R1 - hugger/tøver ved accelleration
Fra : Mads Møller

Dato : 10-05-05 21:36

Hej,

Op til denne sæson blev jeg den glade ejer af en R1´er fra 2000 med 14.000km
på tælleren. Nu er der imidlertid kommet lidt skår i glæden. Her inden for
de sidste 500km er den begyndt at hugge/tøve når jeg vil accellere fra alm
motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt huggen/tøven kommer den
"igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke mere til det i den accelleration.
Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på
samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på
reservetanken.

Jeg har skiftet tændrørene og det har ikke afhjulpet problemet.
Benzinslangerne ligger fint uden skarpe knæk og umiddelbart ser
benzinfilteret ikke ud til at være beskidt.
Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
udluftninger er fri og filtrene er rene.

Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med ovenstående,
men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer op.

Har I nogle gode idéer til hvad der kan være galt og hvad der i givet fald
vil kunne afhjælpe problemet.....

Mvh Mads

Fra : Rene Joergensen

Dato : 10-05-05 21:49

Mads Møller <mads30@tiscali.dk> wrote:

> Mit næste skridt er at gennemgå benzintilførslen og sikre at alle
> udluftninger er fri og filtrene er rene.

Prøv at fylde noget karburatorsprit på den og se om det ikke skyldes
vand i tanken, dannet af kondens på indersiden af tanken.

--
-René

Fra : Mads Møller

Dato : 11-05-05 20:26

Hvis det var kondensvand i tanken, ville det så ikke være ved alle
hastigheder og ikke kun ved accelleration...
Anyway, jeg prøver alligevel at blande lidt karburatorsprit i benzinen. Det
er jo et relativt billigt forsøg.....

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 21:12

Mads Møller wrote:
> [...]
> hastigheder og ikke kun ved accelleration...
> Anyway, jeg prøver alligevel at blande lidt karburatorsprit i benzinen. Det

Hvis vandet kommer snigende med tiden vil der være en periode med mild
gene før det blokerer 100%. Derved vil den første ioplevelse deraf være
at vand (som i bensin opfører sig som en tung slilikonekugle) bliver
trukket med om mod hoveddysen når bensinflowet i svømmerhuset øges,
hvilket i praksis er ved gasgivning!

Tøm evt. svømmerhusene i et kassabelt syltetøjsglas og erfar derved hvad
der var af skidt og vand i det udtømte!

--
Armand.

Fra : Mads Møller

Dato : 14-05-05 18:50

Så har jeg prøvet at tømme benzinen af svømmerhusene og op i et klart glas.
Det der kom ud var rent, men virkede lidt uklart. Det passer vel også meget
med at det kunne være vand i benzinen. Der var fint hul gennem
udluftningsslangen til tanken, så det var jo som det skulle være. Til sidst
hældte jeg lidt karburatorsprit i benzinen og kørte en lang tur med konstant
hastighed på motorvejen for at se om jeg kunne genskabe problemet. Under
hele turen kørte R1´eren som den skulle, så der er noget der tyder på, at
problemet var kondensvand i benzinen.
Hvis jeg her efterfølgende skal være lidt bagklog, så passer det også med at
problemet begyndte at opstå efter en periode med koldt vejr og skiftende
temperaturer og samtidigt har luften været meget fugtig pga en masse
regnvejr i samme periode.

Men det vigtigste var at problemet tilsyneladende blev løst og I skal have
en stor tak for jeres gode idéer og løsningsforslag.

Mvh Mads

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 14-05-05 18:58

Mads Møller wrote:
> [...]
> problemet begyndte at opstå efter en periode med koldt vejr og skiftende
> temperaturer og samtidigt har luften været meget fugtig pga en masse

Jeg tror at jeg selv skal have fat i sprit til min bike, jeg tør dog
ikke selv, endnu, at skille karburatorene af... Hvor meget hælder man i
til 15 liter benz?

