T-kryds ulykke
Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 29-04-05 18:57

Jeg har idag kl 15.30 d. 29. april været involveret i en ulykke i et
T-kryds. (sjovt nok kun 300 fra MC-ulvenes klubhus).

Jeg kommer kørende imod T-kryds ad den tværgående vej (i den side der er
længst væk sidevejen), og skal blot fortsætte ligeud. Det er en zone med
anbefalet 40km/t, men stadig med 50km/t hastighedbegrænsning

Da jeg er ca. 200 meter fra krydset kommer der en Opel stationcar hen til
krydset, bilen skal til venstre og stopper op og venter (Jeg ved dog ikke på
hvad, da jeg stadig er 200meter væk og kører 50-55km/t).

Jeg kommer nærmere og kører ca. 100meter væk fra T-krydset igennem en
bump-chikane, mens han stadig holder tilbage.

Da jeg er ca. 20-25meter fra krydset kører han pludseligt ud foran mig,
hvorefter jeg så hurtigt som jeg kan bremser, han fortryder åbenbart og
bremser derfor ned midt i krydset og gasser derefter op igen for at komme af
vejen.

Desværre er der er mindre forhøjning på vejen med hvide striber på, som
mindsker vægten på mit forhjul, hvorved mit forhjul blokerer, med det
resultat at jeg nærmest omgående vælter ned på siden og kurer 5-10 meter
henad asfalten og motorcyklen 10-15 meter. Jeg er dog heldigvis ikke kommet
til skade og han kommer hen for at snakke med mig.

Han forklarer at han troede jeg var en knallert 30-45 og derfor var blevet
overrasket over min hastighed. (jeg kørte ellers ikke særlig hurtigt), efter
lidt snakken frem og tilbage bliver vi enige om at han har skylden, han
siger også at han har en selvrisiko på 3500kr og at han ikke vil stige i
præmie, da han har en speciel forsikring. Jeg tror alt er godt og kører
derfra med hans navn, mobil-nummer og nummerplade.

Jeg ringer til ham 2 timer senere og nu er vi lige pludselig ikke enige
længere, han har desuden "opdaget" en bule i hans bagerste kofanger, som han
siger det vil koste 12000kr at udbedre, han foreslår at vi glemmer det hele
og klarer skaderne hver for sig.

Jeg har prøvet at ringe til både hans og min forsikring, men de åbner først
mandag og jeg har alligevel kun ansvar, jeg har også ringet til politiet,
men de ikke intereset når jeg ingen personskade har.

Hvad skal jeg gøre ??

Mvh.
Martin Guld Thomsen

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 29-04-05 18:59

Kører i øvrigt på en GS500E uden kåbe.

Fra : Lars Nielsen

Dato : 29-04-05 19:29

"Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har idag kl 15.30 d. 29. april været involveret i en ulykke i et
> T-kryds. (sjovt nok kun 300 fra MC-ulvenes klubhus).

__SNIP__ om ulykken...

> Hvad skal jeg gøre ??

Går ud fra han havde vigepligt???
- Anmeld det til dit forsikringsselskab som det er sket, tag evt. et
billede af krydset
Sørg for at få tegnet helt korrekt ned hvordan det er sket
Find hans navn og adresse, evt. ved hjælp af krak e.l.
Find evt. nogen vidner der var til stede ( moral... )

Så klarer dit selskab resten, hvis han overtrådte en ubetinget, så får han
skylden, og så kan du egentlig værre pisseligeglad med om hans bil osse er
skadet.

Hvis han nægter at bilen har været ude og køre og er et helt rigtigt svin,
så sørger du for at han har en masse små ting der går i stykker i løbet af
resten af hans liv. Ikke noget stort eller dyrt, for det får han bare dækket
af hans forsikring.

For øvrigt har jeg altid men at folk der kører Opel er det dummeste, usleste
idioter der findes...

Lars / Viborg

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-04-05 19:43

"Lars Nielsen" <lars_concordia@hotmail.com> wrote in
message news:42727cd4$0$79459$14726298@news.sunsite.dk
> "Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> skrev i en
> meddelelse
> __SNIP__ om ulykken...

> Går ud fra han havde vigepligt???

Ja, jeg har været med Martin henne og set stedet og det har han. Han har
slet ingen undskyldning for at køre ud der.

> [...]
> ubetinget, så får han skylden, og så kan du egentlig
> værre pisseligeglad med om hans bil osse er skadet.

Klarer de godtnok sagen, når man kun har ansvar på cyklen?

> [...]
> små ting der går i stykker i løbet af resten af hans liv.
> Ikke noget stort eller dyrt, for det får han bare dækket

Nu kan du roligt regne med at du får en masse hellige kommentarer fra nogle
folk herinde.

> For øvrigt har jeg altid men at folk der kører Opel er
> det dummeste, usleste idioter der findes...

Det siger jeg til min mor.

--
mvh. Jacob Larsen - GS500E
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=879

Fra : Squish

Dato : 29-04-05 20:27

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> slet ingen undskyldning for at køre ud der.

> Klarer de godtnok sagen, når man kun har ansvar på cyklen?

Nej. Hvis ikke køretøjet er kaskoforsikret, er de revnende ligeglade!

--
Squish
VFR750F

Fra : Martin Sørensen

Dato : 29-04-05 20:45

> Nej. Hvis ikke køretøjet er kaskoforsikret, er de revnende ligeglade!

Nej, det er de ikke, for skylden er ikke placeret. Det er ikke noget de
implicerede parter selv kan placere, det skal forsikringsselskabet afgøre.
Hvis han selv er skyld i det, skal hans egen ansvarsforsikring dække, derfor
vil hans forsikringsselskab gerne undersøge sagen. Hvis de kan påvise at
modparten er skyldig, skal de jo ikke selv betale noget.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 29-04-05 21:38

Martin Sørensen wrote:

> Nej, det er de ikke, for skylden er ikke placeret. Det er ikke noget de
> implicerede parter selv kan placere, det skal forsikringsselskabet afgøre.
> Hvis han selv er skyld i det, skal hans egen ansvarsforsikring dække,

Dække hvad?

derfor
> vil hans forsikringsselskab gerne undersøge sagen. Hvis de kan påvise at
> modparten er skyldig, skal de jo ikke selv betale noget.

