Mine 5 bud på en god sports-touring maskin~
Fra : Andrew

Dato : 03-05-05 17:58

Hej

Det jeg kigger efter er en mc med racerens design og lyd, men
touringmaskinens komfort og versatilitet. Det skal med andre ord være en
motorcykel som kan bruges til hverdags transport, at køre til kiosken efter
mælk, at køre lange ture sydpå, etc, men den skal stadig være en fryd for
øjet og øret rent designmæssigt.

Jeg er kommet frem til følgende 5 bud, og den info om maskinerne som jeg
umiddelbart fandt vigtig. Tilføjelser eller rettelser modtages med kyshånd:

1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.

En MC som har fået fabelagtige anmeldelser. Det er uovertruffent håndværk og
en mc som kører langt på literen. Er FED at se på, er komfortabel også på
længere ture. Den skal ikke serviceres så meget: 24.000km ventilservice og
12.000km mellem olieskift. Den er også økonomisk idet at den sjældent går i
stykker. Og hvis den gør er delene og reparationerne vist nok rimeligt
billige.

Ydelse: 100hk
Eneste minus ved denne er at den er dyr i forhold til de andre bud. En CBR
fra FØR 1997-1998 kan fås brugt til ca. 85.000-90.000

Se billeder af CBR600:

1994:

http://www.bikepics.com/pictures/002831/

http://www.bikepics.com/pictures/017463/

1995:

http://www.bikepics.com/pictures/000992/

http://www.bikepics.com/pictures/002489/

1997:

http://www.bikepics.com/pictures/006607/

2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter

En super-fornuftig motorcykel som nok er et af de bedste bud, da den
kombinere en fed motorcykel med fornuftig økonomi. SV650S er fed fordi den
er lækker at se på, konstrueret til perfektion og ikke har nogle "fødselsfejl".
Den har endeløse muligheder for ekstraudstyr, den er økonomisk god da den
kører langt på literen, billig i dele og reparation og så er den FED at se
på. Det er en meget populær maskine og så er den ikke specielt dyr. Fra ny
af kan den fås for "kun" 99.000. Se den fra ny af (uden bundkåbe) her:
http://www.suzuki-mc.dk/mc/SV650SK5/sv650sk5.htm

Ydelsen er dog kun på 70 HK, hvilket er et minus da jeg godt ville have mere
power. Men prisen er fornuftig. En SV650S fra 2000 og fremefter kan fås
brugt for ca. 65.000 hvis man kan prutte lidt om prisen. Prøv at se nogle
fede billeder af maskinen her:

Årgang 2000:

http://www.mc-huset.dk/admin/underside.php?id=3137

http://www.bikepics.com/pictures/017237/

http://www.bikepics.com/pictures/051760/

http://www.bikepics.com/pictures/120712/

3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999

Skulle være en super god allround maskine. Det er en fryd for øjet, og så er
den god at sidde på især for høje personer over 190. Den skulle have det
kraftigste mellemregister af alle 600 cc'er og fantastisk gode bremser.
Desværre er den ret dyr. Ydelsen er ca. 100 hk.

Man kan få en 1998-1999'er for ca. 85.000-90.000, og det er jo mange penge.
Men F*** hvor er den fed!

http://www.bikepics.com/pictures/001514/

http://www.bikepics.com/pictures/030967/

4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!

En MC der virkeligt kombinerer touring MC'ens gode kvaliteter med racer-mc'ens
lækre design. Den fusionere flot komfort med sportsligt design. Den er
lækker at se på designmæssigt, og skulle være fornuftig benzinøkonomisk og
god til længere ture. Desværre skulle den have nogle problemer rent
motorteknisk med nogle fødselsfejl der ikke er rettet op på.tror jeg?! Men
det er en fed maskine, der altid har appeleret til mig.

600 cc'eren kan fås for sølle 60-70.000 kroner fremtil årgang 2002-2003 hvor
de bliver lidt dyrere. Ydelse 80HK

750 cc'eren fås til 75-80.000 kroner, ydelse 93 HK.

plusser ved denne maskine er design og økonomi, men minus med dens motorfejl
som jeg husker at have læst noget om.

http://www.bilinfo.dk/steens-mc/nytmodul/showcars.asp?side=4&type=motorcykler&ID=216200550&PP=1

http://www.bikepics.com/pictures/006817/

http://www.bikepics.com/pictures/016423/

http://www.bikepics.com/pictures/214300/

5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem

Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om. Jeg skrev i
nyhedsgruppen dk.fritid.motorcykel angående mc valg og nogle nævne VFR 750'eren
som et godt valg. Årgangene 1990-1992 ryger for ca. 70.000-80.000. Honda er
jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. VFR750'eren er en meget "voksen"
cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. Ydelse er ca. 85 HK

Se billederne af 1990-1992 modellerne

http://www.bikepics.com/pictures/003469/

http://www.bikepics.com/pictures/176111/

http://www.bikepics.com/pictures/035316/

http://www.bikepics.com/pictures/039884/

Kan nogle komme med kommentarer til de 5 modeller. Hvilke svagheder har de.
Er der nogle man slet og ret skal holde sig fra? Hørte en lille fugl synge
om nogle motorprobs med GSX750F'eren. Er der sådanne ting ved nogle af de
andre maskiner også?