Fra : Mads Møller

Dato : 14-05-05 19:23

Det er ikke nødvendigt at skille karburatorerne ad for at tømme
svømmerhusene. Der sidder en lille skrue man skal have løsnet og så dræner
man den på den måde. Jeg skulle dog have tanken af for at kunne komme til.
På den dunk karburatorsprit jeg havde fat i stod der, at én liter rakte til
25-30 liter benzin. Det er sikkert det samme uanset fabrikat, så jeg vil
tror at en halv liter sprit til 15 liter ikke er helt ved siden af....

Fra : Jens B. Rasmussen

Dato : 14-05-05 19:22

> [...]
>
> Jeg tror at jeg selv skal have fat i sprit til min bike, jeg tør dog
> ikke selv, endnu, at skille karburatorene af... Hvor meget hælder man i

En halv flaske burde være nok - det står som regel på hvor meget rækker til
men en ½ liter er normalt nok til 25 ltr.

men der sker ikke det store ved at man overskrider mængden når du blander
det i 15 ltr benzin det var straks værre hvis det var en til en måleforhold

Jens Brauer Rasmussen
Suzuki RF900
www.kantanamc.dk

Fra : Niels Jørgen Andreas~

Dato : 10-05-05 21:55

Det kan måske være din exup ventil der "hænger", den lidt besværlige
opstart med chokeren er det samme med min.

Fra : Mads Møller

Dato : 11-05-05 20:50

Når du skriver "hænger" mener du så ligesom Peter længere nede i tråden, at
den kunne være groet fast...?? Men burde Yamaha´ens fejldiagnose system så
ikke indikere, at der er noget galt med EXUP´en...??

Det er jo rimeligt nemt at finde ud af, så det vil jeg da lige tjekke i
weekenden.

Mvh Mads

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 21:16

Mads Møller wrote:
> [...]
> ikke indikere, at der er noget galt med EXUP´en...??
>
> Det er jo rimeligt nemt at finde ud af, så det vil jeg da lige tjekke i

Det er ihvertfald et jævnligt set problem på FZR1000!

--
Armand.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 11-05-05 06:10

> [...]

> men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen står og varmer op.

Lyder interssant, min GS500 har præcis samme symptomer (dog er det nærmere
omdr. betonet end de 110-150km/t
lad os endelig høre hvis du finder en løsning

- Tom
GS500E '99

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 11-05-05 06:26

> [...]
> vil accellere fra alm motorvejshastighed (110-150 km/t). Efter lidt
> huggen/tøven kommer den "igang" og så mærker jeg umiddelbart ikke

Hej Mads

Prøv og tøm svømmehusene. Det er gratis og ret nemt.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Eg Egemarke

Dato : 11-05-05 08:11

Og går det helt galt kan du hente en manual til den på nettet både R1 og
Gs500

MvH Eg Egemarke

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=265
Manualer til Mc brug emule hent programmet på www.emule.dk

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 11-05-05 09:59

"Eg Egemarke" <egemarke@hotmail.com> writes:

> Og går det helt galt kan du hente en manual til den på nettet både R1

Jeps, har vistnok hele samlingen, selvom jeg kun har en 03 model.

Vi må se at få kørt en tur igen, Eg. Også selvom jeg er flyttet
tilbage på den dyre side af pløresund.

Kai

Fra : Mads Møller

Dato : 11-05-05 20:22

Hvad skulle det i givet fald være, hvis det skulle hjælpe at tømme
svømmerhusene...?? skidt..??

mvh Mads
"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@nospam.dkfritidmotorcykel.dk> wrote in
message news:42819749$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Steen E.

Dato : 11-05-05 11:00

> [...]

> Jeg ved ikke om det på nogen måde kan have en sammenhæng med
> ovenstående, men chokeren har været lidt svær at dosere når maskinen

Hvis det er periodevis for mager blanding efter længere tids motorvej,
så er det klassiske problem undertryk i tanken : udluftningsslangerne
under tanken tilstoppede eller klemte. Check ved at åbne dækslet og
lytte efter "svurp".