Jeg kan oplyse om, at såfremt han har tegnet ansvarsforsikring hos Fair,
så rører de ikke en finger, før modparten (eller dennes repræsentant)
kontakter dem med et krav. Forsøger han selv at kontakte dem bliver han,
venligt men bestemt, henvist til modpartens forsikringsselskab!

--
Squish
VFR750F

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 29-04-05 22:20

Lars Nielsen skrev:

> [...]
> resten af hans liv. Ikke noget stort eller dyrt, for det får han bare dækket

Det dummeste jeg har hørt længe. Selvtægt.

> For øvrigt har jeg altid men at folk der kører Opel er det dummeste, usleste
> idioter der findes...

Den mening kan du holde for dig selv. Ja, jeg kører Opel,
har altid gjort det. Og tænker at fortsætte.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 09:37

Lars Nielsen wrote:
> [...]
> billede af krydset
> Sørg for at få tegnet helt korrekt ned hvordan det er sket..........

Og hvis du kan undgå at nævne at du styrtede og gled op bag i ham, så
gør det i første omgang!

--
Armand.

Fra : anders majland

Dato : 29-04-05 19:32

> [...]
> han siger det vil koste 12000kr at udbedre, han foreslår at vi glemmer det

Få det på skrift - altså at du har ramt ham. Hvis han har overtrådt sin
vigpligte så hænger han på hele regningen !

Problemet er at du er væltet fordi du har kikset din nedbremsning. Så hvis
du ikke har rørt ham kan forsikringsselskaberne være særdeles tilbøjelige
til at sige at det er din egen skyld (og politiet kan finde på det samme, og
endda give dig en bøde for det !).

/Anders Majland

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 29-04-05 19:49

Så det er altså en fordel min motorcykel har ramt ham :)

Iøvrigt har jeg lige fået 2 underskrifter på at folk har set ham kører ud
foran mig.

Jeg tager et billede af hans bil (man kan se jeg har ramt ham) og jeg har
også et kort på krak med krydset på.
Jeg har faktisk også hans adresse nu, han bor kun 100 meter fra krydset.

Mvh.
Martin Guld Thomsen

"anders majland" <anders.majland-see.signature@address.invalid> wrote in
message news:42727dab$0$79458$14726298@news.sunsite.dk...

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 29-04-05 19:55

Martin Guld Thomsen wrote:
> [...]
> også et kort på krak med krydset på.
> Jeg har faktisk også hans adresse nu, han bor kun 100 meter fra krydset.

Lækkert :)

Jeg må indrømme, at det vil fryde mig gevaldigt hvis han kommer til at
betale godt og grundigt for det.

Jeg tror også det er en fordel for dig i sidste ende, at du har ramt
hans bil.

Held og lykke med det!

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 09:30

Kenneth Østrup wrote:

> Jeg tror også det er en fordel for dig i sidste ende, at du har ramt
> hans bil.

Jup!
Det er ikke uvæsentligt om man har haft kontakt eller ej!
Uden kontakt med modparten er det ikke et sammenstød med derimod en
eneulykke, hvis årsag man derefter skal til at diskutere

--
Armand.

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 30-04-05 14:24

> [...]

> Uden kontakt med modparten er det ikke et sammenstød med derimod en
> eneulykke, hvis årsag man derefter skal til at diskutere

Ikke helt korrekt. Juridisk set er en ulykke en skade som sker, ved en
"udefra" kommende omstændighed. I dansk retspraksis (CULPA, mv.) nævnes der
ikke krav om kontakt.

Men ellers helt enig.

--
Henrik
a ka

http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=161

Fra : Torben Bach

Dato : 30-04-05 14:48

diablo de la velocidad wrote:

> Ikke helt korrekt. Juridisk set er en ulykke en skade som sker, ved en
> "udefra" kommende omstændighed. I dansk retspraksis (CULPA, mv.)
> nævnes der ikke krav om kontakt.
>
> Men ellers helt enig.

Men et færdselsuheld defineres som et uheld mellem 2 elementer, hvoraf
mindst det ene element skal være kørende.

Mvh
Torben

--
Husk at *hvis* du vågner -
er hver morgen den første dag

Fra : S.G

Dato : 29-04-05 21:01

Sådan.!!!

Få fat i hans forsikringsselskab! Forklar dem hvad han har gjort. Han skal
ligeledes kontakte dem! Hvis han nu IKK Evil kontakte dem fordi han er bange
for at stige i præmie, har du loven på din side. Sådan SKAL meldes. Det
siger loven!. Hvis ikke han vil går du til Politiet med din historie, samt
navne på vidnerne! Du kan evt "berolige" ham med at selvom han
forsikringsselskab bliver blandet ind i det, så er det ikke ensbetydende med
at han stiger i præmie, da han har valget med at betale hele baduljen selv.
Men hvis jeg var dig, så ville jeg ikek snakke mere med manden! Han er jo en
nar!

Det er fuldstændig ligegyldigt at der er kommet bule i hans bil. Det er han
egen skyld.
Din mc skal være i samme stand som inden han kørte ud for dig. Derfor få
ringet til hans forsikringsselskab imorgen. Og sig til ham at han skal gøre
det samme da det er lovpligtigt. Hvis han nægter, så kontakt politiet

Fra : Thomas Makro

Dato : 29-04-05 20:50

On 29 Apr 2005 21:01:22 +0100, "S.G" <msg1979FJERN@gmail.com> wrote:

>Din mc skal være i samme stand som inden han kørte ud for dig. Derfor få
>ringet til hans forsikringsselskab imorgen. Og sig til ham at han skal gøre
>det samme da det er lovpligtigt. Hvis han nægter, så kontakt politiet
Mnaarh, det er jo en forsikringssag, så hvis bare den ene part (her
Martin Thomsen) indsender en skades-anmeldelse, så vil modpartens
(bilistens) selvskab kontakte ham, og "rykke" ham for en anmeldelse
med hans version.
Jeg kan ikke umiddelbart se at der indgår en sag for politet her, det
er udelukkende en forsikringssag nu.

