Skødevognsstop & Sailfish 18"
Fra : Leo Sørensen

Dato : 30-05-01 11:04

Hej

Jeg har en Sailfish 18" hvor der sidder (har siddet 2 stk skødevognestop.
Jeg har været lidt rundt for at finde omtalte stop, uden resultat. Dem jeg
har spurgt siger at jeg skal købe en ny skinne, hvilket jeg ikke helt
forstår (vil forstå) Sådan en sag med vogn, stop, skinne og endestykker
koster en mindre formue!. Der må da være nogen der kender omtalte type,
eller ved hvor den kan erhverves!
Skinnen er nærmest en I skinne, 19mm bred og godset hvor stoppet skal gå
rundt om er 3mm. Der er ikke fjederstop på, men en form for skruestop
(fingerskrue man drejer). Huller til et fjederstop kunne jeg godt lave, hvis
nødvendigt. Men kan jeg få de rigtige er det jo bedre!

Apropos sådan en Sailfish 18" med sænkekøl på ca. 125 kg. Kan sådan et skib
kæntre så meget at den vælter over ved (u)normalt brug! Forstået på den
måde,
at hvis du holder den godt op i mod vinden, så krænger den fælt! Er der
nogen der har erfaring med lignende "skiv"?
Jeg har lige erhvervet den. Har for 15 år siden sejlet folkebåd.....

Hilsen
Leo

Fra : Danteknik

Dato : 30-05-01 22:00

Hej Leo.

Jeg har haft en Sailfish 18 i 5 år.

Vedr. skinne kan jeg ikke hjælpe. Den var iøvrigt også itu på vores, og vi
satte vognen fast på midten. Ikke optimalt; men brugbart.

Efter min bedste overbevisning, kan den ikke vælte, hvis kølen er kørt ned.
Den krænger over, vinden går ud af sejlene, og så retter den sig op igen. Vi
har sejlet i endog meget hårdt vejr uden problemer. Der kommer vand ind af
afløbshullerne i cockpittet; men det har ingen praktisk betydning.

God fornøjelse med skivet.

; - )

KD

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 31-05-01 08:10

Hej ,,kollegaer"
Jeg har også lige erhvervet en sailfish 18. Her er skødevognen skruet
permanent fast i midten, og har vist været det i lang tid. Det var ikke dem
jeg har købt båden af der har lavet det sådan, og de har haft båden i 5 år.
Så måske er der en svaghed
der, så en original løsning måske ikke er det ideelle. Men hvad du end
finder ud af hører jeg gerne om det, men pt vil jeg ikke gøre noget ved det.

Jeg har forøvrigt fået en mængde papirer med. Dels nyhedsbreve fra
importøren i Hundested og dels en sailfish18-klub i Danmark. Findes klubben
endnu eller har importøren eller andre en oversigt over hvor bådene er??

mvh

Erik Breum Petersen
Sailfish-502, Assens
breum@hehe.com