MC i udlandet.
Fra : Kenneth Østrup

Dato : 30-04-05 21:14

Hej Newsgroup,

Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle af jer som måske
ved noget mere om :)

1).   Skal jeg bruge noget særligt "bevis" eller lign. hvis jeg skal
   på tur til sommer, ned til eksempelvis Italien på MC.

2).   Gælder regler for stor og lille MC i udlandet?
   og hvad måske er mere væsentligt, håndhæves de?

På forhånd tak.

Kenneth Østrup

Fra : Benny Sørensen

Dato : 30-04-05 21:50

Kenneth Østrup <ksFJERN@skysovs.com> skrev:

>2).   Gælder regler for stor og lille MC i udlandet?
>   og hvad måske er mere væsentligt, håndhæves de?

--Hej Kenneth !
Skal man forstå dit spørgsmål sådan, at du påtænker at køre et
køretøj, som du godt ved du ikke har kørekort til ??
Mvh.
Lisbeth Sejberg Sørensen

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 30-04-05 21:50

Benny Sørensen (slet HLCKG) wrote:

> [...]
> Skal man forstå dit spørgsmål sådan, at du påtænker at køre et
> køretøj, som du godt ved du ikke har kørekort til ??

Hej Lisbeth,

Jeg er faktisk bare nysgerrig indtil videre.

Kenneth Østrup

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 30-04-05 21:57

Kenneth Østrup skrev:
> [...]
>
> 1).   Skal jeg bruge noget særligt "bevis" eller lign. hvis jeg skal
>    på tur til sommer, ned til eksempelvis Italien på MC.

Du bør/skal altid medbringe original registreringsattest.
Ring til forsikringsselskabet, så sender de dig gratis et
forsikringsbevis, gratis.

> 2).   Gælder regler for stor og lille MC i udlandet?
>    og hvad måske er mere væsentligt, håndhæves de?

Det aner jeg ikke.

> På forhånd tak.

Selv tak.

Ib Jakobsen

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 30-04-05 22:24

Ib Jakobsen wrote:

> Du bør/skal altid medbringe original registreringsattest. Ring til
> forsikringsselskabet, så sender de dig gratis et forsikringsbevis, gratis.

Jeg har fået et plastikkort af Top Danmark, som forsikringsbevis, er det
godt nok?

Jeg har også hørt noget om et "Internationalt kørekort", eller er det
kun noget man skal bruge udenfor EU?

Kenneth Østrup

Fra : Squish

Dato : 30-04-05 22:53

Kenneth Østrup wrote:

> Jeg har fået et plastikkort af Top Danmark, som forsikringsbevis, er det
> godt nok?

Nej, du skal bede om det "grønne kort". Det er, i udlandet, dit bevis
for at køretøjet er ansvarsforsikret. Herhjemme er det nok at du har
nummerplade på.

> Jeg har også hørt noget om et "Internationalt kørekort", eller er det
> kun noget man skal bruge udenfor EU?

Plastickørekortet er gyldigt i hele EU. Et internationalt kørekort kan
du få for 25 kr. på kørekortkontoret, men min erfaring (Australien) er
at EU-kortet er tilstrækkeligt.

--
Squish
VFR750F

Fra : JG

Dato : 01-05-05 08:24

"Squish" <hs304FJERN@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nej, du skal bede om det "grønne kort". Det er, i udlandet, dit bevis for
> at køretøjet er ansvarsforsikret. Herhjemme er det nok at du har
> nummerplade på.

Er regelen med det grønne kort ikke sløjfet ?

Fra : Thomas B. Andersen

Dato : 01-05-05 08:48

Nu skal mit hoved ikke på blokken.. Men...

Er det ikke ulovligt at benytte tonet visir i Tyskland og Italien? Eller
hvor er det, det er gjort ulovligt?

Det vil jo være en dum bøde at få

Mvh Thomas

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 16:14

Thomas B. Andersen wrote:
> Nu skal mit hoved ikke på blokken.. Men...
>
> Er det ikke ulovligt at benytte tonet visir i Tyskland og Italien? Eller
> hvor er det, det er gjort ulovligt?
>
> Det vil jo være en dum bøde at få

Det ved jeg ikke om det er, men godt du nævner det.
Havde ellers overvejet at bruge tonet visir, men nu du nævner det er det
er det nok alligevel en dum chance at tage.

