men ikke *så* meget

/carsten

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 30-04-05 21:55

"Carsten Holck" <cholck@malling.com.invalid> skrev i en meddelelse
> Vagn Schultz said the following on 30-04-2005 22:18:

>. Tænk derefter på eventuelle problemer i tilfælde af reklamationer.
>
> Så besparelse ja, men ikke *så* meget
>
> /carsten

Har Garmin ikke worldwide service?

mvh
JR

Hent den gratis her: www.spamfighter.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 30-04-05 22:58

JO, og den virker fint. har prøvet.

Bjarke

snip

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 01-05-05 10:31

> [...]
> >
> som tommelfingerregel brug en dollarkurs på 10.- så er der til told,moms
> og gebyrer og husk også fragtomkostninger. Tænk derefter på eventuelle

Det er vist ikke en specielt præcis tommelfinger regel, jo dyrere produktet
er desto mere i præcis er den?

Du skal betale dansk moms og så skal du betale told, moms er 25% og told er
vist omkring 4%. Jeg ganger altid med 1,3 så plejer det at passe meget
godt. Så kommer der fragt oveni.

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-04-05 21:39

> [...]
> har prøvet at handle sådan? Og i givet fald hvad skal man være opmærksom på?

derudover sender de ikke udover de 50 stater i usa ;-(
/carsten

Fra : Preben Christensen

Dato : 30-04-05 22:07

Hej Vagn

Det kan ikke betale sig at få den hjem fra USA
men tag ned overgrænsen i tyskalnd der kan du spare ca 2000kr
omregnet i dagens valuta på euro
se link
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=27737&item=5770812595&rd=1&ssPageName=WDVW

Og tak for svaret vedrørende tændrøret
--
Venlig Hilsen
Greetings

Preben Christensen

Fra : Martin [5220]

Dato : 30-04-05 22:27

"Vagn Schultz" <vagn(fjernes)@schultzerne.dk> skrev
[SNIP]
Og i givet fald hvad skal man være opmærksom på?

Tænk evt. på menu-sprogene, Dansk vil højst sansynligt ikke være en option
når du handler i USA. - ligeledes med manualen !

/Martin

People say i'm bad, but I sure feel good !!

Fra : John Hønborg

Dato : 01-05-05 10:03

Martin [5220] skrev:
> [...]
>
> Tænk evt. på menu-sprogene, Dansk vil højst sansynligt ikke være en option
> når du handler i USA. - ligeledes med manualen !

Jeg købte min GPSmap 76 i USA og den har dansk som sprogoption.

John

Fra : Per Christiansen

Dato : 01-05-05 11:07
Fra : mlt

Dato : 01-05-05 14:24

"Per Christiansen" <p@lite.dk> wrote in message
> Du får lige et link og jeg har handlet med dem.
> De sender gerne til DK

http://www.onlinemarine.com/cgi-local/SoftCart.exe/online_superstore/electro
nics/gps/garmin_gpsmap_76c.htm?L+scstore+ztnb0574ff252725+1114955687

Jeg har også lige bestilt en GPS Garmin 172C + Bluechart Atlantic kort +
128MB memorykort fra onlinemarine.com.

Dansk pris med Bluechart kort over DK: 8.999 kr
Pris i USA: 4.896 kr (før evt. moms/told). En besparelse på 4100 kr eller
45%...

Dog har jeg købt flere ting via nettet i udlandet, og har endnu aldrig
skullet betale moms/told af disse varer, men det kan jo være at jeg skal i
dette tilfælde?...
Er det toldvæsnet der sender en venlig hilsen eller hvordan foregår det i
praksis? Nogen der har erfaringer?

mvh
Michael

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-05 19:16

Det skal du nok regne med, at du skal.

Det er postdanmark der kræver det op på vegne af toldvæsenet. Det koster
også et lille gebyr.

/Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 19:42

Lille og lille ... alt er jo relativt ...Her er en
beskrivelse fra www.postdanmark.dk:
<citat>

Postforsendelser fra lande uden for EU toldbehandles ved
ankomsten til Danmark.

Hvis varens værdi er:

a.. under 10 euro (pr. 1. februar 2003 ca. 74 kr.),
opkræves hverken told, moms eller fortoldningsgebyr.
b.. over 10 euro, betales 25 % moms af både varens pris og
transportomkostningerne, eventuelt told og afgifter samt
fortoldningsgebyr.
Vejledende toldsatser for nogle varer, som erfaringsmæssigt
dækker mere end 90 % af private danskeres toldpligtige
indkøb, der sendes i postforsendelser, fremgår af
Vejledende toldsatser på de mest almindelige indkøb.