Alle kommentarer er velkomne!

Tak

Mvh Anders

Fra : Tommy Fer

Dato : 03-05-05 18:37

> [...]
> jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. VFR750'eren er en meget "voksen"
> cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. Ydelse er ca. 85 HK

Hejsa VFR

Er en super fed cykel, ingen tvivl. Motoren burde ligge omkring 105 hk.
Hvis du skal på langfart er det absolut valget imo.

mvh Tommy Fer

Fra : Andrew

Dato : 04-05-05 21:28

> Hejsa VFR
>
> Er en super fed cykel, ingen tvivl. Motoren burde ligge omkring 105 hk.
> Hvis du skal på langfart er det absolut valget imo.

Hej Tommy

Ja, jeg kan forstå at VFR'eren virkelig er kram. Men er der ikke noget med
at de har problemer med at smørre ordentligt ved knasterne? Min fars VFR
1000 fra sen 80'erne/start 90'erne måtte igennen en større operation.

Mvh Anders

Fra : Squish

Dato : 05-05-05 11:58

Andrew wrote:

> [...]
> at de har problemer med at smørre ordentligt ved knasterne? Min fars VFR
> 1000 fra sen 80'erne/start 90'erne måtte igennen en større operation.

Som skrevet andetsteds i tråden har VFR ikke problemer med
*nogetsomhelst* udover ensretteren! Benzinøkonomien ligger i øvrigt på
lidt over 15 km/l.

--
Squish
VFR750F

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 03-05-05 18:16

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> writes:

> Det jeg kigger efter er en mc med racerens design og lyd, men
> touringmaskinens komfort og versatilitet.

[snip her og flere andre steder]

> 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.

> 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter

> 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999

Alle YZF-600R'erne er identiske, bortset fra farverne, så du kan
sagtens kigge på andre årgange end '98 og '99.

> 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!

Jeg vil mene at netop GSX-F'erne står 'skævt' i forhold til de andre
maskiner du har nævnt her. Dels er de mere 'tour' end de andre
maskiner, og dels fordi de er luft/olie kølede og har (delvist derfor)
problemer med ventilarmene er bløde som smør.

> 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem
>
> Dette er outsideren som jeg ikke ved helt så meget om.

Jeg vil ikke betegne VFR'en som en outsider - tværtimod er det netop
vifferen som i alle år har stået som sport/touring maskiner par
excellence. Det er glimrende maskiner, uanset hvilken årgang du måtte
kaste dig over.

En ting gælder dog for alle maskiner: hvis de har gået 30-40.000Km bør
man kigge nøje på affjedringen og specielt bagdæmperen. De originale
bagdæmpere holder sjældent mere end ~40.000Km, og er lige så sjældent
renoverbare. Og nye (renoverbare) dæmpere koster 5000+ Kr.

Kai
--
Kai Harrekilde-Petersen DoD DMCN PMC MCTC d.f.m oldermand
Yamaha YZF-R1 '03 (blå/sort) Yamaha YZF-R6 Polini 911DB 6.2hp (hvid)

Fra : Andrew

Dato : 04-05-05 21:27

> Alle YZF-600R'erne er identiske, bortset fra farverne, så du kan
> sagtens kigge på andre årgange end '98 og '99.

Ok, det vidste jeg ikke.

> [...]
> maskiner, og dels fordi de er luft/olie kølede og har (delvist derfor)
> problemer med ventilarmene er bløde som smør.

Ja, jeg kan læse udfra gruppen og andre steder at GSX-F'eren nok er en man
skal holde sig fra. Ikke dermed sagt at det er en dårlig maskine, men der er
nok måske en højere fejlfrekvens ved cyklen ift de andre modeller.

> [...]
> vifferen som i alle år har stået som sport/touring maskiner par
> excellence. Det er glimrende maskiner, uanset hvilken årgang du måtte

Min far havde en VFR 1000 fra slut 80'erne (tror jeg) og det var en fed
maskine. Enormt bundtræk og ren råstyrke og så gik motoren rigtig godt.
Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...
har andre vfr modeller samme fejl.

> [...]
> bagdæmpere holder sjældent mere end ~40.000Km, og er lige så sjældent
> renoverbare. Og nye (renoverbare) dæmpere koster 5000+ Kr.

Ja, jeg skal helt sikkert have en med som kan se objektivt på maskinen. Selv
lader jeg mig jo nok forblænde af en maskine efter en prøvetur, men man skal
jo huske at tjekke maskinen grundigt efter, især når det er en med nogle år
på bagen.

Tak for svar

Mvh Anders

Fra : MKS - 74

Dato : 04-05-05 21:51

On Wed, 4 May 2005 22:27:08 +0200, "Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk>
wrote:

> [...]
>Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...