Kenneth Østrup

Fra : Squish

Dato : 01-05-05 18:19

Kenneth Østrup wrote:

> Det ved jeg ikke om det er, men godt du nævner det.
> Havde ellers overvejet at bruge tonet visir, men nu du nævner det er det
> er det nok alligevel en dum chance at tage.

Jeg kender heller ikke til reglen, men under alle omstændigheder er det
en god idé at have et klart visir med, så man kan skifte hvis man kører
efter mørkets frembrud. Et tonet visir er ikke smart at køre med i mørke
pga. at man ser reflekser dårligt!

--
Squish
VFR750F

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 18:24

Squish wrote:

> [...]
> en god idé at have et klart visir med, så man kan skifte hvis man kører
> efter mørkets frembrud. Et tonet visir er ikke smart at køre med i mørke

Ja, i vinterhalvåret kunne jeg ikke se noget som helst fra klokken 16:00
og derefter :o - Der står godt nok også et klistermærke på visieret hvor
der står "Daytime use only" og "Visor not approved E-22 - For racing use
only". Det er dog ganske glimrende når solen står højt :)

Så jeg holder mig nok til det klare visir :)

Kenneth Østrup

Fra : kc

Dato : 01-05-05 13:44

> Er regelen med det grønne kort ikke sløjfet ?

Mit Forsikringsselskab anbefaler at man tager det med alligevel og det
koster ikke ikke noget, jeg fik at vide at mit forsikringsselskab at de
havde været ude for at nogle af deres kunder har haft store problemer fordi
de ikke havde det med.

mv kc

Fra : Lars Holst

Dato : 01-05-05 20:54

"kc" <sibm@ofir.dk> said in

> [...]
> koster ikke ikke noget, jeg fik at vide at mit forsikringsselskab at
> de havde været ude for at nogle af deres kunder har haft store

Grønt forsikringsbevis er stadig et krav i mange lande, specielt i den
tidligere østblok.
Du kommer ikke ind i Polen f.eks. uden det grønne forsikringsbevis.

Hvorledes det er i landene på vejen til Italien husker jeg ikke.

--
Lars Holst

Fra : kc

Dato : 02-05-05 07:11

> [...]
> Du kommer ikke ind i Polen f.eks. uden det grønne forsikringsbevis.
>
> Hvorledes det er i landene på vejen til Italien husker jeg ikke.

Det er ikke krav om grønt forsikringskort i de fleste gamle østblok lande.
Men forsikringerne anbefaler at man tager det med alligevel sydpå.

mvh kc

link
http://www.forsikringsoplysningen.dk/Gode%20raad/Gode%20raad%20grupperet/Ferie/Europakort.aspx

Fra : Lars Holst

Dato : 02-05-05 19:15

"kc" <sibm@ofir.dk> said in

> Det er ikke krav om grønt forsikringskort i de fleste gamle østblok
> lande. Men forsikringerne anbefaler at man tager det med alligevel
> [...]

Der er krav om det i flere af landende i den gamle østblok.
Bl.a. Polen.
Jeg ved det.
Uanset hvad forsikringsoplysningen siger.
Jeg kører den vej adskillige gange årligt og har prøvet at glemme det.
Det betød en omvej på små 5-600 km.

--
Lars Holst

Fra : Rasmus Neckelmann

Dato : 01-05-05 09:17

Kenneth Østrup wrote:
> Jeg har et par spørgsmål, som jeg håber der er nogle af jer som måske
> ved noget mere om :)

Nu er der ikke andre der har nævnt det, så jeg ved ikke om det er en regel
der er blevet sløjfet; men hvad med DK-skiltet? Oprindeligt var det i hvert
fald lovpligtigt at have et stort, fedt, grimt, DK-skilt klistret på sin
fine MC når man kørte i udlandet.

Da jeg kørte til Italien for et par år siden var det uden klistermærke, men
det kan da være at jeg bare var heldig.

Ang. stort/lille kort i Italien, så er reglerne vist ikke helt kompatible
med vores, da de skiller skarpt ved 175 ccm (så vidt jeg har forstået). I
øvrigt må alt derunder ikke køre på motorvejene dernede, men går ud fra at
den regel ikke berører dig :)

--
mvh Rasmus Neckelmann

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 16:22

Rasmus Neckelmann wrote:

> [...]
> fine MC når man kørte i udlandet.
>
> Da jeg kørte til Italien for et par år siden var det uden klistermærke, men

Det kan godt være nu du siger det, har du nogen ide om hvor jeg kan
undersøge det? Skal jeg ringe til den lokale politistation og spørge?

