Kasko til 21 årig?!?!?!
Fra : Andrew

Dato : 10-05-05 22:02

HEJSA

Jeg går i MC-drømmenes land. Tiden er nemlig kommet til at jeg kigger mig om
efter min anden MC.

Jeg overvejer CBR600, VFR750 og GS650S. Lovpligtig ansvarsforsikring er jo
ikke noget problem at få, men det er værere når man skal have kasko.

Hvis jeg skal bruge 60-70K på en motorcykel tager jeg ingen chancer, så skal
det være med kasko. Det er simpelthen for vandvittigt hvis man mistede
60.000 kroner ved tyveri og ikke kunne få dækket en øre.
Problemet er at mange selskaber har en minimumsalder for kasko af MC. GF
siger minimum 30 år, TopDK siger minimum 26 år.

Jeg forstår godt at alarmklokkerne ringer ved forsikringsselskaberne når en
gut på 21 år skal til at have flere kubik i kværnen; hvor er det surt at de
som kører fornuftigt skal straffes for andres helvedeskørsel. Men sådan er
det nu engang.

Spørgsmålet er: findes der virkelig INGEN forsikringsselskaber, der vil
kaskoforsikre en MC for en gut der er 21 somre ung?! Er det totalt umuligt,
og hvis NEJ: hvad kommer man til at slippe for kasko af en af de ovennævnte
MC'er?!

Der må være en løsning som også er økonomisk overkommelig for en
studerende?!

Mvh Anders

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 10-05-05 22:18

Andrew wrote:

> Der må være en løsning som også er økonomisk overkommelig for en
> studerende?!

Prøv at undersøge om der er nogle muligheder gennem din fagforening
(hvis du da er medlem af sådan en). Prøv Tryg - og husk at Fair tegner
separat tyveriforsikring (vist nok inkl. brand).

Held og lykke!

--
Tony
Fazer 1000 o>'o

Fra : Christina R.

Dato : 11-05-05 10:18

"Tony Lorentzen" wrote:
> Prøv at undersøge om der er nogle muligheder gennem din fagforening (hvis
> du da er medlem af sådan en). Prøv Tryg - og husk at Fair tegner separat
> tyveriforsikring (vist nok inkl. brand).

Ja, det er helt korrekt, at det er muligt at tegne en "halv kasko" hos
Fair -> dvs. ansvar + tyveri + brand er dækket, men altså ikke, hvis du selv
kører galt.
Jeg kører selv med sådan en forsikring, da min største skræk er tyveri -
ikke at køre galt... (og det er ikke helt uden grund, da der desværre er
dårlige erfaringer med tyveri i mit område... min scooter blev f.eks.
stjålet, da jeg lige havde købt GS'eren).
Ydermere var Fair faktisk de billigste jeg kunne finde, når jeg ikke skulle
have kasko:

Som 22-årig, uden erfaring, fik jeg tilbudet: Ansvar: ~2800 kr. + tyveri:
~3000 kr. Ialt = 5800 kr. (og jeg bor i København)
Men nu er min cykel selvfølgelig hverken en CBR600, VFR750 eller GS650S

--
Christina R.
(Suzuki GS500E)

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-05-05 10:54

"Ja, det er helt korrekt, at det er muligt at tegne en "halv kasko" hos
Fair"

Kan de fleste selskaber ikke det? Det har jeg da før fået tilbud på fra
bl.a. Tryg (som dog alligevel var for dyr + at jeg kun måtte have 2
motorkøretøjer..!!!).
Men det er måske helt slut? Husk: Læs det med de små bogstaver, så der ikke
lige er et forbehold man har overset....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Mads Møller

Dato : 11-05-05 20:12

Jeg havde en lidt anden oplevelse med Fair. Jeg var nemlig også lidt hooked
på en ansvar- og tyveriforsikring, men den ville Fair have 35.000 kr/år for
og det synes jeg lige var i overkanten. Tilsvarende for en alm kasko ville
de have 90.000 kr og mc´ens værdi taget i betragtning (ca 160.000kr) synes
jeg ikke at det var fair...
Nu har jeg Tryg og der giver jeg lige knap 15.000 kr/år for en fuld kasko på
en R1´er fra 2000

Mvh Mads

Fra : Anders Houmark

Dato : 10-05-05 23:46

Andrew wrote:
> [...]
> Problemet er at mange selskaber har en minimumsalder for kasko af MC.
> GF siger minimum 30 år, TopDK siger minimum 26 år.