Din far har aldrig haft en VFR1000, for den er aldrig lavet - derimod
har han nok haft en VF1000F som ganske rigtigt havde det problem. En
VF'er og en VFR har ikke meget med hinanden at gøre, Honda lavede
VFR'eren efter svipseren med VF'erne og den er ekstremt
"overengineered", den _skulle_ bare virke og var hunde-hamrende dyr at
udvikle og producere, resultatet blev en af de mest succesfulde
motorcykler ever....VFR er _klart_ det bedste valg hvis du virkelig
går efter en sportstouringcykel

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Squish

Dato : 05-05-05 11:50

MKS - 74 wrote:

> [...]
> udvikle og producere, resultatet blev en af de mest succesfulde
> motorcykler ever....VFR er _klart_ det bedste valg hvis du virkelig

Well said!

--
VFR750F
CB400F

Fra : Andrew

Dato : 05-05-05 21:33

> [...]
> udvikle og producere, resultatet blev en af de mest succesfulde
> motorcykler ever....VFR er _klart_ det bedste valg hvis du virkelig

Ok, VFR er efter at have læst hvad i alle har skrevet blevet et meget
spændende valg. Hvis den er SÅ overengineered og nærmest fejlfri som i
siger, er det jo en yderst interessant MC. Synes at modellerne fra 1992 og
frem er superfede. Er 60.000 for sådan en helt usansynligt? Priserne falder
vel også hen mod efteråret. Om vinteren er priserne da lavere end om
foråret/sommeren?!

Mvh Anders

Fra : Squish

Dato : 05-05-05 22:04

Andrew wrote:

> [...]
> spændende valg. Hvis den er SÅ overengineered og nærmest fejlfri som i
> siger, er det jo en yderst interessant MC. Synes at modellerne fra 1992 og

Jeg ved ikke om det er den sidste RC36 ('94-'97) du mener? Men den
første (RC36) kom i 1990 og blev produceret frem til 1993 (den model du
linker til i dit første indlæg). Du kan se de forskellige modeller, samt
originalfarverne her: http://www.vfr-oc.de/

> Er 60.000 for sådan en helt usansynligt? Priserne falder
> vel også hen mod efteråret. Om vinteren er priserne da lavere end om
> foråret/sommeren?!

Du skal nok regne med med ca. 65K for en 90'er. Dertil kan du så lægge
5K for hvert år du går frem til og med '93. I '94 kommer bliver den jo
designmæssigt opdateret, og en sådan kan vel erhverves for lidt under 100K.

I '98 kommer VFR800 (RC46), men hér er vi nok over dit budget!

Men ja, forårspriserne er generelt lidt højere end om efteråret.

--
Squish
VFR750F

Fra : Armand

Dato : 08-05-05 15:09

Andrew wrote:

> [...]
> spændende valg. Hvis den er SÅ overengineered og nærmest fejlfri som i
> siger, er det jo en yderst interessant MC. Synes at modellerne fra 1992 og

Ak ja. Mit gamle Hondahaderhjerte bløder når snakken kommer ind på
VFR750: Dén er det svært at finde fejl på

Til forskel for de øvrige (nu GSXF'erne er væk), så er VFR markant mere
touringpræget uden at det skal læses som den er en damper. Og såvel på
turen til bageren som til ishuset i nabobyen ad små sogneveje, samt
weekendturen gennem Tyskland, har den en ganske fornuftig kørestilling
hvor man på de øvrigt nævnte sidder tungere på håndleddene indtil en vis
fart(-vindspres på overkroppen). Den marginalt mere oprette
siddestilling giver samtidig en markant bedre kontrol med dyret :-|

Og så er der lige featuren med baghjulet: Hvis du endnu ikke har lagt
mærke til det (du nævner det ikke) så har den viste VFR et baghjul der
kun er ophængt i én side hvilket i mine øjne ser vildt fedt ud

Omkring touringduelighed:
En af mine kamerater har beholdt sin 88'er VFR efter at han har købt R1;
men da han og en fælles bekendt besluttede sig for at køre ned og se
GP'et i Brno (tjekkiet) som en Hit'n run -tur fra torsdag eftermiddag
til søndag nat, var det den aldrende VFR (á:170.000km) der blev benyttet
til den seriøse touring
Argument: tilstrækkeligt med kræfter, bedre kørestilling og beredt for
kørsel med taskesæt

--
Armand.

Fra : Jesper

Dato : 06-05-05 15:15

MKS - 74 wrote:

> Din far har aldrig haft en VFR1000, for den er aldrig lavet - derimod
> har han nok haft en VF1000F som ganske rigtigt havde det problem.

Der er da en VF1000R...

/
Jesper

Fra : MKS - 74

Dato : 06-05-05 15:29

On Fri, 6 May 2005 14:15:29 +0000 (UTC), tiper@tiscali.dk (Jesper)
wrote:

>Der er da en VF1000R...

Og? Det er/var stadig ikke en VFR1000....

Den var iøvrigt temmelig dyr (og tung), så som udgangspunkt næppe
heller den fatter havde (dog muligt modsat en VFR1000), idet der
var temmelig langt mellem VF1000R'erne mens en VF1000F var ret
almindelig.

Men iøvrigt er der jo også en VFR750R, bedre kendt som RC30, og _det_
er en rigtig lækkerbidsken!

_Men_ næste_år_ kommer så angiveligt V5 VFR1200'eren, der bliver en
heftig sag.

--
-Michael
No. 74 riding shotgun...

Fra : Ukendt

Dato : 04-05-05 22:04

Andrew skrev i meddelelsen ...

