|
| Aprilia SR 125 --> 175? Fra : Henrik \(Silkeborg\) |
Dato : 06-05-05 20:04 |
|
Jeg tænker på at anskaffe en Aprilia SR 125.
Jeg har hørt at man må smide en større karburator, stempel og cylinder på
uden at det koster i forsikring, vægtafgift og at den stadigt er lovlig og
ikke
skal synes igen.
Kan det virkeligt være rigtigt?
P.S. Hvor kan man købe stempel, cylinder og karburator?
Gerne originalt og til en ordentlig pris ???
Henrik
| |
Thomas B. Andersen (07-05-2005)
| Kommentar Fra : Thomas B. Andersen |
Dato : 07-05-05 08:48 |
|
"Henrik (Silkeborg)" <henrik_newsNOSPAMHERE@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
news:427bbfb3$0$79456$14726298@news.sunsite.dk...
> Jeg tænker på at anskaffe en Aprilia SR 125.
>
> Jeg har hørt at man må smide en større karburator, stempel og cylinder på
> uden at det koster i forsikring, vægtafgift og at den stadigt er lovlig og
> ikke
> skal synes igen.
>
> Kan det virkeligt være rigtigt?
>
> P.S. Hvor kan man købe stempel, cylinder og karburator?
> Gerne originalt og til en ordentlig pris ???
Det kit på ca 175cc er lavet af enten polini eller malossi. Det giver den
del mere.
Jeg har lavet samme tur på min SKR 150, og der er en stor forskel!
kig evet på www.scooter-center.com
>
> Henrik
Thomas
>
| |
Armand (07-05-2005)
| Kommentar Fra : Armand |
Dato : 07-05-05 10:51 |
|
Henrik (Silkeborg) wrote:
> Jeg tænker på at anskaffe en Aprilia SR 125.
>
> Jeg har hørt at man må smide en større karburator, stempel og cylinder på
> uden at det koster i forsikring, vægtafgift og at den stadigt er lovlig og
> ikke skal synes igen.
> Kan det virkeligt være rigtigt?
Ja - Det er jo ikke en knallert!
Du komme dog nok til at sprænge rammen for det lille kørekort med en
sådan tuning
Derudover er der i modsætning til for knallerters vedkommende det
alternativ at købe en større motorcykel, og dét vil oftest være
billigere i det lange løb end at tune på den nuværende:
Pengene til tunet vil i bedste fald være spildt og i værste fald vil du
få mindre for den tunede end for en std. ved videresalg.
Og beregner man de udgifter og lægger dem til nuværende salgsværdi vil
man sikkert kunne finde en større motorcykel til samme udgift :-/
--
Armand.
| |
Pwh (07-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 07-05-05 11:26 |
|
Armand wrote:
> Og beregner man de udgifter og lægger dem til nuværende salgsværdi vil
> man sikkert kunne finde en større motorcykel til samme udgift :-/
Eller ligefrem købe sig en rigtig Mc i stedet for,
en SR125 er jo kun en Scooter som faktisk slet ikke egner
sig til at kører hurtigerer end den kan standart.
/Jens (som har haft en SR125'er)
| |
Henrik \(Silkeborg\) (07-05-2005)
| Kommentar Fra : Henrik \(Silkeborg\) |
Dato : 07-05-05 23:53 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:TI0fe.263$jT3.119@news.get2net.dk...
> Armand wrote:
>> Og beregner man de udgifter og lægger dem til nuværende salgsværdi vil
>> man sikkert kunne finde en større motorcykel til samme udgift :-/
>
> Eller ligefrem købe sig en rigtig Mc i stedet for,
> en SR125 er jo kun en Scooter som faktisk slet ikke egner
> sig til at kører hurtigerer end den kan standart.
>
> /Jens (som har haft en SR125'er)
>
Hej Jens, jeg snakkede med en gut nede i byen i forgårs, han havde ikke
haft andre problemer med SR 125éren end at han skulle ha skift kileremmen på
4 år,
det lyder rimeligt overbevisende...
Hvad er dine erfaringer mere præcist???
Henrik
| |
Pwh (08-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 08-05-05 05:17 |
|
>> /Jens (som har haft en SR125'er)
>>
>
> Hej Jens, jeg snakkede med en gut nede i byen i forgårs, han havde
> ikke haft andre problemer med SR 125éren end at han skulle ha skift
> kileremmen på 4 år,
> det lyder rimeligt overbevisende...
>
> Hvad er dine erfaringer mere præcist???