Præcis information om told og afgifter ved indførsel af
varer i Danmark skal altid søges hos ToldSkat.

Toldbehandling
Post Danmark toldbehandler postforsendelser på baggrund af
afsenderens beskrivelse af forsendelsens indhold på
eksempelvis en tolddeklaration. Hvis oplysningerne er
mangelfulde, kan forsendelsen ikke toldbehandles, og den
lægges på lager. Modtageren vil blive kontaktet af Post
Danmarks og bedt om at redegøre for forsendelsens indhold og
værdi. Først når indholdet kan dokumenteres, kan
fortoldningen gennemføres.

For Post Danmarks arbejde med fortoldning, opkræves et
fortoldningsgebyr på 60,00 kr. inkl. moms for 1. varelinie
og 13,75 kr. inkl. moms pr. efterfølgende varelinie til
dækning af Post Danmarks omkostninger forbundet hermed, jf.
UPU (Universal Postal Union) konventionen art. 32.

Fortoldningsgebyr samt told og/eller afgifter skal betales
ved forsendelsens udlevering.

<citat slut>

Det kan siges, at køber man én vare til U$1.000 er beløbet
relativt lidt, men fire fem 'dimmere' til ialt US$ 50 koster
et større fortoldningsgebyr - kr. 60,- plus tre-fire gange
kr. 13,75 .... og så kommer momsen ... beregnet af varens
pris plus fragtudgiften ... Så dollarkurs gange kursen gange
1,3 er nok ikke helt skævt, men af hænger dog af det samlede
beløb og antal varelinier ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : mlt

Dato : 01-05-05 19:46

> Det skal du nok regne med, at du skal.
>
> Det er postdanmark der kræver det op på vegne af toldvæsenet. Det koster
> også et lille gebyr.
>
> /Bjarke

OK det gør jeg så også med glæde, men undrer mig bare over at jeg aldrig før
er blevet opkrævet told/moms eller gebyrer fra PostDanmark...

Men alligevel, på trods af told/moms osv. så sparer jeg stadig over 30% ved
handel i USA i forhold til ved et dansk internetkøb...

mvh.
Michael

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 19:51

Her er lidt input fra told&skat:

Dato 3. februar 2005
Spørgsmål Jeg har fundet nogle varer, jeg gerne vil
importere fra USA - hvor meget skal jeg betale i told?
ToldSkats besvarelse: Det kommer meget an på hvilke
varer, der er tale om. ToldSkat har et eVITA-system
(VIdensbaseret TAriferingssystem), som er et værktøj, der
kan hjælpe dig med at finde den korrekte varekode og dermed
få et hurtigt overblik over toldsatser.
eVITA ajourføres hver måned og vil indeholde
oplysninger om "Nyheder" (ændringer af varekoder siden
forrige opdatering).

Bemærk, at anvendelsen af tariferingssystemet ikke har
retsvirkning for varers tarifering. Det skal derfor
pointeres, at bindende oplysning om en vares tarifering
alene fås ved en skriftlig afgørelse (bindende
tariferingsoplysning (BTO)) fra den regionale told- og
skattemyndighed.

Klik ind på eVITA-systemet.

Husk at du også skal betale 25 % dansk moms af varen.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-05 20:08

Mon ikke det er fordi du enten har købt i EU eller købt sager der sendes som
anonyme breve der ligner privat-privat forsendelser ??

Hvis man kender en i usa (privat eller en kollega i den internationale
virksomhed hvor man måske arbejder) kan man få den leveret til ham/hendes og
få vedkommende til at sende den videre med et "tillykke med fødselsdagen".
Så koster det ikke noget. - men det er selvfølgelig ikke lovligt.

Fra : mlt

Dato : 01-05-05 20:25

> [...]
> få vedkommende til at sende den videre med et "tillykke med fødselsdagen".
> Så koster det ikke noget. - men det er selvfølgelig ikke lovligt.

