Blandingsforhold ??
Fra : Gert L. Jensen

Dato : 07-05-05 11:36

Er der nogen der har styr på hvilket benzin/olie forhold der skal blandes i,
til en gammel militær offroader Yamaha DT 250 MX ?? Ved godt at der jo er
olieblander på, men tiltroen til den er ikke særligt stor

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 13:59

Gert L. Jensen wrote:
> Er der nogen der har styr på hvilket benzin/olie forhold der skal blandes i,
> til en gammel militær offroader Yamaha DT 250 MX ?? Ved godt at der jo er
> olieblander på, men tiltroen til den er ikke særligt stor

Hvorfor ikke?

Ved tvivl er det enkelt at bruge premix imens man måler hvor meget olie
der kommer ud af pumpens afmonterede udgangs-slange ved et givent
omdrejningstal - Værkstedsmanualen har et tal for dén mængde hvilket ens
måling skal matche og gør den det er der ingen ko på isen!

Forekomsten af oliepumpe er ikke ubegrundet:
De 3%(?) der iblandes bensinen fylder man på motoren i alle henseender
selvom det kun er ved fuldgas at motoren har behov for så meget. Her på
gruppen har jeg set nævnt at forskellen mellem min og max for pumpens
vedkommende er 1:14, hvilket omregnet vil sige at ned premix hælder man
i tomgang op til 14 gange så meget olie igennem, som der er nødvendigt
En anden faktor er at hvis chokeren regnes for at fordoble til tredoble
bensinmængden fylder man ved chokerstart tilsvarende mer-mængde af olie
igennem ved premix uden at det er nødvendigt

Sod og koks i forbrændingskammeret og udstødningen, er et af 2-taggerens
store problemer - Der er ingen grund til at gøre sagen værre :-|

--
Armand.