>
> Henrik
Tja, jeg havde min fra ny af og nåede kun at kører
ca 6.000km på den, så de helt store erfaringer har jeg ikke.
Den virkede såmænd meget godt, forbremsen havde det
med at gro fast, og bagbremsen bremsese lidt ujævnt
på trods af at fælgen/bakker blev skiftet på garantien.
Men det er en dejlig hurtig/pålidelig motor der er i den.
/Jens
| |
anders majland (09-05-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 09-05-05 07:23 |
|
> Eller ligefrem købe sig en rigtig Mc i stedet for,
> en SR125 er jo kun en Scooter som faktisk slet ikke egner
> sig til at kører hurtigerer end den kan standart.
Det er jeg så ikke helt enig - Jeg har prøvet en tur på en kittet hvor
ejeren så kørte på min leonardo 150. Som standard har de ca. lige få heste,
men jeg skal love for at hans var blevet sjovere Bare fordi den kan køre
hurtigere behøver man jo ikke køre med bundgas hele tiden... Selvom den
ekstra effekt nok er ganske rar når man lige skal have overstået en
overhaling på landevej.
Men da scooteren er temmelig let giver kittet et ganske pænt vægt effekt
forhold. Hvis man desuden kører meget bykørsel er den stadig et oplagt valg
i forhold til en gearet mc. Nu kører jeg heldigvis ikke ret mange af mine km
i københavn mere - men skulle jeg igen få brug for at køre meget bytrafik
ville jeg bestemt overveje noget med automatisk transmission igen.
Jeg kan ikke huske prisen på kittet, men mener at det kun er få tusinde
kroner - og så lidt oveni til en effektpotte for at få det fulde udbytte.
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
| |
Pwh (09-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 09-05-05 19:23 |
|
>> Eller ligefrem købe sig en rigtig Mc i stedet for,
>> en SR125 er jo kun en Scooter som faktisk slet ikke egner
>> sig til at kører hurtigerer end den kan standart.
>
> Det er jeg så ikke helt enig - Jeg har prøvet en tur på en kittet hvor
> ejeren så kørte på min leonardo 150. Som standard har de ca. lige få
> heste, men jeg skal love for at hans var blevet sjovere Bare
> fordi den kan køre hurtigere behøver man jo ikke køre med bundgas
> hele tiden... Selvom den ekstra effekt nok er ganske rar når man lige
> skal have overstået en overhaling på landevej.
Enig i at til en overhaling på landevej kunne det værer fint nok, men til
alm bykørsel har den standart rigeligt med effekt, jeg har da givet mange
madkasser sved på panden når de troede jag kørte på en øvert
Men at kører meget hurtigere end de 100-110 km/t den kan standart
kræver mere dødsforargt end jeg har, den er alt for levende og ustabil
ved de højere hastigheder efter min mening.
> Men da scooteren er temmelig let giver kittet et ganske pænt vægt
> effekt forhold. Hvis man desuden kører meget bykørsel er den stadig
> et oplagt valg i forhold til en gearet mc.
Jo hvis det kun drejer sig om transport er en scooter genialt i byen,
men vil man ud og trille lidt fornøjelsesture på de snoede veje er det
ikke lige det rigtige valg efter min mening.
/Jens
| |
anders majland (10-05-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 10-05-05 21:06 |
|
> alm bykørsel har den standart rigeligt med effekt
Man kan da aldrig få rigeligt med effekt
Men put bare 34hk (så dem med lille kørekort kan være med) i en scooter på
under 150kg og en fornuftig afstamt vario og man har et effektivt reskab til
bytrafik - desværre fåes det ikke rigtigt standard ... Men der er mange
mulighed for at nå det. Gilera Runner 180 er et godt udgangspunkt der
specielt i UK er et øndet tuningsbasis (Malossi mf. har lt hvad der skal
til)
> Jo hvis det kun drejer sig om transport er en scooter genialt i byen,
> men vil man ud og trille lidt fornøjelsesture på de snoede veje er det
> ikke lige det rigtige valg efter min mening.
Nej det bliver det hurtigt et problem med den medsvingene motor på ujævnt
underlag. Men prøv at se noget scooterrace hvis du er tvivl om at de også
kan køres i sving...
Min tenere er nok heller ikke det oplagte valg til det jeg brugre den til -
godt 20kkm/året i pendlerkørsel i al slags vejr - men mc'er skal man nu ikke
altid kun købe efter fornuft. Så igen - hvis en stor del af ens mc-kørsel er
"bytransport" er en scooter et oplagt valg - og den kan nu også bruges uden
for bygrænsen. Jeg er nok blandt de få der kan finde på at køre på tværs af
landet på så lille en mc, men den følger nu trafikken ret pænt alligevel..
