Justering af ventiler
Fra : MrGSX

Dato : 11-05-05 10:10

Hej,

Jeg har brug for lidt hjælp.
Jeg har været ved at stille ventiler på min suzuki GSX 550 fra 1985. I følge
haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har
nogle lidt mere præsise tal for dette ?

Endvidere står der at man skal dreje krumtappen til et mærke, hvorefter der
på tandhjulene (på knastakslerne) kommer et mærke som siger 2 på den ene og
3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben på både
ind/ud, cyl 2 på ud og 3 på ind.

Når disse mærker står rigtigt er min cyl 4 åben på ind og ud samt 2 er åben
på ind, og 3 er åben på ud.

Nogle der har noget erfaring med justering af ventiler på dette gamle kræ

Hilsen
MrGSX

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 10:20

> [...]
følge
> haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har

Nej, det er fint nok bare imellem der, hvis du kan knibe en 0.10 igennem så
er det fint..
alm søgeblade har også kun 0.05 og 0.10 og 0.15 at måle med, så et mere
præsist tal er ikke rigtigt nødvendigt..
Min blandingsmotor skal ha det samme mål, og på 3 af dem VÆLTER .05 igennem
men .10 kan lige akurart ikke komme igennem og den sidste kan .10 lige
knibes igennem, og der er ingen lyd fra ventilerne.

> [...]
og
> 3 på den anden. Når disse står rigtigt skulle cyl 1 være åben på både

Hvis den hele tiden har kørt fint, og du ikke har haft de aksler af, så er
der ingen grund til at kigge på det.
Du måler bare på ventilerne når knasten peger væk fra ventilen.

Mvh
Morten

Fra : Jes Vestervang

Dato : 11-05-05 12:04

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> writes:

> alm søgeblade har også kun 0.05 og 0.10 og 0.15 at måle med, så et
> mere præsist tal er ikke rigtigt nødvendigt..

Det var da en mærkelig konklusion. Louis har et billigt sæt, der
indeholder skæve størrelser, så man vist kan kombinere sig frem til
alle 1/100-dele i et fornuftigt interval.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 12:13

> Det var da en mærkelig konklusion. Louis har et billigt sæt, der
> indeholder skæve størrelser, så man vist kan kombinere sig frem til
> alle 1/100-dele i et fornuftigt interval.

Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
mindre man sliver at toppen af ventilen

Mvh
Morten

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 12:57

> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen

erstat selv v med b

Fra : Steen E.

Dato : 11-05-05 13:56

"Juel" <xSnAbElAstarchild.dk> skrev i en meddelelse

> erstat selv v med b

hvor sidder bentilerne henne ?

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 14:03

> hvor sidder bentilerne henne ?

Lige ved siden af krumtaps boosteren

Mvh
Morten

Fra : Tommy Fer

Dato : 11-05-05 18:37

Juel wrote:

> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen
>
> Mvh
> Morten

Honda levere shims med 0.025 til forskel

mvh Tommy Fer

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 20:49

> Honda levere shims med 0.025 til forskel

ok, gør suzuki da ikke...

Mvh
Morten

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-05-05 06:44

> ok, gør suzuki da ikke...

Nej, men det jo heller ikke en Honda vel?

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 22:20

Juel wrote:

> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen

Dumt argument!
Hvis spillerummet p.g.a. shims-springene kan risikere at være 0.049mm
større end minimum-målet er det da åndsvagt ovenikøbet at bruge
søgerblade der 0.02mm for tykke og derved ende med spillerum på op til
0.069 større end minimum :-|

--
Armand.

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 22:47

Juel wrote:

> Hvis det er med shims, kan man jo kun justere med 0.05 alligevel !, med
> mindre man sliver at toppen af ventilen

Dér er der noget du har misforstået i din manual:
Ved direkte tråd på ventilerne justerer man fordi ventilen arbejder sig
ind i sædet og spillerummet derved bliver for småt, og tricket med at
slibe af ventilstammen dækker problemet når man ikke længere kan
efterjustere p.g.a. shims'ene ikke findes tynde nok!

Jeg mener at kunne huske at Suzuki opgiver 3/10mm som afslibningsgrænse
i den forbindelse :-/

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-05-05 15:31

> Min blandingsmotor skal ha det samme mål, og på 3 af dem VÆLTER .05
> igennem men .10 kan lige akurart ikke komme igennem og den sidste kan
> .10 lige knibes igennem, og der er ingen lyd fra ventilerne.

Hej Morten

Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og ud.
Noget tyder på du kører med for løse ventiler. Hvis du strammer ventilerne
får du mindre slid på knasterne og højere ydelse

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-05-05 20:44

> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og
> ud. Noget tyder på du kører med for løse ventiler. Hvis du strammer
> ventilerne får du mindre slid på knasterne og højere ydelse

- lige indtil udstødningsventilerne brænder af pga. at de var stillet lige
stramt nok.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-05-05 06:43

> - lige indtil udstødningsventilerne brænder af pga. at de var stillet
> lige stramt nok.

Hej Martin

Netop her skinner Suzuki kvaliteten dig lige i øjnene. En GS'er ligger
konstant på randen af nedsmeltning

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 20:51

> [...]
> Noget tyder på du kører med for løse ventiler. Hvis du strammer ventilerne
> får du mindre slid på knasterne og højere ydelse

AAIII !! i haynes twin bog som både omfatter gsx400 og gs450 siger altså
0.08 til 0.13 !

Hvor har du læst det andet med GS450'eren ?

Mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 22:37

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

> Du ved godt både en GS 450 og en GS 500 har 0.03 til 0.08 både ind og ud.