> [...]
> øvrigt må alt derunder ikke køre på motorvejene dernede, men går ud fra at

Nope :)

Kenneth Østrup

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 01-05-05 09:33

"Gælder regler for stor og lille MC i udlandet?"

Jeg mener helt bestemt at der for nogle år siden blev lavet et regelsæt
indenfor EU, som gør at love og regler som gælder i DK også gælder for os
når vi kører til udlandet. Om de håndhæves ved jeg ikke. Men prøv evt. at
spørge dem som har biler på gule plader, og som putte sæder i bilen når de
har passeret grænsen..... Det må de nemlig heller ikke....
Men du kan være sikker på at hvis du bliver impliceret i en ulykke, så er
det for egen regning. Forsikringen dækker ikke.... Så lad vær, vil være mit
råd.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 16:27

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk wrote:
> [...]
> det for egen regning. Forsikringen dækker ikke.... Så lad vær, vil være mit

Jeg vil umiddelbart ikke tro reglerne bliver håndhævet, men det er blot
et gæt, desuden vil jeg tro at politi i udlandet nærmere undgår
rutinestop af "turister", grundet sprog komplikationer, (bare et vildt gæt).

Det kan være jeg skal undersøge muligheder for en neddrosling i stedet.

Kenneth Østrup

Fra : Richard

Dato : 01-05-05 18:11

Kenneth Østrup wrote:

> 1).   Skal jeg bruge noget særligt "bevis" eller lign. hvis jeg skal
>    på tur til sommer, ned til eksempelvis Italien på MC.

Iflg. Politiken i dag søndag er det netop blevet lovpligtigt for bilister
i A at anvende en særlig refleksvest ved nødstop på hoved- og motorvej -
derfor er det også lovpligtigt at medbringe den, hvilket politiet kan
stoppe bilister for at kontrollere. Og vesten skal kunne nås fra
førersædet, den må ikke ligge i nedpakket bagagerummet el.lign.

Lignende regler skulle allerede gælde i IT, E og P, så måske burde du
checke, om det også gælder for mc'ister før din tur til A og IT? - med
mindre nogen herinde ved det...

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 18:29

Richard wrote:

> [...]
>
> Lignende regler skulle allerede gælde i IT, E og P, så måske burde du
> checke, om det også gælder for mc'ister før din tur til A og IT? - med

Det lyder på en måde meget fornuftigt, har hørt om mange som bliver kørt
ned på motorveje ved at have stået i nødsporet.

Det virker dog lidt urealistisk at have den klar til brug fra en
motorcykel? Der må da forhåbentligt være undtagelser med nedpakningen
hvis det også gælder MC'ister.

Måske er jeg bare meget tungnem, men hvilke lande er E, P og A ?
Estland Polen og? eller?

Kenneth Østrup

Fra : Squish

Dato : 01-05-05 18:59

Kenneth Østrup wrote:

> Måske er jeg bare meget tungnem, men hvilke lande er E, P og A ?
> Estland Polen og? eller?

E: Spanien (España)
P: Portugal
A: Østrig (Austria)

Sé også: http://nrpl.dk/eu-1.php

--
Squish
VFR750F

Fra : Richard

Dato : 01-05-05 21:15

Kenneth Østrup wrote:

> Måske er jeg bare meget tungnem, men hvilke lande er E, P og A ?
> Estland Polen og? eller?

*lol* Hvad lærer de eleverne i køreskolerne nu for tiden - går al tiden
til at lære, hvor man må parkere mc i Kø'strup

--
Richard Pade, Sorgenfri, DK

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 21:21

Richard wrote:

> *lol* Hvad lærer de eleverne i køreskolerne nu for tiden - går al tiden
> til at lære, hvor man må parkere mc i Kø'strup

Hehe.
Sådan noget lærte jeg skam ikke i køreskolen, burde man det? :)

Kenneth Østrup

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 01-05-05 21:22

Kenneth Østrup wrote:

> Hehe.
> Sådan noget lærte jeg skam ikke i køreskolen, burde man det? :)

Jeg mener naturligvis de forkortelser/forbogstaver for lande ;)

Kenneth Østrup