Og husk nu, som jeg har skrevet 117 gange før, at det ikke er de
implicerede der afgør hvem der er skyldige. Det kan I såmænd godt
afgøre indbyrdes, men det har ingen betydning. Forsikringsselskaberne
har egne regler de følger, og det er ud fra anmeldernes
skadesanmeldelser at _de_ afgør hvilken af parterne der er skyldig -
eller om begge har en andel i skylden.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : S.G

Dato : 29-04-05 22:35

> [...]
> har egne regler de følger, og det er ud fra anmeldernes
> skadesanmeldelser at _de_ afgør hvilken af parterne der er skyldig -

Netop!
:)

Fra : Thomas Makro

Dato : 30-04-05 07:25

On 29 Apr 2005 22:35:18 +0100, "S.G" <msg1979FJERN@gmail.com> wrote:

>Netop!
>:)

Ja det er lidt komisk. Jeg har et par gange kørt forbi mindre
trafikuheld, hvor de implicerede tydeligvis var igang med de helt
store diksussioner - formentlig om skyldsspørgsmålet. Og så er det
svært ikke at smågrine inde i hjelmen, når man nu ved, at de spilder
deres energi på noget, de ikke selv må afgøre.

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 30-04-05 14:54

On Fri, 29 Apr 2005 22:50:18 +0200, Thomas Makro wrote:

<snip>
> Jeg kan ikke umiddelbart se at der indgår en sag for politet her, det er
> udelukkende en forsikringssag nu.

Øhm - er overtrædelse af vigepligt ikke noget man kan miste kørekortet på?
Ergo vil jeg da mene at man godt kan implicere Politiet hvis man har
intentioner om at ramme bilisten så meget som muligt.

Fra : Ukendt

Dato : 30-04-05 17:36

Jens Aage Holm skrev i meddelelsen
<42738e0e$0$79461$14726298@news.sunsite.dk>...

>Øhm - er overtrædelse af vigepligt ikke noget man kan miste kørekortet på?
>Ergo vil jeg da mene at man godt kan implicere Politiet hvis man har
>intentioner om at ramme bilisten så meget som muligt.

Jo, det giver som minimum en betinget frakendelse, been there for 26
år siden.

mvh
Orla

Fra : Thomas Makro

Dato : 30-04-05 22:02

On Sat, 30 Apr 2005 18:36:05 +0200, "Orla Pedersen"
<o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> wrote:

>Jo, det giver som minimum en betinget frakendelse, been there for 26
>år siden.

Jamen så prøv I to at henvende jer på politistationen for at indgive
anmeldelse. I første omgang vil de sikkert afvise jeres lille (i deres
øjne) sag, og hvis I bliver ved, kan det være at de laver en
anmeldelse - til arkivet.

Men held og lykke, og god fornøjelse

--
Thomas Makro, DMCN #280
Honda VFR 750 F

Fra : Ukendt

Dato : 01-05-05 14:26

> [...]
> anmeldelse. I første omgang vil de sikkert afvise jeres lille (i deres
> øjne) sag, og hvis I bliver ved, kan det være at de laver en

Hvis 3 uafhængige personer anmelder en forseelse i fht. til færdselsloven,
mener jeg det er nok til at han kan dømmes.

Om der væltes under opbremsningen eller ej, burde ikke have nogen betydning,
da Føren af bilen overtræder sin vigepligt i det øjeblik, han for
motorcyklisten, bare så meget som skal røre bremsen, for at få overblik over
den nye situation.

Faktisk, behøver man ikke køre frem, for at overtræde en ubetinget
vigepligt - hvis man kører på en måde, der skaber tvivl om man "vil"
overholde sin ubetingede vigepligt (f. eks hård og kraftig nedbremsning,
lige inden hajtænderne), har også overtrådt sin ubetingede vigepligt.

Så at politiet ikke vil modtage en anmeldelse for dette - tja, det
forekommer jo som helt ude i hampen - da det jo er så farligt at det giver
en frakendelse.

Blot min mening - med bagtanke til køreundervisningen

Held og lykke med det - glæd dig trods alt over at der ingen personskade
var.

Mvh.
Kims
Honda CB 600 F Hornet
http://www.dfmc.dk/default.asp?id=840

Fra : Niels Pein

Dato : 29-04-05 23:26

Du har fat i den lange ende. Negl fjolset. Han eller hans forsikring skal
betale det hele. Insister på det, også hvis hans forsikringsselskab prøver
at slippe afsted med en eller anden halv løsning. (i hvert fald hvis tingene
er som beskrevet og han har hele skylden).
Dit eget forsikringsselskab vil muligvis ikke hjælpe så meget, når du ikke
har kasko (det er en af de store fordele ved kasko), så det kommer muligvis
til at kræve lidt arbejde og skriveri. Men du har fat i den lange ende, så
pres på.

Jeg er ikke juridisk ekspert, men så vidt jeg ved er manden
erstatningsansvarlig hvis han har forårsaget uheldet. Hvis hans
forsikringsselskab ikke vil betale (prøver at sno sig udenom), og manden
heller ikke selv vil betale, så kan man lægge sag an mod manden.
Hvis det kommer så vidt, vil det nok være en ide at gøre hans
forsikringsselskab opmærksom på at man agter at gøre dette. Så bliver de nok
mere medgørlige, for hvis du vinder sagen, vil jeg tro de blot kommer til at
betale endnu mere. For hans ansvarsforsikring skal jo betale, hvis han
bliver dømt erstatningsansvarlig. Tror jeg.