En ven har fået et tilbud(?måske er det fast pris?) fra Tryg på 13000 om
året i kasko for en helt ny SV1000N. Tror det er pga. den ikke har kåbe, så
måske skulle du gå i den retning.. (ved ikke lige om GS650S er uden kåbe og
gider ikke kigge mc revy nu :)

Mvh Anders

Fra : Martin Leong

Dato : 11-05-05 06:35

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> kaskoforsikre en MC for en gut der er 21 somre ung?! Er det totalt
> umuligt, og hvis NEJ: hvad kommer man til at slippe for kasko af en af de

Jo sagtens, problemet er nok nærmere hvilken MC du vælger. Da jeg var 21 og
skulle have forsikret min SV650S, fik jeg både tilbud af TopDK, Fair og
almindelig Brand på kasko. Præmien svingede dog fra 20-30.000 kr, og andre
modeller (sportsmotorcykler) ville de slet ikke forsikre.

> Der må være en løsning som også er økonomisk overkommelig for en
> studerende?!

Se ovenstående. Hvis du absolut vil have kasko, kommer du også til at betale
for det. Du kunne evt. vælge en ansvar/tyveri/brand/hærværks forsikring som
Fair udbyder. Det gjorde jeg, men kom stadig til at betale lidt over 7000
årligt. (indtil jeg fik garage og kunne nøjes med ansvar).

Mvh
Martin Leong
TT350 (Der også er for dyr at kaskoforsikre for en 22 årig)

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-05-05 07:53

"Andrew" skrev:

> [...]
> det være med kasko. Det er simpelthen for vandvittigt hvis man mistede
> 60.000 kroner ved tyveri og ikke kunne få dækket en øre.

Det er så dit synspunkt og valg...
Jeg har ikke kasko på min gixxer af den simple grund, at jeg *føler* jeg kan
tyverisikre geden så meget, at den ikke er særlig nem at stjæle. Den står i
aflåst garage om natten, og er ellers forsynet med tyverialarm med
startspære osv, samt med en dejlig tyk kædelås, der er tøjret til et anker i
jorden, og så skivelåsen.
Den kan selvfølgelig altid blive stjålet, men jeg har vurderet risikoen for
et være ret lille (7,9,13).

Skulle jeg få lagt geden ned, kan jeg i Tyskland finde en donercykel til
20-25kkr, og det er ca. det halve af, hvad jeg selv skal give i kasko om
året, såe...

> [...]
de
> som kører fornuftigt skal straffes for andres helvedeskørsel. Men sådan er

Ja det er surt, men statistikkerne lyver jo desværre ikke. :-/

> [...]
umuligt,
> og hvis NEJ: hvad kommer man til at slippe for kasko af en af de

Der er flere forsikringsselskaber, som fx. Alm Brand, som jeg forhørte mig
hos, da jeg købte min gixxer 600. De ville, så vidt jeg husker, have 43kkr
om året i kasko. Min far, som er elitebilist osv. skulle af med godt 12kkr
om året uden vinterdækning - og det kun, hvis han meldte sig ind i
ældresagen.

> Der må være en løsning som også er økonomisk overkommelig for en
> studerende?!

Den findes vist desværre ikke...
Du kommer til at veje, om du vil have en billig ged med kasko eller en dyr
ged uden kasko, eller blot en mellemting.
Endelig må vi jo nok inderst inde indrømme, at et stykke legetøj til
60-100kkr ikke er fornuftigt for en studerende at eje, hvis man skal se
logisk på dilemaet.
At det så er skide skægt og helvedes vanedannende er en anden sag, og jeg
har så valgt at have det skægt nu og så tage den økonomiske risiko, der
følger med.

--
Psycho Cowboy - Bygningskonstruktør-studerende
Suzuki GSX-R 600

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 11-05-05 10:51

"Min far, som er elitebilist osv. skulle af med godt 12kkr om året uden
vinterdækning - og det kun, hvis han meldte sig ind i ældresagen"

HOST ¤%//¤

Det er stadig meget dyrt (i mine ører), nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor
han bor. Men alliwl.....

Fra : Psycho Cowboy

Dato : 11-05-05 10:55

"Henrik Nielsen" skrev:

> HOST ¤%//¤
>
> Det er stadig meget dyrt (i mine ører), nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor
> han bor. Men alliwl.....

Jeps, og han bor i Sorø, som vel må betegnes som en relativt fredelig by.
Men da han forhørte sig, var selskaberne jo selvfølgelig også helt vilde for
at få alle de andre forsikringer på hus, bil, båd osv. med oven i hatten, og
det sagde han så nej til... Ved ikke, om det har været udslagsgivende for
prisen, men op i fregatten med det, jeg kører med ansvar til lidt over 2kilo
om året, og så må jeg tage mine forholdregler.

--
Psycho Cowboy
Suzuki GSX-R 600