Btw så solgte jeg min ekstra leonardo idag. Dvs det er ikke meget andet end
et stel med papirer da jeg har plukket stumper fra den. Så snart er der en
nyrenoveret leonardo mere tilbage i kbh .... Så har jeg kun en tilbage (og
den må jeg se at få ordnet så den er kørende igen... )
--
Anders DOT Majland AT jyde DOT dk
Yamaha XT600Z Ténéré 1988 & Skoda Fabia Kombi 1.2 2004
| |
Pwh (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 10-05-05 23:18 |
|
>> alm bykørsel har den standart rigeligt med effekt
>
> Man kan da aldrig få rigeligt med effekt
Ok, det har du self ret i
>> Jo hvis det kun drejer sig om transport er en scooter genialt i byen,
>> men vil man ud og trille lidt fornøjelsesture på de snoede veje er
>> det ikke lige det rigtige valg efter min mening.
>
> Nej det bliver det hurtigt et problem med den medsvingene motor på
> ujævnt underlag. Men prøv at se noget scooterrace hvis du er tvivl om
> at de også kan køres i sving...
Faktisk styrede SR'en langt bedre end jeg havde forventet.
Du har ret i at de kan køres ret råddent hvis man tør
Men kører hurtigt på dem er jeg for stor en tøsedreng til, der vil
jeg altså have nogle større hjul, bedre bremser og et stabilt stel.
/Jens
| |
Jes Vestervang (09-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 09-05-05 20:32 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:
> Jo hvis det kun drejer sig om transport er en scooter genialt i
> byen,
Jeg hader dem, ihvertfald 2-takterne. Stille og roligt Ikke nok
med at de larmer, så larmer de på den irriterende vrælende måde,
døgnet rundt. Problemet er jo til dels at de små motorer bliver nødt
til at snurre med en masse omdrejninger, for at yde tilstrækkeligt.
Det hjælper selvfølgelig heller ikke at deres blikpotter af nogle
udstødninger ruster igennem på kort tid, så støjhelvedet når episke
proportioner.
MC-scootere er selvfølgelig ikke helt så pressede mht. effekt, så der
aftager irritationsmomentet nok nogenlunde proportionalt med
motorstørrelsen.
Næh, små fornuftige 4-taktere, helst med en rigtig gearkasse for at
holde omdrejningerne på et fornuftigt niveau, det er hvad jeg
foretrækker til bykørsel!
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Pwh (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 10-05-05 18:20 |
|
Jes Vestervang wrote:
> Næh, små fornuftige 4-taktere, helst med en rigtig gearkasse for at
> holde omdrejningerne på et fornuftigt niveau, det er hvad jeg
> foretrækker til bykørsel!
Har du prøvet sådan en 2-takst 125ccm scooter eller gætter du bare,
variomatic'en sørger jo for at gearer op for dig, så faktisk ligger man
ved ret få omdrejninger ved alm bykørsel.
Self kan man få dem til at larme ved at skulle give bundgas ved hvert lyskryds,
men så kan man næsten få alt til at støje
Det automatiske gear er genialt til bykørsel, der er det belastende hele tiden at
skulle bruge kobling og gear.
/Jens
| |
Hekto (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Hekto |
Dato : 10-05-05 20:34 |
|
In article <t36ge.840$tS7.239@news.get2net.dk>,
deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk says...
> Har du prøvet sådan en 2-takst 125ccm scooter eller gætter du bare,
> variomatic'en sørger jo for at gearer op for dig, så faktisk ligger man
> ved ret få omdrejninger ved alm bykørsel.
> Self kan man få dem til at larme ved at skulle give bundgas ved hvert lyskryds,
> men så kan man næsten få alt til at støje
> Det automatiske gear er genialt til bykørsel, der er det belastende hele tiden at
> skulle bruge kobling og gear.
>
>
Jep!
Det er den hurtigste transport Ballerup - Fisketorvet! 20 min.!
Glem alt om at manuelt gear er bedre end elastiktræk ... lige netop til
bykørsel!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650
www.hekto.dk www.dfmc.dk/hekto
Ducatist og medlem af 'Geheime Motorrad Putzer Verein'
Alt godt fra dyreriget! Vilde Pantere og Elefanter!
| |
Jes Vestervang (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 10-05-05 18:37 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:
> Jes Vestervang wrote:
>> Næh, små fornuftige 4-taktere, helst med en rigtig gearkasse for at
>> holde omdrejningerne på et fornuftigt niveau, det er hvad jeg
>> foretrækker til bykørsel!