Det var i hvert fald hvad jeg prøvede engang for mange år siden i en
lignende sag. De var ikke til at hugge eller stikke i. Så "truede" jeg med
sagsanlæg, og vupti, erstatningen kom flyvende. Næsten, for det var kun 2/3.
Jeg kunne nok have fået 100% hvis jeg havde presset mere på, men faktisk var
jeg træt af skriveri, og var tilfreds med 2/3, fordi taksatoren havde sat
nogle store værdier på ting der kun havde fået bittesmå ridser jeg sagtens
kunne leve med (jeg har aldrig været pernitten med mine motorcykler).

--
Niels
TransAlp

Fra : Kenneth Østrup

Dato : 29-04-05 19:52

anders majland wrote:

> [...]
> til at sige at det er din egen skyld (og politiet kan finde på det samme, og

Det må vel stadigvæk være billistens skyld at Martin har været nødt til
at lave en katastrofe opbremsning som har resulteret i et styrt.
Jeg vil derfor mene at man kan tillæge al skyld, inklusiv erstatning for
skader sket i forbindelse med styrtet til billisten.

Så vidt jeg ved, uden at have det på skrift, skulle der i færdselsloven
stå at det er ulovligt at få andre trafikanter til at handle unødigt,
som eksempelvis at lave undvigelsesmanøvre eller katastrofe opbremsninger.

At billisten så ringer og fyrer sådan en gang pis af, sætter virkelig
mit pis i kog og kan få min morale til at godkende en form for selvtægt,
hvis politiet/forsikringsselskabet ikke kan hjælpe.

Jeg har selv været ude for noget lignende, det gik dog kun ud over en
koblingsgrebklinge, der kom mirakuløst ikke en ridse på cyklen (nok
fordi jeg lå under den). Billisten kom ud og spurgte "er du ok?", "øh,
det ved jeg ikke" sagde jeg da jeg ærligt talt ikke kunne svare på det
efter 10-15 meters glidetur over asfalten med min cykel ovenpå. Så sagde
han "ok" og gik ind i sin bil og kørte væk.
Jeg har dog ikke gidet at gøre noget ud af det, da skaderne kun kostede
89 kr at udbedre og jeg kun havde fået en hudoverskrabning på knæet.

Kenneth Østrup - <http://blog.riskoger.net/>

Fra : anders majland

Dato : 30-04-05 21:22

> [...]
> Jeg vil derfor mene at man kan tillæge al skyld, inklusiv erstatning for
> skader sket i forbindelse med styrtet til billisten.

Du skal ikke være så skråsikker - Hvis man vælter fordi man kikser en
katastrofeopbremsnining har man jo lavet en kørefejl ...

Men se mit første indlæg og søg evt på indlæg indeholdende valby (Jeg gik i
jorden med en forhjulsblokade for nogle år siden, og droppede en anmeldelse)

/A

Fra : S.G

Dato : 29-04-05 20:54

Meld det til forsikringsselskabet!
De skal nok tage sig af det.
En anden gang, så sørg for at der er vidner til stede! og du får deres
adresse og navn.
Jeg er ret uforstående over, at politiet ikke vil tage sig af det. Her i
Odense er de søde til sådanne sager.
Har haft en betjent til at ringe til en billist derkørte min kæreste ned og
ikke ville betale hendes cykel. Da det jo "kun" var sadlen der var skæv!

Han prøver jo på at slippe. Han har indrømmet at han overtrådte sin
vigepligt, men påstår et eller andet med en bule! Derfor skal du blande dit
forsikringsselskab ind i det. Lad dem tage stilling til sagen. Pråblemet vil
komme hvis han nægte at det er sket på den måde det er sket på. Så er det
pludselig ord mod ord

Men det er klassisk. I sitationen er folk villige til alt, men når de så når
hjem, så skal det lige selvretfærdiggøres og pudses glorie!
Hader sådanne folk!!!!

Lad os høre hvad det ender med!

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-04-05 20:06

"Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> wrote in message
> [...]
[snip] Historien om uheldet.

> Hvad skal jeg gøre ??

Hej Martin. Jeg kom lige til at tænke på at hvis du betenges som en blød
trafikant, kan det måske betyde at han skal til orienterende køreprøve.

Det er da værd at undersøge. Desuden også ret godt at pointere (eller "true
med") hvis han spiller smart.

Fra : Jacob Larsen

Dato : 29-04-05 20:13

"Jacob Larsen" <jacobl@(((FJERNDETTE)))cs.aau.dk> wrote in
message news:427284ec$0$79458$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> han skal til orienterende køreprøve.
> Det er da værd at undersøge. Desuden også ret godt at
> pointere (eller "true med") hvis han spiller smart.

Jeg bliver da ved med at glemme ting...

Du skal huske at kræve erstatning for din hjelm, fodtøj og tøjet. Hvis det
viser sig at dette ikke giver pote, skal du huske at din egen
indboforsikring dækker disse ting.

Det er forresten en skam med cyklen. Den var sgu rigtig flot indtil uheldet
skete.

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 09:32

Jacob Larsen wrote:

> Du skal huske at kræve erstatning for din hjelm, fodtøj og tøjet. Hvis det
> viser sig at dette ikke giver pote, skal du huske at din egen
> indboforsikring dækker disse ting.

Har man en indboforsikring er det den der dækker sådanne skader, og da
det sker uden bonustab og præmiestigning er der intet at gå videre med.
Er man derimod ikke selv-forsikret er det en udgift der løber oveni
skadesopgørelsen!

--
Armand.