Er det fakta eller Louis' Motobase's oplysning?

På GS'erne træder direkte på ventilerne og har altid haft den utroligt
lave min.-tolerence på 0.03 på indsugningen og den relativt lave
min.tolerence på udstødningen á 0.08, og det lyder mig fremmedt at
udstødningen med tiden er tilpasset det som sagt meget lave mål fra
indsugningen :-/

GSX'erne har til forskel Y-formede vippearme og derfor
konstruktionsbetinget en anelse større spilerum - Men til gengæld kan
man justere ind efter minimums-målet istedet for at bruge det
vidtspændende mål (á plads til shims-springene)!

--
Armand.

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 12-05-05 07:00

> Er det fakta eller Louis' Motobase's oplysning?

De 0.03mm minimum ind og ud for GS 500 E er fra den original Suzuki manual,
Haynes og Louis motobase. Jeg anser det derfor som værende fakta. GS
450'eren har samme ventil arrangement ifølge
http://www.powersportspro.com/partsfish/login.asp. Louis motobase siger også
her 0.03mm minimum ind og ud, og regner derfor med det passer, men her har
jeg ikke en org manual et støtte mig op ad.

> [...]
> min.tolerence på udstødningen á 0.08, og det lyder mig fremmedt at
> udstødningen med tiden er tilpasset det som sagt meget lave mål fra

Ja, det er helt åndsvagt! 0,03mm fra at brænde sammen.

Fra : Orla Pedersen

Dato : 11-05-05 10:42

MrGSX wrote:

> Hej,

> Jeg har brug for lidt hjælp.

Kig evt. på http://home20.inet.tele.dk/tfv/vtr/valves

mvh
Orla

Fra : MrGSX

Dato : 11-05-05 14:05

Æv, ved i ikke hvor meget de skal stå (ind/ud) ?

Hilsen
MrGSX

Fra : Ukendt

Dato : 11-05-05 14:24

> Æv, ved i ikke hvor meget de skal stå (ind/ud) ?

jow de skal stå imellem 0.08 og 0.13mm som du selv skrev

Mvh
Morten

Fra : Knud Dam

Dato : 11-05-05 17:38

"MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> følge
> haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har

Det er korrekte mål.

Du skal have et søgerblad på 0,08 og et på 0,13 mm

Hvis 0,08 kan gå i og 0,13 ikke kan gå i, er det OK, ellers skal du justere
ventilafstanden..

Er der stilleskruer eller stilles afstanden vha. shims ?

Mvh

KD

Fra : MrGSX

Dato : 12-05-05 07:47

Hej,

Det er stilleskruer

hilsen
MrGSX

Fra : Knud Dam

Dato : 12-05-05 21:37

> Hej,
>
> Det er stilleskruer
>
> hilsen
> MrGSX

OK !

Jeg mener helt sikkert at have søgerblade på 0,08 og på 0,13 mm

Dem må du låne, hvis du er interesseret.

Skal jeg undersøge ?

Mvh

KD

Fra : Asger Steffensen

Dato : 11-05-05 22:09

> [...]
> følge
> haynes skal både ind/ud sugning stå 0.08 til 0.13. Er der nogle som har

Du er godt nok krævende! Du har målene opgivet i hundrededel millimeter, og
så vil du have det mere præcist?!?

> [...]
> på ind, og 3 er åben på ud.
>
> Nogle der har noget erfaring med justering af ventiler på dette gamle kræ

Normalt gælder at du skal justere når stemplet er i top, og begge ventiler
lukket. Det burde du kunne se dig ud af, mærker eller ej.
Men tjek nu om den er taktet korrekt, det kunne jo være at den er forskubbet
en tand på en af akslerne.

Asger
DL 1000 (med ventiljustering for hver 24.000 km

Fra : Armand

Dato : 12-05-05 01:36

Asger Steffensen wrote:
> "MrGSX" <gsx@c.dk> skrev i en meddelelse

> Du er godt nok krævende! Du har målene opgivet i hundrededel millimeter, og
> så vil du have det mere præcist?!?

Hæ!

> [...]
> lukket. Det burde du kunne se dig ud af, mærker eller ej.
> Men tjek nu om den er taktet korrekt, det kunne jo være at den er forskubbet

Nix! Den er god nok!

Problemet er at da det er en firetakter vi taler om vil det kun være
hver anden omgang at en given cylinder står i samme position, hvorved at
billedet vil være omvendt efter kun én omgang - Og Mr GSX mangler lige
at rotere én omgang for at være ved startpunktet for hans manual!

Den 16-ventilede motor har ventilerne siddende som følger, set fra sædet
og ned på topstykket:

U U U U U U U U

I I I I I I I I

I= Undsugning og U= udstødning!

Tricket er at når cylinder #1 er i kompressionsfase (= Cylinder #4 er i
udstødningsfase!) er nedenstående X'ede ventiler ubelastede og til at
måle spillerum hhv. justere på:

X X X X U U U U

X X I I X X I I

Efter en 360° rotation af krumtappen er cylinder #4 i kompression og
billedet akkurat modsat:

U U U U X X X X

I I X X I I X X

--
Armand.

Fra : MrGSX

Dato : 12-05-05 07:54

Hej,

Ahhhh......Vil det sige at cyl 1 ikke er samme cyl som cyl 1 ved montering
af tændigskabler ?

Ved tændings kablerne er cyl 1, cyl i samme side som gear pedalen, og hvis
cyl 1 (når man stiller ventiler) er i bremse pedals siden, så passer
tegningen fint nok ...

Hilsen
MrGSX