tændingsbankesensor
Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 05-05-05 22:53

Hej NG

Tændingsbankesensor .. eller hvad det nu hedder .. har min Suzuki SV 1000 K4
sådan en ?
Har læst flere steder at såfremt man ønsker at hente de evt. ekstra
"kalorier" der eftersigende skulle være i fx 98 oktan, V Power, Optima og
hvad de forskellige selskaber ellers kalder deres "premium" produkt, så
skulle der være sådan en dims ...

og er der i det hele taget fornuft i det, ikke så meget økonomisk (da er der
nok ikke fornuft i det) men mere mht slid på motoren, bedre momentforløb,
flere hk i toppen osv ..
eller er det alt sammen gas i en hornlygte ?

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : Keld

Dato : 05-05-05 23:43

Bare lige en orientering.

Oktan 98 og V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er jo langt fra
ens.

Alm. oktan 98 er blyholdig eller er tilsat en additiv som erstatter bly.

V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er alm. blyfri 95 benzin
hvori der er tilsat et additiv der renser din motor for sod o.l.

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 06-05-05 07:56

"Keld" <asdv@wb.com> skrev i en meddelelse
> Oktan 98 og V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er jo langt fra
> ens.

Ja, det ved jeg godt .. dog er V Power og Statoils variant, svjv Optima, det
samme .. det er vist Shell der laver begge dele.

> Alm. oktan 98 er blyholdig eller er tilsat en additiv som erstatter bly.

Nu tænkte jeg altså på blyfri 98 oktan .. tror næppe min motorcykel har godt
af blybenzin...
også selv om blyerstatningen er kalium baseret...

> V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er alm. blyfri 95 benzin
> hvori der er tilsat et additiv der renser din motor for sod o.l.

Ja, jeg ved godt at det er benzin m. additiver, men er det godt eller skidt
?
og så er V Power forresten 97 oktan nu...

--
/J
Suzuki SV 1000 K4

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 06-05-05 08:30

[6705] Jesper Sørensen wrote:
> [...]
> ?
> og så er V Power forresten 97 oktan nu...

Højere oktan giver ikke noget spark nogen som helst andre steder end i
din tegnebog.

oktan tallet er et tal der fortæller noget om vor meget benzinen kan
komprimeres før det selvantænder. Og vi ønsker jo ikke at det tænder
selv, men at det tændes styret af en gnist.
Der er altså ikke mere "brand" i 98 oktan end i 92 oktan, snarre tvært
imod :-/
--
Dun@nt
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Armand

Dato : 07-05-05 10:17

J.C.Kløve wrote:

> [...]
> selv, men at det tændes styret af en gnist.
> Der er altså ikke mere "brand" i 98 oktan end i 92 oktan, snarre tvært

Ligesom at der er den lave oktan der vil tendere til at "banke" fremfor
den høje. Så baggrunden for subj. er vendt helt på hovedet

--
Armand.

Fra : "J.C.Kløve"

Dato : 08-05-05 00:44

Armand wrote:

> Ligesom at der er den lave oktan der vil tendere til at "banke" fremfor
> den høje. Så baggrunden for subj. er vendt helt på hovedet

Ja nemli - ja
Neeen mon der fås en "bank-e-sensor" der forhindrer at der er nogen der
tager røven på os når vi køber benz??

--
Dun@nt - der erfaringsmæssigt kører glimrende også på oktan 91
Kilo SFau _R_ SilverBullet

Fra : Ukendt

Dato : 06-05-05 08:29

Keld skrev i meddelelsen <427aa17a$0$237$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...
> [...]
>ens.
>
>Alm. oktan 98 er blyholdig eller er tilsat en additiv som erstatter bly.

Der har ikke måttet findes bly i benzin i efterhånden mange år. Det er en
erstatning man bruger.

>V Power (Shell), Optima (Q8), Ultima (Statoil) er alm. blyfri 95 benzin
>hvori der er tilsat et additiv der renser din motor for sod o.l.

Og 92 oktan er stadig den benzin med det højeste energiindhold Og det
er en SV, og stortset alle andre motorcykler, designet til at bruge.

mvh
Orla