On Wed, 11 May 2005 11:22:04 +0200, "Studen" <studenREM@gmail.com>
wrote:
Hej.
>Mit ældgamle startrelæ er afgået ved døden, og til min skræk og rædsel skal
>jeg bløde 1100,- for et nyt originalt.
>
Det lyder voldsomt.
Jeg skrev for en del tid siden lidt om at redde et startrelæ.
Her er den igen.
Hermed et lille hint til at redde et defekt startrelæ.
Jeg har købt en Paso som reservedelsdonor til mit kæreste eje
Da jeg skulle prøvestarte motoren før den skal langtidskonserveres
viser det sig at startrelæet er færdigt.
Jeg starter den ved at kortslutte relæet med en skruetrækker - Det
virker fint.
Jeg demonterer startrelæet for at finde ud af hvad det fejler.
Op i boremaskinen, et 4 mm bor ned i nitterne og relæet er til at åbne
- Legende let.
Spolen er afbrudt, men det er ikke det værste - Lakken er brændt af
tråden, så der er ikke andet at gøre end at vikle al tråden af og
vikle ny tråd på.
425 vindinger 0,5 tråd er hvad der var på, og det er så hvad der skal
på igen.
Tråden tager jeg fra en gammel trafo jeg tidligere har adskildt for at
bruge tråden - Den er tilfældigvis 0,5 mm
Jeg har en gammel håndboremaskine, sådan en gammel sag med håndsving
og tandhjul - Op i skruestikken med den.
En 6 mm bolt gennem spolekærnen og i boremaskinens patron med den.
Nu er det bare at lægge tråd på igen, pænt vinding ved vinding, lag
for lag.
Pas på - Tråden kan kun være der hvis det ligger pænt.
For hver omdrejning på håndtaget roterer patronen 4 omgange, så det er
bare at kunne tælle til 106
Relæets anker får lige lidt vaseline før samlingen så det glider let.
Nitterne erstattes af fire 3x25 mm skruer.
Relæet er reddet og virker som nyt.
--
Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
NSU Super FOX 1958
www.gruby.dk