>
> Har du prøvet sådan en 2-takst 125ccm scooter eller gætter du bare,
Jeg har ikke prøvet en, kun hørt dem.
> variomatic'en sørger jo for at gearer op for dig, så faktisk ligger
> man ved ret få omdrejninger ved alm bykørsel.
Ved acceleration ryger de da et pænt stykke op i omdrejninger.
> Self kan man få dem til at larme ved at skulle give bundgas ved
> hvert lyskryds, men så kan man næsten få alt til at støje
Fuld gas på en GN125'er larmer bare væsentligt mindre end på en 125ccm
totakts-scooter.
> Det automatiske gear er genialt til bykørsel, der er det belastende
> hele tiden at skulle bruge kobling og gear.
Det har sine fordele, men det har nu også en hel del med vane at gøre.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Pwh (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 10-05-05 20:32 |
|
>>> Næh, små fornuftige 4-taktere, helst med en rigtig gearkasse for at
>>> holde omdrejningerne på et fornuftigt niveau, det er hvad jeg
>>> foretrækker til bykørsel!
>>
>> Har du prøvet sådan en 2-takst 125ccm scooter eller gætter du bare,
>
> Jeg har ikke prøvet en, kun hørt dem.
Så må man vel sige at du sammenligner på et ret tyndt grundlag
>> variomatic'en sørger jo for at gearer op for dig, så faktisk ligger
>> man ved ret få omdrejninger ved alm bykørsel.
>
> Ved acceleration ryger de da et pænt stykke op i omdrejninger.
Kommer self an på hvad du mener med pænt mange omdrejninger,
en SR125 går med max 7000rpm standart og kører man pænt
kommer den slet ikke så højt op ved acceleration.
Ellers kan man sætte andre ruller i varioen så den bliver tungere gearet
hvis man ligefrem synes det er et problem med larmen.
>> Self kan man få dem til at larme ved at skulle give bundgas ved
>> hvert lyskryds, men så kan man næsten få alt til at støje
>
> Fuld gas på en GN125'er larmer bare væsentligt mindre end på en 125ccm
> totakts-scooter.
Helt sikkert.
>> Det automatiske gear er genialt til bykørsel, der er det belastende
>> hele tiden at skulle bruge kobling og gear.
>
> Det har sine fordele, men det har nu også en hel del med vane at gøre.
Tjo, men nu havde jeg kørt mc i 18 år inden jeg fik min 125 scooter
og der blev jeg faktisk glad for at slippe for det 'arbejde' med kobling/gear
når man bare skal transporteres fra A til B, specielt ved køkørsel er det rart
at slippe for at skulle ligge og padle i en gearkasse.
/Jens
| |
anders majland (10-05-2005)
| Kommentar Fra : anders majland |
Dato : 10-05-05 21:10 |
|
> Fuld gas på en GN125'er larmer bare væsentligt mindre end på en 125ccm
> totakts-scooter.
Dem du hører er hjemmetunede 50ccm knallerter (med larmepotte) hvor
koblingen måsker først tager ved omkring 10000rpm. En standard 125 larmer
ikke slemt - den er trods alt godkendt
Så sammenlign hellere "din" GN125 med en standard 125ccm scooter - 2takt
eller 4takt - er støjkravet ikke det samme ?
/A
| |
Jes Vestervang (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 10-05-05 21:43 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:
>>> Har du prøvet sådan en 2-takst 125ccm scooter eller gætter du
>>> bare,
>>
>> Jeg har ikke prøvet en, kun hørt dem.
>
> Så må man vel sige at du sammenligner på et ret tyndt grundlag
Jaja, men det er jo lyden jeg brokker mig over
>>> variomatic'en sørger jo for at gearer op for dig, så faktisk
>>> ligger man ved ret få omdrejninger ved alm bykørsel.
>>
>> Ved acceleration ryger de da et pænt stykke op i omdrejninger.
>
> Kommer self an på hvad du mener med pænt mange omdrejninger, en
> SR125 går med max 7000rpm standart og kører man pænt kommer den slet
> ikke så højt op ved acceleration.
Jeg skelner dem måske ikke nok fra 45-scootere, men bare 4-5 k rpm på
en 2-takter giver nu også en del lyd.
