/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Afbalancering af krumtap
Fra : KubikH


Dato : 12-05-05 18:07

Hejsa
Har et lille projekt med en encylindret totakts motor der skal have et
lettere stempel.
Hvordan afbalancerer man sådan en?
Rent statisk er der "overvægt" på stemplet.
Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
der er statisk ligevægt.
Med det nye stempel er der næsten balance!
Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
jeg??
Kan man nærme sig et resultat ved en tommelfingerregel??
Er der et sted der kan klare dette uden at det koster "kassen" ??
Mvh
Niels



 
 
Preben Riis Sørensen (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 12-05-05 19:08


"KubikH" <kallehauge@SLETemail.dk> skrev i en meddelelse
news:d602lj$2mah$1@newsbin.cybercity.dk...
> Hejsa
> Har et lille projekt med en encylindret totakts motor der skal have et
> lettere stempel.
> Hvordan afbalancerer man sådan en?
> Rent statisk er der "overvægt" på stemplet.
> Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
> der er statisk ligevægt.
> Med det nye stempel er der næsten balance!
> Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
> jeg??
> Kan man nærme sig et resultat ved en tommelfingerregel??

Hvor er det du tror der skal være balance? Der er jo i forvejen ikke balance
i noget der trykker under forbrændingen.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Ukendt (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-05 20:57


Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<42839b9f$0$50668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

>Der er jo i forvejen ikke balance i noget der trykker under forbrændingen.

Forbrændingen er en "indesluttet" kraft og giver ikke anledning til
uballance. Forbrændingspulserne giver til gengæld anledning til torsionelle
vibrationer i selve krumtappen, og i motoren som helhed, omkring
udgangsakslen.

mvh
Orla

>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk




Ukendt (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-05 20:53


KubikH skrev i meddelelsen ...
>Hejsa
>Har et lille projekt med en encylindret totakts motor der skal have et
>lettere stempel.
>Hvordan afbalancerer man sådan en?


>Rent statisk er der "overvægt" på stemplet.


Ja og det skal der være.

>Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
>der er statisk ligevægt.
>Med det nye stempel er der næsten balance!
>Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
>jeg??


Nej, det er første orden

>Kan man nærme sig et resultat ved en tommelfingerregel??


Tommelen siger 60 - 70% af stempelvægten og en part af plejlstangsvægten. Du
kan regne tilbage ved at måle den vægt af bolt med skiver, der isat
stempelpindshullet giver statisk ballance. Regn procenten ud i forhold til
det gamle stempel, vej det nye stempel, regn og afvej den nye samling
skiver/bolt, monter i stempelpindhul. Bor herefter i begge kontravægte
indtil der igen er statisk ballance.

mvh
Orla





Preben Riis Sørensen (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 12-05-05 21:35


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev
>
> Tommelen siger 60 - 70% af stempelvægten og en part af plejlstangsvægten.
Du
> kan regne tilbage ved at måle den vægt af bolt med skiver, der isat
> stempelpindshullet giver statisk ballance. Regn procenten ud i forhold til
> det gamle stempel, vej det nye stempel, regn og afvej den nye samling
> skiver/bolt, monter i stempelpindhul. Bor herefter i begge kontravægte
> indtil der igen er statisk ballance.

Hvad gør en evt. over- eller undervægt ved systemet?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




KubikH (12-05-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 12-05-05 21:49

SNIP
">
> Hvad gør en evt. over- eller undervægt ved systemet?
> --
> M.V.H.
> Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
Den vibrerer som bare S....
Niels



Ukendt (12-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 12-05-05 21:56


Preben Riis Sørensen skrev i meddelelsen
<4283bddc$0$50650$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...
>
>Hvad gør en evt. over- eller undervægt ved systemet?


På en encylindret motor flytter det vibrationer til eller fra aksen gennem
cylinderen, fra eller til aksen 90° på cylinderaksen. Begge dele 90° på
krumtapaksen. Med andre ord, en encylindret motor kan ikke afballanceres
100%, men man kan fordele uballancen på de to akser.

mvh
Orla


>--
> M.V.H.
>Preben Riis Sørensen
> preben@esenet.dk
>
>
>



KubikH (12-05-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 12-05-05 21:44


SNIP
>
> Tommelen siger 60 - 70% af stempelvægten og en part af plejlstangsvægten.
> Du
> kan regne tilbage ved at måle den vægt af bolt med skiver, der isat
> stempelpindshullet giver statisk ballance. Regn procenten ud i forhold til
> det gamle stempel, vej det nye stempel, regn og afvej den nye samling
> skiver/bolt, monter i stempelpindhul. Bor herefter i begge kontravægte
> indtil der igen er statisk ballance.
>
> mvh
> Orla
>
>
Alletiders
Det var lige den fidus jeg manglede.
Var igang med en 3 cylindret 120 graders maskine.
Men den trækker ud, så den lille encylindrede kom på tapetet.
Jeg har spurgt i flere fora, uden brugbart svar.
Tak for hjælpen

Niels



KubikH (13-05-2005)
Kommentar
Fra : KubikH


Dato : 13-05-05 13:30


"Orla Pedersen" <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
meddelelse news:4283b537$0$50721$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
SNIP-
>>Sætter man krumpappen op mellem 2 pinoler, vejer stemplet for meget til at
>>der er statisk ligevægt.
>>Med det nye stempel er der næsten balance!
>>Jeg er klar over at det har med 2 ordens kræfterne at gøre, men hvad gør
>>jeg??
>
>
> Nej, det er første orden
>
-SNIP
> mvh
> Orla
>
Er det ikke sådan at statisk afbalancering klarer 1 ordens kræfter
Når skidtet så roterer er det 2 ordens kræfterne der er interessante ??

Mvh
Niels



Ukendt (13-05-2005)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 13-05-05 14:33


KubikH skrev i meddelelsen ...

>Er det ikke sådan at statisk afbalancering klarer 1 ordens kræfter
>Når skidtet så roterer er det 2 ordens kræfterne der er interessante ??


Ikke helt, første orden er den frem og tilbagegående kraft fra uballancen
fra stemplet, anden orden er fra accelleration og decelleration af stemplet
samt plejlstang, og optræder derfor med dobbelt frekvens af
krumtapomdrejningerne. Første orden kan udballanceres med kontravægte, eller
flere cylindre, anden ordens bidraget kan for stemplets vedkommende
udballanceres i en flercylindret motor, bidraget fra plejlstangen kan,
grundet dens mere komplicerede bevægelse, kun delvis udballanceres. Derfor
også ballanceaksler i R4 bilmotorer.

Dertil kommer problematikken omkring "rocking couple" i to- og tre
cylindrede motorer.....

mvh
Orla

>Mvh
>Niels




Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177557
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408877
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste