Juel wrote:
>>Citat:
>> >>>> Falsk luft?
>>
>> >>> Kan ikke rigtigt se hvor det skulle komme fra, gummierne er helt
>> >>> tætte..
>>
>>Hmnnnn :-/
>
>
> hehe ja vidste den ville komme da jeg skrev det, du var i mine tanker Armand
>
Kan du så også se hvor svært det er at give dig råd hvis alle forslag
forkastes uden videre omtanke! :-|
>>Mon ikke fuld kompression på begge cylindre har sin virkning :-/
>
>
> Nej ikke nok, startede den igår og den vil ikke rigtigt tage rpm, den dør
> når man hiver den i øret, men nu kan den gå i tomgang..
Hvilket kan tyde på at knasten skal have endnu et hak!
Prøv evt at vurdere knastens timing ud fra nedenstående procedure:
- Lav en karton-rondel og hæng centreret på svinghjulet (tørt løbende
generator?) eller til fastspænding på akslen ved tændingen!
- Find/lav et "sigtemærke" hvorsomhelst hvor det er belejligt!
- Pil tændrørene ud og kør et stempel i top!
- Sæt et mærke på rondellen ud for sigtemærket!
- Drej motoren ganske forsigtigt imens du fifler under en knast der er
ved at ville åbne med det tyndeste søgeblad du har !
- Sæt et mærke på rondellen når du ikke længere kan bevæge søgebladet
(=knasten træder på den)!
- Gør det samme for den anden knast også - Samt baglæns(*) for begge
knaster (det er en fordel at bruge forskellig markering for de to
knasters individuelle målinger)!
Derved ender du med at have fire punkter der markerer åbne og
lukketidspunktet i forhold til toppunktet.
Knastens ilægning kan vurderes efter følgende tommelfingerregel:
a) Udstødningen skal lukke ligeså langt efter toppunktet, som
indsugningen åbner før toppunktet!
b) Indsugningen skal lukke ligeså langt efter bund-punktet (=180° fra
dit toppunkts-mærke, á en linie gennem centrum), som udstødningen åbner
før bundpunktet!
Læg mærke til at jeg taler ikke om eksakte grader med om symmetri og er
målet for "a" 50°/50°, vil en skæv ilægning af knasten á 5° medføre
55°/45°, hvilket skulle være til at detektere på selv den mest primitive
rondel
(*):
læg mærke til at motoren er tung at dreje baglæns p.g.a. at
starterdrevet trækker startmotoren med og at det derfor er enklere at
dreje "fremad" indtil søgebladet atter kan gå under knasten og derfra
dreje baglæns til den tydeligt "klemmer".
--
Armand.