> Ellers kan man sætte andre ruller i varioen så den bliver tungere
> gearet hvis man ligefrem synes det er et problem med larmen.
Problemet er nok oftest bare at det ikke er køreren selv, der har
problemer med lydniveauet. Men jo, det vil da være en god måde at
beholde varioens fordele og samtidig slippe for den værste støj.
>>> Det automatiske gear er genialt til bykørsel, der er det
>>> belastende hele tiden at skulle bruge kobling og gear.
>>
>> Det har sine fordele, men det har nu også en hel del med vane at
>> gøre.
>
> Tjo, men nu havde jeg kørt mc i 18 år inden jeg fik min 125 scooter
> og der blev jeg faktisk glad for at slippe for det 'arbejde' med
> kobling/gear når man bare skal transporteres fra A til B, specielt
> ved køkørsel er det rart at slippe for at skulle ligge og padle i en
> gearkasse.
Garanteret, men hvis det ikke er til bykørsel alene, så tænker man
(dvs jeg ikke over arbejdet med gearene og koblingen. Egentlig er
jeg bare taknemmelig for at jeg ikke selv er forbandet med store
mængder bykørsel
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Pwh (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 10-05-05 23:13 |
|
>>> Jeg har ikke prøvet en, kun hørt dem.
>>
>> Så må man vel sige at du sammenligner på et ret tyndt grundlag
>
> Jaja, men det er jo lyden jeg brokker mig over
Jo, men du skriver at du foretrækker en lille 4-tagger til bykørsel
frem for et kørertøj du aldrig har prøvet, det var det jeg brokkede mig over
/Jens
| |
Jes Vestervang (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 10-05-05 22:22 |
|
"anders majland" writes:
>> Fuld gas på en GN125'er larmer bare væsentligt mindre end på en
>> 125ccm totakts-scooter.
>
> Dem du hører er hjemmetunede 50ccm knallerter (med larmepotte) hvor
> koblingen måsker først tager ved omkring 10000rpm. En standard 125
> larmer ikke slemt - den er trods alt godkendt
Jaja, men en 2-takter ved, lad os sige 5k rpm, giver alligevel en mere
anmasende støj end den fra en 4-takter.
> Så sammenlign hellere "din" GN125 med en standard 125ccm scooter -
> 2takt eller 4takt - er støjkravet ikke det samme ?
Jo, det går jeg ud fra. Lyden af 2-taktere er bare mere intens end den
fra en 4-takter.
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Jes Vestervang (10-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 10-05-05 23:34 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:
>> Jaja, men det er jo lyden jeg brokker mig over
>
> Jo, men du skriver at du foretrækker en lille 4-tagger til bykørsel
> frem for et kørertøj du aldrig har prøvet, det var det jeg brokkede
> mig over
Jeg formulerede mig lidt forkert, det jeg mente var at jeg foretrak at
lytte til 4-taktere
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R
| |
Pwh (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Pwh |
Dato : 11-05-05 10:29 |
|
>>> Jaja, men det er jo lyden jeg brokker mig over
>>
>> Jo, men du skriver at du foretrækker en lille 4-tagger til bykørsel
>> frem for et kørertøj du aldrig har prøvet, det var det jeg brokkede
>> mig over
>
> Jeg formulerede mig lidt forkert, det jeg mente var at jeg foretrak at
> lytte til 4-taktere
Ok, det kan vi kun blive enige om
Selv om en voldtunet 2-tagger ny lyder ganske godt og nu tænker
jeg ikke på de belastende 50ccm'ere, men på min gamle KR-1 og
den RD'er jeg havde, de lød nu ganske godt ved fuld hane
/Jens
| |
Jes Vestervang (11-05-2005)
| Kommentar Fra : Jes Vestervang |
Dato : 11-05-05 12:10 |
|
"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> writes:
>> Jeg formulerede mig lidt forkert, det jeg mente var at jeg foretrak
>> at lytte til 4-taktere
>
> Ok, det kan vi kun blive enige om Selv om en voldtunet 2-tagger
> ny lyder ganske godt og nu tænker jeg ikke på de belastende
> 50ccm'ere, men på min gamle KR-1 og den RD'er jeg havde, de lød nu
> ganske godt ved fuld hane
Ja, det lyder og dufter jo dejligt ræs-agtigt, men en aften i byen
foretrækker jeg nu alligevel at være fri
--
mvh Jes Vestervang @ FZS600 & DT125R (der snart kommer på hjulene
igen)
| |
|
|