Fra : Jens Aage Holm

Dato : 30-04-05 14:57

On Sat, 30 Apr 2005 11:32:29 +0200, Armand wrote:

> [...]
> det sker uden bonustab og præmiestigning er der intet at gå videre med.
> Er man derimod ikke selv-forsikret er det en udgift der løber oveni

Man skal vel betale selvrisikoen på sin indboforsikring.

--
JÅH

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 15:33

Jens Aage Holm wrote:

> Man skal vel betale selvrisikoen på sin indboforsikring.

Har du selvrisiko på din indboforsikring??

--
Armand.

Fra : Torben Bach

Dato : 29-04-05 23:09

Martin Guld Thomsen wrote:
> Jeg har idag kl 15.30 d. 29. april været involveret i en ulykke i et
> T-kryds. (sjovt nok kun 300 fra MC-ulvenes klubhus).

snip

> først mandag og jeg har alligevel kun ansvar, jeg har også ringet til
> politiet, men de ikke intereset når jeg ingen personskade har.
>
> Hvad skal jeg gøre ??

Hej Martin
Du skal fatte pennen hurtigst muligt. Skrive en anmeldelse og sende den til
politimesteren i den politikreds, hvor du bor. Så bliver din anmeldelse
registreret.
Det er ikke rigtigt, at et færdselsuheld ikke har interesse, hvis der ikke
er sket personskade, men der er visse regler for, hvornår der SKAL optages
politirapport. Det skal der feks., hvis der er tale om grove overtrædelser
af færdselsloven (feks. vigepligtsforseelser), og så er der nogle
beløbsgrænser - så vidt jeg husker er det ca. 10.000 kr. for en skade på et
køretøj (bil el. lign.) og for et beløb på over 1.000 kr. for andre
implicerede i samme uheld.

Har du ikke begået nogen overtrædelse af færdselsloven, og har du vidner,
står du meget stærkt - ikke mindst, hvis modparten ikke har respekteret
hajtænder, sin højrevigepligt eller lign.

Held og lykke.

Torben

Fra : Torben Bach

Dato : 04-05-05 21:48

Torben Bach wrote:

> [...]
> vidner, står du meget stærkt - ikke mindst, hvis modparten ikke har
> respekteret hajtænder, sin højrevigepligt eller lign.

Uanset om en eller anden ved politiet ved en telefonisk henvendelse ikke
virker interesseret, så er systemet sådan strikket sammen, at en skriftlig
anmeldelse *altid* vil blive registreret, og hvis der er grundlag for at
optage en rapport jfr. noget af ovenstående, bliver uheldet til en sag hos
politiet.

Udover det bliver de faktuelle data (uden persondata) overført til
Vejsektorens Informations System (VIS), hvor man samler data over de steder,
hvor færdselsuheld sker. Disse data danner grundlag for utroligt meget i
relation til trafiksikkerheden og bruges feks. i forbindelse med
lovgivningen, kampagnetiltag samt ikke mindst eventuel etablering af
vejtekniske foranstaltninger til forebyggelse af færdselsuheld i fremtiden.
Endnu en god grund til at få taget sig sammen til at anmelde uheldet!
Kort sagt så danner indberetningerne grundlag for at udfinde de såkaldte
"sorte pletter", hvor der skal gøres noget af hensyn til trafiksikkerheden.

Vil du vide mere, så besøg:
http://www.vejdirektoratet.dk/dokument.asp?page=document&objno=69279

Når en sag behandles ved politiet, er det standard, at det af sagen fremgår,
hvorvidt der er erstatningskrav fra parterne i feks. et færdselsuheld.

Der er derfor god grund til at anmelde et uheld - skriftligt - til politiet,
hvis man vil undgå en "sludder for en sladder" om, at det nok ikke fører til
noget i den sidste ende.

Mvh
Torben

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 30-04-05 07:37

Martin Guld Thomsen wrote:
> [...]
> mandag og jeg har alligevel kun ansvar, jeg har også ringet til politiet,
> men de ikke intereset når jeg ingen personskade har.

Hej Jacob!

Så lige på hjemmesiden, syntes jeg kan genkende din bike ;)
(Mig med den lilla ude fa Bilka, som smadrede mit styr)
Folk som siger de selv vil klare det skal man ikke stole på, min
erfaring siger mig at det altid skal gå efter bogen! Kunne du egentligt
køre derfra? Hvor stor skade er der sket?

Mvh. Mikael (Alias Duke).

Fra : Martin Guld Thomsen

Dato : 30-04-05 09:03

"Mikael Jørgensen" wrote in message:
> [...]
> Folk som siger de selv vil klare det skal man ikke stole på, min erfaring
> siger mig at det altid skal gå efter bogen! Kunne du egentligt køre

Du har set rigtigt, Jacob har den sorte GS500, og jeg, Martin, har den gule
GS500.
Jeg kan godt kører på den, da det kun er: forlygteglasses, speedometer
boksen og mit blinklys som er smadret.

Derudover er motoren godt ridset på siden, det øverste plastik stykke under
sædet, enden af håndtaget på, begge blinklys, koblingen falder kun 3/4
tilbage, men den er heldigvis koblet helt ud der, hvilket betyder jeg stadig
kan køre på den.

Blinklyset undrer mig lidt, da jeg godt kan blinke til højre, dog uden af
indikatioren blinker, hvorimod jeg ikke kan blinke til venstre selvom
indikatioren blinker i dobbelt tempo (det gælder altså både i forenden og
bagenden, og jeg tvivler lidt på at begge pærerne er sprunget på en gang)

Mvh.
Martin

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 01-05-05 16:12

> [...]
> bagenden, og jeg tvivler lidt på at begge pærerne er sprunget på en gang)

Hey!
Ahh okay nice!Den box er det den plastik kasse? Den døde også da jeg
væltede, den koster cirka 800 originalt... Det er pisse dyrt originalt
og jeg går stadigvæk på 3. uge og venter på mine originale dele fra
Japan til min GS500E..