> [...]
>Bortset fra at den var kendt for ikke at smørre ordentligt ved knasterne...

Du forveksler VF med VFR, der er en motorgeneration til forskel.

mvh
Orla

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 08-05-05 15:46

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> [...]
> blev benyttet til den seriøse touring
> Argument: tilstrækkeligt med kræfter, bedre kørestilling og beredt for

Kylling! - jeg har touret til Nordkap og tilbage på min Retter uden
problemer.

OK, det var også den *eneste* Retter på Nordkap

Kai

Fra : Armand

Dato : 08-05-05 18:55

Kai Harrekilde-Petersen wrote:

> Kylling! - jeg har touret til Nordkap og tilbage på min Retter uden
> problemer.
>
> OK, det var også den *eneste* Retter på Nordkap

Jeg skriver ikke at det er en umulighed, tværtom er jeg altid fortaler
for at folk skal komme ud af røret og bruge det jern de nu engang har i
besiddelse og ikke vente med at køre til Hamborg til den dag har købt
sig drømme Pan-European'en!

Men det man kan læse mellem linierne er at manden der har kørt over
150.000km på VFR og derudover har en relativ ny erhvervet R1, fravælger
Yamaha'en til fordel for VFR'en i en decideret touring-situation. Og det
var ikke p.g.a. bagagebærer og tasker, for dét havde været lige så
omstændigt at montere på R1'eren som støddæmper på VFR'eren

--
Armand.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 04-05-05 18:21

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

__SNIP__ forskellige forslag til cykler...

VFR'en kan have tendenser til at være tørstig!!?
Ellers nok den maskine du skriver, som er mest en blanding af sport og
touring..
CBR600 ku jeg ikke tænke mig at trille til sydeuropa på, ellers absolut en
fin maskine
Zuki'erne er nok mere touring end sport...
Yamaha'en er nok fin nok, men ikke mit valg...

Hvad blev der af overvejelserne omkring en CBR1000F, de findes osse snilt
til 80-90k for en midt 90'er, og der får du virkelig et kørerjern der er
hurtigt, og fantastisk til de lange ture gennem Europa!!
Nok ikke det mest sportslige, men det var osse en mellemting du øsnkede

CBR1100XXSuperBlackbird er osse et godt bud, men der kommer du sikkert op
omkring 120-130K, mere sprotslig end CBR1000'eren på grund af anden
opsætning og tyngdepunkt...

Lars / Viborg

Fra : Andrew

Dato : 04-05-05 21:48

> VFR'en kan have tendenser til at være tørstig!!?
> Ellers nok den maskine du skriver, som er mest en blanding af sport og
> touring..

Ja, den er vist kendt og elsket af mange.

> CBR600 kunne jeg ikke tænke mig at trille til sydeuropa på, ellers absolut
> en fin maskine

Ok, man sidder ikke så godt på den på lange ture?
Er der problemer for høje mennesker?

> Zuki'erne er nok mere touring end sport...

Ved ikke om du snakker om GSX-F'eren eller SV650S'eren, men synes da helt
klart at en SV650S med fuldkåbe er en sports mc. GSX-F vil jeg give dig ret
i er mere touret. Men tror jeg har droppet netop GSX-F ud af min liste...

> Yamaha'en er nok fin nok, men ikke mit valg...

Ok, den skal dog prøves.

> [...]
> hurtigt, og fantastisk til de lange ture gennem Europa!!
> Nok ikke det mest sportslige, men det var osse en mellemting du øsnkede

Har også kigget på sådan en fætter og den skal også prøves. Det bliver en
sjov men travl tid. Jeg skal prøve mange MC'er når jeg kommer hjem, det
bliver fedt. Ved bare ikke om kapitalen kan klare en CBR1000F synes den
virker lidt dyrere end de 80-90K du snakker om, men det er nok bare mig der
har kigget de forkerte steder?

> CBR1100XXSuperBlackbird er osse et godt bud, men der kommer du sikkert op
> omkring 120-130K, mere sprotslig end CBR1000'eren på grund af anden
> opsætning og tyngdepunkt...

Av, den går ikke. Lækker cykel, men det bliver ikke aktuelt...

Tak for kommentarer!

Mvh Anders

Fra : Lars Nielsen

Dato : 05-05-05 19:34

"
___SNIP___ om lidt forskelligt

> [...]
> bliver fedt. Ved bare ikke om kapitalen kan klare en CBR1000F synes den
> virker lidt dyrere end de 80-90K du snakker om, men det er nok bare mig

Huh??? - Når jeg kigger hist og pist for sjov, så kan de findes helt ned
imod 50-60K, for en først 90'er...
Desginmæssigt findes der to, SC21 og SC24, hvor SC24'eren jo nok er den mest
sportslige at se på. Af kendte fejl har der kun været knastkædestrammeren på
SC21'eren, men de er alla så gamle, at den er skiftet til en ny / bedre.
Ellers er den helt fantastisk, osse selv om du er godt høj.
Godt solidt bundtræk, nærmest som et tysk autobahn-lokomotiv, og ingen
kedelige tendenser til at løfte forhjulet under kraftige accelerationer!!