Ellers må det være tilførselsslanger/benzinpumpe/filter ?

For det er vel ikke for fed blanding : "tung" lyd ? Hængende
svømmerventiler ?

Min Fazer 1000 fra 2003 - karburatormotoren fra R1 - har altid været en
dårlig starter og vanskelig at dosere choker på. Mit indtryk er at det
er et generelt problem, grundet forureningskravene.

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Pwh

Dato : 11-05-05 13:06

Steen E. wrote:
> Min Fazer 1000 fra 2003 - karburatormotoren fra R1 - har altid været
> en dårlig starter og vanskelig at dosere choker på. Mit indtryk er at
> det er et generelt problem, grundet forureningskravene.

Jeg havde engang en Kawa Gpx600 USA-import model der havde
samme problem. Ved nærmere eftersyn af motoren opdagede jeg at der
var lavet et sidrigt system der trak luft til udstødningsventilerne ved start,
det var pgr forureningskrav i USA, jeg blændede det system af og den
fungerede derefter helt normalt ved start.
Kan man tænke sig at man kunne gører det samme ved jeres, det er jo
bare at koble systemet til igen hvis den skal synes.

/Jens

Fra : Steen E.

Dato : 11-05-05 13:45

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kan man tænke sig at man kunne gører det samme ved jeres, det er jo
> bare at koble systemet til igen hvis den skal synes.

Jep - det er der på fazeren, et sæt rør og andet skrammel som gør det
&/%¤""#!*# bare at skifte tændrør, så det har du nok ret i.

Div. udenlandske sider (hvor fazeren jo hedder FZ1) anbefaler også at
fjerne det helt, samt omdysse den, for at få den til at starte let og gå
rent. F.x. http://www.cartestsoftware.com/fz1/

Fra : Pwh

Dato : 11-05-05 16:06

> Jep - det er der på fazeren, et sæt rør og andet skrammel som gør det
> &/%¤""#!*# bare at skifte tændrør, så det har du nok ret i.

Selv en blind høne kan jo finde et korn

> Div. udenlandske sider (hvor fazeren jo hedder FZ1) anbefaler også at
> fjerne det helt, samt omdysse den, for at få den til at starte let og
> gå rent. F.x. http://www.cartestsoftware.com/fz1/

Jamen så er det da bare og prøve og blokerer systemet og se hvad den siger.
Om det er nødvendigt med en omdysning ved jeg ikke, på Kawaen var det
kun under start at systemet var aktivt.
Jeg mener at tanken med systemet var at der ikke kunne komme uforbrændt
benzin ud i naturen, men resultatet på Kawaen var at den var næsten umulig
at styrer med chokeren ved koldstart, Tom Haasum som jeg købte den af
fortalte mig at flere andre mc'er han fik hjem fra USA havde samme symtomer.

/Jens

Fra : Mads Møller

Dato : 11-05-05 20:30

Jeg prøver at kigge nærmere på udluftningen og benzinsystemet her i
weekenden.

Det kunne da være at man skulle prøve at blænde det der forurenings pjat af,
hvis det kunne afhjælpe den svære dosering af chookeren....

mvh Mads

Fra : Armand

Dato : 11-05-05 21:15

Mads Møller wrote:
> [...]
>
> Det kunne da være at man skulle prøve at blænde det der forurenings pjat af,
> hvis det kunne afhjælpe den svære dosering af chookeren....

Er det ikke fordi du bruger choker helt forkert?
Chokeren er kun til for at starte op så du kan komme ud over kantstenen
og afsted :-|
Ducati'er kan f.eks. slet ikke køre med støttebenet slået ud, og holder
du til sammenliogning også og varmer bilen op i flere minutter før du kører?

--
Armand.