Hvis du vil gøre dig selv en tjeneste så gå ned til bikes and parts og
spørg om de har brugte dele til at ligge, den originale gaffelbro jeg
venter på ved special koster 3200 men kunne få den brugt til 500 ved
bikes and parts...

Det greb til koblingen koster ikke engang 100 kroner ved special og han
har et liggende på lager (Jeg har godtnok tænkt mig at købe det for jeg
har også knækket mit) Men han får dem vist hurtigt hjem gien...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 30-04-05 10:49

"Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> wrote in message

[snip] historie

> Hej Jacob!

Hey.

> [...]
> på, min erfaring siger mig at det altid skal gå efter bogen!
> Kunne du egentligt køre derfra? Hvor stor skade er der sket?

Nu har Martin allerede sagt, at det ikke var mig, der var så uheldig at
støde på en søndagsbillist, så det vil jeg ikke gentage.

Jeg kan dog vist regne ud, at det kunne gå hen og blive min tur næste gang.
Jeg er jo vist den eneste GS'er tilbage derude, der mangler at lægge den
ned.

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 01-05-05 16:15

> [...]
> Jeg er jo vist den eneste GS'er tilbage derude, der mangler at lægge den
Er det den gule eller den sorte som er smdaret?

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-05-05 16:34

> Er det den gule eller den sorte som er smdaret?

Det er den gule. Min ser bare sådan ud.

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 01-05-05 16:39

Jacob Larsen wrote:
> "Mikael Jørgensen" <mikjo@websigners.dk> wrote in message

> Det er den gule. Min ser bare sådan ud.

Ok jeg ved ik hvordan jeg forbandt med at det var din, Jacob, som var
smadret...

Fra : Jacob Larsen

Dato : 01-05-05 16:48

> Ok jeg ved ik hvordan jeg forbandt med at det var din,
> Jacob, som var smadret...

Hehe... Fordi du har set hvordan jeg kører?

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 01-05-05 16:48

> Hehe... Fordi du har set hvordan jeg kører?

hahahaha... det kunne være... Narj jeg læste om T-kryds ulykken og så
klikkede jeg på linket i bunden af beskeden ved signaturen, og så fandt
jeg en hjemmeside med et par billeder af biken :) -Som jeg kunne genkende...

Fra : BSV

Dato : 30-04-05 12:26

Du står desværre ret dårligt uden kasko for det er kun modparten der kan
anmelde skaden til sin forsikring.
Hvis han nægter det så gør de ikke noget somhelst. Du kan ikke anmelde noget
til din forsikring da du ikke har kasko,
de vil efter reglerne ikke gøre noget. Den eneste chance du har er at
skræmme modpaten til at anmelde det.
Hvis du henvender dig til politiet så vil de henvise dig til civilt søgsmål
d.v.s. du selv anlægger erstatningssag mod modparten (håbløst).
Så du står ikke så godt jeg har selv prøvet det engang.

MVH
bsv

Fra : S.G

Dato : 30-04-05 13:47

"BSV" <bs@altdata.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> søgsmål d.v.s. du selv anlægger erstatningssag mod modparten (håbløst).
> Så du står ikke så godt jeg har selv prøvet det engang.

Det er ikke sandt. Det er lovpligtigt at anmlede sådan.
I fald han ikke vil, er det politiet der overtager. Han har jo vidner!

Fra : BSV

Dato : 30-04-05 14:00

Ja det kan man jo diskutere hvad der er lovpligtigt, men politiet kan
eventuelt give ham en bøde for ikke at
oveholde vigepligt osv, men stadigvæk end nok så mange vidner eller politiet
kan ikke tvinge ham til at anmelde
til hans forsikringselskab, det er det kun en civil dom der kan. Bare rolig
jeg har selv prøvet det og havde også
meget svært ved at akceptere det, men jeg måtte æde det til sidst.

mvh
bsv

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 30-04-05 14:32

> [...]

> rolig jeg har selv prøvet det og havde også
> meget svært ved at akceptere det, men jeg måtte æde det til sidst.

Det er altså lidt noget sludder. Martin skal blot anmelde det til sit eget
forsikringsselskab + oplyse modpartens forsikringsselskab. Så finder de to
forsikringsselskaber også ud af hvem som har ansvaret. Skal der køres en
civil retssag, så bliver det jo for modpartens regning - og sagen ser helt
klar ud for mig, og så er der også vidner..

Det kan aldrig have noget at gøre om man selv har kasko eller ej !!!!

Fra : S.G

Dato : 30-04-05 15:52

> [...]
> rolig jeg har selv prøvet det og havde også
> meget svært ved at akceptere det, men jeg måtte æde det til sidst.

Så dvs jeg kan køre ind i en bil. Nægte at anmelde det, så skal jeg intet
betale, og ejer af bilen må selv punge op.
Nej du. Den går ikke :)

Fra : Armand

Dato : 30-04-05 15:21

BSV wrote:

> Hvis du henvender dig til politiet så vil de henvise dig til civilt søgsmål
> d.v.s. du selv anlægger erstatningssag mod modparten (håbløst).

Civilt søgsmål er ikke håbløst, men dog langtrukkent. Og hár man ret er
omkostningerne ude af hænderne på en og ligger i stedet på sagsøgte!

--
Armand.

Fra : BSV

Dato : 30-04-05 16:51

Ja ja i for se.

Hvad hvis manden nægter at der har været en ulykke. Ja så vil i sige at han
har vidner, men hvem siger at det ikke lige er venner eller onkler eller
tanter han har fået til at vidne, det er det kun en dommer i et civilt
søgsmål der kan afgøre ingen andre. I tror da ikke at modpartens forsikring
reagerer på at en tropper op med 17 vidner og siger et eller andet. Det er
et kendt problem han er havnet i. Der er faktisk nogle selskaber som har
lavet en lille "mini kasko" som lige netop løser dette problem, så kan man
henvende sig til sin egen forsikring og så løser de problemet. Men vi kan jo
høre hvad han får ud af det, men det skulle desværre undre mig om det går
anderledes. Det er der nok mange der kører på kun ansvar der burde
interessere sig for, for det kan jo ske for dem alle.

MVH
BSV

Fra : diablo de la velocid~

Dato : 30-04-05 14:38

"Martin Guld Thomsen" <guld80@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad skal jeg gøre ??
>
> Mvh.
> Martin Guld Thomsen

Husker lige tilbage til min kortvarige karriere som forsikringssælger:

Du skal droppe alt snak om ansvar med modparten. Anmeld skaden til dit
forsikringsselskab og oplys modpartens forsikringsselskab samtidig. Kender
du ikke modpartens forsikringsselskab, kan det muligvis findes af
forsikringsselskabet (via kontakt til politi).

Faktisk er det sådan, at selvom modparten erkender sin skyld, men
forsikringsselskaberne ikke er enige i denne, er en sådan "tilståelse" intet
værd.

Ved ulykker er det vigtigere at blive enige om hændelsesforløbet og få evt.
det noteret/tegnet ned med underskrifter - men lad være med at diskutere
ansvar, det bliver sjældent godt og er juridisk set er det intet værd.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-04-05 15:55

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> writes:

> Har du selvrisiko på din indboforsikring??

Jeg har 500 kroner på min.

--
Jacob | ........@
Bandit 600 N | ......_[]-=*

Fra : Jan A Jensen

Dato : 30-04-05 18:28

> Hvad skal jeg gøre ??
>
> Mvh.
> Martin Guld Thomsen
Jeg har ondt af dig. og har prøvet næsten det samme selv...

Jeg vil anbefale dig at kontakte politiet... det er måske desværre forsent
nu da skaden er sket.
for havde de kommet tilstede. så får han 1500 i bøde for at køre udfra
vigepligten plus 12md. betinget fra kendelse
dvs. han skal tage ny teori og køre prøve inden 12 md. hvis han forsat vil
bevare retten til at føre bil

sådan skete det for mig da jeg bragede ind i en bil jo ikke holdte tilbage
for sin vigepligt, og jeg kom kørende på mc.
men skriv du bare til dit forsikrings selskab. den sag vinder du nemt.

--
Jan @ Jensen.
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=871

Fra : S.G

Dato : 30-04-05 21:14

> Jeg vil anbefale dig at kontakte politiet... det er måske desværre forsent
> nu da skaden er sket.

Man kan melde en skade op til 3mdr efter den er sket!

Fra : hh

Dato : 30-04-05 19:09

Hej

Har også selv prøve noget lign. bare en billist der bsluttede sig for at
lave en u-vending foran mig, først var det hans skyld, 14 dage efter var
vi fælles om det, og en mdr. efter var det min skyld for jeg kørte for
stærkt......

Selvom det er spild af resourcer lærte jeg at lige meget HVAD DER SKER
næste gang skriger jeg avvvv min nakke gør ondt, og beder modparten
ringer efter en ambulance (ryg/nakkeskader har de respekt for) og så
kommer politiet også. Så er skylden placeret meget hurtigt.

Det tog fra april til okt. at placere skylden på billisten i mit
tilfælde og i al den tid stod den nyindkøbte og nysynet mc. på værksted
og grinte af mig. og til oktober da den var rep. var det lidt kold at
køre på mc.

/HH

Fra : Niels Poulsen

Dato : 30-04-05 21:39

Hej Gruppe,

Uanset hvad, hvordan, hvornår, osv osv... Ring omgående efter politiet og
lad dem klare
sagen.. Når der er skrevet rapport er der ikke meget at komme uden om.

Det var en råd fra min forsikrings mand engang en billist tørnede ud foran
mig. Heldigvis
skete der ikke noget med mig eller min mc, men jeg ringede til min
forsikring pusher og
spurgte hvad jeg skulle gøre i en sådan situation hvor der var sket skade..

Han sagde... ring omgående efter politiet og notere modpartens nummerplad.
derefter
fortager du dig intet før politiet er der.

/Niels

Fra : Martin Sørensen

Dato : 30-04-05 22:46

> Uanset hvad, hvordan, hvornår, osv osv... Ring omgående efter
> politiet og lad dem klare
> sagen.. Når der er skrevet rapport er der ikke meget at komme uden om.

Så er det bare problemet at de ofte ikke vil rykke ud hvis der ikke er sket
personskade..

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Niels Poulsen

Dato : 01-05-05 02:18

> Så er det bare problemet at de ofte ikke vil rykke ud hvis der ikke er
sket
> personskade..
>
> signing off.. Martin Sørensen

Vend og drej den som man vil. Person skade behøvs nødvendigvis ikke vise sig
ved uheldet.
Man kan få en choktilstand ubehageligt lang tid efter en ulykke.. Nakke
problemer, hovedepine
og andre ting og sager som kan være ubehagelige kan dukke op senere..

Jeg strøg af min bike for en del år siden, lå på sygehuset, genoptræning, 9
mdr. efter startede jeg
i job.. Man mente at jeg var frisk og rask til at kunne påtage mig ansvar /
arbejde igen..

Men det kunne jeg ikke... jeg gik ned med flaget to dage efter jeg startede
i job igen
Læge og Psykolog mente min nedtur havde noget med mit styrt at gøre og
derefter behandling.
Forsikrings selskabet blev igen blandet ind i sagen og endnu en erstatning
kom i min lomme.

Har man arbejde, som mange har - har man sikkert også en fritids /
ulykkeforsikring og den er
nu god at have...

/Niels

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-05-05 19:57

Hej allesammen.

Martin er taget på "forretningsrejse" og kan ikke lige få netadgang. Derfor
har jeg fået til opgave at afsløre, at han har talt med modpartens
forsikringsselskab i dag og denne har straks erkendt, at skylden ligger hos
deres kunde.

Derfor får Martin dækket alle omkostninger ved at få mc'en lavet hos en
forhandler.

Fra : BSV

Dato : 02-05-05 21:50

Skal det forståes at de har accepteret at betale? Jeg var ude for nøjagtig
det samme, modpartens forsikringsselskab var så flinke.
Men i praksis skete der det, at de sendte en skadesanmeldelse til modparten,
han fik den af en eller anden grund ikke lige udfyldt og så gik sagen i stå.
Jeg ringede og ringede fik hver gang at vide at de ikke havde fået
skadesanmeldelse retur fra deres kunde, uden den kunne de ikke gøre noget.
Enden blev at jeg efter 3 mdr. venten betalte selv.
Da det sikkert har betydning for mange der kører uden kasko kunne jeg godt
tænke mig at høre historien helt til ende, dvs indtil de vitterligt har
betalt.

MVH
bsv

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-05-05 22:49

"BSV" <bs@altdata.dk> wrote in message
> [...]
> uden
> kasko kunne jeg godt tænke mig at høre historien helt til
> ende, dvs indtil de vitterligt har betalt.

Jeg har kun videreformidlet hvad Martin har fortalt i telefonen. Jeg er
heller ikke helt sikker på om det rent faktisk ender godt når det kommer til
stykket, men det ser da ikke enormt slemt ud.

Jeg synes dog at reglerne for hvorledes sådan en sag håndteres af
forsikringsselskaberne er helt ude i skoven. Det kan ikke passe at det er så
nemt at slippe for skyld i sager hvor en person har været skyld i et uheld
med en anden, hvor sidstnævnte kun er ansvarforsikret.

Fra : Bjørn S

Dato : 03-05-05 13:36

Jacob Larsen wrote:

> [...]
> nemt at slippe for skyld i sager hvor en person har været skyld i et uheld
> med en anden, hvor sidstnævnte kun er ansvarforsikret.

Måske er begge forsikret i samme selskab ? Så kan selskabet tjene på at
der bliver skylddeling. Endda er der fremkommet sager (fra år tilbage i
Norge) at forskællige selskaber forhandler skyld i mellem sig for at få
mest muligt ud af kunden, enten ved reducert erstatning, eller
bonusbelastende "fille" skade.

--
/Bjørn

Fra : Armand

Dato : 03-05-05 13:13

BSV wrote:
> [...]
> skadesanmeldelse retur fra deres kunde, uden den kunne de ikke gøre noget.
> Enden blev at jeg efter 3 mdr. venten betalte selv.

Og dette er en måske lidt overset positiv ting ved kaskoforsikringen:
Da Postvæsenet for år tilbage nakkede mig og min XS1100 ringede jeg fra
hospitalssengen til mit forsikringsselskab og allerede dagen efter mødte
min assurandør op og fik forfattet en skadesanmeldelse!
Med ansvar alene er vejen igennem anmeldelse og reperation noget mere
omstændig og ofte forværret af ens sygeleje ovenpå pågældende uheld!

--
Armand.
(der godt er klar over at denne kendsgerning ikke kan retfærdiggøre det

Fra : BSV

Dato : 03-05-05 15:15

Der var for nogle år siden nogle selskaber der reklamerede med en lille
billig ekstraforsikring
der løste dette problem med at hive penge ud af modpatens selskab når man
ingen kasko har. Jeg kan ikke lige huske hvem
det var, men det var måske en ide at spørge sit forsikringsselskab når man
er en af dem der af forskellillige årsager kører uden.

mvh
bsv

Fra : Biker-Jørgen

Dato : 03-05-05 17:38

> [...]
> skadesanmeldelse retur fra deres kunde, uden den kunne de ikke gøre noget.
> Enden blev at jeg efter 3 mdr. venten betalte selv.

Hvorfor fanden tog du ikke hjem til ham og klappede ham et par hurtige så
han fik fingeren ud??!! Det ville jeg have gjort!! Er man biker eller hvad!!

Biker-Jørgen

Fra : BSV

Dato : 03-05-05 21:20

Jeg vil helst ikke udtale mig offentligt om hvad jeg gjorde, men jeg må
indrømme at jeg var extremmt sur.

MVH
bsv

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 04-05-05 13:25

"Biker-Jørgen" <ja@ingenspam.com> wrote in

> Hvorfor fanden tog du ikke hjem til ham og klappede ham et par hurtige
> så han fik fingeren ud??!! Det ville jeg have gjort!! Er man biker
> eller hvad!!

Folk der slår på tæven er ikke bikere.

--
Mvdlh - http://dfmc.dk/arne_lorenzen

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 04-05-05 15:08

Jaaa så fik jeg endelig min bike tilbage! 3777,- kom det til at koste og
fik endda den spulet rettet blinklys og forlygte op også!!

Fra : Mikael Jørgensen

Dato : 02-05-05 21:53

Jacob Larsen wrote:
> [...]
> deres kunde.
>
> Derfor får Martin dækket alle omkostninger ved at få mc'en lavet hos en

Orh det er super fedt! Du tror ik han kan tage min bike med i handlen?
(Jeg har et par bukekde dele som han kan få!!)

Var foresten nede ved Special MC idag, de sagde de havde opgivet at få
den dyre del fra japan til 3200, og de havde fundet en billigere brugt
del som jeg kunne få på til under den halve pris... (Havde selv fundet
samme stykke ved bikes and parts for en uge siden til 500 kr.) Men han
sagde at jeg i morgen kunne kigge ned OG SE HVOR LANGT DE VAR KOMMET MED
CYKLEN!!!!! *drømmer om at få min bike imorn!!*

Fra : Jacob Larsen

Dato : 02-05-05 22:50

> Orh det er super fedt! Du tror ik han kan tage min bike
> med i handlen? (Jeg har et par bukekde dele som han kan
> få!!)

Hehe... Det der skal jeg ikke rodes ind i.

Cool. Håber ikke det bliver for dyrt.