Lars / Viborg

Fra : Andrew

Dato : 05-05-05 21:39

> [...]
> Godt solidt bundtræk, nærmest som et tysk autobahn-lokomotiv, og ingen
> kedelige tendenser til at løfte forhjulet under kraftige accelerationer!!

Hej Lars

Forresten, hvad er så sådan konceptmæssigt forskellen på CBR'erne og
VFR'erne?
De virker jo meget ens?

Mvh Anders

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 06-05-05 07:15

> Hej Lars
>
> Forresten, hvad er så sådan konceptmæssigt forskellen på CBR'erne og
> VFR'erne?
> De virker jo meget ens?

Hej Anders

Kør på dem! VFR'er har V4 motoren, og trækker ikke på samme måde som en R4.
CBR'ene er en smule mere sportslige, dog kan begge modeller fint bruges til
både sport og touring.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Squish

Dato : 03-05-05 19:22

Andrew wrote:

> [...]
> jo kendt for at lave mc'er af god kvalitet. VFR750'eren er en meget "voksen"
> cykel, ikke ligeså fræk som CBR600'eren. Ydelse er ca. 85 HK

Jeg vil tilslutte mig hvad Kai har skrevet. VFR'en opfylder alle dine
krav. Den har kun een (1) svaghed og det er ensretteren, men når først
den er skiftet, så er det også det! Ydelse: 105 HK.

Mere info på: http://www.vfr.dk

--
Squish
VFR750F

Fra : Andrew

Dato : 04-05-05 21:32

> [...]
> krav. Den har kun een (1) svaghed og det er ensretteren, men når først den
> er skiftet, så er det også det! Ydelse: 105 HK.

Ok. Tak for oplysningen. Og rettelsen mht ydelse. VFR er jo også en maskine
med nogle år på bagen, så den har måske ikke så mange af de hersens
fødselsfejl. Den er vel på en måde blevet "forædlet" igennem årene.

Skal ud og prøve et par af dem her til sommer. Det er helt sikkert. Kan slet
ikke vente.
Der er vel mange forhandlere der er venlige til at man kan komme ud og prøve
deres maskiner?

Mvh Anders

Fra : Armand

Dato : 23-07-05 02:28

Andrew wrote:

> Ok. Tak for oplysningen. Og rettelsen mht ydelse. VFR er jo også en maskine
> med nogle år på bagen, så den har måske ikke så mange af de hersens
> fødselsfejl. Den er vel på en måde blevet "forædlet" igennem årene.

Tjaeh :-/
Den er ihvertfad blevet markant tungere :-|

--
Armand.

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-07-05 07:15

> Tjaeh :-/
> Den er ihvertfad blevet markant tungere :-|
>
> --
> Armand.

VFR er det ikke katastrofen fra Honda ?
MvH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 07:57

Steen Johansen skrev i meddelelsen ...

>VFR er det ikke katastrofen fra Honda ?

Det kan man ikke påstå, men derimod VF var mindre heldig fra starten :-|

mvh
Orla

Fra : Steen Johansen

Dato : 23-07-05 17:05

meddelelse news:42e1f689$0$34274$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Det kan man ikke påstå, men derimod VF var mindre heldig fra starten :-|
>
> mvh
> Orla

Har den ikke altid gnasket knaster i sig ?
og de har fået lavet nogle der holder længere, men----
MvH Steen

Fra : Ukendt

Dato : 23-07-05 19:11

Steen Johansen skrev i meddelelsen ...

>Har den ikke altid gnasket knaster i sig ?
>og de har fået lavet nogle der holder længere, men----

VFR har aldrig "gnasket" noget som helst, den er så overenginered som tænkes
kan. Og alt dette netop fordi at Honda dummede sig lidt(meget) med VF
serien.

mvh
Orla

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-05-05 19:50

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> writes:

> Jeg er kommet frem til følgende 5 bud, og den info om maskinerne som jeg
> umiddelbart fandt vigtig. Tilføjelser eller rettelser modtages med kyshånd:

Tak for et godt og informativt indlæg. Den slags her er guf for en
MC-n00b som mig. Jeg starter først til teori på næste fredag, så jeg
er stadig i vildrede med præcis hvad jeg skal købe.

Jeg ved dog, at jeg er mere til cruisere end til touring. Hvis nogen
kunne skrue en tilsvarende liste sammen for cruisere, så vil jeg
personligt savle på hans støvler.

Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?
--
Peter B. Juul, o.-.o "Vreden gudinde besyng,
The RockBear. ((^)) som greb Montaguiden Romeo."

Fra : Richard

Dato : 03-05-05 20:13

Peter B. Juul wrote:

> Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?

Tjah, i dag vel mest stavemåden. Oprindelig - tilbage i de sene
'40ere/tidlige '50ere - var en chopper en cykel, der blev barberet for alt
overflødigt. Siden gik udformning af chopperne i retning af, hvad man
kaldte custom bikes med langstrakt, fladtliggende forgaffel og krom i
læssevis, typisk bygget på H-D. Cruisere opstod vel som betegnelse på
custom bikes, der var mere langstrakte i designet og mere magelige at køre
langtur på.