Fra : Mads Møller

Dato : 11-05-05 21:50

Den står vel typisk og varmer op og får olietryk i et minuts tid mens jeg
tager handsker og styrhjelm på. Men det er rigtigt at problemet bliver
væsentligt mindre, så snart man ruller....

mvh Mads

Fra : Armand

Dato : 12-05-05 01:19

Mads Møller wrote:
> Den står vel typisk og varmer op og får olietryk i et minuts tid mens jeg
> tager handsker og styrhjelm på.

Hvis der ikke er olietryk på, så skal du slukke øjeblikkeligt!!!

Der findes intet argument imod "tryk og kør", som enhver bilist gør det
hver morgen, og hvis der endda er problemer med at styre chokeren i kold
tomgang, hvilket i praksis vil indebære at motoren går istå eller med
høje omdrejninger, er dét derimod et tungt argument til ikke(!) at
"varme op" :-|

--
Armand.

Fra : Simon B. Hansen

Dato : 13-05-05 00:13

> Der findes intet argument imod "tryk og kør", som enhver bilist gør det
> hver morgen, <SNIP>
men det burde enhver bilist måske gøre.

> [...]
> omdrejninger, er dét derimod et tungt argument til ikke(!) at "varme op"
HELT enig

Mon ikke den kolde (og derfor tykke) olie smører dårligere, og det derfor er
en god ide at belaste motoren så lidt som muligt indtil den er varm. Enten i
form af egentlig opvarmning eller ved at køre "med blød hat". og så er der
ikke så vigtigt om man varmer op vha choker eller ved hjælp af gashåndtag
eller for den sags skyld ved forsigtig kørsel.

Simon

Fra : Armand

Dato : 13-05-05 16:51

Simon B. Hansen wrote:

> Mon ikke den kolde (og derfor tykke) olie smører dårligere, og det derfor er
> en god ide at belaste motoren så lidt som muligt indtil den er varm.....

Jup! Jeg skriver jo heller ikke "tryk-og-ræs"

> [...]
> ikke så vigtigt om man varmer op vha choker eller ved hjælp af gashåndtag
> eller for den sags skyld ved forsigtig kørsel.

Egentlig er tomgang ikke decideret ubelastende, hvorfor man heller ikke
bør lade bensinmotorer gå unødvendigt længe i tomgang, og således vil en
rolig kørsel fra stedet skade mindre ned tomgang af samme varighed!

Chokerbrug er tillige kun et nødvendigt onde som vil kunne forårsage en
slidende bensin-afvaskning af cylindervæggen forårsaget af
kondenserende bensinoverskud.
Da man,især på vandkølede motorer, kan "fjerne chokeren" hurtigt efter
påbegyndt kørsel, er opvarmningsperioden kortere ved tryk-og-kør end ved
tomgangs-opvarmning og derved vil man belaste cylindervæggen mindst med
given bensin-vask ved at køre hurtigst muligt efter opstart!

--
Armand.

Fra : Peter Jakobsen

Dato : 11-05-05 14:35

Mads Møller wrote:
> [...]
> står og varmer op.
> Har I nogle gode idéer til hvad der kan være galt og hvad der i givet

Kunne godt lyde som en exup-ventil der er groet fast... Smør den
--
M V H

Peter Jakobsen
KAWASAKI ZX12R '01
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=160
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=1152

Fra : Brian Larsen

Dato : 13-05-05 14:32

On Tue, 10 May 2005 22:35:32 +0200, Mads Møller wrote:

> [...]
> Det optræder lidt periodevis og af forskellig "styrke". Det føles lidt på
> samme måde som når man er ved at løbe tør for benzin og skal over på

Jeg har haft samme problem, det opstod kun på motorvej efter næsten
konstant fart i en vis tid. Gerne ved omdrejninger imellem 6500-7000.

Jeg gav den noget karburator sprit og har ikke mærket noget til det
siden.. endnu da :)

--
FZR600R
http://dfmc.dk/?id=673