Det jeg har købt tidligere, det har været ved engelske firmaer, tyske
firmaer, svenske firmaer hvor jeg absolut ingen tilknytning har til firmaet.
Alt bestilt på nettet via firmaernes sider, og leveret via postdanmark. Og
alle har været prof. indpakkede med firmanavne og følgesedler uden på
kasserne/pakkerne. Forudbetalt via VISAkort hver gang. Ved ikke om det kan
betyde noget?
Men det er jo noget jeg så fremover skal vænne mig til at skulle betale...
når de respektive "væsener" husker at opkræve det

Men en tommelfingerregel er altså valutakursen x 1,3 for den totale pris. Så
ved man da det!

mvh.
Michael

Fra : Carsten Holck

Dato : 01-05-05 20:36

mlt said the following on 01-05-2005 21:25:

> [...]
> når de respektive "væsener" husker at opkræve det
>
> Men en tommelfingerregel er altså valutakursen x 1,3 for den totale pris. Så

Jammen så er det også indenfor EU, så er der ingen told, og evt moms
skal opkræves af leverandøren.
/carsten

Fra : mlt

Dato : 01-05-05 20:51

> Jammen så er det også indenfor EU, så er der ingen told, og evt moms
> skal opkræves af leverandøren.
> /carsten

Ja, det er så derfor jeg aldrig har betalt told m.v. førhen... Er Sverie med
i EU?? Der kan man se, men stadig 30% sparet inklusive alle omkostninger.

Mysteriet er hermed opklaret!

mvh Michael

Fra : Flemming

Dato : 01-05-05 20:53

Du kan få den for 4000 kr leveret fra dette link:
https://www.aspidshop.com/export/store/product_info.php?cPath=3_7_10&products_id=84

Har selv handlet hos dem. Det er EU og momsen er incl. Levering ca. 100 kr.
og hvis du bestiller en formiddag har du pakken næste dag.
/Flemming

Fra : mlt

Dato : 01-05-05 21:17

"Flemming" <vikingis@hotmail.com> wrote in message
> [...]
kr.
> og hvis du bestiller en formiddag har du pakken næste dag.

Nu er det en 176C med kort og memorykort jeg har bestilt, og det koster
samlet set ca 5900 kr hos aspidshop.com med spansk moms og ca. 6300 kr via
onlinemarine.com åbenbart inklusive dejlig dansk moms og told.
Jeg har så - ved at læse her i NG - "valgt" at betale moms i Danmark, og
skal så slippe 400 mere end i Portugal. Men det ser jeg så som at de ekstra
400 går til et godt fælles dansk formål.

Morale: Ja, man lærer heldigvis noget nyt hver dag !

mvh
Michael

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-05 22:26

Kære mlt,

Ja, sådan går det nogle gange.

Lad os venligst høre hvor meget det endte med, når du har modtaget "dyret".

Erfaring er bedre en gisninger.

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 21:49

Iflg T&S -
http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=92025&vID=0&i=44#i92025
- er gavereglerne således:

Spørgsmål Jeg har nogle venner bosiddende i et
ikke-EU-land, der ønsker at sende mig en gave. Hvor stor en
værdi må gaven have, hvis den skal indføres told- og
momsfrit?
ToldSkats besvarelse: Gaven må højst have en værdi af
ca. 340 kr. Har gaven en højere værdi, skal der betales
told, moms og evt. punktafgifter.

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-05-05 22:29

- men det kan jo være svært at bedømme værdien på en gave, når der ikke
følger papirer med. - det er hele pointen ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 22:42

Helt enig ... jeg moraliserer ingenlunde ... ville blot
informere om regelsættet. Just in case ...

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 21:53

skrev i en meddelelse
> Det skal du nok regne med, at du skal.
>
> Det er postdanmark der kræver det op på vegne af
> toldvæsenet. Det koster også et lille gebyr.

> [...]
Klippet fra http://www.postdanmark.dk/index.jsp

Kommentar til 'et lille gebyr' ...:
Sørg for ikke at 'fråse' med varelinierne ...
og bemærk, at moms tillægges varens pris plus
fragtomkostningen ...

Toldbehandling

Post Danmark toldbehandler postforsendelser fra lande
uden for EU herunder Færøerne og Grønland på baggrund af
afsenderens beskrivelse af forsendelsens indhold på
eksempelvis en tolddeklaration. I forbindelse med Post
Danmarks registrering/fortoldning af forsendelsens indhold,
vil der blive opkrævet et fortoldningsgebyr på 65 kr. inkl.
moms for 1. varelinie og 15 kr. inkl. moms for efterfølgende
varelinier til dækning af Post Danmarks omkostninger
forbundet hermed, jf. UPU (Universal Postal Union)
konventionens art. 32. Efter toldbehandlingen leveres
forsendelsen af Post Danmark, og fortoldningsgebyr samt told

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 02-05-05 01:47

"Martin [5220]" <nospam@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
option
> når du handler i USA. - ligeledes med manualen !

Næ... men Waypoint hedder nu Waipoint uanset om du er i USE eler lille
Danmark