Nogenlunde sådan har jeg i det mindste oplevet udviklingen, siden min
mc-interesse blev vakt for 40 år. Dog kun set ud af øjenkrogen, for den
type cykler har aldrig interesseret mig synderligt. Men jeg kan da godt
forstå, at nogle tænder på dem - især de motorstærke som Honda's
500-1100cc V4 Magnaer / VF_C-modeller. Dem kunne du jo kigge lidt på, men
de er *ikke* til uerfarne hjemmeskruere qua deres motors kompakte
opbygning mm. Det kræver indsigt og erfaring at passe især de tidlige fra
midt80erne ordentligt, og god tid... Men grinet på ejernes fjæser er ikke
til at tage fejl af

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-05-05 20:18

"Peter B. Juul" <p4@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?

Ingenting. Det er bare retorik.
Ideelt set er en cruiser de der hyldevarer man køber hos forhandleren til at
cruise med, mens en chopper er noget man selv bygger - typisk ud af en
cruiser.
Chopper begrebet opstod da de amerkanske soldater kom hjem fra krig i
60'erne og købte de Harley Davidson der nu var på markedet dengang. De var
store, klodsede og tunge, og behængt med alverdens ligegyldigt ekstraudstyr,
så soldaterne (og andre bikers) "choppede" dele af til der bare var den rå
motorcykel tilbage, deraf opstod begrebet chopper. Hvis ikke du har set
filmen "Easy rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper, så skal du gøre det.
Det er en røv-elendig film (lidt road-movie-agtig), men den er en nødvendig
del af enhver cruisers opdragelse for at forstå stilens rødder og den
mentalitet chopperne opstod fra.
Mens en chopper er meget kraftigt ombygget, er en "Custom" en cruiser som
forhandleren har "customized" så den passer kundens smag og behov. Det er
også en ombygget motorcykel, men ombygningen består i mindre ting,
ekstraudstyr, lakering osv. Men mens amerikanerne kan finde ud af at anvende
begreberne rigtigt, bliver de noget udvandede her i europa, hvor vi ikke er
særlig bevidste om historien.
Se bare på en "enduro" der i næsten hele verden betyder en (stort set)
motocross racer med lygter - altså en cykel til ren race. Men i Tyskland er
Enduro cykler som Honda Africa Twin, Yamaha XT600, Suzuki DR 800 og slige
slæder, som kun med stort besvær kan slæbes rundt på en motocross bane, og
er hamrende uanvendelige på et endurospor.

Rittig
(som byggede sin egen Harley chopper, og gerne vil gøre det igen en dag, når
tiden er til det)

Fra : Squish

Dato : 03-05-05 21:20

Claus Rittig wrote:
> [...]
> Chopper begrebet opstod da de amerkanske soldater kom hjem fra krig i
> 60'erne og købte de Harley Davidson der nu var på markedet dengang.

Er det ikke mere korrekt at skrive 40'erne?

--
Squish
VFR750F

Fra : Claus Rittig

Dato : 03-05-05 23:49

"Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Er det ikke mere korrekt at skrive 40'erne?

Lad os mødes på midten: 50'erne?

Rittig
(Født uden hukommelse, og fik 03 i historie

Fra : Squish

Dato : 04-05-05 06:02

Claus Rittig wrote:
> "Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Lad os mødes på midten: 50'erne?
>
> Rittig
> (Født uden hukommelse, og fik 03 i historie

Det skal du ikke være ked af Rittig.. det var bøgernes skyld!

http://www.dr.dk/nyheder/indland/article.jhtml?articleID=251954

--
Squish
VFR750F

Fra : Peter B. Juul

Dato : 03-05-05 23:25

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> writes:

> motorcykel tilbage, deraf opstod begrebet chopper. Hvis ikke du har set
> filmen "Easy rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper, så skal du gøre det.

Den var skam en del af kanon i min familie - i et sådant omfang, at
jeg forfalskede min fars hoved ind i stedet for Dennis Hoppers på et
still-billede til hans 60 års fødselsdag

> Det er en røv-elendig film

HOV DU!

> <masser af god info slettet>

Takker. Både dig og andre.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Roses are #FF0000,
The RockBear. ((^)) violets are #0000FF,

Fra : Steen E.

Dato : 04-05-05 12:06

Sports-touring ? Altså hverken sport eller touring, men begge dele ?
hvorfor ikke medtage nogle 1000cc'ere ?

Der er da mange gode bud på hurtige og behagelige maskiner til langfart
fra de fleste af de store ?

Bare nævnt i flæng BMW K1200S, Honda Superblackbird, Suzuki V-Strom 1000
og (naturligvis) Yamaha Fazer 1000

--
Steen E.
http://www.dfmc.dk/default.asp?mode=info&id=623

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 04-05-05 12:12

"Steen E." <steen-e*fjernes*@ofir.dk> writes:

> [...]
> fra de fleste af de store ?
>
> Bare nævnt i flæng BMW K1200S, Honda Superblackbird, Suzuki V-Strom 1000

....og Yamaha Thunderace.

