Dæk-typer og størrelse samt "lapning"
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 06-05-05 21:20

Hej NG.

I dag lykkedes det mig at punktere på mit baghjul, en rimelig stor sten
havde sat sig godt ind i dækket og havde lavet et hul lidt mindre end en
blyant. Har prøvet det her lappe-skum fra Basta men det synes ikke at kunne
klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...

Bør dækket bare skiftes???

Og så er der det med dæk-størrelser...

På mit dæk står der 150/60 7R17.

Betyder det så at det er 17" 150 bredt, og 60 "højt"? Og hvis jeg ønsker et
breddere bagdæk, hvilke tal kan jeg så ændre på, såfremt der naturligvis er
plads til det på maskinen.

Håber nogen kan hjælpe...

Mvh. Michael H. Madsen
Cagiva Mito 125 EVO.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-05-05 21:50

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
> breddere bagdæk, hvilke tal kan jeg så ændre på, såfremt der naturligvis er

Lad os starte med det bredere dæk
Det vil ændre på køreegenskaberne, er du sikker på det er noget du
ønsker?, det er sjældent (erfaringsamæssigt) til det bedre.
Men skal det være så er det de 150 der skal "lobbes" op fx. til 160

Der findes mange fikse metoder til at lappe et dæk - min mening.
Står du ikke alene på en russisk slette eller tlsvarende ødemark, lad
være. På MC lægger du dit liv på kun de to dæk, de bør imho vært i god
stand.
Min rekord er under en uge for et dæk, før vi mødte et søm øv øv jeg
skiftede.

--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 07-05-05 07:00

> Betyder det så at det er 17" 150 bredt, og 60 "højt"? Og hvis jeg
> ønsker et breddere bagdæk, hvilke tal kan jeg så ændre på, såfremt
> der naturligvis er plads til det på maskinen.

Hej Michael

En Cagiva Mito 125 EVO har 4" bred bagfælg. Der er et 150 bagdæk det
bredeste du kan sætte på. Man kan lige som sige at Cagiva har "presset
citronen" ved at sætte et 150/60 bagdæk på som er den originale
dækstørrelse.

Hvis dækket passer i bredden med fælgen, så er dækkanten let skrå udadtil,
og trædenfladen laver en pæn bue fra kant til kant. Sætter man et for smalt
dæk på fælgen bliver dækkanten lodret, og trædenfladen laver stadig en bue
fra kant til kant, men buen bliver ikke så "høj", og det er let at køre sit
dæk ud overkanten ved hård svngkørsel.
Sætter man et for bredt dæk på fælgen bliver dækkanten meget skrå udadtil.
Trædenfladen mister bue effekten og bliver mere firkanetet. Siderne tæt på
dækkanten bliver meget lodrette, og derfor er de helt umulige at køre til
kanten mere. Dækket bliver ikke bredere, mere deformt, da det jo skal
klemmes ind på den for smalle fælg. Den mere firkantede form ødelægger
svingengenskaberne den ville have haft med et perfekt tilpasset dæk.

Lad være med at sætte for brede dæk på cyklen!

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Pizzabager

Dato : 07-05-05 06:55

> [...]
> kunne klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i
> hullet, men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...

Lad være med at lap, med de der skum typer.. det er surt men det handler jo
om liv.. enten skal dækket lappes ordenligt, dvs evt værksted, eller et nyt
dæk..
og det med af skifte dæk. str.. tjaa du får næppe bedre køreegenskaber med
et nyt bredere dæk end du har nu så hvorfor skifte.. maskinen er samlet med
det dæk du har på, så det er nok det bedste dæk til din model... :)

Kasper

Fra : Torben Scheel

Dato : 07-05-05 08:12

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
> breddere bagdæk, hvilke tal kan jeg så ændre på, såfremt der naturligvis er

Lad være med at købe bredere dæk - du kan trøste dig med at det er samme
dækbredde som på FJ1200.

--
vh
Torben

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 07-05-05 09:26

Tak for Jeres svar...

Holder mig til mit 150/60 dæk.

Mvh. Michael.

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 12:42

Michael H. Madsen wrote:

> [...]
> klare det store hul. Der findes også det her man kan presse ind i hullet,
> men det jeg har synes jeg ikke at kunne få til at virke...

Reparations-plugs er udemærkede som nødreperation, men bør sekunderes af
en regulær lapning indefra ved dækmanden - Omkostningerne derve kan du
så vægte op imod hvor mange km du regner med at have tilbage i bagdækket
og derudfra beslutte om ikke et nyt ligesåvel kan svare sig :-/

> Bør dækket bare skiftes???

Hvis en plug ikke kan tætne er det mere en opskæring end en
punkt(!)ering og i så fald er dækket at regne for skrot; men derom kan
dækmanden også vurdere bedre efter afmontering af dækket.

> Og så er der det med dæk-størrelser...
> På mit dæk står der 150/60 7R17.
> Betyder det så at det er 17" 150 bredt, og 60 "højt"?

60% (af bredden) højt!

> Og hvis jeg ønsker et breddere bagdæk, hvilke tal kan jeg
> så ændre på, såfremt der naturligvis er plads til det på
> maskinen.

Jeg ifalder DON'T-koret!

> Cagiva Mito 125 EVO.

Fed lille racer, forøvrigt:
Få kubikkere men mange gear, og et meget bredt bagdæk!
Forøvrigt en cross-motor man har fundet lejlighed til at bruge, hvilket
også ses tydeligt omkring oliepåfyldningen (stel og motor er ikke skabt
sammen)!

--
Armand.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 07-05-05 19:21

cut

> 60% (af bredden) højt!

Dejlig info, takker. Vidste ikke det var %.

> [...]
> Forøvrigt en cross-motor man har fundet lejlighed til at bruge, hvilket
> også ses tydeligt omkring oliepåfyldningen (stel og motor er ikke skabt

Korrekt, cool lille racer. Men ok, mange omdrejninger og kedeligt bundtræk
naturligvis. Men klart sjov

> --
> Armand.

Thanks.