--
Mikkel | Compared to system administration,
motortosse.dk | being cursed forever is a step up.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-05-05 07:46

"Claus Rittig" <ClausRittigFJERNDETTE@Hotmail.Com> wrote in
message news:4277cff9$1@news.dansketelecom.com
>Hvis ikke du har set filmen "Easy
> rider" med Peter Fonda og Dennis Hopper, så skal du gøre
> det. Det er en røv-elendig film (lidt road-movie-agtig),

Nemlig. Jeg troede jeg skulle se en klassiker og nyde cyklerne, men hold da
op den film var ringe.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Hekto

Dato : 03-05-05 19:08

In article <F4Ode.8996$SL4.202983@news4.e.nsc.no>,
andersvalenFJERN@mail.dk says...
> [...]
> mælk, at køre lange ture sydpå, etc, men den skal stadig være en fryd for

hmmmmmm ... hvad med Ducati ST2, ST3 eller ST4 ?
http://www.fimotorcykler.dk/details_new.php?id=192

Nogen regner dem dog for lidt for meget 'transport'; men det skal man
ikke lade sig narre af!
--
/Hekto
Ducati Pantah SL/M600 - Cagiva Elefant 650

Fra : Andrew

Dato : 04-05-05 21:30

> hmmmmmm ... hvad med Ducati ST2, ST3 eller ST4 ?
> http://www.fimotorcykler.dk/details_new.php?id=192
>
> Nogen regner dem dog for lidt for meget 'transport'; men det skal man
> ikke lade sig narre af!

Jeg tror ikke helt at mit budget kan holde til den Duc selvom det er nogle
lækre maskiner. Tror umiddelbart at jeg for mit vedkommende får mere maskine
for pengene i en Suzuki eller Honda, selvom de måske er lidt mere
"mainstream" end en Duc.

Men en skønne dag......

Mvh
Anders

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-05-05 20:19

p4@enzym.rnd.uni-c.dk (Peter B. Juul) writes:

> [...]
>
> Jeg ved dog, at jeg er mere til cruisere end til touring. Hvis nogen
> kunne skrue en tilsvarende liste sammen for cruisere, så vil jeg

Nu er det jo Andrew selv der har samlet informationen, blandt andet
ved at spørge her i gruppen for et par dage siden. Du kan jo bare gøre
præcis det samme mht. cruisere. Der er masser af folk der er rigtig
flinke til at hjælpe her i gruppen.

Dog har jeg indtryk af at os der kører på lidt mere sportslige (ja ja,
men en Bandit er altså sportslig i forhold til en tilbagelænet V2'er)
motorcykler er i overtal, og ofte går lidt mere op i teknikken.

Mod en is på Langelinje eller anden tilsvarende værdsat kompensation
er det måske endda muligt at få en af folkene her fra gruppen med ud
og se på motorcykel når du skal til at handle første gang, hvis du
ikke allerede kender en ekspert eller har bestemt dig for at købe nyt.

Personligt har jeg meget glæde af det netværk af motorcyklister jeg
har opbygget, blandt andet gennem min lokale klub og her fra gruppen.
Både lige nu med at lede efter hende flugtbillisten der stak af
forleden, men også med tekniske ting. Motorcyklister ofte er flinke
til at hjælpe hinanden, så der er gode muligheder for at få gode råd,
specielt hvis du kan stille konkrete spørgsmål, men det ved jeg at du
kender fra andre grupper

> Hvad er i øvrigt forskellen på en cruiser og en chopper?

Ehh - det er der nok andre der kan svare på

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 04-05-05 07:22

Hej Anders

> 1. Honda CBR600 årgang 1993 og fremefter.

En oplagt cykel! Jeg den selv og er oven ud tilfreds! PC 25 er lavet fra
1991 til og med 1994. Der kom fuld justerbar affjedring på i 1993, men det
er så gamle cykler så stand er langt vigtigere end affejringsgimmicks. De
kan let findes i god stand, men alt kan ødelægges, så hav en erfaren herre
med ud og kigge! Den kan det hele: Touring, sport, ræs!

> 2. Suzuki SV650S årgang 2000 og fremefter

De er fine og kører fremrangede. Jeg kan dog personligt bedre lide R4 end
V2. Prøv en og dan din egen mening.

> 3. Yamaha YZF-600R Årgang 1998-1999

Meget fin maskine. Ligger tæt op ad CBR 600, men er større fysisk, så
høje/store personer sidder rigtigt godt på dem og i god læ (af en 600cc
sportsmaskine).

Der er to versioner FZR 600 R '94 '95 (den med ræveøjne og 100Hk) og YZF 600
R Thundercat '96-frem. Det er samme cykel med forskellig plastik og katten
har yamaha's brømte blå kalibere der kort fortalt sender dig over styret ved
den mindste berøring. Noget synes det er vildt fedt. Jeg er mindre
entusiastisk. Der er masser af forvirring i Yamaha's navne, og mange blander
rundt i FZR 600, FZR 600 US og FZR 600 R. De to første har 18" baghjul og
91Hk. Det er fine cykler, men de ligger mere prislejet omkring GSX'erne (som
de står!)

> 4. Suzuki GSX600F og GSX750F ÅRGANGENE fra 1999 og fremefter!

Lad være! Det er en båd i Suzukis billigserie. Jeg kunne remse løs af
svinere, men skal nok lade være. Kort sagt så når de ikke de andre modeller
hverken på holdbarhed, finish og service omkostninger. Grunden til de bliver
solgt i stort talt i DK er at de yder ok og er billige.

> 5. Honda VFR 750 Årgang 1990 og frem

Et oplagt valg.

Fra : Andrew

Dato : 04-05-05 21:43

> Hej Anders

Hej Jens Jacob

> [...]
> De kan let findes i god stand, men alt kan ødelægges, så hav en erfaren
> herre med ud og kigge! Den kan det hele: Touring, sport, ræs!

Ja. Jeg hører i hvert fald at de er en utrolig god allround maskine. Og den
er jo også lækker at se på. Så umiddelbart et super godt bud, og så har den
også masser af power ydelsesmæssigt. Der er bare det med budget. De ligger
jo i den dyre ende. Men det er jo også en fed maskine. Honda laver altså
kram...

> De er fine og kører fremrangede. Jeg kan dog personligt bedre lide R4 end
> V2. Prøv en og dan din egen mening.

Skal helt sikkert ud og prøve en helt bunke forskellige mc'er her til
sommer. Vil frede hele weekender til udelukkende at prøve MC'er hos
forhandlere og private. Så kan jeg jo hurtigt få styr på hvad der passer min
smag. Ét er jo at sidde og se på billeder, specs og læse side op og side ned
af anmeldelser. Noget andet er jo når man selv sidder på dyret og vridder i
håndtaget. Det er jo dét der i virkeligheden tæller.

> Meget fin maskine. Ligger tæt op ad CBR 600, men er større fysisk, så
> høje/store personer sidder rigtigt godt på dem og i god læ (af en 600cc
> sportsmaskine).

Ja, det med størrelsen er jo også en faktor, især for mig. Jeg er ca. 190 cm
høj. Jeg vejer dog ikke så meget så bløde affjedringer er ikke et problem
for mit vedkommende.

> [...]
> mange blander rundt i FZR 600, FZR 600 US og FZR 600 R. De to første har
> 18" baghjul og 91Hk. Det er fine cykler, men de ligger mere prislejet

Jeg må ud og prøve. Men rent designmæssigt er jeg solgt. Det er en lækker
maskine.

> [...]
> modeller hverken på holdbarhed, finish og service omkostninger. Grunden
> til de bliver solgt i stort talt i DK er at de yder ok og er billige.

Tror også jeg holder nallerne fra denne, man kan vist brænde sig, hvilket
der er flere, der har gjort. Den ser indbydende ud, men tror at der under
skallen gemmer sig noget betændt.

> Et oplagt valg.

Ja, vel ligeså oplagt som nogle af de andre. Ud af de 5 er der nok kun én
som jeg på dette tidspunkt vil afskrive og det er Suki'en. Den får
dødsstødet. De 4 andre er alle oplagte og skal prøves i det virkelige liv.
Glæder mig, så er det bare om bankerne er villige til at låne mig lidt mønt
til købet.
Nogle der kender gode banker, der er villige til at låne en ung knøs på 21
kapital til en MC?
Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den gider jeg ikke tage
hul på. Den tid den sorg... *suk*

Mvh Anders

Fra : Jacob Larsen

Dato : 04-05-05 21:57

"Andrew" <andersvalenFJERN@mail.dk> wrote in message
> [...]
> en ung knøs på 21 kapital til en MC?
> Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den
> gider jeg ikke tage hul på. Den tid den sorg... *suk*

Det er altså ret væsentligt. Hvis banken låner dig pengene vil de nok kræve
kasko. Det er da ret vigtigt om din mc koster f.eks. 7.000kr eller 15.000kr
om året i forsikring. Det afhænger jo af typen.

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 05-05-05 17:39

Det var smuk og solrig dag da Andrew skrev
news:dtaee.9122$SL4.205766@news4.e.nsc.no i dk.fritid.motorcykel:

> Og så kommer der alt det bøvl med forsikring, men den gider jeg ikke
> tage hul på. Den tid den sorg... *suk*

Men når du så kommer til det, så er det værd at bemærke at SV650s'eren er i
touring klassen(ihvertfald hos Tryg), og har en nypris under 100.000kr. Det
gjorde en del for at jeg valgte den.

--
Rune D. Jørgensen

Fra : Andrew

Dato : 05-05-05 21:34

> Men når du så kommer til det, så er det værd at bemærke at SV650s'eren er
> touring klassen(ihvertfald hos Tryg), og har en nypris under 100.000kr.
> Det
> gjorde en del for at jeg valgte den.

Og hvad endte du så med at give for en kasko+ansvar?

mvh Anders

Fra : Rune D. Jørgensen

Dato : 07-05-05 09:37

Det var smuk og solrig dag da Andrew skrev
news:6rvee.8842$ai7.217037@news2.e.nsc.no i dk.fritid.motorcykel:

> Og hvad endte du så med at give for en kasko+ansvar?

7400kr med nul selvrisiko. Kunne også have været 5279kr i præmie med 6950kr
i selvrisiko, men som jeg ser det så er differencen 2100kr. Hvilket vil
sige at jeg skal køre skadefrit i over 3 år før det kan betale sig ikke at
have nul kroners selvrisiko.

--
Rune D. Jørgensen